Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0

Re: mens door een godheid?

De meeste christenen geloven letterlijk alles wat in de bijbel staat, wat je dus eigenlijk zegt is "mensen die religieus zijn zijn irrationeel" of loop ik nu wat te hard van stapel?
Ja Don, dat hebben we ook al een jaar geleden gehad; je was zo ongeveer mijn eerste "studie"object hier, weet je nog? Even ter herinnering: Zelfs Origenes kon je al vertellen dat niet alles in de bijbel letterlijk genomen diende te worden en in Nederland zal niet meer dan 5 à 10 % van de Christenen het daar oneens mee zijn. Zoiets is een feit, geen opinie waarover gediscussieerd kan worden. Ben jij nou een wetenschapper? Waarom luister je niet? Dat is het frustrerendste hier, je kan net zo goed voor de kat z'n viool praten.

@Ph: mooi dat we het dus toch nog eens zijn. Overigens hoop ik wel dat je grootvader inderdaad veel over de poëzie, én de boodschap van Genesis preekt. Geen mooier én dieper verhaal dan het scheppingsverhaal. "Adam waar ben je".
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Phaesimbrotos

The Don schreef:De meeste christenen geloven letterlijk alles wat in de bijbel staat, wat je dus eigenlijk zegt is "mensen die religieus zijn zijn irrationeel" of loop ik nu wat te hard van stapel?
Ja Don, dat hebben we ook al een jaar geleden gehad; je was zo ongeveer mijn eerste "studie"object hier, weet je nog? Even ter herinnering: Zelfs Origenes kon je al vertellen dat niet alles in de bijbel letterlijk genomen diende te worden en in Nederland zal niet meer dan 5 à 10 % van de Christenen het daar oneens mee zijn. Zoiets is een feit, geen opinie waarover gediscussieerd kan worden. Ben jij nou een wetenschapper? Waarom luister je niet? Dat is het frustrerendste hier, je kan net zo goed voor de kat z'n viool praten.

@Ph: mooi dat we het dus toch nog eens zijn. Overigens hoop ik wel dat je grootvader inderdaad veel over de poëzie, én de boodschap van Genesis preekt. Geen mooier én dieper verhaal dan het scheppingsverhaal. "Adam waar ben je".
Het moet inderdaad poëzie zijn. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gabri

Hierbij wil ik opmerken, dat ik absoluut niets tegen christenen heb. Verder wil ik nog zeggen dat mijn grootvader een theoloog is, hij is ook een dominee. Hij is dus christelijk, maar hij predikt dat Genesis poezië is. En ik vind dat er meer christenen zoals hem moeten zijn.
Welnu, dat zijn er meer dan je denkt.
Trouwens heb ik geen mening over de wonderen die Jezus heeft verricht, simpelweg omdat je dat niet kunt verklaren of falsificeren.
Op de eerste plaats zijn de Evangeliën commentaren (in positieve zin) op de TeNaCH (de Joodse Bijbel). Maar ook hebben de Evangelisten gebruik gemaakt van de 'mondelinge Torah.' De Evangelisten hebben hoofdzakelijk uidrukkingen en gezegdes en verhalen uit de TeNaCH gebruikt om het mogelijk te maken Jezus Christus te beschrijven. Om het Nieuwe Testament te kunnen lezen én begrijpen, te verstaan. Dus moet men vertrouwd zijn met het woordgebruik en visie van TeNaCH. Dat geldt ook voor de 'wonder'verhalen.

Bijvoorbeeld in het verhaal van 'de spijziging van de vijfduizend'wordt gesproken over het brood des levens.(Joh.2,1.) Dit verhaal (wonder)heeft verband met het Joodse Pesach -feest. Het hele verhaal van Joh.6 is geworteld in TeNaCH.

Vergelijk maar eens Exodus 16 met Joh 6,31.

Zo kun je dit wonderverhaal verstaan(begrijpen), tot je nemen, opnemen in het licht van TeNaCH.

Heeft niets met natuurkunde, biologie of met wat dan wetenschappelijke discipline te maken.

Wat is de inzet van deze verhalen? Tekenen van bevrijding (Exodus).

De oorsprong van de mens, althans, hoe het leven ontwikkelt is tot nu toe, kunnen we wel ''bewijzen''. En de schepping dus falsificeren.
Da's véél te véél van het goede.....

