Puzzel Puzzels
jdr
Artikelen: 0

Re: Evolutie en/of intelligent ontwerp

Blijkbaar niet.
Waaruit blijkt dat dan?

Ik begrijp niet hoe je kan spreken van een gesloten of open proces wanneer elk gesloten karakter van een proces relatief is aan de eindigheid van een definitie.

Dat een adaptie valt in te kaderen en hiermee een gesloten proces is betekent toch niet dat adapteren in zijn algemeenheid een gesloten proces is waarmee adapteren op gelijke voet komt te staan met construeren; het verschil valt hiermee weg.

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

@cve: Ik heb oa over biomorphs (more), CoreWars, Tierra, Golem en anderen.

@jdr: Dat blijkt uit bovenstaande onderzoeken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

collegavanerik

qrnlk schreef:@cve: Ik heb oa over biomorphs (more), CoreWars, Tierra, Golem en anderen.

Je hebt je er blijkbaar in verdiept: doen die modellen ook aan segregatie en regionaal gedifferentieerde selectiedruk, en heb je een wetenschappelijke bron? Waar vind ik jouw conclusie dat adaptatie in "de modellen" niet nieuws oplevert, en zijn de modellen dan wel een complete beschrijving van de werkelijkheid? Want we zien historisch dat adaptatie iets nieuws oplevert, vliegkunst bijvoorbeeld (en niet te vergeten het oog, dat overigens al door Darwin zelf werd beschreven)

We zien ook dat het oog onafhankelijk is geadapteert en dat de vliegkunst onafhankelijk is geadapteert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolibrievlinder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolibrie
jdr

Dat een adaptie valt in te kaderen en hiermee een gesloten proces is betekent toch niet dat adapteren in zijn algemeenheid een gesloten open proces is waarmee adapteren op gelijke voet komt te staan met construeren; het verschil valt hiermee weg.
Ik begrijp wel dat een adaptie een begin en een eind heeft en hiermee een gesloten karakter heeft en dat dit ook volgt uit onderzoek.

Maar kun jij vervolgens zien dat een opéénstapeling van adapties een construerend open proces is?
qrnlk
Lorentziaan

@CvE: Voor zo ver ik kan overzien maakt dat aspect geen verschil voor het eind-resultaat.

Als je een enkele gehele populatie volgt zie je deze zich aanpassen aan de omstandigheden die er zijn.

Mocht je er N populaties van maken onder verschillende omstandigheden zien je N populaties zich aanpassen aan verschillende omstandigheden. En ja, hun evolutie is dan onafhankelijk en verschillend van elkaar, dus je ziet inderdaad soort-vorming. Maar zoals ik al aangaf volgt soort-vorming uit micro-evolutie.

Wat je niet ziet is meer dan adaptatie.

Wellicht is macro-evolutie eigenlijk een verkeerde term. Wat je nodig hebt is open-ended evolution, maw een soort meta-evolutie die de grenzen van micro-evolution (adaptatie) kan verplaatsen zodat er met de tijd nieuwe adaptatie dimensies mogelijk worden.

Het probleem daarbij is dat niet gebeurt: Namate een populatie zich dichter naar de grenzen van wat mogelijk is beweegt wordt de fitness snel kleiner en verdwijnt uiteindelijk.
Ik begrijp wel dat een adaptie een begin en een eind heeft en hiermee een gesloten karakter heeft en dat dit ook volgt uit onderzoek. Maar kun jij vervolgens zien dat een opéénstapeling van adapties een construerend open proces is?
Dat is nog nooit waargenomen en volgt ook niet uit wat we wel waarnemen.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
collegavanerik

Het probleem daarbij is dat niet gebeurt: Namate een populatie zich dichter naar de grenzen van wat mogelijk is beweegt wordt de fitness snel kleiner en verdwijnt uiteindelijk.
Nee het werkt juist andersom! Een deelpopulatie wordt in een nieuwe omgeving gedwongen, en het is aanpassen of uitsterven geblazen.

http://www.geol.umd.edu/~candela/pbevol.html
Evolution of Polar Bears

The fossil transitions leading to our knowledge of development of the Polar Bear species are very well documented. Bear fossils change through time; i.e., as higher levels of sediments and sedimentary rocks are examined, more recent fossils are found. For most of the transitions from one species to another, there is a well characterized series of transitional specimens leading right across the species "boundaries" Kurten (1976).

