Puzzel Puzzels
Johan2
Artikelen: 0

Re: Hoe naar een moderne islam?

Misschien dat je het mogelijk acht om hier je input te geven zonder dat je je verliest in het verwoorden van ergernissen omtrent de motieven die je vermoedt bij sommige discussiedeelnemers?
Ja, maar voor een genuanceerde benadering heb je veel woorden en dus tijd nodig en die heb ik niet.
Excuses (heb gezocht), maar welke topic was dat? Of was dat de topic waar je naar refereerde in je laatste post?
Yep, dat was 'm. Iemand die haar kennis misbruikt voor het suggereren dat de Islam nóóit zal kunnen veranderen.

Dan lees ik over dit onderwerp liever de blogs van Maria Trepp in de Volkskrant.

Warm aanbevolen.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

E.Desart

Johan2 schreef:Pardon??????

.......

En Indonesië dan??

....
een moslimstaat waar in 2005 nog een serieuze rel was omdat sommige vrouwelijke hulpverleensters (tsunami) geen zin hadden om zich islamgewijs in te wikkelen. ipv dankbaarheid begon de Indonesische religieuze politie te klagen.
Ik heb gewoond en gewerkt in Indonesië. (periode iets voor '80)

In de periode dat ik daar was heb ik massa's (vaak zeer mooie) meisjes en vrouwen gezien. Ik werkte in een fabriek waar er misschien 30 à 50 werkzaam waren (allemaal moslima).

Ik heb daar zelden in die tijd hoofddoeken gezien. De meeste droegen gewoon bloezen en rokken of kleedjes.

Ik had Indonesisch personeel in huis. Zelfde verschijnsel.

Voor zover ik kan lezen winnen nu de militante moslims aan veld (is nog steeds een staat met officiële godsdienst vrijheid voor monotheïsme, alhoewel het extremisme ook zijn kop opsteekt).

Hoe dan ook ook dit militante blijkt niet eigen aan de Islam als Godsdienst, aangezien als een der grootste moslim naties ter wereld, dit gedrag en opgelegde kledij door mij nooit zo ervaren werd (en ik heb daar rondgereisd ook).

Ik praat ook niet alleen over mijzelf, maar alle collegae die ik daar had verspreid over Indonesië, en al de mensen van ontwikkelingshulp, van alle mogelijke nationaliteiten die we daar leerden kennen (buitenlanders leerden elkaar vinden en kennen).

Dit militante is iets daar er slechts sinds de jaren 80 beginnen de kop op te steken.

Maar het bewijst dat Moslim zijn (deze Godsdienst is heel wat ouder dan die laatste 25 jaar) zonder dit militante ook best mogelijk is en dus niet noodzakelijk gerelateerd is.

Het is niet omdat bepaalde groepen een godsdienst als alibi gebruiken om bepaalde doelstellingen te bereiken of macht te veroveren dat deze Godsdienst op zich aansprakelijk is.

En godsdienst wordt al te vaak als alibi of pseudo verantwoording gebruikt en niet alleen aan Islam zijde.

Ypsilon stelt dat deze angst de discutie vertroebelt (terecht).

Veertje bevestigd maar stelt dat men angst niet zomaar kan onderdrukken, en dient te weten waar deze dan vandaan komt (even terecht).

Feit blijft dat deze angst tot een verkapte vorm van groepsvorming komt een een behoorlijk onderdrukte agressie vertegenwoordigd die op zich zelf een bedreiging vormt voor de target groep (de Moslims).

Eigenlijk kunnen die zich hiertegen niet wapenen en dienen dit te ondergaan. Tegen een dergelijke bedreiging kunnen zij alleen steun vinden bij elkaar. Hierdoor lok je zelf uit dat zij zich fundamenteler gaan opstellen.

Als ik hier de opmerking hoorde dat bepaalde mensen hier gevaarlijker aangevoeld worden dan de gemiddelde Moslim, kan ik hier goed inkomen.

Ik probeer mij voor te stellen hoe ik hypothetisch als Moslim (ik ben geen Moslim, maar een oer conventionele niet-praktiserende katholiek) een draad als deze (en andere vergelijkbare) zou lezen.

Dit zou mij behoorlijk met angst vullen (ik heb trouwens de praktische ervaring met een moslim vriend die zich hier bepaald niet veilig en geaccepteerd voelt). Het gevolg is dat ik steun zoek bij gelijkgezinden en een verdedigingsmechanisme groeit tegen diegenen die mij beschouwen als potentieel gevaarlijk.

In feite, eerder dan iets op te lossen en te praten met Moslims zelf, wordt hier, door de wijze waarop deze discussies vaak verlopen, sterk bijgedragen aan een self-fulfilling prophecy.

Als er aversie in andere meer moslim bezochte fora ervaren wordt, en ik lees vele van deze topics, vindt ik dat velen zelf bijdragen aan deze aversie en integratie in de weg staan.

Eric
Eric
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

oktagon

Ik heb een iets andere mening dan de voorgaande ,soms wat fellere reactoren,met in de 2e quote nog een verklaring omtrent scholastiek in dit verband.
oktagon schreef:Ik ben een zeer beperkte deskundoloog op filosofie-gebied en probeer op mijn manier ergens een lijn te zien.

De westerse maatschappij ontleent zijn wijsgerig denken -genaamd filosofie-aan de oude Grieken met als bekenden Socrates,Phytagoras en vooral Plato met omstreeks het begin van de jaartelling Philo en anderen als Joodse filosofen.

Er werd een bijzonder figuur geboren (J.C.),die een eigen blik had op het godsidee,dat bij hem de basis had uit het jodendom met Mozes als religieus leider.

De Arabieren begonnen de Griekse wijsgeren te bestuderen en namen gedachten over met de aanvang van -voor zover mij bekend- de achtste eeuw nC. De Griekse ideeen pasten goed bij die van de Arabieren en in die tijd werd de profeet Mohammed geboren,die op zijn manier het "Licht" zag,zijn gedachte over het opperwezen Allah.

Het Christendom verspreidde zich over WestEuropa en de kerkelijke religie kreeg met om te beginnen Constantijn veel invloed op de burger via staatsmacht.

