puck schreef:Onderzoekers die tijdens hun onderzoek stuiten op een uitkomst die buiten de kaders van het wetenschappelijk dogma vallen worden uitgekotst door deze zgn. objectieve wetenschappers. Op zo'n manier werk je de vernieuwing tegen en los je geen problemen op.

Zie hieronder een link uit Noorderlicht, VPRO. over homeopathie.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/12492215/
Grappig om te zien hoe wetenschappers die om het hardste roepen dat de wetenschappelijke methode te volgen dit zelf niet doen, he? En diezelfde mensen sluiten vaak nog voor allerlei waarnemingen de ogen..
Wat is jouw verkalring hier eigenlijk voor?
Erg typerend, Arjen, dat je meteen aanneemt dat zon verhaal ook waar is (in de zin van bewijs voor de werking van homeopathie en de dogmatische verwerping door de reguliere wetenschap). Dit gaat over een onderzoek uit 2003. Heb je ook even nagegoogeld wat er daarna gebeurd is? Hier wat citaten:
En over Louis Rey (gewoon per GOOGLE-search), dat hij nimmer zelf de term "geheugen van water" of iets dergelijks in de mond heeft genomen. De HP gaat ook hier wat voorbarig aan de haal met onderzoeksresultaten die wat verbazing oproepen.
Voor de zoveelste keer, dit artikel (dat ik heel serieus neem en zeker de moeite waard is om verder onderzocht te worden) levert geen bewijs van homeopatie of zelfs van een van de principes (de oneindige verdunningen) van de homeopatie. De proef werd uitgevoerd bij 77 K (ongeveer -200°C) en daarna opwarming. Bij deze temperaturen is de beweging van watermolecules heel laag en is het aanneembaar dat ze blijven aaneenkitten na verdunning volgens een andere structuur naargelang het opgeloste zout of onzuiverheid??? Graag had ik vernomen hoe dit in het voordeel van homeopatie spreekt van de geleerde meneer van het homeopatisch labo. Het is namelijk voor een reden dat deze experimenten bij 77K uitgevoerd worden, namelijk omdat bij kamertemperatuur deze verschijnselen niet waar te nemen zijn. En voor zover ik weet gebeuren alle verdunningen in de homeopatie, en zeker de bewaring en inname van het middel, bij kamertemperatuur
Sorry foutje in het vorig bericht. Deze verschijnselen zouden in theorie en in praktijk wel waar te nemen zijn bij kamertemperatuur mochten zij zich voordoen, maar ze worden niet waargenomen.
After his own experience, Benveniste advises caution. "This is interesting work, but Rey's experiments were not blinded and although he says the work is reproducible, he doesn't say how many experiments he did," he says. "As I know to my cost, this is such a controversial field, it is mandatory to be as foolproof as possible."
Voor zover ik begrepen heb is men er tot op heden ook nog niet in geslaagd het experiment te herhalen met uitsluiting van de genoemde mogelijke beïnvloedingsfactoren.
Overigens wil ik niet alleen jou hier verwijten maken, hoor Arjen. EvilBro schiet weer in zijn gebruikelijke afkapstuip:
EvilBro schreef:- Stellen dat iets zo is betekent nog niet dat het zo is.
- Als je iets verweten wordt door iemand die dat zelf ook doet betekent dat nog niet dat je onterecht iets verweten werd.
Straks zal hij je wel weer voor dom uit gaan maken. Windsurfer is in ieder geval alvast begonnen met het afzeiken van Puck op grond van zijn Nederlands.
Ook erg overtuigend!
Dus terugkomend op de topicvraag: wordt het nog ooit wat met dit soort discussies?
Weinig kans.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)