Dochter weet niet zo goed wat er gebeurd is, ze werd gebeld door haar moeder dat ze zich niet goed voelde en of ze wilde langskomen. Thuis trof ze haar moeder onaanspreekbaar aan waarop ze 112 belde. Ze was binnen 15 minuten bij haar moeder. Het is door niemand gezien. Gisteren was dochter ook al bij moeder en toen had ze wel wat verhoging volgens eigen zeggen.
Gezien de acuutheid van de situatie denk ik aan iets cadiovasculairs. Gezien het feit dat de moeder gisteren ook al verhoging had denk ik ook nog steeds aan iets infectieus. Nu nog even naar een link tussen die twee.
Over longen normaal ademgeruis en beiderzijds basaal crepiteren
Is dit zittend of liggend?
CRP 240, BSE 155, Leuko's 19.1, glucose 9.8
Ziet er uit als vrij duidelijk ontstekingsbeeld. Verhoogd CRP, BSE en leukocyten.
ALAT 192, ASAT 167
Wss. leverfunctiestoornis, maar waardoor?
Kreat 82, Uream 7.0, Na 137 K 3.6
Nierfunctie en elektrolieten zijn normaal.
Urine: nitriet negatief, 2-5 leuko's pgv, bacterien negatief
Urosepsis, UWI, pyelonefritis, e.d. zijn allemaal onwaarschijnlijk.
D-dimeren 1600
Duidelijk verhoogd, 3x ULN.
DD:
- Ik ga sowieso uit van een infectie.
- Trombo-embolische complicatie van infectie (infectie -> hypercoagulabiliteit, mogelijk ook door bedlegerigheid. Komt daarnaast het meest basaal in longkwabben voor. Verder pleit hier de hypotensie voor (grote longembolie). Normale bloedgassen pleiten hier licht tegen. De saturatie en verlaagde Hb pleiten hier weer voor)
- Nieuw CVA, m.n. SAB. Maar had dan eigenlijk ook enige uitval verwacht en tevens slechtere neurologische status en lagere temperatuur. Maar mogelijk de voetzoolreflex die volgens Babinski is, die er wel voor pleit.
- Intoxicatie kan altijd nog, maar is sowieso niet zo'n logische oorzaak. Verklaart bijvoorbeeld de D-dimeren niet zo. Al zou het natuurlijk altijd nog kunnen.
- Maligniteit kan ook altijd nog, alleen is het verhaal allemaal wel een beetje acuut voor een maligniteit. Het verklaart wel de D-dimeren (verhoogde stolbaarheid).
- Auto-immuun en systeemziekten zijn een dermate heterogene groep dat je er altijd wel een paar kunt bijhalen. Maar gezien de waarschijnlijkheid van de voorgaande, de leeftijd van mw. en de lege VG acht ik ze op dit moment wat minder waarschijnlijk.
- Ritmestoornis als oorzaak is onwaarschijnlijk na het ECG en auscultatie van het hart.
- Epilepsie met zoveel afwijkingen die daardoor niet verklaard kunnen worden? Lijkt me onwaarschijnlijk. Verklaard niet het verlaagde HB, D-Dimeren, de leverfunctiestoornis.
We doen een CTA of drie fasen CT van longen en hersenen, om beiden uit te sluiten ofwel te bevestigen. Met deze CT vangen we tevens een evt. pneumonie ondanks dat het niet de aangewezen manier is om een pneumonie aan te tonen is het wel een sensitievere en specifiekere methode.
Ondertussen kunnen we ook nog wel lab insturen voor verdere differentiatie van die leverfunctiestoornis. Ik zou namelijk niet weten hoe deze gerelateerd zou kunnen zijn aan een vasculair accident. Eerder lijkt het mij te maken te hebben met de infectie. Ik wil lab: LDH, AF, gamma-GT evt. billirubine direct en indirect (eerst kijken of mw. icterisch is). Daarnaast wil ik van de dochter weten of moeder van een glaasje hield. Tevens kijken we of mevrouw petechiën heeft en als we een beetje tijd over hebben vind ik een LP ook niet verkeerd om meningitis uit te sluiten.
Evt. andere infectie en evt. leverfunctiestoornissen komen op dit moment even op de tweede plaats. Mocht uit het voorgaande niets komen, dan heroverwegen we ons beleid.