Puzzel Puzzels
Choco__
Artikelen: 0

Re: bepaling van het gehalte calciumcarbonaat in schelpen

Ja maar zou u een voorbeeld kunnen geven wat het hoogteverschil zou kunnen zijn want ik moet het wel gebruiken in mijn bewerkingen aub?

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Fuzzwood

Dat ligt geheel aan het type maatcylinder dat je gebruikt hebt. Daar kan ik geen berekening van geven buiten de voorbeelden die ik OOK al getikt heb.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Choco__

Ik heb nu nog is alles berekend en kom nu uit op m=1,3 g en m%=87%.
Maar ik moet ook absolute fout berekenen. Maar weet niet goed hoe te doen?

Rf=af/ meting , is dan mijn kleinste schaalverdeling 0.1 L ? Is dat dan mijn Af en hoe moet ik dit doen in mijn berekeningen?
ImageUploadedByTapatalk1397148400
ImageUploadedByTapatalk1397148400 444 keer bekeken
ImageUploadedByTapatalk1397148365
ImageUploadedByTapatalk1397148365 445 keer bekeken
ImageUploadedByTapatalk1397148365
ImageUploadedByTapatalk1397148365 445 keer bekeken
Maar ik moet ook absolute fout berekenen. Maar weet niet goed hoe te doen?
Fuzzwood

Dat zijn inderdaad de antwoorden die ik ook had. Mooi zo. :)

Ik moet je echter eerlijk bekennen dat ik van foutberekening ook niet echt kaas gegeten heb.
Choco__

:(

..
mathfreak
Pluimdrager

De absolute fout is gelijk aan de helft van de eenheid van het laatst gegeven cijfer. Als je bijvoorbeeld een lengte tot in tienden van cm opgeeft, dan is de absolute fout 0,05 cm. Kijk nu eens of je aan de hand hiervan de absolute fout kunt berekenen zoals die in de opgave gevraagd wordt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Choco__

100 ml was mijn kleinst gebruikte toestel(erlenmeyer ) dus dan is 0,6 de absolute fout? Of IS de absolute fout van de massa ?(maar da vragen ze niet dus dat vind ik wat raar
mathfreak
Pluimdrager

Heb je mijn vorige post wel gelezen? Zoek anders eens op Wikipedia het begrip absolute fout op.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Choco__

AF = meting, verschil tussen een gemeten waarde (een benadering van de werkelijkheid) en de exacte waarde.

Bij mijn oefening, moet ik  AF van het toestel met "" kleinste schaalindeling " gebruiken. en ik denk (te zien in mijn plaatje bij "materiaal")  dat het mijn erlemenyer is van 100 ml , maar ik heb daar geen gemeten waarde van hoe kan ik dan AF berekenen?
Choco__

Kan iemand aub helpen met mijn "Af berekening => waarvan ik kleinste schaalindelig " moet pakken en dit geval denk ik dat dat mijn 100 ml ?

is(zie mijn plaatjes bij materiaal). Tot nu toe heb ik al m=1,3 g en m%= 87%
Wdeb

Het is erg raar. Ik ken absolute fout als een fout tov een bepaalde waarde, veroorzaakt door fouten in meetapparatuur. Ik kan die wel geheel berekenen volgens een statistische methode, maar dat wordt hier niet gevraagd, vermoed ik.

Ik heb wat rond gezocht en kom dan op twee beschrijvingen uit.
1. Wikipedia: Verschil tov werkelijke waarde. Dus hoever zit de gemeten waarde naast de verwachte waarde? Dit lijkt niet hetgeeen te zijn dat je zoekt.
2. De absolute fout zonder verdere statistische afleiding, maar direct gegeven door het minst significant afgelezen getal. Hoe dit dan in verdere berekeningen wordt meegenomen is mij onduidelijk. Maar ik ga je een aantal tips/opdrachten mee geven, dan kom je er vast uit. En anders wij wel.

1. Noteer al de afgelezen waarden onder elkaar in een tabel. Let op de juiste significantie.
2. Plaats achter iedere waarde tot op hoeveel dit nauwkeurig is. Neem post #21 van mathfreak hiervoor als voorbeeld.
3. Doe nu eens, op basis van je tabel, een suggestie voor je fout in je eindantwoord....

Wdeb
PS. Let op, volgens mij heb jij die erlenmeyer nooit af hoeven lezen, dus die onnauwkeurigheid geldt zeker niet.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.
Choco__

1. ik begrijp niet wat u bedoelt, is het dit,

V(CO2) = 320 ml 
p0 = 1017 hPA
T =292 K
p4H20 = 26hPa

absolute fout heb ik geleerd dat --> RF = AF / meting , maar probleem ik heb geen RF ?
Wdeb

Jij zegt dit "Bij mijn oefening, moet ik  AF van het toestel met "" kleinste schaalindeling " gebruiken.", maar nu zeg je " --> RF = AF / meting , maar probleem ik heb geen RF"

Dat zijn twee verschillende methodes, vermoed ik.

Ik bedoelde inderdaad die getallen. Maar zijn dit echt de afgelezen waarden? Ik kan het mij niet voorstellen. Toch zorgt volgens jou eerste definitie (en dus bij de opdracht gegeven) enkel de meetwaarden voor een fout waar je rekening mee moet houden.

Dus, nu je meetwaarden opsommen en dan erachter hoe zeker je ze weet.
vb, je hebt het volume afgelezen op een maatcilinder met streepjes om de mL. Dan is de absolute afleesfout volgens je eigen definite 0,5 mL.

V(CO2) = 320 ml    --->    +/- 0,5 mL 
p0 = 1017 hPA       --->     +/- 
T =292 K
p4H20 = 26hPa

Wdeb
Choco__

Er staat "gebruik als AF kleinste schaalindeling van het gebruikte toestel" probeem: ik weer niet waar dat op mijn blad staat(heb al verschillende plaatjes gemaakt in dit topic van mijn opgave.

Ik begrijp

Het nog niet..?

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Wdeb

Tsja...dit is wel het toppunt van luiheid. Jij weet niet meer waar je eigen opdracht staat???? En of ik het uit wil zoeken? In jouw opdracht?

Mijn advies (want natuurlijk ben ik stom genoeg om het toch te doen), kijk eens terug naar reactie #18 hierboven.

Daar kan je ook vandaan halen om welk glaswerk het gaat, namelijk bij benodigdheden. En herinner je dan eens hoe je het hebt afgelezen.....

Wdeb

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!