Puzzel Puzzels
Cycloon
Artikelen: 0

Re: Het grote rokerstopic

Wat ik me eigelijk ook afvraag is waarom men sigaretten mag blijven produceren?

-Vleesproducten die ook maar een beetje teveel van een bepaalde stof bevatten worden uit de winkelrekken gehaald.

-Stoffen waarvan men vermoedt dat ze op lange termijn kankerverwekkend zijn worden gemeden.

-Auto's en andere zaken die gassen uitstoten worden zoveel mogelijk bewapend met filters e.d.

Maar een 'luchtverontreinigende', 'kankerverwerkende', 'verslavende' sigaret mag gewoon geproduceert worden en sommige mensen willen zelf dan nog dat je in de trein, op het werk, en andere gesloten ruimtes zou mogen roken (zonder daarbij rekening te houden met de andere mensen om zich heen)

Vind je ook niet dat de maatschappij heel wat tegenstellingen bevat?

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Jan van de Velde

-Vleesproducten die ook maar een beetje teveel van een bepaalde stof bevatten worden uit de winkelrekken gehaald.  

-Stoffen waarvan men vermoedt dat ze op lange termijn kankerverwekkend zijn worden gemeden.  

-Auto's en andere zaken die gassen uitstoten worden zoveel mogelijk bewapend met filters e.d.  

Maar een 'luchtverontreinigende', 'kankerverwerkende', 'verslavende' sigaret mag gewoon geproduceert worden
Ik denk dat als het tabaksgebruik nog niet bestond, en iemand zou nu het nieuwe product: "tabak" op de markt willen brengen, dat het inderdaad niet door zou gaan. En ik denk dat er weinig mensen een traan om zouden laten.
en sommige mensen willen zelf dan nog dat je in de trein, op het werk, en andere gesloten ruimtes zou mogen roken (zonder daarbij rekening te houden met de andere mensen om zich heen)
En dat vind ik van die "sommige mensen" een waardeloze instelling, en net zo idioot en van alle realiteit verstoken als de opstelling van diegenen die een totaal verbod nastreven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

made in flanders

Is dat niet omdat als men de tabaksindustrie zou stop zetten dat er dan een groot gat in de economie zou komen?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!
Antoon

Volgens mij is dat weer zo iets bedacht door rokers zelf in een dolle bui , dat zijn eigenleven gaat lijden.

Natuurlijk gaat er veel geld om in de Tabak industrie, maar de overheid verhoogt niet voor niets de BTW op die rommel. De rokers kosten namelijk ook een hoop geld in ze zorg sector wat de staat weer wil compenseren met hun verzorgstaat instelling.
Cycloon

en sommige mensen willen zelf dan nog dat je in de trein, op het werk, en andere gesloten ruimtes zou mogen roken (zonder daarbij rekening te houden met de andere mensen om zich heen)
En dat vind ik van die "sommige mensen" een waardeloze instelling, en net zo idioot en van alle realiteit verstoken als de opstelling van diegenen die een totaal verbod nastreven.

Goh ik streef niet naar het algemene verbod, in openlucht mag iedereen zoveel roken als ze willen, al zou ik het graag hebben dat men het op openbare gesloten plaatsen verbied. Als je echt wil roken moet je dan maar even naar buiten gaan. (Mensen met andere verslavingen kunnen deze toch ook vaak niet 'beoefenen' in openbare plaatsen, waarom moet een roker dat dan wel mogen?)
Jan van de Velde

Is dat niet omdat als men de tabaksindustrie zou stop zetten dat er dan een groot gat in de economie zou komen?
Welnee. Iemand die een pakje per dag rookt pompt hiermee wat, een euro per dag in de wereldeconomie? (gemiste belastingen worden wel op een andere manier geind). Voor een volwassen kostwinner is dat iets als 1% van zijn West-Europese modale inkomen? En dat voor 30 % van de volwassen bevolking. En het geld dat dan niet aan tabak zou worden opgemaakt, komt dan wel elders in de economie terecht.

