Het is uiteraard altijd een menselijk trekje om ergens wel of niet in te geloven. Evenals het een menselijk trekje is om iedereen die zich met dergelijk onderzoek inlaat, meteen voor labiel of oplichter uit te maken.The Don schreef:Kijk en daar ligt bij mij het grote probleem, ik zal de laatste zijn die onderkent dat geesten bestaan maar als jij een aantal zeer omstreden onderzoeken aangrijpt om te zeggen dat geesten bestaan denk ik dat je blik vertroebeld is door de wens om in geesten te geloven.p schreef:
Daarom zijn deze onderzoeken wel degelijk aanwijzingen dat geesten best eens kunnen bestaan.
Dit is natuurlijk een menselijk trekje maar dit kan door deugdelijk wetenschappelijk onderzoek omgebouwd worden tot een algemeen maatschappelijk aanvaarde theorie. Het huidige "geesten" onderzoek is uitermate omstreden en we zijn het er allemaal wel overeens dat er eerst maar eens onomstreden bewijs moet komen voordat we iets zinning kunnen zeggen over het bestaan of niet bestaan van geesten.
En de meeste wetenschappers kiezen voor een theorie die het meest aansluit op de huidige natuurwetenschappelijke stand van zaken en wetenschappers die er vanuit gaan dat geesten bestaan zijn niet volledig wetenschappelijk bezig.
Het PEAR onderzoek, samen met het eerder genoemde NDE onderzoek, samen met nog talloze aanwijzingen, maken het voor mij waarschijnlijker dat geesten bestaan, dan dat dit niet het geval is.
Overigens heb jij het over wetenschappers "die ervanuit gaan dat geesten bestaan". Over wie heb je het dan? Nog in het PEAR onderzoek, nog in het NDE onderzoek wordt beweerd dat geesten bestaan.
Er wordt bij PEAR slechts beweerd dat het momenteel lijkt alsof het menselijk bewustzijn een actieve rol kan spelen in de waarschijnlijkheidsprocessen op quantum niveau.
Bij het NDE onderzoek concludeert men dat over het uitgangspunt van een door de hersenen geproduceerd bewustzijn, dat nooit bewezen is, gediscussieerd dient te worden. En dat is precies wat we hier aan het doen zijn.
Overigens ben ik benieuwd naar jouw verklaring van dit in het NDE onderzoek gebleken geval:
Sabom22 mentions a young American woman who had complications during brain surgery for a cerebral aneurysm. The EEG of her cortex and brainstem had become totally flat. After the operation, which was eventually successful, this patient proved to have had a very deep NDE, including an out-of-body experience, with subsequently verified observations during the period of the flat EEG.
Puzzels