Je kreeg toen filosofen als Augustinus ea,die de Scholastiek ontwikkelden met als filosofie het zoeken naar een menselijke identiteit in connectie met het godsbegrip,zoals de kerk die propageerde.

Deze Scholastiek handhaafde zich als universele filosofie en werd toen door wrs.veranderingen in het denken door techn.ontwikkelingen, ter discussie gesteld door "verlichte" figuren uit west europa als Spinoza,Descartes,Hume; en de hoeveelheid denkers in de filosofie nam enorm toe in vooral Duitsland in de 17e en latere eeuwen.

Nu terugkomend op de Islam en het Westen; ik heb het idee dat de Islamitische wereld nu pas begint te ontsnappen aan wat wij de Scholastiek noemen en er zich in hun denken een versnelde grote tweestrijd gaande is,waartegen door de orthodoxie bij de Moslims een laatste groot verzet wordt geboden.

Wij westerlingen zullen heel behoedzaam met die ontwikkelingen moeten omgaan en onze eigen geschiedenis op religiegebied niet moeten vergeten;het duurde bij ons ca.vier eeuwen voordat wij in onze eigen moderne filosofieen zijn beland! :D
oktagon schreef:Dus ik hoop dat de moderne islamieten meer invloed gaan krijgen op de conservatieven en hun kunnen vrij maken uit hun beklemmende Scholastiek.

De kans is mogelijk, dat door bekering van westerlingen naar de Koran-een mogelijk modieus of sociaal gedwongen verschijnsel-,deze westerlingen hun eigen "gedachtegoed "gaan inbrengen in de moslimwereld.

De westerse en mediterrane filosofen hebben ook eeuwen nodig gehad om hun gedachtegoed in te brengen en te vermengen met de latere kerkelijke godsopvatting en godsbegrip.Door de minimale contactmogelijkheden duurde dat zo lang,maar hadden de "geesten" dus wel rijkelijk de tijd om te acclamatiseren.

We leven echer de laatste 30-40 jaren in een tijd van een exponentieele techno-wetenschappelijke ontwikkeling en ik kan me voorstellen dat de moslims dat niet bij kunnen sloffen omdat hun filosofische inzichten trager zullen zijn;echter wel sneleer dan de eeuwen die wij nodig hadden.

Politieke inzichten,incl.machtstrijd spelen de belangrijkste rol in deze ontwikkeling.
Veertje

Oktagon, is er een specifieke reden dat je je eerdere posts in deze topic hier op dit punt nog een keer helemaal wilt neerzetten? Anders kun je er namelijk ook gewoon naar linken. Er is immers al op gereageerd.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Pointer

Veertje schreef:Pointer, alles wat Johan zegt is dat het hele "Tatort" incident door jou verkeerd is geïnterpreteerd.

Waar je dat leest in Johan's post is me een groot raadsel.

Je hebt een uitgebreide post nodig om hier op in te gaan, maar ik lees eigenlijk geen enkel inhoudelijk argument. Je zegt niet: "nee, ik heb wel goed gezien waar het in het "Tatort" incident om ging, en wel hier, en hierom". Wat hebben we aan je persoonlijke beslommeringen in dezen? Jij wordt neergezet als xenofoob omdat er door meerderen gedacht wordt dat je hier nogal grof generaliseert en op jouw beurt zet je anderen dan maar weer neer als jodenhater. Gaat lekker zo, deze discussie. Fijn volwassen allemaal. Ik betwijfel niet dat ik hier te maken heb met volwassen, intelligente mensen, maar de manier waarop deze discussie gevoerd wordt is mijns inziens niet op niveau.
Dat kan niet kloppen.

In de eerste plaats is die uitzending er daadwerkelijk geweest. Dat heb ik vermeld met de punten van het scenario waarom het ging en daar is geen verschil van mening over.

In de tweede plaats gaat het helemaal nergens meer over als ik de inhoud daarvan anders zou zijn geweest, dat het bijvoorbeeld over een Luthers meisje en een katholieke jongen was gegaan. Dan hadden die Alawieten of iemand anders zich er niet druk om gemaakt. Zo is het niet en realistisch is dat het verhaal zich in werkelijkheid zou kunnen voordoen. Dat is altijd zo bij Tatort.

In de derde plaats heb ik er op gewezen dat men (door de schijngestalte van de islam, want je ziet een deel ervan en er is meer) niet in de gaten had hoe gevoelig dit thema lag bij de Alawieten. Heel erg gevoelig, verbetert Johan2 onnodig. Allicht, 30.000 demonstranten. Dat is geen kattenpis. Van enig verschil in visie is niets te merken en andere aspecten zijn niet besproken. Het gaat dus niet om de inhoud, maar het punt is, dat hij er aanstoot aan neemt, omdat hij mijn stukken, ongeacht hun inhoud, identificeert met ideeën van Hitler en dat hij bij het lezen van mijn stukken steeds daaraan denkt. Kortom: de stukken van Pointer zijn een reprise van het gedachtegoed van Hitler in de jaren ’30 omdat het stukken van Pointer zijn en niet om de inhoud. Vervolgens worden mijn stukken zó gelezen en dan raakt men verward. Logisch toch?

Je zult jezelf bedoelen als je schrijft dat veel anderen er ook zo over denken. ‘Generaliserend en xenofoob’ is dan een eufemisme voor naziepropaganda.

Wat is er volgens jou dan zo generaliserend en xenofoob in mijn weergave van het Tatort-incident?

Wat is er volgens jou zo xenofoob en generaliserend aan mijn voorstel bij een moderne islam uit te gaan van het gedachtegoed der Alewieten, moslims die in hun geloof geen conflict zien met de Universele Mensenrechten?

Wat is volgens jou zo xenofoob en generaliserend als ik moslims zelf aan het woord laat, omdat dit ook voor mij de enige kennisbron is van hun standpunten?

