Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Yahshua Emmanuel
Artikelen: 0

Re: De roots van antisemitisme?

Adpruys schreef:Ik meen de essentiële oorzaak in post 84 bondig te hebben verwoord.

Y. Emmanuel maakt suggestieve toespelingen op oorzaken die lijken weer te geven dat hij de oorzaak bij de houding van de joden zelf zoekt.
Talmud=de leer van de Phariseeers (de moordenaars van Jesus). En volgens de jewisch encyclopidia is de talmud (Babylonische) de meeste invloedrijke:

However, the missing link in Christian understanding on the subject of "Pharisees" is best supplied by the Universal Jewish Encyclopedia (1943):

The Jewish religion as it is today traces its descent, without a break, through all the centuries, from the Pharisees. Their leading ideas and methods found expression in a literature of enormous extent, of which a very great deal is still in existence. The Talmud is the largest and most important single piece of that literature … and the study of it is essential for any real understanding of Pharisaism.

Concerning the Pharisees, the 1905 Jewish Encyclopedia says:

With the destruction of the Temple (70 A.D.) the Sadducees disappeared altogether, leaving the regulation of all Jewish affairs in the hands of the Pharisees. Henceforth, Jewish life was regulated by the Pharisees; the whole history of Judaism was reconstructed from the Pharisaic point of view, and a new aspect was given to the Sanhedrin of the past. A new chain of tradition supplanted the older priestly tradition (Abot 1:1). Pharisaism shaped the character of Judaism and the life and thought of the Jew for all the future. (See Exhibit 264 herein.)

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

de grijze muis

Momenteel is Antisemitisme = Antizionist, want niemand is momenteel tegen joden die buiten Israel wonen, als er iemand anders erover denkt dan dan zien we die argumenten tegemoet.
Nogmaals de titel van deze topic gaat over de wortels van het antisemitisme. Antisemitisme was er ver voor het uitroepen van de staat Israel.

Dit is al verscheidene keren naar voren gekomen en in elk geval door mij duidelijk gesteld of moet ik weer met de link van de fabel aankomen? Dat zou op spam gaan lijken.

Waarom worden overal ter wereld de synagogen beveiligd, ook buiten Israel,zwaar beveiligd? Behalve in enkele gebieden, waar geen arabieren wonen, zoals op Curacao?

Waarom worden overal ter wereld joodse scholen, buiten Israel, zwaar beveiligd? Omdat niemand iets tegen joden heeft die buiten Israel wonen? Man houd toch op met die kul.

Waarom wordt aan kinderen met een keppeltje geadviseerd maar een baseballpetje te dragen als ze door Amsterdam lopen?

Waarom worden er synagoges platgebrand op veel plekken in de wereld, begraafplaatsen beklad met hakenkruisen?

Tegenwoordig gebeurt dat door de robots van allah, die geindoctrineerd zijn door de hadith.

De Ethiopische Joden werden uitgehongerd, nee dan nog liever in Israel wonen. Veel Joden in Iran en Irak zijn dat in het geheim.

Wortels van anti semitisme zijn in het kort en Waanzin misschien heb je hier iets aan:

---Ten onrechte hen de schuld geven van de moord van Jezus, hem niet willen erkennen als messias, actief gepest worden door de clerus, met als gevolg allerlei christelijke lektuur, die haatzaaiend was (voor WO11)

----De Shoa en de pogroms op de Balkan als de verschrikkelijkste dieptepunten, vanwege de nazi ideologie, het zg Untermensch zijn en o.m jalouzie

-----geldhandel/banken daartoe gedwongen, waardoor het beeld ontstond dat elke jood een Scrooge is.

Geen andere beroepen mocht uitoefenen, geen land mocht hebben (vreemdelingen) en geen lid van een gilde kon worden (patroonheilige).wel arts worden

----Het niet willen erkennen van allah, de hoofdgod van de arabische stammen, de hadith en ook koran zijn zeer anti joods, bijna niet voor te stellen hoe de joden daarin gedehumaniseerd worden.

----Minder ziekten in de middeleeuwen vanwege betere hygiene, dat kon alleen maar des duivels zijn.

----jalouzie vanwege grootse prestaties op allerlei gebied, leescultuur.

---uitroepen van de staat Israel heeft anti semitisme door mensen die toch al latent anti joods waren versterkt.

anti semitisme is niet anti zionisme, dat is toch al duidelijk gemaakt.

Mods kunnen wel posts wissen, maar niet mijn geheugen. Ik voel er niets voor om nog meer tijd te besteden aan een zekere poster hier, die voortdurend komt met verdraaiingen en suggestieve posts, daarbij de schuld bij de Joden zelf leggend en hen af te schilderen als een kwaadaardig folkloristisch groepje. Helaas heeft deze muis het geheugen van een olifant.

