Puzzel Puzzels
Hausser
Artikelen: 0

Re: Theorie over het hiernamaals

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat als je eigenschappen gaat lopen verzinnen dat dat alleen zinnig is als je dat doet op een manier zodat er logisch iets uit volgt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen verzinnen dat er magnetische monopolen bestaan en je kan dan logisch verder werken met de gekende wetten om te zien wat dat dat voor situaties oplevert. Als je hier de monopolen vervangt door donuts dan krijg je wezelijk andere gevolgen. Op het moment dat je zegt dat een zwart gat de hemelpoort is dan zijn de gevolgen niet anders dan als je zegt dat een donut de hemelpoort is. Daarom is het een zinloze uitspraak.
Daarom is het een zinloze uitspraak.
Duidelijk!

Formeel wetenschappelijk kan een wetenschapper hier niets mee. Dan zijn dit soort gedachtenexperimenten dus meer iets voor de afdeling filosofie? Of zijn daar ook weer bepaalde (wetenschappelijke) regels van toepassing?

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

EvilBro

Dan zijn dit soort gedachtenexperimenten dus meer iets voor de afdeling filosofie?
Zelfs dat niet echt. Het enige dat je daar dan krijgt is een "ik vind dit, jij vindt dat"-verhaal. De enige manier waarop dat interessant kan worden, is als er iets is waardoor zo'n visie gevolgen krijgt in iets werkelijks. Als voorbeeld: stel je denkt dat God(tm) een plan heeft. Daarom besluit je je kinderen niet in te enten. Over die situatie kun je praten (je kunt het bijvoorbeeld hebben over in hoeverre je mag beslissen over wat je met je kinderen doet).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Hausser

Prima, bedankt voor alle uitleg.
Hausser

Wel een beetje vreemd dat de poster niets meer van zich laten horen. Hij of zij kan op zijn minst een poging wagen de theorie uit te bouwen met gebruikneming van de aangedragen onvolkomendheden.
propedeusantRecht

:eusa_whistle: ,

Mijn excuses voor de vertraging van mijn reactie.

Mijn "stelling" is inderdaad slechts een gedachtenexperiment. Ik kan niet bewijzen dat er een ziel bestaat in strikt wetenschappelijke zin van het woord. Het ' experiment ' bestaat hierin, dat mijn, althans de idee over het hiernamaals betrokken raakt in een wetenschappelijke benadering, over geloof/theologie in relatie tot natuurwetenschappelijke verschijnselen. De idee bestaat nochthans niet. Mijn idee hierover: het geloof in het hiernamaals/godsdienst/theologie/etc.[meer van dien strekking...], is niet, althans nog niet (natuur)wetenschappelijk te verklaren en te bewijzen. Echter, wat ik poog te doen, is wat Thomas Alfa Edison, na vele pogingen, lukte. Namelijk het ontwikkelen van de eerste elektrische lamp. Dus God/Thomas Alfa Edison zei: " En er was licht...."

Dus: iets voorstellen/poneren wat nog niet eerder in wetenschappelijke zin is gebeurd.

Maar goed, als dit te weinig inhoud heeft, en niet van dat nivo is wat op dit forum verwacht wordt, dan trek ik mij wijselijk terug. Genoemde uitspraken worden dan (in juridische zin) als niet gedaan beschouwd. Ofwel: de intrekking van een verklaring (jur.)

Met vriendelijke groet,

propedeusantRecht.

](*,)
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -
gouwepeer

Hier volgd mijn eigen theorie (ben benieuwd hoe anderen hierover denken).

Een geest heeft een lichaam nodig om energie te verkrijgen.

Na het overlijden van het lichaam (onder normale omstandigheden, dus na een gemiddelde levensduur) is de geest volledig "opgeladen".

Zodra de geest weer bijna "op" is heeft het weer een nieuw lichaam nodig, en is dus afhankelijk van de geboorte van een nieuw lichaam.

