Pointer, je bent aan het schreeuwen. Dat is nergens voor nodig. Zeker niet aangezien je quote van Veertje verkeerd is. Zoals jij het schreef, lijkt het alsof Veertjes tekst over muizen van jou kwam. Dit is hoe het er wél uitzag:
Okido, ik schrok ervan, omdat ik zoiets van Veertje zeker niet verwachtte, wel iets in mijn tekst lezen wat er niet staat, maar niet mij een tekst toeschrijven die niet van mij is, wát de inhoud daarvan ook zou zijn. Maar het blijkt om haar eigen muizenissen te gaan.
Gelukkig maar.
Veertje schreef:Nogmaals: De islam is een term waar ik geen problemen mee heb als die in dezelfde context als 'het christendom' of 'het jodendom' gebruikt wordt. De moslim is een term waar ik wel problemen mee heb als die permanent in een puur negatieve context wordt geplaatst. Demoniserend zeg maar.
Door jou, omdat je je ongenuanceerd over moslims uitlaat.
Het probleem met jou is, Veertje, dat jij wilt nuanceren tot er geen enkele kenmerkende eigenschap van de islam meer zichtbaar is. Dat is een rookgordijn waarachter de bij heldere lucht wél zichtbare ontwikkelingen zich ongemerkt kunnen voltrekken. Dat rookgordijn wapper ik weg door wat scherper en dichter erbij te kijken en daarbij tot mijn aanvankelijk stomme verbazing te ontdekken dat de Verlichting geheel aan de islam is voorbijgegaan.
Dat vind ik natuurlijk buitengewoon interessant, evenzeer als wanneer ik plotseling een Neanderthaler of een zeerover als Piet Hein in zijn oorspronkelijke staat zou tegenkomen. Dat is toch een unieke gelegenheid om het fenomeen één-op-één te bestuderen en te zien hoe het allemaal in de dagelijkse praktijk werkt? Wat heeft deze verstarring teweeg gebracht en waardoor wordt die onveranderlijkheid in stand gehouden?
Als je het mij vraagt heeft dit psychosociale achtergronden, zeker aanvullend, maar het is leerzamer om het moslims zelf te vragen dan er in een hoekje over te fantaseren. Nu ben ik geen vrager, want wie vraagt, vraagt om leugens en die ervaring heb ik echt niet alleen bij moslims opgedaan. Ik observeer en analyseer. De resultaten breng ik in bij het onderzoeksobject, in dit geval moslims die zichzelf zien als vertegenwoordigers van de hoofdstroom, wat en vrij riskante zaak is, om de reactie te peilen. Dat zijn er maar enkele, maar daarbij moet het blijven, want ik ben nog niet levensmoe.
Dank zij Google Alert word ik regelmatig getipt als mijn onderwerp weer eens in bespreking is op het internet, dus zo kom ik ook op jou terecht als jij op een heel ander forum in discussie bent over de islam of de profeet Mohammed met Heeren, Dutch, Assassinator, collegavanerik en Adpruys. Ik heb de indruk dat mij niet veel ontgaat, want er zijn uiteraard tal van andere bronnen. Moslims, net als andere groepen en wij hier ook, leggen elkaar graag uit waar het om gaat. Nou, fijn, maar als je dat een beetje in de gaten houdt, ben je er dus redelijk van op de hoogte hoe de hazen lopen. Dan wekt de klacht van de coördinator terrorismebestrijding, dat het voor de AIVD zo moeilijk is betrouwbare infiltranten te vinden binnen de islamitische gemeenschap, geen verbazing,
Zo geven honderden bronnen informatie over het harde feit dat wij al gauw extremistisch vinden wat onder onze Nederlandse moslims gesneden koek is. Extreem is, naar mijn mening pas, als een moslim/moslima zegt zijn/haar leven direct, heden, stante pede, nu te willen opofferen om het kalifaat, wereldkalifaat, Turks kalifaat of het kalifaat Eurabia dichterbij te brengen of anderszins het westen een lesje te leren. Dat zon kalifaat er een keer van zal komen, wordt vrijwel door geen enkele moslim verloochend, al zijn er wel vele die vinden dat er eerst meer eenheid onder moslims zelf zal moeten komen. Een verdwaalde enkeling gelooft er wel in, maar wil er niets van weten, omdat de westerse rechtsstaat hem/haar beter bevalt als hij/zij er reeds woont, of verkieslijker lijkt als hij/zij er graag zou willen gaan wonen. Artikelen van moslims die dit laatste afwijkende en zeldzame standpunt vertegenwoordigen zijn nergens te vinden. De meerderheid van voorstanders van een kalifaat onder de shariah is overweldigend, pak weg 99%, maar ik houd open, dat een moslim die sterk verwesterd is, misschien niet snel over zon kalifaat in discussie zal gaan. Over het algemeen kennen mijn bronnen de koran, de soenah en de hadith redelijk goed en dat herken ik niet als normaal in persoonlijke contacten met moslims. Dat zijn dus kennelijk leden van die 15% afwijzers van geweld en terrorisme, die zich daarover ook uitspreken, hoewel dit cijfer uit een onderzoek van anderen komt.
