Deze definitie heb ik zelf zo geformuleerd, maar als je googled op "open-ended evolution" en "open-ended evolution closed-code system" kom je een heel eind.
Waar komt dat open ended evolution dan vandaan? Ik heb niet echt publicaties en wetenschappelijke artikelen gevonden, heb jij die? Ik heb er namelijk nog niet van gehoord, en wil wel weten waar het vandaan komt etc.
Kijk naar de voorbeelden en modelen die in dit topic worden aangedragen. Geen er van heeft het bereik die noodzakelijk is voor open-ended evolution.
Want? Je hebt het al zovaak over die grenzen gehad, en die experimenten die die grenzen aantoonden. Ik wil ook nog steeds weten wat die grenzen dan zijn, en waar de peer-reviewd publicaties van die experimenten dan zijn.
De gangbare definite van soort is fuzzy, het is een puur menselijke definitie die amper recht doet aan de realiteit. Het is echter een meestal praktische abstractie die goed genoeg is voor de meeste toepassingen. Je moet dit begrip echter niet voor een absolute realiteit aan gaan zien. Soort is een relatief begrip, in de context van de omgeving waarin het zich bevind, het is geen absoluut begrip.
Niemand heeft gezegt dat het een absoluut begrip was, en dat doet er ook niet toe want we werken met modellen. Dus wat wil je zeggen?
De fossielen bewijzen minder dan jij er van verwacht. Ze kunnen geinterpreteerd worden op een manier die compatible is met macro-evolutie als we veronderstellen dat key fossielen toevallig ontbreken. Deze veronderstelling wordt met het vinden van steeds meer fossielen echter progressief onrealistischer. Tevens kun je de juiste mate van verwantschap (ras, subsoort, soort, genus) amper vaststellen aan alleen de fossielen (Zie mijn illustratie met honden). Je kunt de fossielen ook interpreteren als zijnde hoofdzakelijk compleet, maar in dat geval kom je tot heel andere conclusies dan die jij er uit wilt trekken.
Het gaat niet om de interpretatie an sich, maar om de classificatie. Jij zegt dus eigenlijk dat je fossielen niet Linneaans kunt classificeren? Wat doen biologische antropologen dan verkeerd?
Dat de eerste populatie van een genus ontworpen/gemaakt werd is een optie. Een andere optie is front-loading.
Leuk, maar welke feitelijke observaties maken dat waarschijnlijker?
Dit is een voorlopig nog onopgelost probleem die vraagtekens zet bij de kern van de evolutie theorie. Het lijkt te impliceren dat hoewel de evolutie theorie correct is, het onvoldoende is om als volledige verklaring te kunnen dienen voor de realiteit die we waarnemen.
Wie zegt dat dat Golem@Home project uberhaupt de werkelijkheid wel goed modelleert? Dat bedoel ik dan op het gebied van variabelen en mechanismen. Verder moet je 1 ding niet vergeten: niemand zegt dat de huidige evolutietheorie helemaal klaar is, niemand zegt dat er nog geen andere processen aan het werk zijn die nu nog niet in de ET betrokken zijn.
Het verschil is dat een adaptief proces in zekere zin eindig is: Er is een vaste set van bereikbare configuraties, gegeven genoeg tijd en een omgeving die variabel genoeg is zal het ze allemaal wel eens doorlopen... daarna blijft het ze herhalen terwijl het binnen deze set van configuraties steeds een bereikbaar optimum zoekt als reactie op de verandering die plaatsvinden.
We hebben echter een constructief proces nodig die onbegrensd is om de levensvormen die we waarnemen te kunnen verklaren. Een adaptief proces blijkt gewoon niet sterk genoeg te zijn om het allemaal te verklaren. Evolutie als constructief proces zou open-ended moeten zijn. Maar alle modelen die we van evolutie maken blijken een gesloten-eind te hebben.
En hoe kom je hier dan bij? Wat is namelijk dan de grens tussen adaptatie en constructie? Waarom hebben we een onbegrensd proces nodig? En alweer, waar komt dat open-ended en closed-ended vandaan?
Sorry, Ass., ik weet heus wel waar het begrip theorie voor staat. Ik wilde hier nog maar eens mee aangeven dat, in tegenstelling tot de theorieën van Newton en Einstein, Darwin's theorie op kritieke punten gebakken lucht is.
Wat is dan gebakken lucht, en waarom? Descent with modification?
Hoe zou zoiets tot voordeel kunnen strekken?
Omdat ik dat zelf wat lastiger kan uitleggen, heb ik dit artikel gevonden waarmee je wellicht wat meer kan dan met hou ik het zou uitleggen:
http://faculty.clintoncc.suny.edu/faculty/...ts/protists.htm
Wat ik er zelf wellicht over kan uitleggen, is dat er wel bepaalde voordelen kunnen zijn, namelijk bescherming en mutualisme.
Als dit inderdaad waar zou zijn vraag ik me af waarom selectiedruk er niet voor zorgt dat het jachtluipaard evolueert naar een krachtiger katachtige die niet langer bang hoeft te zijn dat zijn gevangen prooi door een leeuw of hyena wordt afgepakt. Dagelijkse praktijk.
Waarom moet dat?