Is het echter niet juist xenofoob en generaliserend om moslims niet zelf over hun standpunten te willen horen praten, omdat die standpunten in onze samenleving niet aanvaardbaar zijn en dan, tegen beter weten in, halsstarrig te poneren dat moslims zich uitstekend kunnen vinden in de Universele Mensenrechten? Je blijft ontkennen dat ze zeggen wat ze zeggen en dat is toch angst voor wat ze zeggen, nietwaar?

Het Tatort-incident ligt gevoelig anders was het geen incident geworden. Mij wordt zeer kwalijk genomen dat ik het erover heb, omdat het gevoelig ligt bij Alawieten, maar ook bij Soennieten. Er demonstreren 30.000 moslims in Duitsland en daar mogen we het niet over hebben, omdat de aanleiding zo gevoelig is? Nee, trap dan die jood Pointer maar in de Hitlerhoek! Dan voelt ie zelf ook wat.

Daarbij moet je bedenken dat Johan2 mijn joodse afkomst kent en dat heeft op zichzelf al een forumgeschiedenis.

Aangezien er inhoudelijk geen verschil te ontdekken is in mijn korte, exacte weergave en zijn interpretatie van het Tatort-incident, spelen er overwegingen mee die Johan2 op dit forum niet kan opschrijven, maar die bekend zijn als kreten in de trant van: “alle joden zijn nazi’s” en daar achteraan de vreemde traverse: nazi’s zijn Holocaustontkenners dus joden zijn Holocaustontkenners.

Daar zeg ik dan iets over wat jij afdoet als persoonlijke beslommeringen.

Kijk, als ik de gevoeligheden van Alawieten onderken en aangevallen wordt omdat ik de Alewieten überhaupt ter sprake breng, dan mag ik toch ook proberen wat begrip te wekken voor mijn gevoeligheden?

Dat mijn stukken met de nazipropaganda uit de vorige eeuw op één hoop gegooid worden ligt dus nogal gevoelig. Snap je dat?

Nu moet ook gezegd zijn dat Johan2 mag rekenen op steun van de moderators bij zijn visie dat ik oproep tot het uitmoorden van alle moslims. Per slot hebben de moderatoren ook al eens een zinsnede in een post van mij als iets van dien aard beschouwd. Maar uit al mijn stukken blijkt nergens, ook niet in bedekte termen en ook niet in de verwijderde post, dat ik zoiets zou wensen.

Wel, ik ben dus zo bang uitgevallen, dat ik onder al deze druk wel plechtig moet verklaren, dat alles wat er in de islam geleerd wordt, door welke stroming dan ook, prima te rijmen is met de Universele Mensenrechten en de rechtsbeginselen van onze staat en dat ik verlangend uitzie naar de dag dat de sharia in Nederland wordt ingevoerd ter vervolmaking daarvan. Nou, bij deze dan. Niks moderne islam, gewoon doen wat Mohammed in de 7de eeuw al gezegd heeft en naar zijn doorluchtig voorbeeld leven. Allah (swt) weet wat het beste voor ons is.

Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden. (Soera An-Nisa vers 90)

Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u waarlijk gezag gegeven. (Soera An-Nisa vers 92)

Daar zit wat in, hè?

Mag dat naziespeldje nu af?

In een dappere poging bij de Turkse premier niet achter te blijven presenteerde de Marokkaanse minister Mohamed Ameur dinsdag zijn plan om Marokkaanse kinderen in andere landen Arabische lessen te laten volgen.
Ook wil Marokko meer culturele en educatieve jongerenreizen naar Marokko organiseren.

"De Marokkaanse gemeenschap in het buitenland moet worden beschouwd als de zeventiende provincie van ons land", zei de Marokkaanse minister voor de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, Mohamed Ameur, bij de presentatie, meldde de Marokkaanse krant Aujourd'hui le Maroc.
Overmand door generaliserende xenofobie zei het CDA-kamerlid Madeleine van Toorenburg: "Het kost al moeite genoeg om Marokkanen die hier wonen, zich helemaal te laten richten op de Nederlandse samenleving. Dan helpt het niet dat Marokko aan hen blijft trekken." Van Toorenburg vindt dat de Europese Unie diplomatieke druk op Marokko moet uitoefenen om te zorgen voor minder bemoeienis van de Marokkaanse regering met onderdanen in den vreemde.

Dit is buitengewoon ondankbaar. De profeet (swt) die niet lezen of schrijven kon, sprak zeer goed Arabisch en kon zo dus toch de koran doorgeven. Daaruit blijkt dat het Arabisch van onschatbare waarde is, ver verheven boven het Turks wat de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan zondag voor Turken in Duitsland verplicht wilde stellen. Uiteraard hebben beiden gelijk als ze stellen dat in Europa de islamitische talen gesproken moeten worden door de moslims en dat de islamitische culturen met eerwraakfolklore en ook het geloof door hen in stand moeten worden gehouden, maar het Arabisch is belangrijker, want dat is de taal van de koran. De islam is helemaal in en hoe kan Europa nu een moderne eenheid zijn zonder het Arabisch als gemeenschappelijke taal? Nu zijn er al twee regeringen die belangeloos aanbieden de Europeanen te helpen met hun ontwikkeling. Denk daar maar eens aan!

http://www.depers.nl/binnenland/172624/Mar...nd-migrant.html
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid
Johan2

In de eerste plaats is die uitzending er daadwerkelijk geweest.
??? Alsof iemand het tegendeel zou beweren.
als ... de inhoud ... anders zou zijn geweest, dat het bijvoorbeeld over een Luthers meisje en een katholieke jongen was gegaan. Dan hadden die Alawieten of iemand anders zich er niet druk om gemaakt.
??? En wat wil je daar nu mee zeggen? Dat Alawieten niet moeten zeuren? Dat maakt je lofprijzingen aan hun adres nogal ongeloofwaardig:
Wat is er volgens jou zo xenofoob en generaliserend aan mijn voorstel bij een moderne islam uit te gaan van het gedachtegoed der Alewieten, moslims die in hun geloof geen conflict zien met de Universele Mensenrechten?
Helemaal niets; integendeel zelfs. Maar er gaapt een levensgroot gat tussen uitspraken als deze en je verdere manier van spreken. Om nog maar eens je “samenvatting” van de Tatortaflevering aan te halen:
Nu zijn Alawieten of Alafieten of Alavieten naar westerse begrippen het meest gematigd of liever gezegd liberaal, met een sterk humanistische inslag, maar in de schijngestalten van de islam was niet waarneembaar dat dit zo gevoelig lag. Wat moet Tatort nu? Duidelijk maken dat alleen Duitse autochtonen misdaden plegen? Sterker nog, wat moet de politie als die zo’n misdaad in de werkelijkheid op het spoor komt? Dan zijn de rapen natuurlijk helemaal gaar!
Pardon??? Alsof incest nog nooit zou zijn voorgekomen en berecht onder de Alevieten in Duitsland!