Nu kom jij regelmatig met buitenlandse moslims op de proppen, in landen waar ze in angst leven, onder dictatuur of in oorlog, in de verdrukking of zondermeer onderdrukt worden. Daarmee zou de houding van Nederlandse moslims worden bepaald? Dat is onzin, omdat niemand hier wordt verdrukt of achtergesteld om enig geloof. Dát kan het dus niet zijn, wat Nederlandse moslims doet hunkeren naar de tijd dat de shariah in ons land kan worden ingevoerd en het land kan worden gereinigd van all die vervloekte Universele Mensenrechten van voormalige koloniale machten die Allah (swt) niet heeft ingesteld.
Wie zijn er verantwoordelijk voor de deplorabele economische omstandigheden, bijvoorbeeld van het Saoedische koningshuis, of de onlangs opverleden Suharto en van de meeste moslims in de wereld? Dat zijn immers de kruisvaarders? Nou, volgens hetzelfde onderdrukkende kapitalistische systeem kan een islamitische voortijdige schoolverlater geen topfunctie krijgen in het bedrijfsleven of bij de overheid, zonder, zoals Ahmed Aboutaleb en Ayaan Hirsi Ali, de islam af en aan te vallen. Allemaal discriminatie, onderdrukking dus en in het toekomstige kalifaat zullen die posities omgekeerd worden, zoals Allah (swt) het wil.
Hopelijk is duidelijk dat ik met de laatste alinea niet mijn eigen visie weergeef.
Ik zei dat het zo'n vaart niet zal lopen omdat niet elke moslim is wat jij ervan maakt, en ik in de door jou en anderen "naïef" genoemde veronderstelling leef dat er bepaalde basisprincipes zoals mensenrechten stevig verankerd zitten in onze samenleving.
Als moslims zelf hun meningen opschrijven of uitspreken is daarin nooit enig spoor van mijn scheppende werkzaamheid te vinden. Ik maak niks van moslims en als ik anders zou beweren, zou ik geen letter meer op dit forum krijgen, wat natuurlijk vele veel verdriet zou doen.
Ik zie hier nog niet zo snel een Islamitische dictatuur ontstaan.
Dat moet je ook wel zeggen als je dat nu juist graag wilt. Maar de uitspraak is onlogisch en spoort niet met de ontwikkelingen. Er komen natuurlijk eerst Irakese toestanden, voordat men het uiteindelijk eens wordt over een kalifaat met vrede voor alle moslims die er dan wonen. Maar dat acht ik een fata morgana. Religieuze politiek leidt onvermijdelijk altijd tot moord en doodslag tot er nog maar één man met één visie over is en die sterft dan omdat hij geen bijstandsuitkering meer krijgt. Het is dus niet voor niets dat ik stel dat behoud van onze seculiere rechtsstaat voor iedereen het beste is, ook voor moslims.
Het is niet zo, dat ik moslims maak tot mensen die daarin niet geloven. Dat doen ze helemaal zelf, zelfs zonder mijn steun. Het is eigenwijs volk.
Engeland, augustus 2007
De beweging Hizb ut-Tahrir (HuT) die streeft naar een wereldwijde islamitische staat, hield dit weekend een conferentie in Londen. De conferentie trok enige duizenden goedgeklede moslims. De titel van de conferentie was Khilafah, The Need and the Method. De voorzitter van HuT, Abdul Wahid, is een arts uit Harrow.
Hizb ut-Tahrir werd begin jaren vijftig opgericht in Pakistan als tegenhanger van de Muslim Brotherhood en heeft veel aanhang op Britse universiteiten en HuT vertegenwoordigers treden regelmatig op in TV programmas. Volgens voormalig lid Ed Hussain, auteur van The Islamist, is het verschil tussen jihadisten en HuT slechts dat HuT pas jihad en sharia willen als het kalifaat is gevestigd. Jihadisten vinden dat het nu al tijd is voor de jihad.