Somewhere during the mid-Pleistocene period (roughly 100,000 to 250,000 years ago), a number of brown (same as grizzly) bears (Ursos arctos) probably became isolated by glaciers. many probably perished on the ice; however, they apparently did not all disappear. Some survived due to the fact that "organisms vary" (Steve Gould's terminology and logic is used here), that is, every litter of grizzly's has a variation in coat thickness, coat color etc. which imparted a slight evolutionary advantage to some indivials of each litter. These successful individuals underwent an apparent rapid (rapid, probably because of the small population, and extreme selection pressure) series of evolutionary changes in order to survive (note they were not necessarily "better" in any absolute sense, or on any absolute "bear" scale of perfection - they were simply more in keeping with their new environment than their siblings). Today, polar bears are adapted to their harsh northern environment.
qrnlk
Lorentziaan

Een deelpopulatie wordt in een nieuwe omgeving gedwongen, en het is aanpassen of uitsterven geblazen.
Dat volgt er inderdaad uit. Het past zich aan indien deze optie er is, of het sterft uit. Op de rand zijn de opties schaars en worden niet groter.

Als er opties zijn dan is het waarschijnlijk, gegeven genoeg tijd en een gevarieerde omgeving, dat deze ook door andere populaties wel eens worden aangedaan.

collegavanerik

qrnlk schreef:Dat volgt er inderdaad uit. Het past zich aan indien deze optie er is, of het sterft uit. Op de rand zijn de opties schaars en worden niet groter.

Als er opties zijn dan is het waarschijnlijk, gegeven genoeg tijd en een gevarieerde omgeving, dat deze ook door andere populaties wel eens worden aangedaan.
Als er genoeg ruimte is inderdaad, daarom is er zo'n grote variate aan grazers op de afrikaanse savanne en vis in het koraal. Als de niches klein zijn, wordt deze snel gevuld met maar een paar soorten die elkaar hard bevechten, roofdieren op de afrikaanse savannen bijvoorbeeld zijn zeer niche aangepast, leeuwen verorberen zebra's en gnoes, terwijl jachtluipaarden voornamelijk gazellen aanvallen. Een leeuw die toch een gazelle wil vangen heeft meestal het nakijken, omdat de gazelle al harder is gaan lopen door de selectiedruk van het jachtluipaard....
Hildebrand

Als er genoeg ruimte is inderdaad, daarom is er zo'n grote variate aan grazers op de afrikaanse savanne en vis in het koraal. Als de niches klein zijn, wordt deze snel gevuld met maar een paar soorten die elkaar hard bevechten, roofdieren op de afrikaanse savannen bijvoorbeeld zijn zeer niche aangepast, leeuwen verorberen zebra's en gnoes, terwijl jachtluipaarden voornamelijk gazellen aanvallen. Een leeuw die toch een gazelle wil vangen heeft meestal het nakijken, omdat de gazelle al harder is gaan lopen door de selectiedruk van het jachtluipaard....

Als dit inderdaad waar zou zijn vraag ik me af waarom selectiedruk er niet voor zorgt dat het jachtluipaard evolueert naar een krachtiger katachtige die niet langer bang hoeft te zijn dat zijn gevangen prooi door een leeuw of hyena wordt afgepakt. Dagelijkse praktijk.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Assassinator

