Moderator: Rhiannon
Is het nou de Verenigde Staten hebben of de Verenigde Staten heeft?![]()
Volgens mij is het HET wk, omdat het HET wereldkampioenschap betreft, geen meervoud (de andere wereldkampioenschappen worden in de volgende jaren pas gespeeld...).John Nash schreef:Ik zou zeggen : "hebben", maar dat is het venijnige van afkortingen.
Moet je nou consequent zijn of niet? Moet je een lidwoord veranderen als een woord is afgekort? Dan is het dus 'de wk', want 'de wereldkampioenschappen'. Dus niet 'het wk.'
Atilla schreef:Is het nou de Verenigde Staten hebben of de Verenigde Staten heeft?![]()
in principe zou het "heeft" moeten zijn.
omdat het oorspronkelijk "de verenigde staten van amerika" is. het is eigenlijk maar 1 verbond of gemeenschap (van staten) en daarom dus enkelvoud. praktisch zal meervoud ook wel toegestaan zijn.
Het onderwerp is wel 'de verenigde staten van amerika'. Dit is de naam van een land. De vergelijking met 'de voetballers van nederland' gaat dan ook niet op.
de verenigde staten van amerika is 1 land en daarom enkelvoud.In mijn optiek verwijst "Verenigde Staten van Amerika" niet naar een land, maar naar een unie van staten, hence the name. Ander voorbeeld dan: "De staten van de Europese Unie heeft* de Europese grondwet verworpen." Je bent vast met me eens dat dat ook voor geen meter looptWouter_Masselink schreef:Het onderwerp is wel 'de verenigde staten van amerika'. Dit is de naam van een land. De vergelijking met 'de voetballers van nederland' gaat dan ook niet op..
(alhoewel ik toegeef dat zelfs Bush het niet begrijpt als hij het weer eens over "God's own country" heeft).
De Verenigde Staten van Amerika zijn 50 staten die zich hebben verenigd tot één land. Het onderwerp is in dit geval Staten. Dit is meervoud en dit onderwerp bepaalt dus ook de daarop volgende persoonsvorm.gastje schreef:de verenigde staten van amerika is 1 land en daarom enkelvoud.
als je zegt; " verschillende staten van amerika hebben dit beslist/aangenomen is het uiteraard mv maar dan spreek je niet meer over het land zelf.
het vergelijk met "de staten vd europese unie" gaat niet op omdat de Europese unie geen land op zich is. het is verwarrend maar de Verenigde staten van Amerika is een landsnaam zoals Nederland/Belgie/Duitsland.
En dus enkelvoud. Aanvaard je niet dat de verenigde staten 1 land is dan wens ik je veel succes om de VS uit de verenigde naties te gooien en hen hun vetorecht af te nemen (ik zou het iig apprecieren:))
.De Verenigde Staten van Amerika (afgekort als VS, of op zijn Engels als USA of US) zijn een Noord-Amerikaans land.....