Tory leider David Cameron vroeg kort geleden om een verbod op HuT. De Pakistaanse president Musharraf vroeg ook om een verbod omdat de brainwash door HuT leidt tot gewelddadige acties. HuT weet net steeds buiten de bepalingen van de strafwet te blijven.
omdat jij het over die mensen hebt heb jij het in mijn ogen over extremisten.
De norm, wat gebruikelijk is, is dat we geweld en terreur niet goedkeuren om een ander volk onder de knieën te krijgen. Zoals jij het woord "moslim" gebruikt en de context waarin je die plaatst kan ik het niet anders begrijpen dan dat je de hoofdstroom van moslims extremistische denkbeelden toedicht.
Zakelijk gezien komt het daarop neer, maar ik houd vol dat je, hetgeen men gewoon is, de hoofdstroom in het denken van een aanzienlijk deel der bevolking, niet extreem kunt noemen. Het is alleen maar naar westerse begrippen extreem, maar daar hebben deze moslims juist helemaal geen boodschap aan. Een klein clubje anderen dus wél.
En dat ons dus boven het hoofd hangt dat we straks allemaal moslim moeten worden? Retorische vragen inderdaad, want volgens mij zeg je precies dat. En ik vraag me af hoe je dat je voor je ziet.
Wij moeten helemaal niet allemaal moslim worden in een islamitische staat. Iedere kalief die dat verordineerde, kwam daar in zeer korte tijd weer op terug, omdat dhimmis nodig zijn voor de schatkist. Vaak was het daarom de dhimmis verboden zich tot de islam te bekeren. Moslims maak je als moslim zelf, door andersdenkende mannen in aanpalende gebieden te doden, hun vrouwen en dochters te verkrachten en van hun zonen (Janitsaren of Mamelukken) soldaten te maken. Wat er aan andersdenkenden overblijft zijn dhimmis. Voor een gerieflijk leven zonder inspanning of verdienste heb je slaven nodig nietwaar?
Kijk, de vereerde profeet Mohammed (swt) liet in alle bescheidenheid vele soeras optekenen aan de hand van zijn eigen behoefte. Zo is het vandaag de dag nog steeds verboden met één van zijn vrouwen te trouwen en daar kun je echt geen ontheffing voor krijgen. Dat staat in de koran en die is eeuwig en onveranderlijk van kracht. Trouwens, als dat verbod niet expliciet in de koran zou staan, zou het ook niet mogen, zoals alles wat niet in de koran wordt aanbevolen domweg niet mag.
Veertje schreef:Kijk, ik snap best dat je je aan mijn zogenaamde "ontkenning" ergert. Maar waar je vandaan haalt dat ik iets zou ontkennen is me een raadsel. Het feit dat ik om NUANCE vraag wil nog niet zeggen dat ik niet onderken dat er behoorlijk wat Islamitische staten zijn waar vreselijke zaken gebeuren, dat mensenrechten geschonden worden, dat Van Gogh vermoord is en dat het World Trade Center is neergehaald.
Dat er bepaalde opvattingen zijn ontken ik ook niet.
Echter, op het moment dat ik zeg dat vele Islamitische staten dictaturen zijn waar mensen rondlopen die het absoluut niet met het regime, geweld en terreur eens zijn en die dus onderdrukt worden, dat de media een bepaalde vorm van sensationele berichtgeving hanteert die het werkelijke beeld vertroebelt, dat we in eigen land kansarme jongeren hebben onder de moslimbevolking en een beroemd voorbeeld geef voor wat men noemt "radicalisering" door slechte omstandigheden, dan wordt daar niet of nauwelijks op ingegaan. Nee, dat bestaat gewoon niet, daar ligt het niet aan. Wie ontkent hier nu wat?