Nee, het ging hier wel degelijk om de context die jij had weggelaten en vervangen door een kwalijke insinuatie over hun geborneerdheid, onvolwassenheid, of hoe je het maar wilt noemen ("schijngestalten"). Deed me denken aan een uitspraak van Freek de Jonge t.t.v. de zgn. “Christen-turken”: “Ja, ’t zijn Christenen, ‘t blijven Turken”.
In de derde plaats heb ik er op gewezen dat men (door de schijngestalte van de islam, want je ziet een deel ervan en er is meer) niet in de gaten had hoe gevoelig dit thema lag bij de Alawieten. Heel erg gevoelig, verbetert Johan2 onnodig.
Verre van overbodig, maakt bovenstaande hopelijk nog eens afdoende duidelijk.

Vanaf hier:
Nee, trap dan die jood Pointer maar in de Hitlerhoek! .....
is P’s posting zo stuitend en onzinnig dat ik er misselijk van word. Het verbaast mij dan ook dat e.e.a. er nog steeds staat, maar maakt wel goed duidelijk wat voor vlees we met P in de kuip hebben (over "schijngestalten" gesproken). Ik denk er dan ook niet aan om met P in discussie te gaan en volsta met het rechtzetten een van zijn andere, kleinere misvattingen:
Nu de NMO kan worden geweerd uit het omroepbestel zou een ledenomroep als de EO mogelijk de vrijkomende ruimte kunnen krijgen, om het islamitisch geluid der Alewieten tot expressie te brengen.
Als er een omroep in aanmerking kwam om het Alevitisch gedachtengoed uit te dragen, dan was dat de V.P.R.O. van 40 jaar terug, dus inderdaad mét de puntjes. Alevieten horen thuis in de religieus-humanistische, of humanistisch-religieuze hoek en dus wel in de laatste plaats bij de EO.

Zelf hebben ze zich, in Nederland althans, aangesloten bij de humanistische alliantie, m.i. ten onrechte, omdat ze daar het bed moeten delen met intolerante atheïstische scherpslijpers als De Vrije Gedachte. Ze zouden beter tot hun recht komen bij de IARF, maar toegegeven, dat is wel een erg duf doods zooitje.
oktagon

Er was een opmerking door een commentator,die de reacties die aan die opmerking vooraf ging en waarbij alle reacties op een hoop werden geveegd.

Ik had een iets andere (mogelijk tolerantere,voorzichtiger)stellingname inzake de moderne problematieken tussen het "westen"en de Islam,zodoende dat ik me meende te kunnen veroorloven ,in herhaling te treden.

Ben ik fout in mijn huidige reacties,Veertje,dan mijn allernederste excuses.

Hier is een tamelijk heftig bediscussieerd en zeer complex onderwerp aan de orde,zodat ik meende mijn minder heftige reactie nog eens te herhalen.

De huidige reactoren bevechten elkaar figuurlijk ""te vuur en te zwaard"en ik vind dat geen zin hebben,hoewel het wenselijk zou zijn,dat godsdienstoorlogen op alleen deze wijze werden uitgevochten en het gros van de mensheid daarmee niet wordt gebruikt en lastig gevallen.
Oktagon, is er een specifieke reden dat je je eerdere posts in deze topic hier op dit punt nog een keer helemaal wilt neerzetten? Anders kun je er namelijk ook gewoon naar linken. Er is immers al op gereageerd.
ypsilon

Pointer, kunnen we nazi-predicaten en Holocaust-vergelijkingen zo laten? Antisemitisme, nazisme en de Shoah kunnen besproken worden, maar binnen historische kaders, niet om mekaar naar de kop te slingeren. Anders gaat dit op slot onder de Wet van Godwin.
Esera

Veertje schreef:Wat me brengt naar de vraag van Esera:

Begripsvorming. Als jij wilt begrijpen wat de islam is, en wat de moslim denkt (als in "meederheid" van de moslims), moet je je uiteenzetten met de vraag in hoeverre je op de hoogte bent van de mening, levensinstelling van de "gemiddelde" moslim. Als je je vervolgens realiseert dat misschien wel een groot deel van de islamitische bevolking onder het juk van een dictatuur de mond gesnoerd wordt zul je begrijpen dat het op z'n minst lastig is om een duidelijk beeld te krijgen van wat de "gemiddelde" moslim denkt. Neem dat en daarbij de beeldvorming die door de media in de hand gewerkt wordt door een bepaalde vorm van berichtgeving (waarbij ik Joris Luyendijk aanhaalde als verwoorder en criticus van deze mechanismen) en je kunt niet met zekerheid zeggen dat je beeld van de "gemiddelde" moslim, "de" moslim klopt.
Jij hanteert een sociologische benadering van wat islam is of beter nog een constructivistische. Die manier van benaderen is volstrekt wezensvreemd aan moslims.

En het is echt niet zo moeilijk om te begrijpen wat de gemiddelde moslim denkt, daar zijn onderzoeken naar gedaan zowel door middel van statische onderzoeken als onderzoeken naar primaire en secundaire schriftelijke bronnen.

Als jij echt meent dat 'een groot deel van de islamitische bevolking' de mond gesnoerd wordt, probeer dan eens uit te leggen waarom verlichters als Al-Azm gevangen worden gezet en hun werk in het buitenland moeten voortzetten, waarom Nasr Abu Zayd werd veroordeeld, Faraj Foda vermoord, enz enz.

ALs die regeringen zo goed zijn in het onderdrukken zouden ze toch die denkers voor zich kunnen gebruiken in het kader van de modernisering? Het feit dat ze niet in staat zijn om deze mensen in te zetten daarvoor, nee zelfs niet in staat zijn deze denkers te beschermen tegen reactionaire krachten in de massa van de samenleving, weerspreekt jouw sterk generaliserende benadering.

Wat de media mededelen bepaalt totaal niet mijn beeld van de islam. Dat te hulp roepen als argument heeft geen enkele verklarende kracht. De media toveren juist een heel mild beeld van de islam en van moslims; iedereen die naar de bibliotheek gaat en internet grondig raadpleegt krijgt een veel schokkender beeld.

De media gaven van het nationaal socialisme ook alleen maar een fraai beeld: optochten, grote gebouwen, toespraken, enzovoort. Wie verder keek wist toen ook (dankzij de oepnhartigheid in Mein Kampf) wat er werkelijk aan de hand was en ook de MID was ingelicht, maar op 5 mei beleefde Nederland zijn eigen 'Pearl Harbour'.
Esera

Johan2 schreef:Je kunt je tijd en energie wel beter gebruiken.

Dit is Dorus 2 en dient als zodanig behandeld te worden.

Maar goed, als ik "Wakker Worden" roep, krijg ik weer 10% bonificatie, dus zoeken jullie het zelf maar uit.

Verder zie ik dat Esera zich nog steeds verschuilt achter de zelfde generalisaties; heb ik in een ander topic geoeg over gezegd.
Welke generalisaties zijn dat dan? Gaat het weer om het woordgebruik 'de islam'?

Leg dan eens uit waarom moslims wel over 'de islam' en wetenschappers wel over 'de islam' mogen spreken?
Esera

ypsilon schreef:Volgens mij is hier duidelijk sprake van wat men in de sociale psychologie een "illusoire correlatie" noemt. Een vertekening van het aantal delicten begaan door bepaalde etnische groeperingen, omdat je sowieso veel meer contact hebt met je ingroep (autochtonen), dan met de uitgroep (allochtonen), waardoor deze oververtegenwoordigd lijken te zijn in de criminaliteit.

Ik vind Veertjes vraag naar een rechtstreekse verwijzing naar harde cijfers, over algemene trends (dus niet over randfenomenen die een ander soort duiding verdienen), zeer legitiem.
AL in de jaren negentig is keer op keer gebleken dat allochtone jongeren ook bij een leeftijdsgecorrigeerde analyse oververtegenwoordigd zijn in de misdaad. Zelfs de AF stichting heeft dat in een publicatie toegegeven.

Als je denkt dat zoiets alleen op beeldvorming en een vergelijking met de 'ingroep' berust, dan heb je kennelijk nog nooit de moeite genomen om het cijfermatig te onderzoeken. Wat je doet is het weggeredeneren van de cognitieve dissonantie ('het past niet bij mijn wereldbeeld, dus weg ermee'), maar de werkelijkheid blijft ondertussen gewoon hetzelfde.

Ik ervaar het als erg wereldvreemd dat iemand die zelf dus toegeeft die harde cijfers niet te kennen, al van te voren beweert dat de ander leidt aan een 'illusoire correlatie'. Dat in heel Europa ongeveer 80% van de gevangenispopulatie bestaat uit niet-Westerse mensen, met een oververtegenwoordiging van moslims, is toch moeilijk uit te leggen.
ypsilon

Esera schreef:AL in de jaren negentig is keer op keer gebleken dat allochtone jongeren ook bij een leeftijdsgecorrigeerde analyse oververtegenwoordigd zijn in de misdaad. Zelfs de AF stichting heeft dat in een publicatie toegegeven.

Als je denkt dat zoiets alleen op beeldvorming en een vergelijking met de 'ingroep' berust, dan heb je kennelijk nog nooit de moeite genomen om het cijfermatig te onderzoeken. Wat je doet is het weggeredeneren van de cognitieve dissonantie ('het past niet bij mijn wereldbeeld, dus weg ermee'), maar de werkelijkheid blijft ondertussen gewoon hetzelfde.

Ik ervaar het als erg wereldvreemd dat iemand die zelf dus toegeeft die harde cijfers niet te kennen, al van te voren beweert dat de ander leidt aan een 'illusoire correlatie'. Dat in heel Europa ongeveer 80% van de gevangenispopulatie bestaat uit niet-Westerse mensen, met een oververtegenwoordiging van moslims, is toch moeilijk uit te leggen.
Zeker zijn er heel wat problemen met allochtone jongeren, en in bepaalde "takken" van de criminaliteit vind je allochtonen ook vertegenwoordigd. Ik vind echter dat dit soort statistieken met voorzichtigheid behandeld moet worden, want het zijn geen wetten. De illusoire correlatie is een goed onderbouwd psychologisch fenomeen, dat voor iedereen in meerdere of mindere mate speelt, ik wrijf het zeker niet alleen Pointer en andere strenge islam-critici aan. Je moet de problemen echter niet erger voorstellen dan ze lijken.

Over de gevangenispopulatie: voor België geldt dat ongeveer 40% (de helft van 80%!) allochtoon is. Ongeveer 1 op 10 is van Marokkaanse origine. De Turken zijn in absolute aantallen met even veel als de Italianen (bron, d.i. een integrale weergave uit De Morgen van 2 maart 2006). Volgens de cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistiek verblijven in België 932.161 allochtonen, op een totaal van 10.584.534 (Bron, FOD Economie - Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie, Dienst Demografie). Dus er is sprake van een oververtegenwoordiging, maar deze is niet zo groot als je het laat uitschijnen.

Verder op 12 januari jongstleden in De Standaard:
Gevangenen met de Marokkaanse nationaliteit (een op de vier) blijven de grootste groep, maar ze worden naar de kroon gestoken door de Oost-Europeanen die al een vijfde van het aandeel vreemde gedetineerden uitmaken.
en:
Noord-Afrikaanse verdachten belanden gemakkelijker in de gevangenis dan Belgische. Dat staat in het jongste nummer van het criminologisch tijdschrift Orde van de dag. 'Er zijn voldoende aanwijzingen om te spreken over een selectieve justitie die bepaalde (etnische) groepen viseert', schrijft de criminologe Kristel Beyens (VUB).

