Jack Carver
Artikelen: 0

Re: Vlindermes illegaal?

Wordt er ook onderscheid gemaakt op grond van materiaal? Een keramisch mes?
Nee op gebied van materialen maak de overheid geen onderscheid, plastic messen zijn immers ook verboden om bij je te dragen, en dan gelden weer de lengte/breedte regeltjes en of het mes niet dubbel geslepen is of vorzien van een stootplaat.

Dit met uitzondering van rubber oefen messen zodat in bepaalde vecht/verdedigingssporten kan worden geleert om iemand te ontwapenen.
Ger

Een mes is een mes, zolang het hetzelfde doel dient en dezelfde mogelijkheden heeft. Ik geloof wel dat er onderscheid gemaakt wordt mbt de opsoorbaarheid (metaaldectectiepoortjes enzo). Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik meen dat bijvoorbeeld kunststof of keramische vuurwapens nooit verkocht mogen worden, ook al heb je een vergunning.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jack Carver

Een mes is een mes, zolang het hetzelfde doel dient en dezelfde mogelijkheden heeft. Ik geloof wel dat er onderscheid gemaakt wordt mbt de opsoorbaarheid (metaaldectectiepoortjes enzo). Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik meen dat bijvoorbeeld kunststof of keramische vuurwapens nooit verkocht mogen worden, ook al heb je een vergunning.

Dit is niet helemaal waar, kijk maar naar de kast van de GLOCK 17 gemaakt van polymeer en voledige kunstof vuurwapens bestaan niet
Ger

Klopt, ze bestaan. Het staat me alleen bij dat ze verboden zijn in NL. Echter ben ik niet zo into vuurwapens, dus ik kan me vergissen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jack Carver

Klopt, ze bestaan. Het staat me alleen bij dat ze verboden zijn in NL. Echter ben ik niet zo into vuurwapens, dus ik kan me vergissen.
Er werd een tijd geleden gezegt dat het GLOCK pistool een terrorist special was omdat heel veel dingen aan het wapen is vervangen door plastic. Dit is de grootste onzin aangezien de slede nog van metaal is en dus wel te ontdekken is door metaaldetectors en röntgenapperatuur. Er zijn nu nog geen wapens ontwikkelt die compleet uit kunstof bestaan, dus veboden kan niet want ze bestaan niet. Je kan elk semi-automatisch wapen krijgen als je in bezit bent van een verlof of vergunning. Er kan alleen een verbod zijn op verschillende calibers en bijv dumdum kogels.

messen van kunstof of keramiek zijn dus niet verboden tenzei ze de regels van justie verbreken
The Don

kan je ook luchtdrukwapens kopen als je 16 bent zelfs hele zware die schieten met een snelheid van 300 meter/seconde. (ook illegaal trouwens)
Die buksen zijn an sich niet illegaal, feit dat ze verkocht worden aan minderjarigen is wel illegaal.

Wapens die niet vallen onder de wapenwetgeving mogen officieel wel verkocht worden aan minderjarigen (zoals kapmessen,ed wat eigenlijk gereedschap is)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Jack Carver

Helaas voor alle messenverzamelaars en liefhebbers:

Binnenkort mag er in geen enkele winkel meer messen en zwaarden die buiten de regels van de overheid vallen verkocht worden. (Dus geen katana's, gevechtsmessen,vlindermessen stilettos, lockmessen) De enige messen die waarschijnlijk niet verboden worden zijn messen met een gebruikswaarde als zwitserse zakmessen en multitools. De aanleiding hiervan is de "word geen slachtoffer van je eigen wapen" campagne en dat er de laatste tijd veel steekpartijen zijn.
The Don schreef:Die buksen zijn an sich niet illegaal, feit dat ze verkocht worden aan minderjarigen is wel illegaal.

Wapens die niet vallen onder de wapenwetgeving mogen officieel wel verkocht worden aan minderjarigen (zoals kapmessen,ed wat eigenlijk gereedschap is)
Wat ik hiermee bedoel is dat er een limiet op de meter per seconde van luchtdrukgeweren is. Ik weet het limiet niet, wel weet ik dat 300 M/S er buiten valt. (dus wel degelijk illegaal)
The Don

Jack Carver schreef:Helaas voor alle messenverzamelaars en liefhebbers:

Binnenkort mag er in geen enkele winkel meer messen en zwaarden die buiten de regels van de overheid vallen verkocht worden. (Dus geen katana's, gevechtsmessen,vlindermessen stilettos, lockmessen) De enige messen die waarschijnlijk niet verboden worden zijn messen met een gebruikswaarde als zwitserse zakmessen en multitools. De aanleiding hiervan is de "word geen slachtoffer van je eigen wapen" campagne en dat er de laatste tijd veel steekpartijen zijn.
Er is nog geen wetsvoorstel ingedient, de Minister heeft alleen een proefballonetje opgelaten over dit onderwerp en dit met name om de gemoederen wat te bedaren. Kortom wat je zegt is onzin en is op niets gebaseerd.
Wat ik hiermee bedoel is dat er een limiet op de meter per seconde van luchtdrukgeweren is. Ik weet het limiet niet, wel weet ik dat 300 M/S er buiten valt. (dus wel degelijk illegaal)
Ik weet niet waar je dit vandaan plukt maar in NL zijn er geen limieten wat betreft luchtwapens, mocht je dit kunnen onderbouwen met een link naar een wet of regelgeving dan hoor ik het graag.