Ik houd het een tijdje voor gezien.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Yahshua Emmanuel

Welke Moderator heeft mijn reply op DGM omtrent Antisemitisme=Antizionisme weggehaald. Graag ontvang ik mijn reactie in een PB.

Mvg. Yahshua
Adpruys

Yahshua Emmanuel schreef:Beste Ad,

Ik heb geen weerwoord gezien. Ik heb alleen een subjectieve mening gezien waarin ik vrij ben om oneens mee te zijn. Zou je zo vriendelijk willen zijn om je bewijzen hier te produceren? Vergeet ook niet wat bronvermeldingen bij te voegen.

Bij voorbaat dank, Yahshua
Ik heb toch gelinkt naar een boek - en wel een bepaalde pagina daarvan (96). Als je die nu leest tot pagina 101 dan zie je dat wat ik, alsmede de grijze muis, over de kwestie te berde brengen niet uit onze duim gezogen is.

Een andere mogelijkheid waarom je deuteronomium citeert- je bent immers niet zo duidelijk (ik verplicht je niet dit te zijn)- is om aan te tonen dat binnen de joodse godsdienst voor buitenstaanders ietwat andere regels gelden dan voor mensen uit de eigen groep. Dat dit een oorzaak zou kunnen zijn voor antisemitisme. Zoals door diversen hier gememoreerd geldt dit evenzeer en zelfs in sterkere mate voor andere godsdiensten en is in het geciteerde (geen geld lenen tegen rente in de naaste omgeving c.q. eigen volk) zelfs letterlijk hetzelfde in andere godsdiensten. Daarom achtte ik jouw te intelligent gezien je cum laudes en miljoenen op de bank om die interpretatie van jouw woorden serieus te nemen.

Overigens is zionisme een poging om om te gaan met antisemitisme. Een leefbare omgeving voor joden te creëren
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Yahshua Emmanuel

de grijze muis schreef:ha, dit begint toch echt lachwekkend te worden.

Haal Irving er ook nog even bij en zo zijn er wel meer van joodse huize, zowel van liberaal tot ultra orthodox. Over zg joodse zelfhaat schrijven, daar hebben veel lieden al eens bomen en fora mee verpest.

Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan is hier bij ieder bekend, daar heb je niet eerst een verhaaltje van een taxichauffeur voor nodig. Jezus was trouwens een Jood.

De Islam maakt onderscheid tussen mensen. Er is een verschil tussen gelovigen en ongelovigen, niet aldus mij , maar aldus Al Azhar. Tussen zg mensen van het Boek onderling en met anderen, veelgodendienaars mogen niet bestaan, net zo min als afvalligen. Is dat geen discriminatie?

Dat laatste beslist niet van LSE, dat is me duidelijk.
Wat maak je uit het volgende op uit dan, zijn dit ook self hating jews?:

Exo 32:26 Then Moses stood in the gate of the camp, and said, Who is on the LORD'S side? let him come unto me. And all the sons of Levi gathered themselves together unto him.

Exo 32:27 And he said unto them, Thus saith the LORD God of Israel, Put every man his sword by his side, and go in and out from gate to gate throughout the camp, and slay every man his brother, and every man his companion, and every man his neighbour.

Exo 32:28 And the children of Levi did according to the word of Moses: and there fell of the people that day about three thousand men.

Exo 32:29 For Moses had said, Consecrate yourselves to day to the LORD, even every man upon his son, and upon his brother; that he may bestow upon you a blessing this day.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Lala

Ik kan maar met heel erg grote moeite een link met de ontstaanswijze van antisemitisme in jouw post vinden, in die zit dat het joden zijn die joden vermoorden. Volgens Exodus dan, en dat is volgens mij de enige bron in deze. Niet heel relevant dus.

De vraag lijkt mij inmiddels ook afdoende beantwoord, maar ik laat het topic wel open voor eventuele nieuwe verhelderende inzichten.
Appareo decet nihil munditia?
Menheffrin

Anti-semitisime heeft in zijn vroegste oorsprong haar voedingsbodem gevonden in de godenverering. Waar iedereen van de omliggende volkeren een aanschouwelijke god hadden, zag het volk Israel zich beperkt in het maken van een ‘gesneden beeld’. Het gouden kalf als een incident beschouwend, leest men in de vroegste teksten al die weerzin tegen de mensen van het volk Israel omdat zij als ‘goddeloos’ werden beschouwd.

In een tijd die samenbalde van bijgeloof, bigotterie en goden was het niet de andere god die wrevel op wekte (wat men nu een heiden noemt) maar het volstrekt afwezig zijn van een god in materiele zin. Deze anomalie hakte er meer in dan wij ons nu kunnen voorstellen. Dit is een van de vroegste kenmerken van anti-semitisme.
Yahshua Emmanuel

Lala schreef:Ik kan maar met heel erg grote moeite een link met de ontstaanswijze van antisemitisme in jouw post vinden, in die zit dat het joden zijn die joden vermoorden. Volgens Exodus dan, en dat is volgens mij de enige bron in deze. Niet heel relevant dus.