Deze definitie heb ik zelf zo geformuleerd, maar als je googled op "open-ended evolution" en "open-ended evolution closed-code system" kom je een heel eind.
Waar komt dat open ended evolution dan vandaan? Ik heb niet echt publicaties en wetenschappelijke artikelen gevonden, heb jij die? Ik heb er namelijk nog niet van gehoord, en wil wel weten waar het vandaan komt etc.
Kijk naar de voorbeelden en modelen die in dit topic worden aangedragen. Geen er van heeft het bereik die noodzakelijk is voor open-ended evolution.
Want? Je hebt het al zovaak over die grenzen gehad, en die experimenten die die grenzen aantoonden. Ik wil ook nog steeds weten wat die grenzen dan zijn, en waar de peer-reviewd publicaties van die experimenten dan zijn.
De gangbare definite van soort is fuzzy, het is een puur menselijke definitie die amper recht doet aan de realiteit. Het is echter een meestal praktische abstractie die goed genoeg is voor de meeste toepassingen. Je moet dit begrip echter niet voor een absolute realiteit aan gaan zien. Soort is een relatief begrip, in de context van de omgeving waarin het zich bevind, het is geen absoluut begrip.
Niemand heeft gezegt dat het een absoluut begrip was, en dat doet er ook niet toe want we werken met modellen. Dus wat wil je zeggen?
De fossielen bewijzen minder dan jij er van verwacht. Ze kunnen geinterpreteerd worden op een manier die compatible is met macro-evolutie als we veronderstellen dat key fossielen toevallig ontbreken. Deze veronderstelling wordt met het vinden van steeds meer fossielen echter progressief onrealistischer. Tevens kun je de juiste mate van verwantschap (ras, subsoort, soort, genus) amper vaststellen aan alleen de fossielen (Zie mijn illustratie met honden). Je kunt de fossielen ook interpreteren als zijnde hoofdzakelijk compleet, maar in dat geval kom je tot heel andere conclusies dan die jij er uit wilt trekken.
Het gaat niet om de interpretatie an sich, maar om de classificatie. Jij zegt dus eigenlijk dat je fossielen niet Linneaans kunt classificeren? Wat doen biologische antropologen dan verkeerd?
Dat de eerste populatie van een genus ontworpen/gemaakt werd is een optie. Een andere optie is front-loading.
Leuk, maar welke feitelijke observaties maken dat waarschijnlijker?
Dit is een voorlopig nog onopgelost probleem die vraagtekens zet bij de kern van de evolutie theorie. Het lijkt te impliceren dat hoewel de evolutie theorie correct is, het onvoldoende is om als volledige verklaring te kunnen dienen voor de realiteit die we waarnemen.
Wie zegt dat dat Golem@Home project uberhaupt de werkelijkheid wel goed modelleert? Dat bedoel ik dan op het gebied van variabelen en mechanismen. Verder moet je 1 ding niet vergeten: niemand zegt dat de huidige evolutietheorie helemaal klaar is, niemand zegt dat er nog geen andere processen aan het werk zijn die nu nog niet in de ET betrokken zijn.
Het verschil is dat een adaptief proces in zekere zin eindig is: Er is een vaste set van bereikbare configuraties, gegeven genoeg tijd en een omgeving die variabel genoeg is zal het ze allemaal wel eens doorlopen... daarna blijft het ze herhalen terwijl het binnen deze set van configuraties steeds een bereikbaar optimum zoekt als reactie op de verandering die plaatsvinden.

We hebben echter een constructief proces nodig die onbegrensd is om de levensvormen die we waarnemen te kunnen verklaren. Een adaptief proces blijkt gewoon niet sterk genoeg te zijn om het allemaal te verklaren. Evolutie als constructief proces zou open-ended moeten zijn. Maar alle modelen die we van evolutie maken blijken een gesloten-eind te hebben.
En hoe kom je hier dan bij? Wat is namelijk dan de grens tussen adaptatie en constructie? Waarom hebben we een onbegrensd proces nodig? En alweer, waar komt dat open-ended en closed-ended vandaan?
Sorry, Ass., ik weet heus wel waar het begrip theorie voor staat. Ik wilde hier nog maar eens mee aangeven dat, in tegenstelling tot de theorieën van Newton en Einstein, Darwin's theorie op kritieke punten gebakken lucht is.
Wat is dan gebakken lucht, en waarom? Descent with modification?
Hoe zou zoiets tot voordeel kunnen strekken?
Omdat ik dat zelf wat lastiger kan uitleggen, heb ik dit artikel gevonden waarmee je wellicht wat meer kan dan met hou ik het zou uitleggen:

