Ik reis de laatste jaren weinig per trein dus ik ken het verschijnsel rookpaal niet. Het is overigens volgens mij geen goed idee om verontreiniging (want dat is het natuurlijk wel, goed beschouwd) te concentreren.
Het vervelende is vooral dat iedereen ook z'n peuken in die paal moet gooien. Uit die paal komt dus een hele walm rook die niet alleen bestaat uit tabak maar ook uit verbrande filters. Dat laatste is pas echt slecht.
Verder denk ik dat je een en ander ook niet erger moet maken dan het is. Ik vind de term "walm kankerverwekkende rook" in verband met rookpalen op een perron sterk overdreven. De hoeveelheden kankerverwekkende stoffen die je daardoor dagelijks binnenkrijgt mogen niet als meeroken worden beschouwd Als je het in die mate al kankerverwekkend wil noemen, met alle negatieve connotaties die aan dat woord zijn verbonden, moet je per acuut ophouden met het drinken van (vooral donkere) bieren, met het eten van zowat alles wat gebakken is enzovoort. En ga dan ook vooral niet wonen en werken in stedelijke gebieden. Voor je gezondheid kun je beter een gemiddelde roker zijn op Spitsbergen, dan een niet-roker die een paar honderd meter benedenwinds van een snelweg woont en/of werkt.
Het verschil zit 'm in dat ik zelf bier drink. Ik kan me ook voorstellen dat geheelonthouders en sXe mensen het ook niet leuk zouden vinden als ik bij hun een bodempje alcohol in een glas met fanta zou achterlaten.
Ik zou ook echt niet gaan zeuren als ik in een rookhok zou stappen of in een café naar binnen zou lopen waar een hoop rook hangt. Dat doe ik zelf. Probleem is dat ik een openbare plek als een perron niet mis kan lopen.
De schadelijkheid is wel verwaarloosbaar, maar het is gewoon niet fijn. Net zoals ik het ook niet fijn vind als iemand in de trein een mp3speler te hard heeft staan.
Mensen moeten zelf weten of ze roken. En ik leef zelf ook niet zo gezond.
Maar een beetje rekening houden met anderen zou wel prettig zijn. Dat is best te doen op het perron. Die rookzones zijn opzich best wel een goed idee. (alleen die stomme palen moeten ze afschaffen.)
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer