Schoot schreef: ↑di 04 feb 2014, 16:55
Ik ben alles behalve een expert op het gebied van natuurkunde, laat staan de relativiteitstheorie. Desondanks probeer ik met man en macht te begrijpen wat één van de bekendste natuurkundigen ooit nou precies allemaal uitlegde in zijn theorie. Ik ken (min of meer) de basis, maar voor de rest is het voor iemand als ik moeilijk te bevatten waar te beginnen. In feite zijn dit mijn vragen:
- Is het noodzakelijk eerst te verdiepen in Newton, Galilei, Lorentz e.d. ?
- Kan men zonder universitaire kennis van de exacte vakken überhaupt de theorie op zich begrijpen?
- Met welk(e) specifieke onderwerp(en) dient men te beginnen (
ruimtetijd, licht, differentiaalstelsels, tijd o.i.d.) ?
Het is niet mijn streven om de theorie wiskundig te begrijpen (met de formules e.d.). Ik hoop dat men mij kan helpen door te vertellen hoe je het verhaal opzich kunt leren.
Ik hoop tevens dat ik niet tot last ben met deze ogenschijnlijke "stomme" vraag, het is slechts mijn eerste post, dus misschien zit ik hier wel helemaal verkeerd.
Schoot,
Je zal de Speciale Relativiteit pas echt begrijpen als je inziet dat we sinds Einstein met ons allen niet meer leven in een voor iedereen dezelfde 3-dimensionele werkelijkheid (3D ruimte/wereld) maar in een grotere 4-dimensionele werkelijkheid (
Ruimtetijd) waarin
alle gebeurtenissen ongeacht of iemand ze 'verleden' 'heden' of 'toekomst' noemt, aanwezig zijn (werkelijk bestaan).
Dit volgt uit de 'relativiteit van de gelijktijdigheid'. Ten opzichte van elkaar bewegende waarnemers zullen aan de hand van hun waarnemingen besluiten dat zij elk
ANDERE gebeurtenissen uit 4D ruimtetijd selecteren om te bepalen waaruit hun 3D wereld (=gelijktijdige gebeurtenissen) op een bepaald moment bestaat. Verschillende waarnemers beschouwen verschillende in de tijd opeenvolgende 3D ruimten/werelden van gelijktijdige gebeurtenissen.
Vermits twee t.o.v. elkaar bewegende waarnemers andere opeenvolgende 3D werelden in acht nemen zullen gebeurtenissen die bijvoorbeeld deel zijn van één enkele 3D wereld van een waarnemer, voor een andere waarnemer deel zijn van verschillende in de tijd opeenvolgende 3D werelden.
In een ruimtetijd diagram kan je dit mooi visualiseren. Misschien helpt deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=wDwXOH16USg