Waarom ik op deze theorie gekomen ben:

Er zijn veel verhalen over mensen die iets uit het vorig leven kunnen herinneren, en mensen die paranormaal zijn. Verder zou het het nut van het leven verklaren (wat heeft het leven voor zin als je toch weer dood gaat?).

Dat we geen wetenschappelijk bewijs hebben over het bestaan van geesten is voor mij geen reden dat ze niet kunnen bestaan, we weten bijvoorbeeld ook niet wat donkere energie en donkere materie precies is.

Verder zijn we afhankelijk van wat we kunnen meten en van de 4 dimensies waar we aan vast zitten.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
qrnlk
Lorentziaan

Mijn "theorie" is iets eenvoudiger.

We vervangen continue de moleculen van ons lichaam, zelfs cellen worden vervangen. Onze fysieke, materiele vorm is slechts een tijdelijke realisatie van de software die onze identiteit bepaald.

Wat men vaak met ziel aanduid is deze software: Het continue informatieproces, die ons de persoon maakt die we zijn ookal vervangen we alle materie door andere materie.

Hardware is nodig om software te realiseren. Zonder hardware is er geen software mogelijk. Ingelijks: Zonder levend lichaam is er geen ziel. Een lichaam is de realisatie van een ziel, een lichaam zonder ziel is een dood lichaam of een dode ziel. Een ziel zonder lichaam is echter onmogelijk.

De enige conclusie is dan dat leven zonder lichaam onmogelijk is: Bij de dood houden we op te bestaan. Er is geen hiernamaals waar een lichaamloze ziel in verder kan leven want leven zonder lichaam is onmogelijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
seaflyer

qrnlk, in jouw theorie ga je feitelijk uit van twee werelden, zoals Plato ook beschreef.

De ene wereld is die van de materie, de tweede die van de geest of software zoals jij het noemt.

Verder stel je dat de twee werelden onlosmakelijk verbonden zijn en dat, om een ziel of geest te hebben, het lichaam continu verandert moet worden. Dit zou ook betekenen (logisch geconcludeerd) dat deze software ook constant verandert, omdat dat het "bouwplan" van het lichaam weergeeft.

Ons lichaam is een systeem, daar ben ik het zeer zeker mee eens, we werken volgens een ingewikkeld systeem, zoals een computer. Maar ook zoals een computer zouden daarom ook wij in staat moeten zijn volgens een bepaald programma te denken, zonder ziel of wat dan ook daaraan verbonden is. Een computer is voorgeprogrammeerd, wat nu als wij dat ook zijn? Dat zou betekenen dat er helemaal geen ziel hoeft te bestaan om ons leven mogelijk te maken. Het is hetzelfde als het idee van zelflerende robots: ons systeem is zelflerend, dus weet wanneer iets goed is en herhaalt kan worden (in de gedragswetenschap noemen ze dit geheel "trial and error").
If life ends where death begins, does life then also begin where death ends?

"The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them." Sir William Brag (British physicist)
HenkL

De enige conclusie is dan dat leven zonder lichaam onmogelijk is: Bij de dood houden we op te bestaan. Er is geen hiernamaals waar een lichaamloze ziel in verder kan leven want leven zonder lichaam is onmogelijk.
Geachte qrnlk. Ik moet toch wel opponeren tegen deze stelling. Wat wij onder leven verstaan is datgene wat wij hier op deze wereld ervaren. En dat houdt bij de dood op. Helemaal mee eens. Maar als wij over een ziel praten, hetgeen ik liever als bewustzijn zou omschrijven is het niet duidelijk dat we dan ophouden te bestaan. Je kunt hierover eindeloos theoretiseren zonder tot enig bewijs te komen. Waarom niet gekeken naar wat mensen bijv. ondervinden bij buitengewone ervaringen? Ik heb hier eerder op het forum de ervaringen beschreven van een persoon die door de bliksem wordt getroffen zoals dat door Oliver Sacks wordt vermeld in zijn boek Musicofilia. Nogmaals in het kort.

