Aldus Ass.We weten nu dat mensen gaan hallucineren in dat soort omstandigheden, maar dat wist men in de tijd van Mozes en daarna Moh nog niet. Het is een logische conclusie om die voor goddelijke openbaringen aan te zien in de context van die tijd. Nu weten we wel beter.
Wie zijn die we dan wel? In dit geval toch zeker niet de Mohammedanen, die hun Warlord (pbuh) niet willen zien als een, op latere leeftijd en zeker na de dood van Khadiedja, hallucinerende, narcistische, op macht en oorlogsbuit beluste persoonlijkheid, die zich het lot van de wezen,-veelal door zijn oorlogshandelingen gemaakt-, aantrok, door o.m. een adoptieregel in te stellen, die hij later weer in zou trekken om hem moverende redenen, hier eerder genoemd.
Naar Hafid Bouazza, die na het ontberen van voedsel en drinken in een woestijn begon te hallucineren dwz openbaringen kreeg, wordt niet geluisterd. Het liefst wordt deze doodgezwegen door het vrome volk in Moh verheugd.
Al geruime tijd vraag ik mij af welke goddelijke openbaring Moh onder de lakens heeft gekregen. Ik neem aan dat hij goed gegeten en gedronken had, onder het wakend oog van de Maangod aan de sterrenhemel, alvorens hij zijn lieveling Aisha met een bezoekje onder de lakens vereerde en toch zou Moh onder de lakens gehallucineerd hebben? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk!
Achtergrond van deze Hadith: De andere vrouwen van Moh (hij hield zich niet aan de regel van maximaal 4), waren jaloers op Aisha en mokten dat Moh haar vaker bezocht dan hen, dat was immers niet toegestaan. Umm Salama, een van de mokkenden, werd namens de anderen op Moh afgestuurd.
Vervolgens sprak deze, aldus
Bukhari 5 pag 78 :
"O, Umm Salama, val mij niet lastig door Aisha zwart te maken, want, bij Allah, nooit kwam er een goddelijke openbaring tot mij terwijl ik onder de lakens lag met enige vrouw onder u behalve bij haar".
Wat zou aan Moh onder de lakens met Aisha geopenbaard zijn via Gabriel? Lag de aartsengel eveneens onder de lakens, of zat Gabriel er naast?
Zijn er Hadiths (volgens Bukhari en Muslim, of desnoods een niet erkende) die antwoord op deze vragen geven?
Puzzels