http://faculty.clintoncc.suny.edu/faculty/...ts/protists.htm

Wat ik er zelf wellicht over kan uitleggen, is dat er wel bepaalde voordelen kunnen zijn, namelijk bescherming en mutualisme.
Als dit inderdaad waar zou zijn vraag ik me af waarom selectiedruk er niet voor zorgt dat het jachtluipaard evolueert naar een krachtiger katachtige die niet langer bang hoeft te zijn dat zijn gevangen prooi door een leeuw of hyena wordt afgepakt. Dagelijkse praktijk.
Waarom moet dat?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Waar komt dat open ended evolution dan vandaan? Ik heb niet echt publicaties en wetenschappelijke artikelen gevonden, heb jij die? Ik heb er namelijk nog niet van gehoord, en wil wel weten waar het vandaan komt etc.
Want? Je hebt het al zovaak over die grenzen gehad, en die experimenten die die grenzen aantoonden. Ik wil ook nog steeds weten wat die grenzen dan zijn, en waar de peer-reviewd publicaties van die experimenten dan zijn.
Ik heb al verwezen aan een aantal experimenten. Zoals al eens opgemerkt, dit resultaat wordt niet altijd gepubliceerd omdat men het een mislukt experiment beschouwd.
Het gaat niet om de interpretatie an sich, maar om de classificatie. Jij zegt dus eigenlijk dat je fossielen niet Linneaans kunt classificeren? Wat doen biologische antropologen dan verkeerd?
Classificatie impliceert echter geen afstammeling: DNA en lichaamsbouw kan overeenkomen zonder dat dit hoeft te wijzen op afstammeling. (Merk op dat ik niet zeg dat er UCD niet correct is, ik zeg dat het bewijs te dun is). Mensen kunnen wel van alles gaan classificeren en verschillende classificatie methoden bedenken (er waren er vele voor
Leuk, maar welke feitelijke observaties maken dat waarschijnlijker?
Momenteel is (volgens mij) ontwerp het enige plausibele mechanisme.
Wie zegt dat dat Golem@Home project uberhaupt de werkelijkheid wel goed modelleert? Dat bedoel ik dan op het gebied van variabelen en mechanismen. Verder moet je 1 ding niet vergeten: niemand zegt dat de huidige evolutietheorie helemaal klaar is, niemand zegt dat er nog geen andere processen aan het werk zijn die nu nog niet in de ET betrokken zijn.
Zeer merkwaardig want volgens mij wordt dat inderdaad herhaaldelijk gezegd. Als men net als jouw eerlijk zou toegeven dat er geen plausibel natuurlijk mechanisme gevonden is zouden we waarschijnlijk deze discussie niet hebben. Men heeft echter momenteel
En hoe kom je hier dan bij? Wat is namelijk dan de grens tussen adaptatie en constructie? Waarom hebben we een onbegrensd proces nodig? En alweer, waar komt dat open-ended en closed-ended vandaan?
Meestal neemt met de toename van complexiteit (lees: organisatie) als maatstaf, een mate van progress.
Verborgen inhoud
Nu kun je natuurlijk tegenwerpen dat er geen vooruitgang is. Dat het leven altijd even complex is. Stephen Jay Gould en Richard Dawkins hebben bijvoorbeeld die mening geuit. In dat geval heb je geen open-ended evolution nodig. Maar in dat geval kun je eveneens niet spreken over 'primitief' leven, je verschuif daarmee bovendien het hele probleem naar OoL

Deze discussie gaan over evolutie en/of ID. Voor de volledigheid: panspermia is een derde optie.

collegavanerik

qrnlk schreef:Classificatie impliceert echter geen afstammeling: DNA en lichaamsbouw kan overeenkomen zonder dat dit hoeft te wijzen op afstammeling. (Merk op dat ik niet zeg dat er UCD niet correct is, ik zeg dat het bewijs te dun is). Mensen kunnen wel van alles gaan classificeren en verschillende classificatie methoden bedenken (er waren er vele voor Linnaeus de zijne bedacht).

Momenteel is (volgens mij) ontwerp het enige plausibele mechanisme.

Deze discussie gaan over evolutie en/of ID. Voor de volledigheid: panspermia is een derde optie.
Wie zoogde de eerste mens, welk dier legde het ei van de eerste vogel? ID gaat er bij mijn weten van uit dat er wel degelijk common descent is, maar dat enkel de mutaties niet "natuurlijk" zijn.

Of wil jij soms een kudde gnoes in de serengetivlakte dumpen?
collegavanerik

Zeer merkwaardig want volgens mij wordt dat inderdaad herhaaldelijk gezegd. Als men net als jouw eerlijk zou toegeven dat er geen plausibel natuurlijk mechanisme gevonden is zouden we waarschijnlijk deze discussie niet hebben. Men heeft echter momenteel abiogenesis en evolutie tot pseudo-waarheid verheven. Het is een feit.... maar zonder afdoende bewijs.
Je kunt het onstaan van leven op drie manieren benaderen:

1. Er is een natuurlijke oorzaak en we willen onderzoeken hoe dat is gebeurd. (natuurwetenschappers)

2. Goddidit gebruikmakend van de natuurwetten en we willen onderzoeken welke wetten god heeft gebruikt (Christelijke natuurwetenschappers)

3. Goddidit, en verder geen vragen stellen (orthodoxe theologen)

in de praktijk is er geen verschil tussen 1 en 2.
qrnlk
Lorentziaan

collegavanerik schreef:Je kunt het onstaan van leven op drie manieren benaderen:

1. Er is een natuurlijke oorzaak en we willen onderzoeken hoe dat is gebeurd. (natuurwetenschappers)

2. Goddidit gebruikmakend van de natuurwetten en we willen onderzoeken welke wetten god heeft gebruikt (Christelijke natuurwetenschappers)

3. Goddidit, en verder geen vragen stellen (orthodoxe theologen)

in de praktijk is er geen verschil tussen 1 en 2.
Argument by lack of imagination.