De vraag lijkt mij inmiddels ook afdoende beantwoord, maar ik laat het topic wel open voor eventuele nieuwe verhelderende inzichten.
Met alle respect misschien is u de chronologie ontlopen. Niet dat ik er mee eens ben maar meer om de zaken toch objectief te houden. Het was meer een antwoord op het onderstaande van DGM:

Er is een verschil tussen gelovigen en ongelovigen, niet aldus mij , maar aldus Al Azhar. Tussen zg mensen van het Boek onderling en met anderen, veelgodendienaars mogen niet bestaan, net zo min als afvalligen. Is dat geen discriminatie?

Als het goed is als je het nog een keer leest is het duidelijk.

Mvg.
de grijze muis

Lala, de reactie van mij was een reactie op de verdraaiingen van een zekere poster die op welke manier dan ook de schuld bij de joden zelf wil leggen. Ik veroorloofde mij daarom kort een zijweg, waarop op een onbegrijpelijke wijze werd gereageerd. Deze poster put daarbij met graagte uit E. Dillen, die hij niet met name noemt, maar wel letterlijk citeert : The Jewish Religion. Its Influence Today, heet de huidige versie, daterend van voor WO11 . Het komt erop neer dat het jodendom met de talmoed de bron van alle kwaad in de wereld is en je snapt, ze zitten echt overal en trekken overal aan de touwtjes.

Eindelijk is er hier weer iemand, Menheffrin, die iets nieuws toevoegt, nu van voor het antisemitisme van de islam en voor het anti semitisme van het christendom.

Ik ben benieuwd of en hoe dit verdraaid gaat worden.
"Anti-semitisime heeft in zijn vroegste oorsprong haar voedingsbodem gevonden in de godenverering. Waar iedereen van de omliggende volkeren een aanschouwelijke god hadden, zag het volk Israel zich beperkt in het maken van een ‘gesneden beeld’. Het gouden kalf als een incident beschouwend, leest men in de vroegste teksten al die weerzin tegen de mensen van het volk Israel omdat zij als ‘goddeloos’ werden beschouwd.

In een tijd die samenbalde van bijgeloof, bigotterie en goden was het niet de andere god die wrevel op wekte (wat men nu een heiden noemt) maar het volstrekt afwezig zijn van een god in materiele zin. Deze anomalie hakte er meer in dan wij ons nu kunnen voorstellen. Dit is een van de vroegste kenmerken van anti-semitisme."
de grijze muis

Herstel. Dillen moet zijn Dilling.
Yahshua Emmanuel

Herstel. Dillen moet zijn Dilling.
Mijn grote vriend DGM, welkom terug. Ik hoop dat je alles heb laten bezinken en objectief heb bekeken. Ik begon mezelf bijna te vervelen door jouw afwezigheid.

Maar helaas moet ik je corrigeren. ALLES WAT IK HIER OF WAAR DAN OOK SCHRIJF IS GEBASEERD OP EIGEN INZICHT EN ALS IK HET ERGENS ANDERS VANDAAN HEB DAN VERMELD IK ER ALTIJD AUTOMATISCH BRONNEN BIJ. Zie al mijn post als getuigen. Van Dillen of Dilling heb ik nooit in mijn hele leven gehoord en dus vind ik het zeer onsportief dat je mij daarmee associeert. Wellicht is het goed als je ons de link kan sturen met die informatie om het te verifiëren. Het bestaat dat mensen soms hetzelfde denken zonder het van elkaar te weten. Laatst had ik een theorie, die ik zelf had bedacht en iemand zei tegen mij dat die van Blaise Pascal was. Ik heb zijn Pensee nooit aangeraakt. Ook zag je al de gelijkenis tussen Jesus en Israel Shahak in hun conclusies omtrent de Talmud en de veroordeling daarvan.

Het gaat je goed vriend.

Great minds think alike.
de grijze muis

However, the missing link in Christian understanding on the subject of "Pharisees" is best supplied by the Universal Jewish Encyclopedia (1943):

The Jewish religion as it is today traces its descent, without a break, through all the centuries, from the Pharisees. Their leading ideas and methods found expression in a literature of enormous extent, of which a very great deal is still in existence. The Talmud is the largest and most important single piece of that literature … and the study of it is essential for any real understanding of Pharisaism.