Ok, gooi je de boel van het ene moment op het andere stil, dan is dat even schrikken voor een deeltje van de wereldbevolking. Daarom kun je het ook beter geleidelijk doen. Dan doet het minder pijn.

http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten...n/1998/472.html
De binnenlandse afzet van tabaksartikelen - sigaretten, shag en sigaren - bedroeg in 1996 ongeveer f5,8 miljard. Hiervan ontvangt de overheid in de vorm van accijns en BTW ruim f3,7 miljard. Tabak vindt zijn weg naar de consument via de tabaksverwerkende industrie, de groothandel en de detailhandel. De einddistributie vindt voornamelijk plaats via levensmiddelenzaken, tabaks-winkels, benzineshops en horeca gelegenheden.  

Met de productie en distributie van tabak en tabaksartikelen zijn in Nederland ongeveer 12.000 arbeidsplaatsen gemoeid. Per medewerker (fulltime) wordt een tabaksomzet van ruim f400.000 gerealiseerd. De tabaksomzet per werknemer verschilt sterk per verkoopkanaal en zo ook de verkoop- en handelsmarges en het percentage niet-rookartikelen dat wordt omgezet.
Dus tien jaar geleden ongeveer 2 miljard gulden, nu dan waarschijnlijk zoiets als 1 miljard euro, ofwel ongeveer 0,25 % van het BNP.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Napoleon Dynamite

Natuurlijk gaat er veel geld om in de Tabak industrie, maar de overheid verhoogt niet voor niets de BTW op die rommel. De rokers kosten namelijk ook een hoop geld in ze zorg sector wat de staat weer wil compenseren met hun verzorgstaat instelling.
Ik dacht juist dat rokers een ideaal middel waren tegen vergrijzing..ironisch genoeg en relatief gezien zijn ze na een jaartje de pijp uit.

Dat is heel wat anders dan de 20 jaar langer levende "gezonde" ouder wordenden.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Jan van de Velde

Antoon schreef:
De rokers kosten namelijk ook een hoop geld in ze zorg sector wat de staat weer wil compenseren met hun verzorgstaat instelling.
en ook dat valt per saldo reuze mee.......

Wat rokers extra opsouperen aan kosten in de ziektezorg, en uitkeringen voor extra ziekteverzuim en zo komt ruwweg weer terug in minder pensioenuitkeringen.

8)
Napoleon Dynamite

Dat "last hebben van" begint in deze wereld zo zoetjes aan een ziekte op zich te worden. Ik loop hele dagen mensen tegen het lijf die zich aan zowat alles lopen te ergeren.
Wel ik ben zo'n persoon die zich mateloos ergert aan mensen. Nochtans ben ik een positivist. Om het kort te houden, ik heb graag dat mensen rekening houden met elkaar. Tegenwoordig is er echter zo'n individualistische cultuur dat men geen rekening met elkaar houdt.

Toen ik rookte vroeg ik aan mensen in men omgeving of het stoorde of ik een sigaret rookte. Dat werd op prijs gesteld.

Als ik loeiharde muziek wil draaien op men kot kijk ik eerst of men kotgenoten aanwezig zijn, zijn ze aanwezig dan klop ik eventjes om te vragen of ik men stereo op doofheidsniveau mag laten knallen.

Het is met de zogenaamde rekening houden met anderen waar het schoentje wringt.

Uit jouw verklaring lijkt het wel of "de ergernissen" uit het niets komen.

Nu zie je waar die ergernissen uit voortkomen.