Maar stel dat de evolutietheorie klopt van A tot Z, of een of andere natuurkundige theorie over het heelal, dan heeft dat totaal geen enkele nadelige consequentie voor het Bijbels geloof. In geen enkel opzicht.
Phaesimbrotos

Phaesimbrotos schreef:Hierbij wil ik opmerken, dat ik absoluut niets tegen christenen heb. Verder wil ik nog zeggen dat mijn grootvader een theoloog is, hij is ook een dominee. Hij is dus christelijk, maar hij predikt dat Genesis poezië is. En ik vind dat er meer christenen zoals hem moeten zijn.
Welnu, dat zijn er meer dan je denkt.
Trouwens heb ik geen mening over de wonderen die Jezus heeft verricht, simpelweg omdat je dat niet kunt verklaren of falsificeren.
Op de eerste plaats zijn de Evangeliën commentaren (in positieve zin) op de TeNaCH (de Joodse Bijbel). Maar ook hebben de Evangelisten gebruik gemaakt van de 'mondelinge Torah.' De Evangelisten hebben hoofdzakelijk uidrukkingen en gezegdes en verhalen uit de TeNaCH gebruikt om het mogelijk te maken Jezus Christus te beschrijven. Om het Nieuwe Testament te kunnen lezen én begrijpen, te verstaan. Dus moet men vertrouwd zijn met het woordgebruik en visie van TeNaCH. Dat geldt ook voor de 'wonder'verhalen.

Bijvoorbeeld in het verhaal van 'de spijziging van de vijfduizend'wordt gesproken over het brood des levens.(Joh.2,1.) Dit verhaal (wonder)heeft verband met het Joodse Pesach -feest. Het hele verhaal van Joh.6 is geworteld in TeNaCH.

Vergelijk maar eens Exodus 16 met Joh 6,31.

Zo kun je dit wonderverhaal verstaan(begrijpen), tot je nemen, opnemen in het licht van TeNaCH.

Heeft niets met natuurkunde, biologie of met wat dan wetenschappelijke discipline te maken.

Wat is de inzet van deze verhalen? Tekenen van bevrijding (Exodus).

De oorsprong van de mens, althans, hoe het leven ontwikkelt is tot nu toe, kunnen we wel ''bewijzen''. En de schepping dus falsificeren.
Da's véél te véél van het goede.....

Maar stel dat de evolutietheorie klopt van A tot Z, of een of andere natuurkundige theorie over het heelal, dan heeft dat totaal geen enkele nadelige consequentie voor het Bijbels geloof. In geen enkel opzicht.
Maar wel voor de christenen die de bijbel als natuurwetenschappelijk verslag lezen.
janviet

Hi Johan,
The Don schreef:De meeste christenen geloven letterlijk alles wat in de bijbel staat, wat je dus eigenlijk zegt is "mensen die religieus zijn zijn irrationeel" of loop ik nu wat te hard van stapel?
Je toon is in ieder geval nog als vanouds...

Hoe dan ook. Ik vermoed ook dat in Nederland minder dan de helft van de christenen niet geloven dat alles in de bijbel letterlijk moet worden genomen (in ieder geval hoop ik dat; blijft voor mij de vraag op basis waarvan de schifting tussen wat wel en wat niet te geloven dan plaats moet vinden... blijkbaar is er toch een moraal buiten de bijbel om). Maar, ik vraag me wel af hoe 'wetenschappelijk' die 5 à 10% is. Jij beschuldigt The Don ervan zomaar wat te roepen, dus het lijkt me dat je op z'n minst een verwijzing zou moeten geven naar een survey waar jouw feit uit blijkt.

Bovendien schreef The Don helemaal niet specifiek over Nederland, maar over christenen in het algemeen. Ik heb geen cijfers voor christenen in het algemeen, maar ik vond wel cijfers voor de USA. Ik weet dat de USA in deze niet het beste voorbeeld is, maar ik vind de cijfers wel illustratief. Volgens dit artikel blijkt uit een survey gehouden in 2005 dat 63% van de inwoners van de USA gelooft dat de letterlijke inhoud van de bijbel waar is. Dat is 63% van alle inwoners, niet alleen de christenen. Voor de evangelische christenen is dit cijfer zelfs 89%, voor de overige protestanten is het 70% en voor de katholieken 58%.

Natuurlijk kun je deze cijfers niet zomaar doortrekken voor alle christenen, maar het geeft op z'n minst te denken.

Groeten,

Jan
janviet

Ter aanvulling op mijn vorige post, hier wat cijfers die ik tegenkwam in Godsdienstige veranderingen in Nederland (pdf), uitgegeven in september 2006 door het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Tabel 4.8 bevat enkele percentages die gelden voor alle Nederlanders (er zijn ook tabellen voor specifieke groepen, maar het geven van dat soort cijfers ontaardt al snel in een discussie over wat wel en wat niet een 'echte' christen is):

Afbeelding

Vooral het percentage dat de leerstellingen 'Adam en Eva' en 'bijbel is woord van God' onderschrijft vind ik illustratief. Merk op dat het rapport vermeldt dat met 'Adam en Eva' bedoeld wordt: 'de gedachte dat Adam en Eva werkelijk hebben bestaan'. Het rapport vermeldt verder dat met 'bijbel is woord van God' bedoeld wordt: 'het voorschrift dat men de bijbel letterlijk moet nemen'.