Het gaat dan vooral om Marokkaanse jongeren. Ze moeten zich bijvoorbeeld vaker onderwerpen aan identiteitscontroles door de politie en krijgen gemakkelijker een gevangenisstraf.

Volgens de publicatie leeft er een negatief beeld bij politiemensen, parketmagistraten en rechters dat in het nadeel speelt van niet-Belgische verdachten. Maar ook Belgen van vreemde afkomst hebben met een selectieve justitie te maken. Uit een universitaire studie van 2000 blijkt bijvoorbeeld dat Marokkaanse jongeren systematisch meer aangehouden worden dan Belgische. Daarbij is niet zozeer de nationaliteit doorslaggevend, maar het uiterlijk en de vreemde naam.
Op basis van cijfers van de FOD Justitie (2005) (bron: Steunpunt):
Bij een blik achter de tralies valt het meteen op: het grote aantal gedetineerden met een andere dan de Belgische nationaliteit. Zij maken ondertussen ongeveer 40% uit van de totale gevangenispopulatie. Toch wil dit niet zeggen dat vreemdelingen crimineler zijn dan Belgen. Uit onderzoek blijkt dat het volstaat een vreemdeling te zijn om in een aantal gevallen gemakkelijker van je vrijheid beroofd te worden.3 Bovendien is de kans zeer groot dat je langer dan gemiddeld in de gevangenis verblijft. Dat verklaart ook waarom er verhoudingsgewijs meer allochtonen dan Belgen in onze gevangenissen zitten.
En bovendien kan je de criminaliteit bij allochtonen ook niet zomaar op rekening van godsdienst schrijven.

Zijn de cijfers voor Nederland en Europa dan zó drastisch verschillend van de Belgische?
Johan2

Welke generalisaties zijn dat dan? Gaat het weer om het woordgebruik 'de islam'?
Nee het ging niet over het woordgebruik 'de islam' maar over jouw interpretatie daarvan als onveranderlijk dogma (zie vanaf hier). Het sluwe en gemene daarbij is dat je je voortdurend beroept op/verschuilt achter fundamentalisten die jouw visie op de Islam delen.
Leg dan eens uit waarom moslims wel over 'de islam' en wetenschappers wel over 'de islam' mogen spreken?
Iedereen kan over 'de islam' spreken, maar niet als de statische eenheidsworst waar jij hier weer op doelt. Je misbruikt je kennis voor het ventileren van uiterst kwalijke insinuaties. Vooral de volgende is stuitend en verwerpelijk, althans in relatie tot dit topic:
AL in de jaren negentig is keer op keer gebleken dat allochtone jongeren ook bij een leeftijdsgecorrigeerde analyse oververtegenwoordigd zijn in de misdaad.
Een waarheid als een koe, maar wat heeft dat met de Islam te maken? Hoe zit het b.v. met de Antillianen?
En bovendien kan je de criminaliteit bij allochtonen ook niet zomaar op rekening van godsdienst schrijven.
Precies.
Zijn de cijfers voor Nederland en Europa dan zó drastisch verschillend van de Belgische?
Neen.
Pointer

Pointer, kunnen we nazi-predicaten en Holocaust-vergelijkingen zo laten? Antisemitisme, nazisme en de Shoah kunnen besproken worden, maar binnen historische kaders, niet om mekaar naar de kop te slingeren. Anders gaat dit op slot onder de Wet van Godwin.
Wanneer je de post van Johan2 leest, waarop ik zo reageer, dan zie je dat hij die link legt van Hitler via Wilders naar mij. Want, zegt hij, als ik de stukken van Pointer lees, moet ik daar steeds aan denken: toen was het Hitler en nu Wilders. Ik zou er zelf niet opgekomen zijn, omdat ik Wilders en de PVV nergens in steun. Bovendien vind ik de link van Hitler met Wilders ook al sterk overdreven, terwijl Hitler door Nasser als het grote voorbeeld voor de Arabische Liga is geïntroduceerd. Dan klopt het dus helemaal niet meer, maar dat had ik nog buiten beschouwing gelaten, omdat ik vind dat fascisme niet gaat om racisme, maar om de corporatieve staat. Racisme is een vreemd element in het nazie-fascisme. Wilders is geen voorstander van de corporatieve staat en dus geen fascist. Maar als iemand mij met Hitler verbindt, dan mag ik daarop reageren, nietwaar? Dat geldt temeer, daar Veertje deze verbinding kennelijk terecht vindt en deze opvatting "Hitler = Wilders = Pointer" genade kan vinden bij de moderators van dit forum. Het is niet terecht dat mij dit naar het hoofd geslingerd kan worden en ik daar dan niet op reageren mag. Maar, hoewel ik deze opvatting niet deel, vind ik dat ik aan deze zware druk moet toegeven, omdat wat ik duidelijk wil maken dan toch vanzelf wel boven water komt.

De conclusie is nu, dat angst en pleiten voor een moderne islam in feite als nazipropaganda wordt afgedaan, omdat dit kritiek op de islam impliceert. Ik vind het terecht als nazipropaganda op dit forum niet wordt geduld. Daar zijn andere sites voor, al zou ik er zo gauw niet eentje kunnen noemen.