Concerning the Pharisees, the 1905 Jewish Encyclopedia says:

With the destruction of the Temple (70 A.D.) the Sadducees disappeared altogether, leaving the regulation of all Jewish affairs in the hands of the Pharisees. Henceforth, Jewish life was regulated by the Pharisees; the whole history of Judaism was reconstructed from the Pharisaic point of view, and a new aspect was given to the Sanhedrin of the past. A new chain of tradition supplanted the older priestly tradition (Abot 1:1). Pharisaism shaped the character of Judaism and the life and thought of the Jew for all the future. (See Exhibit 264 herein.)
Dit staat letterlijk op blz 13,waarbij vooral de begin- en tussenzin opvallen, omdat zij evenals de uit de UJE geciteerde uitspraken exact dezelfde zijn, als de dolgedraaide, vol angst en weerzin voor het Jodendom lutherse dame aan het papier toevertrouwde korte tijd voor de Shoa.

Dirty minds think alike.

Eveneens zonder bron:
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
Deze verzen zijn afkomstig uit Mattheus 7: 1, 2

Over tot de orde van de dag en dat is Menheffrin met:

"Anti-semitisime heeft in zijn vroegste oorsprong haar voedingsbodem gevonden in de godenverering. Waar iedereen van de omliggende volkeren een aanschouwelijke god hadden, zag het volk Israel zich beperkt in het maken van een ‘gesneden beeld’. Het gouden kalf als een incident beschouwend, leest men in de vroegste teksten al die weerzin tegen de mensen van het volk Israel omdat zij als ‘goddeloos’ werden beschouwd.

In een tijd die samenbalde van bijgeloof, bigotterie en goden was het niet de andere god die wrevel op wekte (wat men nu een heiden noemt) maar het volstrekt afwezig zijn van een god in materiele zin. Deze anomalie hakte er meer in dan wij ons nu kunnen voorstellen. Dit is een van de vroegste kenmerken van anti-semitisme".
E.Desart

Het lijkt mij dat je roots niet alleen geschiedkundig kan bekijken (opzoeken waar de eerste feitelijkheden gedocumenteerd werden) maar wat zijn de oorzaken van antisemitisme, de wortel waardoor het bestaat of kan bestaan.

Dit betekent dat van vroeger tot nu er zowel verschillende omstandigheden als parallellen te vinden te zijn.

Ik kan mij niet voor stellen dat het gouden kalf ook maar iets te maken heeft met huidige vormen van antisemitisme.

De geschiedenis van antisemitisme is niet noodzakelijk of slechts deels synoniem met de roots van antisemitisme.
Eric
Jajaja

Ik ga even advocaat van de duivel spelen.

- joden zijn vaak, hoe je het ook went of keert, welgestelde mensen. VOOR de WOII bijvoorbeeld waren de joden bijna de enigen die nog geld in handen hadden in duitsland.

- er is onmiskenbaar iets speciaals aan joden. Vaak kan je een jood herkennen, ik heb me ook laten vertellen dat Joden zelfs een bepaald gen hebben wat niemand anders had.

edit: vandaar dat je moeder ook joods moet zijn, ofzoietsdergelijks

- Joden... de naam komt oorspronkelijk van Judas, degene die volgens de bijbel Jezus heeft verraden voor geld. dat lijkt me niet echt een positieve associatie.

- Joden zijn talrijk aanwezig op die plekken die door een groot deel van de wereld (behalve door ons) als de oorsprong van het kwaad en de onrust worden gezien. Zoals Amerika, en zoals Israel.

- Joden... of iig de extremere... houden zich nog bezig met magie en occultisme, of iig wetenschappen waar geen ander zich mee bezig houdt voor zover bekend (misschien wel in het oosten, dat weet ik niet).

- in de bijbel staat geschreven dat het joodse volk altijd het gehate volk zal zijn, dat pijn moet ondergaan. (nou besef ik me ook dat dit geen overtuigend argument als je niet, zoals ik, denkt dat het romeinse rijk nooit ten onder is gegaan, en dat de bijbel met bijbedoelingen is geschreven, maar ik wou het toch even noemen). Dit zou je enerzijds zo kunnen ervaren, maar je zou het ook als een vrijbrief voor de joden kunnen zien, om zichzelf te verdedigen zover nodig.

- het lijkt erop dat joden aan geld nooit gebrek hebben.

Er zijn extremisten die met deze (en bovengenoemde) en nog andere argumenten zeggen dat de joden hun ziel aan de duivel hebben verkocht. Dit idee vindt ik natuurlijk totaal waanzinnig en niet geloofwaardig, maar ik moet zeggen dat argumenten wel overtuigend zijn (voor mij dan). Echter heb ik ook gelukkig nog een gezond verstand en ik hoop dat de rest van de wereld dat ook krijgt
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

- Joden... de naam komt oorspronkelijk van Judas,....
Dan ben je toch slecht ingelicht. De naam komt van Jehuda (Juda), één van de zonen van de aartsvader Jacob. Jehuda betekent: hij die God looft.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!