Als hij door de bliksem wordt getroffen schiet hij naar voren. Verbijsterd. Ik zag mijn lichaam op de grond liggen en er kwamen mensen toegesneld en een vrouw boog zich over mij heen om een hartmassage te geven. Maar ik zweefde weg-mijn bewustzijn ging mee- met een enorm gevoel van welbehagen en extase. Ik wilde dat de vrouw zou stoppen met de massage en mij laten gaan. Maar het was te laat. Ik was weer terug onder de levenden en voelden een brandende pijn.

Tot zover. Wij weten niet in hoeverre dit echt is gebeurd en moeten dus op Sacks vertrouwen. Het is ook geen wetenschappelijk verslag. In een laboratorium is dit uiteraard niet herhaalbaar. Dus moeten wij onze conclusies trekken uit dit soort voorvallen en daarvan zijn er velen. Wat wij wel weten is dat bij een hartstilstand na ca. 7 sec een zuurstoftekort wordt gemeten in de hersenschors dmv. een EEG en na gem 15 sec ontstaat een rechte lijn door de volledige uitval van alle electrische activiteit. (ref. zijn beschikbaar).

Een arts zal in dit geval de persoon doodverklaren. Geen hartslag, geen ademhaling en geen EEG. Maar zoals beschreven, het slachtoffer neemt alles van boven af waar, heeft emoties en kan denken. Kortom het bewustzijn functioneert volledig. De enige conclusie is dan dat brein en bewustzijn zijn gescheiden. Dit voldoet aan de dualistische theorie van John Eccles en David Chalmers. Dit wijst niet direct op een hiernamaals maar de mogelijkheid is er dan wel degelijk. Je kunt hier aan voorbij gaan in je materialistische visie maar volgens mij doe je jezelf hiermee te kort. Als overigens iemand anders deze gebeurtenis kan verklaren dan hou ik mij aanbevolen.
317070

Kortom het bewustzijn functioneert volledig. De enige conclusie is dan dat brein en bewustzijn zijn gescheiden.
Ik ging er altijd van uit dat dergelijke herinnering slechts achteraf gevormd werden, nadat de patient weer 'levend' geworden is, om een verklaring te geven voor hetgeen gebeurd is...

Bovendien is er nog onderzoek gebeurt naar het al dan niet echt kunnen waarnemen van zo'n ex-corpus bewustzijn. Men plaatste duidelijke hints in een gevaarlijke operatie, zoals kaartjes verstopt boven de operatielamp en dergelijke. Naderhand kon als de patient die getuigde van een buiten lichaam treding nooit een van de 'dingen' correct vermeld worden. Helaas ken ik hier wel geen bron voor (ik dacht "wereldbeeld van de wetenschap" van Philip van Loocke, maar schiet mij niet dood)

De enige conclusie is het dus zeker niet, vrijwel nooit bij dit soort onderzoek.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
HenkL

317070 schreef:Ik ging er altijd van uit dat dergelijke herinnering slechts achteraf gevormd werden, nadat de patient weer 'levend' geworden is, om een verklaring te geven voor hetgeen gebeurd is...

Bovendien is er nog onderzoek gebeurt naar het al dan niet echt kunnen waarnemen van zo'n ex-corpus bewustzijn. Men plaatste duidelijke hints in een gevaarlijke operatie, zoals kaartjes verstopt boven de operatielamp en dergelijke. Naderhand kon als de patient die getuigde van een buiten lichaam treding nooit een van de 'dingen' correct vermeld worden. Helaas ken ik hier wel geen bron voor (ik dacht "wereldbeeld van de wetenschap" van Philip van Loocke, maar schiet mij niet dood)

De enige conclusie is het dus zeker niet, vrijwel nooit bij dit soort onderzoek.
Hallo 317070. In het door mij beschreven geval is het duidelijk niet een herinnering achteraf. Heel actueel neemt hij de omgeving waar, ziet dat hij wordt gereanimeerd en zijn gedachten zijn dat hij wil dat de vrouw de hartmassage stopt.

