Hoi iedereen,
Ik heb een vraagje met betrekking tot corrosie van ijzer.
Stel je hebt ijzer met daaromheen een perfect aansluitende zinklaag. Echter, er zit schade in beschermende zinklaag waardoor corrosie dus mogelijk is.
Als het ijzeroppervlak nu dus in contact komt met zuurstofhoudend water, ontstaan er zowel OH- ionen als Fe2+ionen. (O2 + 2H2O + 2 Fe --> 2 Fe2+ + 4 OH- )
Vervolgens wordt er gesteld dat de zinklaag nu een negatieve pool wordt en het ijzer de positieve pool. En dat is ook meteen wat ik niet snap.
Ik snap dat ijzer positief wordt, ijzer staat elektronen af aan zuurstof (zo ontstaan de Fe2+ en de OH-ionen), maar waarom zou de zinklaag een negatieve pool worden? Of bedoelen ze hier meer dat de zinklaag ten opzichte van ijzer negatiever is geworden?
Puzzels