\( \frac{1}{c_{heen}} + \frac{1}{c_{terug}} = \frac{1}{c} \) geldt.
Hoe komen we aan deze formule?
als dat mechanisme er zou zijn en de energie niet uit de lichtpulsjes zelf komt dan zou dan mechanisme energie aan de omgeving moeten onttrekken. maar dan zal het nog steeds een functie zijn van de lichtsterkte van de pulsjes. en als die lichtsterkte afneemt door verlies onderweg dan heeft dat dus wel invloed. vandaar mijn opmerking om dat verlies even niet mee te nemen.Professor Puntje schreef: ↑do 26 feb 2026, 09:13 De duwtjes worden overigens gegeven door een mechanisme dat reageert op de aankomt van de lichtpulsjes ter plaatse (en dus niet door de lichtpulsjes zelf). Ook eventuele verliezen in lichtsterkte van de lichtpulsjes spelen hier geen rol meer. De punten van aankomst en vertrek van de lichtpulsen zijn (bij benadering) ook de posities waar de duwtjes aan de slinger gegeven worden.
Dan nog begrijp ik niet hoe je aan deze formule komtProfessor Puntje schreef: ↑do 26 feb 2026, 09:38Die is fout, ik heb daar een factor 2 gemist. Maar wnvl1 heeft in zijn bewijzen wel de juiste formule gebruikt.
Die volgt daaruit dat de (gemiddelde) heen-en-terug snelheid van licht steeds c moet zijn.vijv schreef: ↑do 26 feb 2026, 10:19Dan nog begrijp ik niet hoe je aan deze formule komtProfessor Puntje schreef: ↑do 26 feb 2026, 09:38Die is fout, ik heb daar een factor 2 gemist. Maar wnvl1 heeft in zijn bewijzen wel de juiste formule gebruikt.
Het toestel zal zich niet anders gaan gedragen wanneer je er links en rechts gesynchroniseerde klokken naast zet. Dus dat mag de experimentator zelf bedenken hoe die zijn klokken wenst te synchroniseren. Bij een ongelijke "echte" heen- en terug-snelheid van de lichtpulsjes zal het onmogelijk blijken de slinger links en rechts zetjes te geven die passen bij het natuurlijke slingergedrag, met als gevolg een asymmetrische slingerbeweging.
Dat dacht ik eerst ook, vandaar dat ik ook dacht dat het simpele proefje met interferentie wel een een anisotrope lichtsnelheid zpu kunnen detecteren, maar niet dus. omgekeerd zegt dat natuurlijk niets over over wat dat licht echt doet.