Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat opvoeding bijzonder belangrijk is. En dat dus een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Maar kinderen brengen ontzettend veel tijd door op school, dus of je nu wilt of niet, de leerkrachten en schoolomgeving spelen ook een grote rol in de vorming en ontwikkeling van een kind.
Een teveel aan bescherming is ook weer niet goed, omdat een kind dan niet leert zelf beslissingen te nemen en verloren is zodra de ouders niet meer in de buurt zijn.
Allebei is volgens mij waar. Maar als je als ouders in staat bent om die vertrouwensband met je kinderen op te bouwen door ze
- als volwaardige, zelfdenkende mensen te behandelen
- van hen te houden zoals ze zijn
- ze te vertellen dat het okee is om fouten te maken, iedereen maakt ze
- jezelf niet als "pefect" en "feilloos" neer te zetten
zullen ze bij conflicten/problemen ook bij jou komen voor advies, en blijf je toch een een beetje een beeld houden van wat er speelt en kun je daarop inspringen.
Je moet als ouder dan oppassen dat je je er zelf niet zomaar mee gaat bemoeien. Doe je dat wel geef je het kind het signaal: "ik denk dat jij niet in staat bent om dit op te lossen, ik los het wel op, want, logisch, ik weet het beter". Zo'n signaal is niet goed.
Je kunt raad geven (met argumentatie waarom je denkt dat iets zou werken), en het kind zelf dingen op laten lossen. Een kind moet in staat gesteld worden om te leren dat het inderdaad in staat is om ZELF iets op te lossen.
Als dat echt niet lukt, dan moet je duidelijk maken dat het kind niet gefaald heeft, maar zijn best gedaan heeft en dat er altijd wel situaties zijn waarbij je als mens hulp nodig hebt.
Dan kun je altijd nog inspringen, in overleg met je kind. Ook daar moet je duidelijk maken dat je het niet zomaar overneemt, maar dat je gezamenlijk een plan van aanpak maakt.
Ouders hebben volgens mij de grootste invloed erop hoe kinderen in de wereld staan, en hoe ze dingen aanpakken als ouders er niet bij zijn. Daar hoort bescherming bij maar net zo goed op de goede momenten "los laten". En praten, praten, praten.
Als ouder moet je je kind de kans te geven sterk en weerbaar te worden en van zichzelf te houden. Onnodig te zeggen dat je als ouders regelmatig de nadruk legt op de positieve kanten en verworvenheden van je kind, vanaf jongsaf aan. En dat je de minder positieve kanten bespreekbaar maakt, zonder het kind het gevoel te geven dat het waardeloos is.
Als jij het kind accepteert zoals het is, en het kind zichzelf accepteert zoals het is, dan zal het ook niet zo gauw te beïnvloeden zijn en het zo vreselijk belangrijk vinden om ergens bij te horen.