Als onze rechtstaat wordt aangevallen heb ik een standaard antwoord, want dan zeg ik: Het goede leven voor iedereen is nergens zo goed geregeld als in Nederland, maar ook hier mankeert er nog heel veel aan, dus je kunt wel nagaan wat een rotzooitje het dan overal elders is. Ik krijg gelijk, omdat Nederland zeer hoog scoort op de schaal van persoonlijk welbevinden. Ik ontken dus niets maar ik overdrijf de Nederlandse misère ook niet. Aangezien onder de moslimjongeren niet minder dan 70% vroegtijdige schoolverlaters gevonden worden, ben ik ook niet al te zeer begaan met de achterstand van deze bevolkingsgroep, al zou ik het graag anders zien. Vergeleken met mij, toen ik een jongere was, zijn ze ontzaglijk veel beter af en je hoort mij niet klagen over een slechte jeugd. Dat nadeel had het grote voordeel, dat je al vroeg leert, dat je het zelf moet doen, met alle legale middelen die je hebt en 100% inzet. Mijn oudere broertje, twee kop kleiner, minder slim en mooi, maar met dezelfde mentaliteit, is ook uit de goot opgestaan en goed terecht gekomen. Je moet een richting kiezen waarvoor je aanleg hebt en dat dan met 100% inzet zo goed mogelijk doen, terwijl je steeds je goede humeur bewaart en hartstikke betrouwbaar bent. Zo simpel is het. De moordenaar van Van Gogh heette hoogopgeleid te zijn. Ja, in vergelijking met zijn omgeving wellicht, maar de havo had hij niet afgemaakt. Als je dan als moslim ook geen instructies meer aanneemt van hoeren (dames), apen (joden), varkens (christenen), ongelovigen, homos, zwarten en gehandicapten, die wél goed opgeleid zijn, ligt er in Nederland geen mooie carrière voor je open.
Logisch nietwaar?
Waar ik wél zwaar aan til, is, dat er bij sollicitaties gelet wordt op de naam en de postcode als zware punten in het gewenste profiel van de nieuwe werknemer. Dat lijkt me nog steeds geen goed motief om onze rechtsstaat omver te gooien of de wet te overtreden en pooier of drugsdealer te worden, luid schreeuwend dat je respect verdient. En weer: ze gaan natuurlijk niet allemaal zo de fout in, maar, hoofdelijk omgerekend, wel 100 keer vaker dan autochtone jongeren en dat is een veel te milde berekening om exact te zijn.
Ik ga nu even lachen:
Waar komen deze cijfers vandaan (wat heb ik gemist)? Welk onderzoek? Hoeveel ondervraagden? Welke leeftijdsgroep verdeling? Welke sociale milieu verdeling? Wat betekenen die 85% daadwerkelijk? Hadden alle moslims binnen die 85% dezelfde redenen voor hun begrip aangegeven? Was die reden dezelfde als jij boven aangaf: "niet tegen het toepassen van geweld en terreur zijn om 'het westen' onder de knieën te krijgen?" Of zijn er andere redenen genoemd? Welke? En sorry hoor dat ik om exacte cijfers vraag en gedegen onderbouwing vraag, maar hee, kennis is macht!
Ik hoef jou niet te vertellen dat het CBS zowel cijfers over misdaad geeft, over recidive, hoe die verdeeld zijn over etnische minderheden en anderen groepen, terwijl hoofdcommissarissen jaarverslagen opstellen en samen ook landelijk publiceren over categorale indelingen, trends en speerpunten. Natuurlijk is er de AIVD en een tiental onderzoeksinstanties voor deelgebieden, waarbij bestrijding van illegale prostitutie en mensenhandel al zon 20 jaar mijn bijzondere aandacht heeft. Ook zijn er flitsverschijningen van het Ministerie van Justitie om te voldoen aan de Wet Openbaarheid van Bestuur, waarna deze gevoelige publicaties al ras verdwijnen in archieven waar je niet zomaar in kunt komen. Snel reageren dus.
Heezen schreef:De meerderheid vindt wel dat de "antisharia" houding van de Turkse regering te ver is doorgeslagen..
In de actualiteit het kwestie over hoofddoek, die thans in de kamer wordt besproken.. In de eerste ronde had 400 voor gestemd ( tegen 150 tegen geloof ik..) Ong. 80% is voor het afschaffen van de beperkingen op het hoofddoek.. Maar toch heeft het tientallen jaren geduurd voordat het eindelijk zo ver is gekomen..
Ik kan jullie verzekeren, de seculiere regime in Turkije zal heel spoedig zijn einde vinden, een pad die is ingeslagen in 2002 toen AKP aan de regering is gekomen.. Eindelijk zal er democratie komen in Turkije, ipv. het seculiere systeem waar de merendeel van de bevolking , cq. Moslims, moeite mee hebben
Tja, Turkije is kennelijk verder op de weg naar democratie dan Nederland.
verplicht huiswerk: om te lezen