Het probleem met alle Islam-opwinding in het westen is dat men geen respect kan opbrengen voor de in onze ogen agressieve teksten in de Koran,welke werden opgesteld in de levensfase van de profeet himself en nu door fanaten ongewijzigd worden geciteerd en gehanteerd.
Dergelijke verkondigers en gelovigen in de Islam zijn hier niet erg welkom,wij hebben al genoeg te doen gehad met de afscheidingsbewegingen van het Rooms Katholicisme in de 15e tot en met de 19e eeuw,met uitschieters nog bij Christen-fundamentalisten in de 20e en 21e eeuw.
De vierde (?)soena,die betrekking heeft op de vrouwen hebben wrs.hun oorsprong uit de tijd,dat een vrouw in Arabie niet vrij kon rondlopen,zonder besprongen te worden en Mohammed daar een bescherming voor regelde via de kleding en gezelschap van echtgenoot of broertje!
Komen in onze maatschappij antiek over,maar zijn in het M.O. wrs.wel nodig,gezien de stammencultuur en andere gedragingen van het mannenvolk aldaar.
Vele andere soenas zijn levens-gedragsregels,die passen in de M.O.-cultuur,waarvan wij er wel wat zouden kunnen overnemen en die ons ook niet mogen storen.
Het dragen van hoofddoeken zou ook geen probleem moeten geven hier in het Westen;verschillende "dames"in overheidsdienst lopen ook wel in leggings en korte rokjes met inzage in het edele delen en dat roept al bij westerse mannen paringsdrang op,laat staan bij pas aankomende allochtonen uit Afrika en Arabie.
Bourka's is weer iets te ver over de tolerantiestreep,maar ik vraag me af of de desbetreffende vrouw zich dan zolangzamerhand niet gaat afvragen of ze een wildvreemde eend in de westerse bijt wil blijven;
Ik ben er nog steeds voorstander van,dat indien bestuurders van een Arabisch land (en ook kerkelijke leiders en opgefokte bewoners) niet toestaan,dat vrouwen uit het westen zich minimaal moeten bedekken met een hoofddoek en vooral ook niet toestaan dat het Christen zijn mag worden beleefd in een voor ons normaal kerkgebouw,diezelfde norm door door ons wessies gehanteerd mag worden.
Puzzels