Ik kwam laatst onderstaand artikel tegen op de website van het Discovery Magazine:
The Insanity Virus By Douglas Fox|Monday, November 08, 2010
Schizophrenia has long been blamed on bad genes or even bad parents. Wrong, says a growing group of psychiatrists. The real culprit, they claim, is a virus that lives entwined in every person's DNA.
Bijbehorend is hier de meest recente publicatie van Perron:
Molecular characteristics of Human Endogenous Retrovirus type-W in schizophrenia and bipolar disorder.
Misschien hoort dit bij 'wetenschappelijk nieuws' thuis, maar de grens tussen recent en oud is niet zo duidelijk dus zet ik het maar hier neer.
Nu zijn er natuurlijk ontelbare publicaties die beweren DE oorzaak van een of andere neurologische aandoening te hebben gevonden, zo ook bij schizofrenie. Dit wakkert scepticisme flink aan. Maar de meeste claims lijken 1 symptoom of factor uit het grote plaatje te hebben genomen en het op een voetstuk te hebben gezet.
Deze theorie laat daar weinig ruimte voor. Mocht er daadwerkelijk een dergelijk virus rondhangen in de hersenen van schizofrene patiënten dan is het bijna zeker een belangrijke factor, zo niet een mogelijke oorzaak, in de ontwikkeling van schizofrenie.
Maar ik ben cel bioloog, géén viroloog. Kan iemand hier mij vertellen wat ze denken van deze theorie?
Puzzels