Hey iedereen!
even een korte samenvatting van alles mss:
Ikzelf ben dit jaar afgestudeerd aan de Universiteit van Gent als Licentiaat (Master of Science) in de biomedische wetenschappen. Heb reeds 2 jaar geleden mijn toelatingsproef gehaald (die steeds geldig blijft, op voorwaarde dat je in bezit bent van je diploma van het secundair onderwijs).
Wat betreft de toelatingsproef: er is nog een kans in de laatste week van augustus (laatste dinsdag). Zoals je reeds heb gelezen vinden jullie de brochures op de website van het onderwijs vlaanderen.
Wat na je toelatingsproef?
Wel kies een universiteit naar keuze:
UA
KUL en KULAK
UGent
LUC
VUB
Dus 5 univ's met 5 verschillende accenten, alhoewel de omvorming van de curricula zodanig verlopen is dat elke universiteit sinds invoering van de toelatingsproef zorgt dat de geneeskundestudnet vanaf het eerste jaar reeds voeling krijgt met zijn beroep
Ikzelf studeer aan de UGent, en begin volgend jaar aan mijn 2e Bachelorjaar (na diploma biomedische mag je in principe in 2e jaar starten) dus deze stad ken ik dan ook het beste:
Het curriculum van Gent loopt heel gelijkaardig met die van NL, wij werken hier met Blokken en Lijnen.
Het eerste jaar is nog tamelijk theoretisch, vertrekkende vanuit de Cel (fysica, (an)org scheikunde, celfysiologie, cytologie, biochemie, moleculaire biologie en genetica) opbouwend tot infectie- en afweersysteem. Daarnaast is er ook 1 blok gehecht aan Gezondheid & Maatschappij. Reeds vanaf het eerste jaar krijgt men hier communicatie en EHBO aangeleerd.
Het 2de jaar berust vnl de anatomie, histologie en biochemie van de verschillende orgaanstelsels (Locomotorisch stelsel, Zenuwen en zintuigen, cardio, pulmo, nefro, metabol, digestief stelsel) met bijbehorende pathologieën. En wat belangrijk is de bijbehorende klinische onderzoeken (borstonderzoek, beluisteren van longen, beluisteren van het hart, ...), dewelke opgenomen zijn in de V-lijn + 2 wkn verpleegstage. Alhoewel de opleiding in belgië tamelijk theoretisch is, wordt er toch veel aandacht besteed aan de praktische vaardigheden die aansluiten op de aangeleerde theorie.
in het 3de jaar komen blokken zoals methodologie en klinische basisconcepten aan de pas; met op het einde van dit jaar de eerste klinische lessen: NKO en dermato
4de en 5de jaar zijn ook klinische jaren, met aansluiten het 6de en 7de jaar: de stagejaren (ik veronderstel: co-schappen zoals in NL)
Meer info op :
www.ugent.be/ge
Gent is naast zijn goede onderwijssysteem ook gekend voor de stad op zich. Het is naast studentenstad ook een cultuurstad (denk maar aan de jaarlijkse gentse feesten!!!), sportstad (verschillende sportaccomodaties) en stad om in te leven...
Naast de UGent is de KUL ook bekend om zijn studies geneeskunde, de stad zelf is vnl meer 'Studentikoos', ook daar is jaarlijks een cultureel evenement (marktrock) de opleiding ken ik zelf niet al te goed, mss daar wat informeren.
LUC heeft een onderwijssysteem bestaande uit 5 weken - examen systeem... na afwerken van 1 blok, worden tentamens afgenomen, etc... dus voor wie deze methode prefereert is LUC aangewezen.
onderwijssysteem in UA bestaat vnl uit Thema's (shock en orgaanfalen, het zien, ...). VUB ken ik niet goed, buiten dat het in Jette gelegen is en de studenten onderling elkaar goed kennen omdat het kleinschaliger is...
allé, hopelijk zijn jullie der iet mee...
greetz!
Winggo