Ik weet dat er onderzoeken zijn gedaan naar de ervaringen van patienten bij evt OBE's en of zij wat konden waarnemen. Daar moet je natuurlijk niet veel van verwachten. Vlak voor een operatie zul je behoorlijk gespannen zijn en als dan iemand voor de narcose bij je langs komt en vraagt of je bij een evt OBE -waar je misschien nog nooit van gehoord hebt- een kaartje wil aflezen boven de operatietafel, dan zul je de persoon aankijken en je afvragen of hij gek is en mocht je evt. een OBE ervaren dan is dat zo vol emotie als je je zelf beneden je ziet liggen dat je echt geen kaartje gaat aflezen. Bovendien is de patient niet dood zoals het door mij genoemde geval. Een vergelijk is dus moeilijk.
Bartjes

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7621608.stm
BubbleJet

Terugkomend op de gedachten van propedeusantRecht, zijn theorie komt in bepaalde mate overeen met wat een vriend vandaag schreef. Je zou deze Engelse man een mysticus kunnen noemen, of een gnosticus. Een ervaringsdeskundige, zeg maar.

"What exactly IS a Singularity?

It is claimed, albeit theory as yet, that the study of black holes in space (large gravity objects ) have to be studied by the very small (quantum mechanics) simply, it is claimed, because at the `bottom' of which is a single point, a singularity. It would seem that stuff goes in but does not come out. Thus, a kind of space vacuum cleaner or a recycling workshop. It is also claimed now that Galaxies could not exist without them, and it is claimed that the stuff in each galaxy is in orbit around a massive black hole at their centre whilst also containing many much smaller black holes. Well, theory is all very nice and fun isn't it. But this has not been observed and tested and thus all this theory is from peoples heads. However, does it equate with the nature of reality AS IS? Observation as yet only suggests that it might.

What I do find to be a coincidence, and interesting, are some the correlations with matter (energy) as is found in Mind and Consciousness energy also. But the latter are not theory they are direct experience. Back in the sixties I was writing about the `black hole' in the mind. We can go down that one. But that too leads to annihilation in a singularity. But it is not the end, it is simply back to the beginning again – via a gap – the gap in the universe. The gap which separates Time from Eternity. The veil is normally hidden, and occulted by the five external senses. But we have more senses than five, but the others face inwards not outwards.

So, and given that I cannot go into all that here, for it takes a book, it would seem to me that singularities are indeed a gap in the space/time universe fabric. A hole for stuff to pass through, into another dimension of existence. And that goes for consciousness too, and that is fact – live through it and find out for yourself. But in which case, if the same applies to material black holes in outer space then the far end of it would be a white hole, with stuff coming out of it. A kind of ultimate worm hole in which case which converts things back to their raw primordial energy – including conscious energy. Thus back into primordial essence and not a formation in terms of a material structure.

The physical universe does not contain its own causation, therefore the causation lays somewhere else, some dimension else. Primordial energy which cannot be added to or extracted from, and is of itself timeless and changelles; and time itself is an emanation dimension where energy forms change. Change equals Time. But nothing constructed in Time can go beyond Time, only that which comes before time can go back to the stuff which is not constructed in Time. In due course everything goes back to from whence it came. And then pops out again. Stuff seems to go in and out of dimensions like a Yo-yo. Here one minute gone the next. Huh, and they like to think that existence is logical :- ) But we do have the ability to come to understand that which is not logical, for we are the stuff which things are made upon, primordially. Knowing what YOU are and whence you come from also helps you to understand that which you are NOT, and where IT comes from; and why.

But the biggest prize and surprise of the lot is found here on earth in space and time. I call that the finished product and the Consummatum Incarnate. They don't write about that do they ;- ) They will one day; but not yet."

Dick Richardson.

psychognosis.net

(de website was de laatste keer dat ik hem bezocht (zojuist) niet beschikbaar. Wellicht later wel weer.)

