Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: Reactiepijlen

Dat betekent dus dat water een sterkere base is dan die 6 sterkere zuren zodra je die in water introduceert en deze dus onherroepelijk H3O+ vormen. Het evenwicht ligt dus wel degelijk rechts. Of suggereer jij dat zwavelzuur in water niet protolyseert?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

Kan dan voor een reactie in evenwicht ( 50% omgezet in product, 50% blijft over) een aflopende pijl worden gebruikt? " --->" ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: Reactiepijlen

Loopt de reactie af als er de helft aan startmateriaal overblijft?
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

nee, dus niet :)

Boek:

" een zuur is een deeltje dat protonen kan afgeven

Voorbeelden:

Afbeelding

"

En dan zie ik het volgende:

Afbeelding

De pijlen zijn verschillend, met gegeven voorbeelden. Wat moeten die voorbeelden van de eerste afbeelding wel voorstellen? is dat in water of in andere stoffen?

Enkel arrheneus is in water, maar bronsted lowry is in water, methaan, of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: Reactiepijlen

De allerlaatste reactie vormt een ammoniumzout. Ammonia (NH3) is daartoe in staat, water niet. Al jouw reacties in het bovenste blok zijn dissociatiereacties in water. Je zou er evengoed H2O links bij kunnen schrijven en rechts H3O+. Ziedaar, het zijn ineens zuurbase reacties geworden, met water als de optredende base.
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

Fuzzwood zei :"Loopt de reactie af als er de helft aan startmateriaal overblijft? "

Dat maakt toch niet uit, de pijlen staan ten dienste van het verhaal dat je te vertellen hebt. Bijvoorbeeld als we gewoon de reactie naar rechts willen aanduiden, mag er zelfs een "--->" gebruikt worden bij zoals ik bv in mn boek vondt bij "H2 + I2 ---->2HI" terwijl dit geen aflopende reactie is, dus de pijl "-->" stelt dus geen aflopende reactie voor, maar gewoon het feit dat de reactie naar rechts gebeurt wordt aangeduid. Dit mag toch wel, nietwaar?

En omdat u zegt dat het in water gebeurt, betekent dit dat we gewoon mogen schrijven wat we willen als we een voorbeeld willen geven van een bronsted lowry zuur of base?

Bijvoorbeeld: Afbeelding

In plaats van zoals er in het boek staat:

Afbeelding

Dit betekent dus dat voor alle hieronderstaande voorbeelden van bronsted lowry zuren uit het boek de pijlen niet "vastgelegd" zijn (je kunt dus kiezen tussen evenwichtspijl en aflopende pijl want de reactie kan in wat dan ook gebeuren):

Afbeelding

mag verandert worden in:

Afbeelding
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

Oh Ik heb nog een probleem gevonden. Ik heb bij de basen rare NaOH gevonden, het is met water en er zit een (n -1) bij ik weet niet wat die n moet voorstellen. En hoe kunnen we nu van een base als NaOH of KOH, ... een Kb berekenen? dat is toch onmogelijk! wat we wel kunnen berekenen is de Kb van OH- , maar dat kan na de afbraak van NaOH tot Na+ & OH-, en de Kb waarde zal dus niet voor NaOH zijn. Ik heb nog een tekening voor de duidelijkheid gemaakt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Reactiepijlen

Wat maak je het jezelf toch moeilijk! In plaats van een aantal stelregels uit je hoofd te leren en te zien hoe je deze in de praktijk kunt toepassen, steek je al je energie in het proberen te doorgronden van mogelijke tegenspraken tussen deze stelregels, terwijl je bij lange na de theoretische ondergrond niet hebt om dit te kunnen.

Op die manier maak je scheikunde voor jezelf moeilijk, want voor het maken van de opgaven hoef je enkel een paar basisregels uit je hoofd te leren en deze consequent toe te passen.

Maar goed, nog een poging om wat zaken te duiden:

Allereerst is het denk ik erg belangrijk dat je je in je oren knoopt dat in de chemie vaak termen als "geen", "alle", "volledig" en dergelijke worden gebruikt, terwijl dit in feite neerkomt op "verwaarloosbaar weinig", "vrijwel alle", "nagenoeg volledig".

Een stof is nooit 100% zuiver, een reactie verloopt nooit voor 100%, enzovoort.

