Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jona444
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Ik geef hier eerstdaags informatie over. Mijn boekje over water- en weideplanten lijkt wat beknopter dan jouw flora.

We maken dus vooral een differentiatie tussen:

*Fluitekruid

*Bereklauw

*Peen

*Zevenblad

*Echte kervel

*Engelwortel
Its supercalifragilisticexpialidocious!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Klintersaas
Social:

Berenklauw en zevenblad kun je in principe al schrappen. Die eerste is veel groter en heeft uitgebreidere schermen en zevenblad heeft rondere bladen.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jona444

Gaan de schermen van de engelwortel in principe ook niet over tot cirkelvorm?
Klintersaas
Social:

Dat zou ik niet zo durven bevestigen. Voor verdere uitspraken wacht ik een exemplaar af (en eventuele detailfoto's).

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jona444

Ik heb dus nog wat informatie: Er zijn telkens 9 a 10 schermen, het hangt er vanaf. Uit de schermen komen witte bloemetjes (15 stuks). Elk bloemetje heeft 5 blaadjes waaronder 1 blaadje telkens groter is dan de andere 4. In de bloemen zit er een meeldraad. Sommige bloemen moeten nog openbloeien, soms is dat zo bij een hele scherm . Daar heb ik een foto van gemaakt (foto 4). Van de bladeren heb ik ook een duidelijke foto gemaakt. Verder groeien er geen vruchten e.d. aan de planten. Ik wou dat mijn camera scherper was, want een detailfoto van de bloem kan ik niet maken. Zie hieronder voor foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Klintersaas
Social:

Goed, ik heb een determinatiesleutel voor schermbloemigen gevonden (klik). Om te beginnen:
  1. Bladen vlezig of stijf en dan distelachtig gestekeld of kort en snijdend scherp gezaagd, blauw-, grijs- of zeegroen.
  2. Bladen kruidachtig, niet distelachtig noch snijdend scherp gezaagd.
EDIT: Hier heb ik nog een alternatieve sleutel.

Jona444

Uiteindelijk kom we uit bij:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...nuentry=soorten

Fluitekruid. De bladeren zijn dus het belangrijkst om onderscheid te kunnen maken. Ik dank je voor de assistentie Klintersaas.
Klintersaas
Social:

Mooi. Eens je een exemplaar en een sleutel hebt, is het gewoon een kwestie van kenmerken afgaan en dat kun jij uiteraard even goed als ik (waarschijnlijk nog beter, aangezien jij de plant bij de hand hebt). Graag gedaan overigens. Mochten er nog determinatievragen zijn: vuur af!

Jona444

Hoogstwaarschijnlijk stel ik nog wel determinatievragen in de toekomst. Maar de soortenbank is een krachtig wapen. Ik denk dat ik een groot percentage planten/dieren,... via die website kan determineren. Wel veel vakterminologie, maar alles is mooi uitgelegd.
Klintersaas
Social:

Soortenbank is inderdaad een prima referentie en als dat geen uitweg biedt zijn er nog steeds vakfora zoals Diptera.info (Engels; hoofdzakelijk voor tweevleugeligen, maar andere groepen komen er ook aan bod).

qrnlk
Lorentziaan

Ik vond net in mijn woonkamer een heel raar insect, nog nooit eerder gezien. Helaas geen foto kunnen maken.

Het was vrij lang. Het leek meer een soort wesp (dezelfde kleuren) dan een libelle. Het had (zo goed als ik kon zien) slechts 1 paar vleugel en 6 poten. het lichaam bestond uit min of meer 4 delen: kop (klein, driehoekig/rond), een borst stuk van 15-20 mm, een achterwerk van 20-25 mm. en een 30-35 mm lange, heel dunne opvallend rechte staart.

Toen ik het buiten liet vliegen vloog het direct heel hoog en daarna pas weg.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Jona444

Misschien was het een horzel. Die doet mij een beetje aan een wesp/libelle denken.

Afbeelding
Klintersaas
Social:

Het diertje op die foto is geen horzel, maar een roofvlieg (familie Asilidae, hoogstwaarschijnlijk geslacht Machimus).

ajw

qrnlk schreef:Ik vond net in mijn woonkamer een heel raar insect, nog nooit eerder gezien. Helaas geen foto kunnen maken.

Het was vrij lang. Het leek meer een soort wesp (dezelfde kleuren) dan een libelle. Het had (zo goed als ik kon zien) slechts 1 paar vleugel en 6 poten. het lichaam bestond uit min of meer 4 delen: kop (klein, driehoekig/rond), een borst stuk van 15-20 mm, een achterwerk van 20-25 mm. en een 30-35 mm lange, heel dunne opvallend rechte staart.

Toen ik het buiten liet vliegen vloog het direct heel hoog en daarna pas weg.
Klinkt mij sluipwesp-achtig. Had het een beetje deze vorm: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dol...chard-Bartz.jpg?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

lyosha

Ik zit hier thuis met de volgende plant :

Afbeelding

Kenmerken: heeft niet veel water nodig, dikke bol aan de 'stam', ronde groene blaadjes, is de afgelopen 2 maand ontzettend gegroeid

PS, toen ik hem kreeg vertelde men mij dat het een soort cactus was...?

Hopelijk kan een van jullie me helpen.

Mvg,

Lyosha

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!