Aangezien 31% van alle Nederlanders de leerstelling 'bijbel is woord van God' (en daarmee dus volgens het rapport 'het voorschrift dat men de bijbel letterlijk moet nemen') onderschrijven, lijkt het me redelijk te veronderstellen dat het percentage voor christenen in Nederland nog hoger zal liggen. In ieder geval verwacht ik dat het aanmerkelijk hoger ligt dan de volgens Johan 'feitelijke' 5 à 10%.

Soms kan enige discussie over 'feiten' best nuttig zijn...

Groeten,

Jan
Phaesimbrotos

De Nederlander wordt rationeler. Dat is wat ik daaruit afleid.
janviet

Hi Phaesimbrotos,
Als ik naar de laatste regel van tabel 4.8 kijk, dan lijkt me dat een wat te optimistische conclusie...

Groeten,

Jan
Gabri

Juist niet.

De mens is ongeneeslijk religieus. En dat is een rationele conclusie
Assassinator

niet persee religeus, de mens trekt snel conclusies want men wil snel antwoorden (onbewust he) en ja dat is wel een rationele conclusie. zo zie je ook dat iedereen andere dingen ziet in dezelfde cijfers, er is wel een afname te zien in sommige dingen maar die is niet heel groot.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
janviet

Hi Assassinator,

Ik zal wat te bladeren in dit topic, toen ik dit tegen kwam:
lol, het grootste deel is zonder zang [rr] is dit van de EO ofzo? maar ik zie wat je ermee bedoelt, brainwashing op en top. nja, eerder programmering aangezien kinderen (zoals zo mooi in de Verlichting werd gezegt) 'tabula rasa' zijn, oftewel: uitgewiste borden. opvoeders kleuren dit in naar eigen hand, of het klopt wat ze tekenen of niet. we moeten beginnen om de kinderen zelf álle kleurtjes te geven zodat ze zichzelf kunnen inkleuren.
Je getuigt hiermee slachtoffer te zijn van een andere indoctrinatie, die naar ik me kan herinneren in Nederland met name in de jaren 70 speelde. Het was toen gangbaar om te doen alsof iedereen inderdaad met een 'blank slate' geboren werd en ontkenning daarvan was absoluut not-done. Zelfs jongens en meisjes werden, volgens de toen heersende doctrine, pas later, door de opvoeding en de omgeving, verschillend (qua persoonlijkheid; men ging nog net niet zover dat de duidelijk aanwezige biologische verschillen ontkend werden)... Yeah right. Intussen mag je geloof ik weer gewoon zeggen wat iedereen met een dosis gezond verstand (zeker in de omgeving van opgroeiende jongens en meisjes) al kon bevroeden: dat naast 'nurture', 'nature' een heel belangrijke rol speelt. Voor zover we nu weten wordt van de variatie tussen mensen maar liefst 50% veroorzaakt door 'nature' en maar 50% door 'nurture' (waarbij het deel 'nurture' bijna uitsluitend van de peers komt).

Ik kan je The Blank Slate van Steven Pinker van harte aanbevelen.

Groeten,

Jan
Phaesimbrotos

janviet schreef:Hi Phaesimbrotos,
Als ik naar de laatste regel van tabel 4.8 kijk, dan lijkt me dat een wat te optimistische conclusie...

Groeten,

Jan
Ik twijfel over die laatste tabel. Wonderen zijn voor mij dingen die niet te verklaren zijn, ik denk dat er juist meer mensen geloven in wonderen omdat ze er over nagedacht hebben. De andere tabellen zijn meer onderwerpen die je gelooft of niet, de laatste tabel is een onderwerp dat nog vaak gebeurd, of het nou religieus is of niet. En beredeneren dat er een hogere macht moet zijn om iets te laten gebeuren is voor mij wel rationeel. :wink:
Adpruys

De mens is ongeneeslijk religieus. En dat is een rationele conclusie
Had Germen dus toch gelijk dat het een ziekte is!

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=38884

Misschien niet steeds hetzelfde boek lezen Gabriël [rr]
jdr

Ik kan je The Blank Slate van Steven Pinker van harte aanbevelen.
In het Nederlands leest ie wat makkelijker weg:

Afbeelding

Zeer educatief...

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Gabri

Gabriël schreef:  De mens is ongeneeslijk religieus. En dat is een rationele conclusie
Had Germen dus toch gelijk dat het een ziekte is!

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=38884

Misschien niet steeds hetzelfde boek lezen Gabriël :)
Niets is irrationeler als die bijdrage van Germen :?: 8) [rr] :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!