De absolute fout is gelijk aan de helft van de eenheid van het laatst gegeven cijfer. Als je bijvoorbeeld een lengte tot in tienden van cm opgeeft, dan is de absolute fout 0,05 cm. Kijk nu eens of je aan de hand hiervan de absolute fout kunt berekenen zoals die in de opgave gevraagd wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
100 ml was mijn kleinst gebruikte toestel(erlenmeyer ) dus dan is 0,6 de absolute fout? Of IS de absolute fout van de massa ?(maar da vragen ze niet dus dat vind ik wat raar
AF = meting, verschil tussen een gemeten waarde (een benadering van de werkelijkheid) en de exacte waarde.
Bij mijn oefening, moet ik AF van het toestel met "" kleinste schaalindeling " gebruiken. en ik denk (te zien in mijn plaatje bij "materiaal") dat het mijn erlemenyer is van 100 ml , maar ik heb daar geen gemeten waarde van hoe kan ik dan AF berekenen?
Het is erg raar. Ik ken absolute fout als een fout tov een bepaalde waarde, veroorzaakt door fouten in meetapparatuur. Ik kan die wel geheel berekenen volgens een statistische methode, maar dat wordt hier niet gevraagd, vermoed ik.
Ik heb wat rond gezocht en kom dan op twee beschrijvingen uit.
1. Wikipedia: Verschil tov werkelijke waarde. Dus hoever zit de gemeten waarde naast de verwachte waarde? Dit lijkt niet hetgeeen te zijn dat je zoekt.
2. De absolute fout zonder verdere statistische afleiding, maar direct gegeven door het minst significant afgelezen getal. Hoe dit dan in verdere berekeningen wordt meegenomen is mij onduidelijk. Maar ik ga je een aantal tips/opdrachten mee geven, dan kom je er vast uit. En anders wij wel.
1. Noteer al de afgelezen waarden onder elkaar in een tabel. Let op de juiste significantie.
2. Plaats achter iedere waarde tot op hoeveel dit nauwkeurig is. Neem post #21 van mathfreak hiervoor als voorbeeld.
3. Doe nu eens, op basis van je tabel, een suggestie voor je fout in je eindantwoord....
Wdeb
PS. Let op, volgens mij heb jij die erlenmeyer nooit af hoeven lezen, dus die onnauwkeurigheid geldt zeker niet.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.
Jij zegt dit "Bij mijn oefening, moet ik AF van het toestel met "" kleinste schaalindeling " gebruiken.", maar nu zeg je " --> RF = AF / meting , maar probleem ik heb geen RF"
Dat zijn twee verschillende methodes, vermoed ik.
Ik bedoelde inderdaad die getallen. Maar zijn dit echt de afgelezen waarden? Ik kan het mij niet voorstellen. Toch zorgt volgens jou eerste definitie (en dus bij de opdracht gegeven) enkel de meetwaarden voor een fout waar je rekening mee moet houden.
Dus, nu je meetwaarden opsommen en dan erachter hoe zeker je ze weet.
vb, je hebt het volume afgelezen op een maatcilinder met streepjes om de mL. Dan is de absolute afleesfout volgens je eigen definite 0,5 mL.
V(CO2) = 320 ml ---> +/- 0,5 mL
p0 = 1017 hPA ---> +/-
T =292 K
p4H20 = 26hPa
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.
Er staat "gebruik als AF kleinste schaalindeling van het gebruikte toestel" probeem: ik weer niet waar dat op mijn blad staat(heb al verschillende plaatjes gemaakt in dit topic van mijn opgave.