BubbleJet
317070

Hallo 317070. In het door mij beschreven geval is het duidelijk niet een herinnering achteraf. Heel actueel neemt hij de omgeving waar, ziet dat hij wordt gereanimeerd en zijn gedachten zijn dat hij wil dat de vrouw de hartmassage stopt.
Dit weet hij enkel alleen maar achteraf te zeggen, dus sluit het helemaal geen valse herinnering uit...
Daar moet je natuurlijk niet veel van verwachten. (...) Bovendien is de patient niet dood zoals het door mij genoemde geval. Een vergelijk is dus moeilijk.
Toch wel, de patient gaat wel degelijk dood. Zie dit.
About 25 centres in the US and Britain, including Addenbrooke's Hospital in Cambridge, University Hospital in Birmingham and the Morriston Hospital in Swansea, will take part in the experiment. Over the next three years about 15,000 patients will be brought to these hospitals suffering from cardiac arrest. Around 1,500 are likely to be resuscitated and hundreds will probably claim they had some sort of out-of-body experience when they were clinically dead.
Dus allemaal mensen met echte OBE's. Overigens gaat men waarschijnlijk niet direct vragen naar wat er precies op stond. Meestal onthouden mensen dergelijke ervaringen lang genoeg (en dat zelfs in veel details) om het achteraf na te gaan...

Het gaat overigens niet om een kaartje aflezen, maar om een afbeelding. Indien U overigens een beter experiment weet om uw standpunt aan te tonen, dan hoor ik dit graag. :eusa_whistle:

Uit dezelfde bron trouwens:
Mainstream scientific thinking generally describes out-of-body experiences as a "false memory" dreamt up by the brain during resuscitation.
Dus een OBE hoeft zeker geen scheiding lichaam/ziel te insinueren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

HenkL

317070 schreef:Dit weet hij enkel alleen maar achteraf te zeggen, dus sluit het helemaal geen valse herinnering uit...

Toch wel, de patient gaat wel degelijk dood. Zie dit.

Dus allemaal mensen met echte OBE's. Overigens gaat men waarschijnlijk niet direct vragen naar wat er precies op stond. Meestal onthouden mensen dergelijke ervaringen lang genoeg (en dat zelfs in veel details) om het achteraf na te gaan...

Het gaat overigens niet om een kaartje aflezen, maar om een afbeelding. Indien U overigens een beter experiment weet om uw standpunt aan te tonen, dan hoor ik dit graag. :eusa_whistle:

Uit dezelfde bron trouwens:

Dus een OBE hoeft zeker geen scheiding lichaam/ziel te insinueren.
Inderdaad 317070 het zijn natuurlijk herinneringen achteraf maar de hamvraag is of de herinnering is verkregen uit kennis, opgedaan tijdens de hersendood-zoals de genoemde waarnemingen- want dat zou er op duiden dat het bewustzijn onafgebroken blijft functioneren.

De genoemde verwijzing naar een grootschalig onderzoek naar OBE's lijkt mij een goede stap. Ik weet geen beter experiment. Tot dan hebben wij alleen maar de incidentele gevallen uit het verleden. Ring en Cooper beschrijven bijv. het geval van een blindgeboren vrouw Vicki die op 22 jarige leeftijd door een auto ongeluk een schedelbasisfractuur opliep en in een comateuse toestand in het ziekenhuis belandde en in die toestand kon zien. Zij zag voor het eerst haar lichaam van bovenaf en kon alle gesprekken verstaan. Zij is hersteld en in een BBC-uitzending uitgebreid geinterviewd over deze gebeurtenis. Zij had echter geen hartstilstand en mogelijk functioneerde haar hersenen nog min of meer.

Ook het geval van Pamela Reynods die tijdens een operatie met een hartstilstand alles kon waarnemen is al meerdere malen uit de doeken gedaan en hoeft verder niet meer besproken te worden. Wij zullen dus nog een paar jaar moeten wachten op de uitkomsten van de bovengenoemde experimenten en dan weten wij misschien meer.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!