De oplossing is nu, om opvattingen over de Universele Mensenrechten aan te passen aan de islam, in die zin dat je formuleringen en definities gaat gebruiken waar rechtgelovige moslims het mee eens kunnen zijn. Je toetst mensenrechten dus aan de koran, de shariah en de soenah. In die volgorde ook en dan is van belang dat de latere soera's van de koran heersen over eerdere soera's. De soera's van na hidjrah, toen de profeet (swt) zijn eigen legertje van strijders had en hij rijkdom en beslissende politieke invloed ging krijgen, zijn dus belangrijker. Zodoende kan er nooit enig misverstand ontstaan over soera's die elkaar ogenschijnlijk tegenspreken. De dwaling van de Amadiya-beweging en andere afvalligen, dat je de koranteksten in de context van hun tijd moet zien, en niet zonder of met een andere gelding, in de context van de tegenwoordige tijd, lijkt me niet gelukkig, omdat de Amadiya-beweging, evenals de Alewieten één de minderheden is, die samen met sjiiten en ex-moslims afvalligen worden genoemd en uit instituties van de islam in Nederland worden geweerd. Het is dus al bloedlink om geen kritiek te hebben op afvalligen, dus dat laten we dan maar zo. Het gaat nu om het idee dat de islam een verlichte humane versie moet hebben, ofwel een moderne islam. Nee, dus dat idee moet in de grond geboord worden. Mohammed (swt) is de laatste profeet en hij heeft het enig juiste geloof, de islam dus, de volmaakte vorm en inhoud gegeven. Daar moet je niets meer aan veranderen, want Allah (swt) weet wat goed voor ons is. Niet de islam maar de Universele Mensenrechten zullen dus gemoderniseerd moeten worden, zodat die mensenrechten overeenkomen met de opvattingen die de profeet (swt) heeft doorgegeven. De koran en de shariah komen de UVRM een heel eind tegemoet: niet alle mensen hebben zonder onderscheiding dezelfde rechten, maar alle gelovige mannen hebben dezelfde rechten, alle gelovige vrouwen hebben dezelfde rechten, alle gelovige jongens hebben dezelfde rechten en alle gelovige meisjes hebben dezelfde rechten. Moslims onderscheiden dat er een natuurlijk verschil is tussen mannen, vrouwen, jongens en meisjes. Dat verschil kan ook wetenschappelijk onderbouwd worden en in die vier categorieën is er geen verschil in rechten, maar we gaan niet volhouden dat er geen natuurlijk verschil tussen mannen en vrouwen is. Zo heeft Allah (swt) de mensen geschapen en Allah (swt) weet wat het beste voor ons is.

Nu de historische context. Ik ben het met je eens, Ypsilon, dat we die niet moeten verwaarlozen en ik ben het met de islamitische stemmen eens, die beweren dat in 1948 toen de UVRM door de Algemene Vergadering der VN werd aangenomen, deze Algemene Vergadering werd gedomineerd door de koloniale machten. Dat was inderdaad de feitelijke situatie. Islamitische standpunten werden dus niet of nauwelijks meegewogen in de besluitvorming en zo zijn deze mensenrechten de islamieten in feite opgelegd, niet verplichtend, maar als uitgangspunt voor internationale normen en waarden, zonder dat daar voldoende inspraak van de diverse islamitische bevolkingen was. Dat er door de hoofdstroom der islamieten heel anders over mensenrechten wordt gedacht, is dus logisch en dat er hogere rechten geclaimd worden door die islamieten is ook logisch, want de UVRM is mensenwerk en de koran is het werk van Allah (swt), die het beste weet wat goed voor ons is.

Wie het er niet mee eens is, dat in de wereld slechts datgene door de beugel kan, wat goedgekeurd is door Allah (swt), vecht tegen Allah (swt) zelf, in casu tegen de gelovige islamieten, tegen de islam. Dan is de koran heel duidelijk, zoals ik die in mijn vorige post geciteerd heb. Volgens de koran dienen dat soort lieden gedood te worden en dus is het dan beter om de toestand nog eens goed te overwegen. Is het gezond of toegestaan zich tegen de islam te verzetten? Nee, helemaal niet. Wetgeving kan, zoals van islamitische zijde wordt aangevoerd, alleen democratisch zijn, als die wetgeving is toegestaan naar de normen van Allah (swt) en vervolgens (dus niet vooraf) door een meerderheid is aangenomen. Daarom dienen wetsvoorstellen eerst te worden voorgelegd aan een college van islamitische schriftgeleerden, om pas na goedkeuring van dit college in stemming gebracht te worden. Met de Nederlandse wetgeving is dit nooit gebeurd, maar sommige wetten zijn niet zo heel erg strijdig met de koran. Die gelden dan voor moslims ook, maar zodra moslims een meerderheid van de bevolking vormen, moet e.e.a. uiteraard worden herzien. Het besturen van auto's door vrouwen is bijvoorbeeld een heikel punt. Kan dat eigenlijk wel? Wanneer vrouwen behoorlijk gekleed zijn, hebben ze nauwelijks nog zicht op de omgeving en dat is slecht voor de verkeersveiligheid. Er zijn dus ook allerlei praktische bezwaren tegen de seculiere wetgeving, maar mochten er moslims gevonden worden die niet afvallig zijn en toch ertegen zijn dat Allah (swt) de baas is over de normen en waarden - dus ook de wetgeving - van deze wereld, dan hoor ik dat graag en dan moeten we maar eens onderzoeken in hoeverre deze gelovigen representatief zijn voor de moslims in Nederland.

De eenvoudige vraagstelling luidt: wat is hoger, de islamitische wet van Allah of de seculiere wet van ongelovigen?

