Typhoner schreef: ↑di 01 apr 2014, 16:47
, ik studeer zelf Chemie, maar ik zit hier nu op mijn thesis echt wel heel dicht tegen de fysica aan de schuren. Om maar te zeggen dat de schotten tussen de verschillende richtingen niet zo héél erg dik zijn.
Ik studeer zelf aan de UAntwerpen en ik weet wel een klein beetje van wat ze daar doen bij de fysica. Er is inderdaad wel een redelijk grote portie aan experimentele vakken, maar evengoed wordt er veel theorie gegeven. Verder is er ook ene redelijk grote keuzeruimte waarin je zelf meer naar de ene of andere kant kan overhellen. De sterrenkunde is idd nogal beperkt in Antwerpen, de focus ligt daar op nanomaterialen, deeltjesfysica en vaste stoffen voor zo ver ik weet. Weet ook dat je waarschijnlijk nu nog niet echt een goed beeld gaat hebben van wat elk deelgebied van de fysica inhoudt: misschien zie je experimentele fysica nu nog niet zo zitten, maar vind je het eens je ermee in aanraking komt super. Daarom dat je eerst een brede algemene basis krijgt en de keuzeruimte pas later in de opleiding is.
Heb je al eens folders e.d. van de opleidingen bekeken? En anders zeker proberen langs te komen op de open campusdagen (26 april voor de UA) of naar SidIn's te komen (is dat nu nog?), want dan kan je met "echte" studenten fysica en proffen praten, die gaan concreter kunnen antwoorden op je vragen en kennen de opleiding natuurlijk ook beter.
Ja, ik heb inderdaad lang getwijfeld (en twijfel eigenlijk nog) tussen fysica en chemie, Beiden lijken me interessante richtingen, maar fysica is al een interesse van toen ik 12-13 jaar oud was. Het cursuscruisen heeft deze interesse alleen maar aangewakkerd.
Inderdaad, op het middelbaar is het onderscheid tussen de verschillende disciplines binnen de fysica (of chemie) niet heel erg duidelijk. Is het ook niet zo dat ze in Antwerpen de sterkste elektronenmicroscoop hebben?
Bedankt voor de uitleg in ieder geval, het wordt toch al wat duidelijker
Het was inderdaad afgelopen zaterdag infodag Wetenschappen aan het UGent, maar ik kon helaas niet aanwezig zijn door ziekte. . Ik heb inderdaad al brochures doorgelezen, wel enkel van het UGent en zal die 26e april zeker proberen komen naar de opencampusdag
Flisk schreef: ↑di 01 apr 2014, 17:41
Ik heb zelf een jaartje fysica gedaan aan ugent en doe nu burgerlijk. Fysica was heel erg interessant maar het is wel veel werken. Vooral elektromagnetisme, een vrij abstracte wetenschap, werd extreem goed uitgelegd. Burgerlijk is heel wat makkelijker
In welk aspect is burgerlijk makkelijker? Is het minder leerstof of leerstof die veel beter te snappen is?
Nog een vraagje: is de wiskunde van burgerlijk en fysica enigszins vergelijkbaar, of zit hierin nog een serieus verschil? Ik hoor namelijk van overal dat burgerlijk (wiskundig) (één van) de moeilijkste richting(en) is, als fysica nog een stuk zwaarder is schrikt dit me wel behoorlijk af.
Bedankt voor uw uitleg!