Als iemand zegt dat een reactie aflopend is, betekent dat niets meer en niets minder dan dat de teruggaande reactie bij de omstandigheden waarin de reactie optreedt geen rol van betekenis speelt.

Afbeelding
Deze reacties zouden in principe kunnen optreden in allerlei oplosmiddelen, maar gezien het feit dat de reactie van HCl staat aangegeven met een enkele pijl en de rest van de reacties met een evenwichtspijl, denk ik dat je ervan uit mag gaan dat het hier om de protolyse van de zuren in water gaat.
En dan zie ik het volgende:

Afbeelding

De pijlen zijn verschillend, met gegeven voorbeelden.
Het is een beetje de omgekeerde wereld om bij een gegeven reactie de mogelijke context te gaan verzinnen, maar waar het hier om lijkt te gaan:

Bij een reactie tussen een zwak zuur (HA) en zwakke base (B) is dit de algemene vorm:

HA + B A- + HB+

Dit evenwicht ligt rechts, de reactie verloopt dus voor een (groot) deel als HA een sterker zuur is dan HB+. Is het omgekeerde het geval, dan ligt het evenwicht links.

Kijk je in de tabel met zuren, dan zie je dat H3O+ een sterker zuur is dan CH3COOH. Dat evenwicht ligt dus links. NH4+ is echter een zwakker zuur dan CH3COOH en het onderste evenwicht ligt dus rechts. Sterker nog, dat evenwicht ligt zo sterk rechts dat het geoorloofd kan zijn om een enkele pijl te gebruiken.

Let wel: Of het daadwerkelijk mag hangt óók af van de afspraak die daarover met jouw leraar, op jouw school en/of in het examenprogramma is gemaakt! Vraag dus voor de zekerheid na of je een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base, als deze verloopt, moet weergeven met een enkele pijl of met een dubbele.
mcfaker123 schreef: za 11 jan 2014, 22:52
Bijvoorbeeld als we gewoon de reactie naar rechts willen aanduiden, mag er zelfs een "--->" gebruikt worden bij zoals ik bv in mn boek vondt bij "H2 + I2 ---->2HI" terwijl dit geen aflopende reactie is, dus de pijl "-->" stelt dus geen aflopende reactie voor, maar gewoon het feit dat de reactie naar rechts gebeurt wordt aangeduid. Dit mag toch wel, nietwaar?


Als iemand specifiek iets over de naar rechts lopende reactie wil zeggen, dan kan dat aangegeven worden met een enkele pijl. Maar laten we dat voor dit moment even buiten beschouwing laten, omdat het niet relevant is voor de stof waar je nu mee zit: zuur-basereacties, en wanneer je bij zuren en basen enkele of dubbele pijlen gebruikt. Bij zuur-basereacties gaat het erom dat de combinatie tussen zuur en base zo kan zijn dat de reactie bijna helemaal naar rechts verloopt. De teruggaande reactie wordt dan verwaarloosd en er wordt een enkele pijl gebruikt.

En omdat u zegt dat het in water gebeurt, betekent dit dat we gewoon mogen schrijven wat we willen als we een voorbeeld willen geven van een bronsted lowry zuur of base?
Nee, dat mag allemaal niet. Je kunt niet zomaar de ene pijl door de andere vervangen "omdat het misschien ook anders kan verlopen". Een reactievergelijking beschrijft wat er gebeurt in een specifieke situatie. Is die specifieke situatie zodanig dat er een evenwicht optreedt, dan gebruik je een evenwichtspijl. Is de situatie zodanig dat de reactie maar één kant op loopt (de omgekeerde reactie treedt in verhouding bijna niet op), dan gebruik je een enkele pijl.

Bij de voorbeelden die je geeft kan ik geen situatie verzinnen waarin deze in de praktijk zouden voorkomen. Je zou een dergelijke reactievergelijking misschien kunnen tegenkomen in een of andere theoretische verhandeling over de zuursterkte van HCl of de reactiekinetiek van de een of andere reactie. Maar jij moet het uit je hoofd laten om op een toets iets als