Dan hebben we nog de demografische kwestie. Vorige week maandag gaf het CBS een overzichtje waaruit bleek dat de vermeerdering van het islamitisch volksdeel jaarlijks met 2000 personen afneemt, althans voor wat immigranten betreft. Het gaat om cijfers van meer dan zo'n 30.000 per jaar en we mogen dat aantal immigranten natuurlijk tegen het aantal emigranten wegstrepen. Vele immigranten gaan op latere leeftijd weer terug. Uiteraard worden nieuw geboren Nederlanders met ouders van alochtone oorsprong niet meegerekend. Daardoor neemt de totale bevolking flink toe. Krijgen Nederlanders van autochtone afkomst dan meer kinderen dan voorheen? Er zijn geen aanwijzingen voor die conclusie. Aangezien het geloof van Nederlanders behoort tot de privacy-gevoelige gegevens, wordt daar sinds kort geen mededeling meer over gedaan. Wat bekend is, dat het aantal moslims in Nederland van 1995 tot 2004 is verdubbeld, kan dus ook betekenen, dat autochtone Nederlanders van joodse of christelijke religie of als ongelovigen massaal zijn overgegaan naar de islam. Dat doet er ook niet toe. Er blijkt dus een verdubbeling van de islam te zijn per 10 jaar, een verviervoudiging in 20 jaar, acht keer zoveel in 30 jaar, 16 keer zoveel in 40 jaar, 32 keer zoveel in 50 jaar en 64 keer zoveel in 60 jaar. De geboortecijfers moeten dus wel drastisch omhoog zijn gegaan sinds 1995, anders kan deze opgave van de islam niet worden volbracht. Dit klopt perfect als we zien dat gemiddeld ongeveer 50% van de schoolbevolking moslim is, in de Randstad meer, in de rest wat minder. Wie dus stelt, dat 1 miljoen moslims veel minder kinderen krijgen dan 15 miljoen andere, dus anders dan wat het beeld op de scholen aangeeft, beschuldigt die moslims ervan, dat zij hun opdracht niet begrepen of verloochend hebben of men beschuldigd die anderen ervan dat ze zich massaal niet aan de leerplicht houden. De islam kent talloze korangeleerden die zich, net als joodse en christelijke religieuze leiders, sterk tegen geboortebeperking hebben uitgesproken, maar de hoofdstromen der joodse en christelijke religies zijn gemoderiseerd en dan blijken die religies niet meer levensvatbaar te zijn, omdat ze het niet meer kunnen opnemen tegen de getalsmatig overheersende islam, waarbij dergelijke restricties op het ontstaan van nieuw leven niet worden toegepast.

Ontkennen van de explosieve procreatie onder moslims is dus, behalve ontkennen van de werkelijkheid, een belediging van die moslims. Zij doen wel degelijk wat ze vanuit hun geloof verplicht zijn te doen en dat kan van anderen niet gezegd worden. Het onkennen dat de islam in Nederland bestaat, in tegenstelling tot het christendom, het jodendom en het humanisme, neemt dus steeds absurdere vormen aan. Kreten als "de islam bestaat niet", al of niet met vetgedrukte letters erbij, ga ik voortaan niet meer bestrijden. Het is wel een schande dat zulke absurde leugens op dit forum worden toegelaten, omdat hiermee de hoofdmoot van de Nederlandse bevolking in de komende jaren tot spookverschijningen worden verklaard, net als kabouters en smurfen die niet bestaan. En dan bestaan de djinn zeker ook niet?

Soera Al-An'aam 6:101

En zij houden de djinn voor deelgenoten van Allah ofschoon Hij dezen schiep; en zij dichten Hem, zonder kennis, zonen en dochters toe. Heilig is Hij en veheven boven hetgeen zij Hem toeschrijven.

Soera Al-An'aan 6:113

Op dezelfde wijze hebben Wij een vijand voor elke profeet gemaakt, bozen van onder de mensen en de djinn. Zij fluisteren elkander vergulde woorden in om te bedriegen - en als uw Heer had gewild, zouden zij het niet hebben gedaan; laat hen daaom met rust met hetgeen zij verzinnen.

Soera Al-An'aan 6:131

O, gezelschap van djinn en mensen. Kwamen er niet uit uw midden boodschappers tot u die u Mijn tekenen verhaalden en die u voor de ontmoeting van deze Dag waarschuwden? Zij zullen zeggen: "Wij getuigen tegen onszelven." Het wereldse leven bedroog hen. En zij zullen tegen zichzelf getuigen, dat zij ongelovigen waren.

Welke moslim zal deze woorden van de koran dan voor onwaar houden of hoe zouden deze woorden dan vandaag niet meer gelden?

Soerah Al-An'faal 8:23

Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.

Het treft, dat ik bij de laatste kamerverkiezingen maar eens op de Partij voor de Dieren gestemd heb. Tóch loyaal, hè?
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Johan2

Wanneer je de post van Johan2 leest, waarop ik zo reageer, dan zie je dat hij die link legt van Hitler via Wilders naar mij. Want, zegt hij, als ik de stukken van Pointer lees, moet ik daar steeds aan denken: toen was het Hitler en nu Wilders.
Ik schreef dat ik bij het lezen van jouw stukken steeds moest denken aan onderstaande ingezonden brief:
Nog geen twee maanden terug schreven Wilders en Jami dat als we nu niet optreden tegen de vergaande islamisering van Nederland, de jaren dertig van de vorige eeuw zullen herleven. “Alleen was het toen Hitler en nu Mohammed."

Het zal weinig moeite kosten om in teksten uit de jaren dertig van de vorige eeuw kwalificaties van Joden en Jodendom te vinden die sterk gelijken op die welke nu ten aanzien van Moslims en Islam worden gebezigd.

Ik deel dan ook de mening van beide heren dat als we nu niet optreden de jaren dertig van de vorige eeuw zouden kunnen herleven. “Alleen was het toen Hitler en nu Wilders."
waarbij de essentie zit in de zin 'Het zal weinig moeite kosten om in teksten uit de jaren dertig van de vorige eeuw kwalificaties van Joden en Jodendom te vinden die sterk gelijken op die welke nu ten aanzien van Moslims en Islam worden gebezigd." Een zin waar ik voor de volle 100% achter sta en die 1 op 1 op teksten van jou, Esera en anderen betrokken kan worden, zeker als jullie er ook nog eens misdaadcijfers e.d. bij gaan halen.

De door de briefschrijver uitgesproken angst - "Ik deel dan ook de mening van beide heren dat als we nu niet optreden de jaren dertig van de vorige eeuw zouden kunnen herleven." - is dan ook terecht, al is de uitspraak “Alleen was het toen Hitler en nu Wilders" gechargeerd. Maar dat zal de briefschrijver ook zelf begrepen hebben. Niet voor niets staat de zin tussen aanhalingstekens, als duidelijke verwijzing naar de uitspraak van Wilders en Jami "Maar toen was het Hitler en nu Mohammed".
De conclusie is nu, dat angst en pleiten voor een moderne islam in feite als nazipropaganda wordt afgedaan, omdat dit kritiek op de islam impliceert.
Onzin!! Je leest mijn stukken niet, maar blijft zwelgen in je zelfbeklag. Inderdaad P, ik ken je redelijk goed, en heus, die slachtofferrol waarmee je hier koketteeert past je niet.

Schaam je!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!