Puzzel Puzzels
Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Een lijn die een exponenti

Dit is de opdracht:

Bereken alle waardes a waarvoor geldt dat lijn y=a(x-1)

de grafiek f(x) precies driemaal snijdt.

4ln(x)

------- = f(x)

1+ ln2(x)

(hier een link naar de grafiek)

Zou iemand mij met deze opdracht kunnen helpen?

Alvast bedankt!

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Een lijn die een exponenti

Door welk punt gaat de lijn y=a(x-1) ?

Kan je een lijn tekenen zo dat de grafiek van f, 0 keer snijdt?

Idem 1 keer snijdt?

Idem 2 keer snijdt?

Idem 3 keer snijdt?

Voor welke a raakt de lijn de grafiek van f?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Re: Een lijn die een exponenti

de lijn raakt hem in ieder geval in 1 punt, namelijk (1,0)

y=a(x-1)=0

x=1 of a=0

f(x) = 0

x = 1 want ln(1) = 0

Dus ze raken elkaar altijd minimaal in een punt.

maar hoe moet je daarna verder??
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Een lijn die een exponenti

Ok! We zeggen wel snijden, dus de lijn en de grafiek hebben altijd één punt gemeenschappelijk.

Pak nu je geo-driehoek, leg deze op je grafiek zodat de lijn langs je geo-drhk (die je niet tekent) door (1,0) ...

Wat is de rc van de lijnen (die je zo zou kunnen tekenen) met alleen dit punt gemeenschappelijk met de grafiek van f.

Welke rc van de lijn lijkt twee ptn te geven

En welke drie ...
Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Re: Een lijn die een exponenti

De rc van f(x) in dat punt is dus f(1) = 4

want:

4+4ln(x)^2

------------ = f'(x)

x(1+ln(x)^2)^2

Dat is de rc van de raaklijn in dat punt.

4 dus.

De vergelijking van die raaklijn is dan: y=4x+b

b = -4

volgens:

0=4*1+b (punt 1,0)

-4=b

y=4x-4

dus

a=4 in de vergelijking: ya=a(x-1)

Deze lijn lijkt f(x) tweemaal te snijden

maar ik kan de vergelijking om dat te bewijzen maar niet oplossen:

f(x) = ya
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Een lijn die een exponenti

Paasbaas schreef: za 29 mar 2014, 11:06
a=4 in de vergelijking: ya=a(x-1)

Deze lijn lijkt f(x) tweemaal te snijden

maar ik kan de vergelijking om dat te bewijzen maar niet oplossen:

f(x) = ya
Deze lijn raakt de grafiek van f, dus maar 1 ipv 3 snijptn.

Voor welke a snijdt de lijn de grafiek nu driemaal (gebruik je geo-drhk) ...
Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Re: Een lijn die een exponenti

als de rc van de raaklijn in (1,0) kleiner wordt

dus a kleiner
Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Re: Een lijn die een exponenti

dus a moet in ieder geval kleiner zijn dan 4

oke!
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Een lijn die een exponenti

Je moet wel de grenzen van de waarden van a geven, dus ...<a<...

Ga eens na, wat (bv) a=-.5, a=0, a=.5 betekent in bovenstaande zin.
Paasbaas
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 10:56

Re: Een lijn die een exponenti

Ik geloof dat ik het heb!

Als x steeds kleiner wordt, wordt y van zeer negatief tot steeds minder negatief. Maar omdat x niet nul kan zijn want

ln(0) mag niet, want e^x kan nooit 0 zijn, is de lijn y=0 een soort asymptoot. Niet helemaal, want f(x)=0 bij x=1.

Dus de lijn van y=a(x-1)

is dan 0.

Dat is alleen als x=1 of a=0.

x=1 hebben we al gezien,

maar a is de rc en als die 0 is y ook 0.

Dus ik denk dat de grenzen van a:

0 < a < 4 zijn

Klopt het wat ik gezegd heb?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.057
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: Een lijn die een exponenti

Prima!

En wat vond je nu moeilijk ...

Alleen is f(0) geen 0 ...

Heb je al het begrip limiet (wiskundig) geleerd? Zo nee, staat dat 'op het programma'?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!