H2O H++ OH-

te schrijven. Zeker als het over zuren en basen gaat!!
mcfaker123 schreef: zo 12 jan 2014, 00:12
Oh Ik heb nog een probleem gevonden. Ik heb bij de basen rare NaOH gevonden, het is met water en er zit een (n -1) bij ik weet niet wat die n moet voorstellen. En hoe kunnen we nu van een base als NaOH of KOH, ... een Kb berekenen? dat is toch onmogelijk! wat we wel kunnen berekenen is de Kb van OH- , maar dat kan na de afbraak van NaOH tot Na+ & OH-, en de Kb waarde zal dus niet voor NaOH zijn. Ik heb nog een tekening voor de duidelijkheid gemaakt:
Voor de duidelijkheid kun je beter even naar de hele tabel met zuren en basen kijken. De Kb die is gerapporteerd geldt voor een bepaald koppel met base en geconjugeerd zuur. Wat is het geconjugeerde zuur? Wat is de evenwichtsreactie waar deze Kb voor geldt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

Marko bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik heb het met genot gelezen & ik denk dat ik alles nu zo een beetje snap!

Oh Kb is hier dus wel degelijk voor NAOH zelf en niet voor OH die uit NaOH wordt gevormd en de reactie voor de berekende Kb is dus:

Afbeelding

Mijn boek zegt dan ook " volgens het bronsted lowry model is NaOH geen base. Het produceert wel OH- ionen die dan wel optreden als base door aan een proton te binden"

Dit is toch niet waar als we naar de bovenstaande reactie kijken, nietwaar?

Kunt u mij zeggen wat de maximale waarden van n kan zijn & wat NaOH (H2O)(n-1) voorstelt?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Reactiepijlen

Opmerking moderator

Iemand die hier een verder handje kan helpen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Corus
Artikelen: 0
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 15:07

Re: Reactiepijlen

Even een vraagje, correct me if i'm wrong. Maar haal je het sterk of zwak ioneseren van een base niet door elkaar met of een base sterk of zwak is?
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

Dit is inderdaad een van de aspecten , ze zeggen NaOH is een sterke base, nu NaOH neemt geen protonen op? Of toch wel? Ik heb namelijk deze reactie samengesteld uit de tabel die de geconjugeerde zuren& basen bevat:

Afbeelding

De stof links, bestaat die wel? hij staat immers in de tabel met een Kb waarde van 10.
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Reactiepijlen

mcfaker123 schreef: zo 12 jan 2014, 21:00
Oh Kb is hier dus wel degelijk voor NAOH zelf en niet voor OH die uit NaOH wordt gevormd en de reactie voor de berekende Kb is dus:
Die reactie beschrijft in feite het gedrag van gehydrateerd NaOH. Het lijkt erop dat ze bedoelen: 1 Na+ ion gebonden aan 1 OH- ion en een aantal watermoleculen. Dat deeltje kan een proton "afpakken" van een ander watermolecuul in de oplossing, en werkt zo als base.

Het lijkt erop dat deze reactie in de lijst staat ter ondersteuning van een ander fenomeen in de chemie: dat KOH en NaOH beide sterke basen zijn, maar dat de basesterkte desondanks sterk verschilt. Dit verschil heeft te maken met de hydratatie van beide ionen. Nogal diepgaande kost, en ik zou er niet te veel aandacht aan schenken.

Waarom je boek stelt dat NaOH geen Brønsted-Löwry base is snap ik niet. Een verklaring is op zijn minst vergezocht en aanvechtbaar, want er zijn tal van argumenten te verzinnen waarom het wél een BL-base is.

Mijn advies zou zijn: vergeten
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Gebruikersavatar
mcfaker123
Artikelen: 0
Berichten: 1.129
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 21:58

Re: Reactiepijlen

"Die reactie beschrijft in feite het gedrag van gehydrateerd NaOH"

Betekent dit dat alle NaOH gehydrateerd zijn in hun rooster?

Waarom wordt er dan gezegd dat NaOH een sterke base is omdat het in water volledig dissocieert?

Ik ben in de war met hoe men weet dat het een sterke base is, we kunnen kijken naar de Kb in

Afbeelding

Maar we kunnen ook kijken naar de K in NaOH ----> Na+ + OH-

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Reactiepijlen

We hebben het al eerder gezegd, maar als je wil weten waarom iets in je boek staat zoals het er staat is er maar één persoon die je daar een zinnig antwoord op kan geven, en dat is de schrijver van dat boek.

Ik persoonlijk zie er de meerwaarde niet van in. Moeilijk-doenerij om niets, die je alleen maar afleidt van wat je zou moeten begrijpen over zuren en basen.

Vandaar ook dat ik schreef:
Marko schreef: wo 15 jan 2014, 20:56
Mijn advies zou zijn: vergeten
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!