Mensen die zich ergeren hebben het gevoel dat er geen rekening met hen wordt gehouden.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
OneStepForward

Ik reis de laatste jaren weinig per trein dus ik ken het verschijnsel rookpaal niet. Het is overigens volgens mij geen goed idee om verontreiniging (want dat is het natuurlijk wel, goed beschouwd) te concentreren.
Het vervelende is vooral dat iedereen ook z'n peuken in die paal moet gooien. Uit die paal komt dus een hele walm rook die niet alleen bestaat uit tabak maar ook uit verbrande filters. Dat laatste is pas echt slecht.
Verder denk ik dat je een en ander ook niet erger moet maken dan het is. Ik vind de term "walm kankerverwekkende rook" in verband met rookpalen op een perron sterk overdreven. De hoeveelheden kankerverwekkende stoffen die je daardoor dagelijks binnenkrijgt mogen niet als meeroken worden beschouwd Als je het in die mate al kankerverwekkend wil noemen, met alle negatieve connotaties die aan dat woord zijn verbonden, moet je per acuut ophouden met het drinken van (vooral donkere) bieren, met het eten van zowat alles wat gebakken is enzovoort. En ga dan ook vooral niet wonen en werken in stedelijke gebieden. Voor je gezondheid kun je beter een gemiddelde roker zijn op Spitsbergen, dan een niet-roker die een paar honderd meter benedenwinds van een snelweg woont en/of werkt.
Het verschil zit 'm in dat ik zelf bier drink. Ik kan me ook voorstellen dat geheelonthouders en sXe mensen het ook niet leuk zouden vinden als ik bij hun een bodempje alcohol in een glas met fanta zou achterlaten.

Ik zou ook echt niet gaan zeuren als ik in een rookhok zou stappen of in een café naar binnen zou lopen waar een hoop rook hangt. Dat doe ik zelf. Probleem is dat ik een openbare plek als een perron niet mis kan lopen.

De schadelijkheid is wel verwaarloosbaar, maar het is gewoon niet fijn. Net zoals ik het ook niet fijn vind als iemand in de trein een mp3speler te hard heeft staan.

Mensen moeten zelf weten of ze roken. En ik leef zelf ook niet zo gezond.

Maar een beetje rekening houden met anderen zou wel prettig zijn. Dat is best te doen op het perron. Die rookzones zijn opzich best wel een goed idee. (alleen die stomme palen moeten ze afschaffen.)
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Jan van de Velde

One Step Forward schreef:
Het vervelende is vooral dat iedereen ook z'n peuken in die paal moet gooien. Uit die paal komt dus een hele walm rook die niet alleen bestaat uit tabak maar ook uit verbrande filters. Dat laatste is pas echt slecht.
Hier verdient een rookpaal-ontwerper een flinke uitbrander als ik het goed begrijp...... Het is wel goedkoop voor de exploitant, want die palen zullen op deze wijze minder vaak geleegd hoeven te worden. :P

En alleen degene die de naam "rookpaal" verzonnen heeft krijgt een dikke (rook- :roll: )pluim, want die naam is blijkbaar wel heel toepasselijk.

Ik zal toch eens een treinreisje moeten gaan organiseren, want zo'n ontwerptechnische blunder verdient nadere studie. 8)

Hoe dan ook, ik kan me je ergernis voorstellen, dit is een totaal overbodige confrontatie met rotzooi.
Cycloon

Als je je treinexpeditie start wil ik ook wel eventjes naar nederland komen, want ik ken het begrip rookpaal niet :roll:
OneStepForward

Dit is h'm.

Te vinden op de meeste Nederlandse perrons.

Afbeelding
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Cycloon

Omg, haha, dus die rookpluim komt van de sigarete peuken die daarin verbrand worden ofzo? :P Dat is dan wel best lomp, wat extra vervuilen :P

Ik dacht eerst dat het iets was enkel als kenteken om aan te duiden dat daar mag gerookt worden, maar je mag het dus 100% letterlijk nemen :roll:

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Jan van de Velde

Dit is h'm.  

Te vinden op de meeste Nederlandse perrons
"Nederland Innovatieland", of zoiets, dat was toch de kreet? :roll:

Ik ga ergens asiel zoeken..... :P

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!