ik vindt het jammer dat er statements worden gedaan die niet onderbouwd worden, het blijft een wetenschapsforum dus ook wat betreft recht moeten er geldige argumenten bijgevoegd worden.
michael150

Ik vindt het aan de ene kant goed en de andere slecht

Slecht : ik heb ook een vlindermes, maar die van mij heeft geen snijvlak en ook geen punt(dit heet een "trainer") !

ik gebruik hem alleen voor truukjes enzo ( ik doe dit ook al 4 maanden ). Maar het probleem is voor veel mensen, een trainer is rond de 150 euro! en goedkope versie's zijn bijna nergens te vinden. Een normaal vlindermes ( scherp dus ) kan je al voor 10 euro krijgen en veel jongeren ( zoals ik ) vinden het uitdagend om truukjes te doen met een "mes". maarja ik heb ook 3 scherpe vlindermessen , maar die hebben huisarest xD ( ik neem ze nooit mee naar buiten :D )

Goed : Het vlindermes wordt inderdaad veel gebruikt met gevechten, beroofingen , bedreigingen.

Het is ook een populair mes omdat je er zoveel leuke truukjes mee kan doen. ik ga wel accoord met deze regel !

Ik vindt het aan de andere kant wel een beetje raar:

- 1987: Stilleto wordt verboden. 2005: wapen controle Denhaag 178 stilleto's gevonden

- Vuurwapens: elk jaar worden er weer honderden het land binnen gesmokkelt

- Drugs! : Drugs controle 2007: ( Volks krant ) Er zijn deze weken al weer drugs controle's gehouden op verschillende plaatsen in het land. Er is bekend gemaakt dat 1 op de 30 mensen in het bezit is van verdovende midellen!

Ik geloof dat julie mijn punt wel snappen!

Zo niet: Het maakt het voor veel mensen veel aantrekkelijker om iets in bezit te hebben dat verboden is!

- Drugs

- Illegaal vuurwerk

- Illegale Meelee wapens ( nunchacku's , stilleto's , werpsterren, etc. )

- Vuurwapens

volgens mij hebben meer mensen ilegale wapens in bezit dan legale.

Greetz. Michael

p.s. ( heb ik gelijk of niet ? )
michael150

Er is wel degelijk een type glock dat helemaal gemaakt is van kunstoffen

je heb verschillende soorten glocks

- glock 17

- glock 19

- glock 29

- glock 33

etc.

Ik weet het type glock niet welke van kunstof is gemaakt trouwens.

Maar de kogels zijn wel te ontdekken via een metaal detector ( of hoe je t ook schrijft ).

:D

-Michael
The Don

Er is wel degelijk een type glock dat helemaal gemaakt is van kunstoffen
Dat is niet waar. Alleen de buitenzijde is gemaakt van kunststof, de loop en het binnenwerk zijn gewoon van staal, dit is al eens eerder opgemerkt dus wat bedoel je precies te zeggen?

Vuurwapens zonder stalen loop bestaan niet
Jack Carver

Zelfs de slede van de GLOCK is van staal en alle GLOCks zijn hetzelfde behalve caliber en grootte, de bouw en gebruik van materialen is gelijk. En ELK vuurwapen is te detecteren met een metaaldetector. Ook al zou het hele wapen van kunstof zijn, munitie blijft van staal. Oftewel die mooie praatjes over niet te detecteren is dus gewoon... ONZIN
michael150

okej dan had ik mis

maareh het kan wel wat rustiger hea jongens ik ben hier niet om ruzie te zoeken
Jack Carver

Doe ik ook niet maar ik ben het een beetje zat dat al die fabels de reputatie van GLOCK een beetje verzieken:p
Revelation

Laten we alsjeblieft weer ontopic gaan.

Ik geef een voorzetje:

Hirsh Balin geeft als reden voor het verbieden dat het goed te verbergen is en vooral erg snel te gebruiken. Ik kan me hier wat bij voorstellen. Op het moment dat je sneller een mes kan trekken, heb je minder tijd om over je acties na te denken, en dan kan het zijn dat je impulsief iemand neersteekt.

In deze topic werd aangedragen dat vlindermessen gelegaliseerd moeten worden omdat er leuk mee gespeeld kan worden of omdat het een collectors item is. Daar ben ik het niet mee eens, want het blijft primair gewoon een wapen dat ook in die zin gebruikt wordt (in tegenstelling tot een zwaard). Iemand die pistolen wil sparen heeft voor dezelfde reden ook pech.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Terug naar “Rechtswetenschappen”