Je sluit zo (per definitie en ongeacht welke bewijzen gevonden zijn of nog gevonden worden) dat het leven een onnatuurlijke oorsprong heeft. Maw: Op deze manier mag het leven geen onnatuurlijke oorsprong hebben. Dat is echter een volledig ideologisch argument, niet wetenschappelijk argument. Het is een niet-wetenschappelijke overtuiging.

Je geeft liever dat wetenschappelijk onderzoek nooit een correcte beschrijving zal kunnen geven dan dat wetenschappelijk onderzoek resulteert in een ideologisch onaantrekkelijke maar correcte beschrijving. (Op langere termijn is dit altijd een verloren strijd)

De wetenschappelijke methode is rationeel pragmatisch: Een model van hoe het leven werkt kan slechts getoetst worden op 1 manier: Hoe goed beschrijft het model het leven? Dat dit model uitgaat van intelligent ontwerp of een natuurlijke oorsprong is irrelevant voor de wetenschap.

Liever een werkend model dan een niet-werkend model en als we een beter model vinden dan nemen we die. Ongeacht de ideologisch implicaties omdat de realiteit niet veranderd als we een andere model kiezen, onze interpretatie van de realiteit veranderd.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

HeavenOnEarth

Je sluit zo (per definitie en ongeacht welke bewijzen gevonden zijn of nog gevonden worden) dat het leven een onnatuurlijke oorsprong heeft.
Welke bewijzen kunnen gevonden worden van onnatuurlijke oorsprong? Hoe zou een bewijs geformuleerd moeten zijn van een onnatuurlijke oorsprong? Het begrip ‘bewijs’ wordt in onze (natuurlijke) wereld gebruikt voor empirische bevestigingen van een theorie.

Onder welke conditites zou een onnatuurlijke oorsprong gefalsificeerd worden? Wat kan het tegenbewijs zijn voor een onnatuurlijke oorsprong?
Maw: Op deze manier mag het leven geen onnatuurlijke oorsprong hebben. Dat is echter een volledig ideologisch argument, niet wetenschappelijk argument. Het is een niet-wetenschappelijke overtuiging.
Zou best mogen, ID is alleen niet te formuleren in een toetsbase hypothesen. Het is niet alleen niet falsifieerbaar, het is zelfs niet verificeerbaar. Er is mijn ogen geen enkel postief bewijs denkbaar voor de aanwezigheid voor ontwerp. Een ID aanhanger kan altijd vol blijven houden dat iets niet door natuurlijke oorzaken kan zijn ontstaan. Maar dit niet hetzelfde als een bewijs leveren voor het ontwerp. Een bewijs voor de ID hypothese zou door het bovennatuurlijke domein leiden en is daarmee niet te accepteren als bewijs. (En zo wel, dan is het toch een natuurlijke oorsprong :D )
Liever een werkend model dan een niet-werkend model en als we een beter model vinden dan nemen we die. Ongeacht de ideologisch implicaties omdat de realiteit niet veranderd als we een andere model kiezen, onze interpretatie van de realiteit veranderd.
Ja misschien wel. Wat zou er in de interpretatie van de realiteit veranderen als het onomstotelijke bewijs geleverd zou worden dat een Scheppede Kracht verantwoordelijk is geweest voor de eerste ééncellige? Wat weten we hier aan? Zoiets roept alleen maar meer vragen op. Zoals: waarom?

Stel dat bewezen zou worden dat een Goddelijke macht sommige apen het Licht van de Ziel geschonken heeft, om hiermee de mens te scheppen. Wat leert ons dat over de werking van de realiteit? Wat zou zoiets bijvoorbeeld zeggen over de inhoud van een religie? Kan een bepaalde religie dan roepen: “Zieeee je wel, wij hadden gelijk!”?
You and me baby, we ain't nothing but mammals.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!