Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Experimenten voor het meten van de eenrichtingssnelheid van het licht.

het topic is ''Experimenten voor het meten van de eenrichtingssnelheid van het licht.
dan denken we een goed experiment gevonden te hebben wat iedereen logisch vind dat het zou werken en dan krijgen we pagina's discussie over onzinnige transformaties die niets veranderen aan het fysieke eindresultaat.
geen idee waar dit allemaal toe moet leiden, maar ik denk zelf dat ik het nu wel allemaal begrijp dus weinig zinvol om er nog veel meer energie in te gaan stoppen.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

HansH

Deze is dubbel, kan weg.
Laatst gewijzigd door HansH op di 24 feb 2026, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: di 24 feb 2026, 22:08
Je maakt niet het onderscheid tussen de fysische realiteit en de beschrijving in een specifiek coördinatenstelsel. Jij laat zien met die plots dat een beschrijving in een ander coördinatenstelsel er anders uitziet. Maar de onderliggende realiteit is dezelfde.
ik gebruik maar 1 coordinatenstelsel (x,t) maar wel verschillende voortplantingssnelheid van het licht in beide richtingen. meer is er niet gebruikt. daarmee laat ik zien dat de fysische realiteit er anders uit zou zien als de voortplantingssnelheid inderdaad richtingsafhankelijk zou zijn. de gemeten fysische realiteit ziet er precies zo uit zoals je verwacht op basis van c en -c dus kan dat alleen maar de enige waarheid zijn.
Professor Puntje

Er is mogelijk nog een verschil tussen een systeem met een heengaande en teruggekaatste golf en een systeem met twee tegengesteld gerichte golven uit twee losse golfbronnen. wnvl1 beschrijft denk ik het laatste geval.
wnvl1

HansH schreef: di 24 feb 2026, 22:14
Je maakt niet het onderscheid tussen de fysische realiteit en de beschrijving in een specifiek coördinatenstelsel. Jij laat zien met die plots dat een beschrijving in een ander coördinatenstelsel er anders uitziet. Maar de onderliggende realiteit is dezelfde.
ik gebruik maar 1 coordinatenstelsel (x,t) maar wel verschillende voortplantingssnelheid van het licht in beide richtingen. meer is er niet gebruikt. daarmee laat ik zien dat de fysische realiteit er anders uit zou zien als de voortplantingssnelheid inderdaad richtingsafhankelijk zou zijn. de gemeten fysische realiteit ziet er precies zo uit zoals je verwacht op basis van c en -c dus kan dat alleen maar de enige waarheid zijn.
Volgens mij ben jij de heen-en-weer-snelheid aan het variëren zonder dat je het beseft.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

Professor Puntje schreef: di 24 feb 2026, 22:21 Er is mogelijk nog een verschil tussen een systeem met een heengaande en teruggekaatste golf en een systeem met twee tegengesteld gerichte golven uit twee losse golfbronnen. wnvl1 beschrijft denk ik het laatste geval.
Zelfde opmerking, je moet opletten dat je niet de heen-en-weer snelheid richtingsafhankelijk gaat maken.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

@wnvl1 Als je een spiegel gebruikt om een golf terug te kaatsen kun je de fase van de terug gekaatste golf bij de spiegel niet vrij meer kiezen want de netto veldsterkte op de spiegel moet nul zijn. Voor twee losse golfbronnen heb je dat niet.
HansH

wnvl1 schreef: di 24 feb 2026, 22:29
HansH schreef: di 24 feb 2026, 22:14
Volgens mij ben jij de heen-en-weer-snelheid aan het variëren zonder dat je het beseft.
dat zou kunnen maar is niet essentieel denk ik. je kunt immers voor het basisprincipe ook c elke willekeurige snelheid geven, ik had c=1m/s gekozen voor het gemak. dus voor elke afzonderlijke snelheid volgt vanzelf een heen en weer snelheid die qua waarde niets uitmaakt voor het basisprincipe.
HansH

Professor Puntje schreef: di 24 feb 2026, 22:40 @wnvl1 Als je een spiegel gebruikt om een golf terug te kaatsen kun je de fase van de terug gekaatste golf bij de spiegel niet vrij meer kiezen want de netto veldsterkte op de spiegel moet nul zijn. Voor twee losse golfbronnen heb je dat niet.
maar maakt dat dan wat uit voor de waarde van de proef? je weet immers precies hoe zo'n golf reflecteert.
wnvl1

Maakt niet uit in deze discussie denk ik, een spiegel kan je simuleren met een gespiegelde bron aan de andere kant van de spiegel.
Professor Puntje

HansH schreef: di 24 feb 2026, 23:08
Professor Puntje schreef: di 24 feb 2026, 22:40 @wnvl1 Als je een spiegel gebruikt om een golf terug te kaatsen kun je de fase van de terug gekaatste golf bij de spiegel niet vrij meer kiezen want de netto veldsterkte op de spiegel moet nul zijn. Voor twee losse golfbronnen heb je dat niet.
maar maakt dat dan wat uit voor de waarde van de proef? je weet immers precies hoe zo'n golf reflecteert.
Net even over nagedacht en ik denk dat het inderdaad geen wezenlijk verschil maakt. Wat jouw prentjes betreft zou het interessanter zijn te bekijken hoe het verloop als functie van x is van de effectieve waarden van de veldsterkten, want dat is wat er eventueel (zoals in de video getoond) gemeten zou worden. Dan kun je zien of de posities van de buiken en knopen inderdaad op hun plaats blijven bij een andere heen-snelheid en andere terug-snelheid (zolang de totale "heen-en-terug-snelheid" maar c blijft).
wnvl1

HansH schreef: di 24 feb 2026, 22:51 dat zou kunnen maar is niet essentieel denk ik. je kunt immers voor het basisprincipe ook c elke willekeurige snelheid geven, ik had c=1m/s gekozen voor het gemak. dus voor elke afzonderlijke snelheid volgt vanzelf een heen en weer snelheid die qua waarde niets uitmaakt voor het basisprincipe.
Ik denk dat dat wel essentieel is. In je transformatie moet synchronisatie ingebouwd zitten. Als je dat doet kom je op die Andrew transformatie. Als je de heen-en-weer-snelheid aanpast dan krijg je andere fysica en dat is wat jij aan het doen bent, denk ik.

Maar het is moeilijk om mijn kritiek goed onder woorden te brengen. Op physicsforums zijn er ook veel discussies met amateurs hierover en die verlopen ook allemaal heel stroef. Toont aan dat het niet gemakkelijk is om leden uit te leggen waar ze verkeerd zijn.

Misschien zijn er nog andere leden op dit forum die commentaar kunnen geven?
HansH

kappa
(141.91 KiB) 17 keer gedownload
ik heb het nog even netjes uitgewerkt in mathcad.
conclusie: je kunt niet de 1 richtingssnelheid bepalen met dit proefje omdat er in alle gevallen knopen en buiken ontstaan op dezelfde plekken. dat is voor elke kappa gewoon op veelvouden van 1/4 golflengte op basis van c

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Professor Puntje

Een akelig probleem met het proefje is ook dat een verschil tussen heen- en terug-snelheid van het licht effect heeft op de synchronisatie van de (hypothetisch) langs het traject geplaatste klokken die mede bepalen hoe de te meten staande golven er per tijdstip bekeken uit komen te zien.

Mede daarom denk ik dat het proefje nog te veel loopholes heeft om de kwestie te kunnen beslissen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!