Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Antoon
Artikelen: 0

Re: sterkste zuur

nee, het was een type fout, excuses.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

StrangeQuark

Maar volgens mij gaat de "wet" van de pH-bepaling niet op voor geconcentreerde (super)zuren, zoals zeer gec. H2SO4 en, in dit geval, fluorantimoonzuur (waarvan 80%-oplossing het sterkst is. waarom neemt de sterkte bij een hoger percentage weer af?   :shock: )
Dat is erg simpel, een zuur is een hoop H2O'tjes waar een extra H atoom aan vast is gemaakt tot H3O+jes. Op een gegeven moment zijn alle water moleculen verzuurt en is er niets meer te verzuren. Ga je nou nog meer zuur oplossen in het water, dan maak je alleen nog maar minder plaats voor het water per volume eenheid, en neemt het aantal watermoleculen wat je kan verzuren weer af. Daarom is er een maximum, dan zijn alle watermoleculen verzuurd.

Om exact die reden is een PH van -30 volgens mij godsonmogelijk. Ik geloof dat een ph van -1 al exceptioneel laag was. -30 gaat nergens over.

Ik geloof dat als je bij het voorbeeld van gast met de 20M zwavelzuur nog meer zwavelzuur gaat oplossen dat je dan al achteruit gaat kwa PH. Ik geloof dat je al over je piek heen zit, en dat die rond de -0.8 lag, maar ik kan me hier sterk in vergissen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

M. Mulder

Als iets zuur is, dan is wordt het alsmaar meer verzadigd met protonen (H), die zich koppelen aan water. Dus H2O, wordt H3O. Wanneer alle moleculen nu H3O zijn, wat kan dan een zuur nog zuurder maken.

Is het molecuul H3O het zuurst?
JanMeut

Dat is erg simpel, een zuur is een hoop H2O'tjes waar een extra H atoom aan vast is gemaakt tot H3O+jes.

Dat lijkt me geen goede beschrijving: geconcentreerd zwavelzuur bevat amper water en zou dus volgens jouw beschrijving bijna niet zuur zijn. Zuiver zwavelzuur (dat overigens vocht uit de lucht aantrekt), zou dan zelf niet zuur reageren!
β-Damascenon en maneschijn

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steabert

fluorantimoon is een zuur in de bredere zin van het woord: een verbinding die een elektronenpaar kan opnemen.

het is SbF5 en heeft een zeer hoge affiniteit voor fluoride (F-) ter vorming van SbF6-, wat heel stabiel is.

een zuur op zich heeft geen pH, enkel bij een waterige oplossing kan men van een pH spreken. Bij geconcentreerde oplossingen gelden die formules niet meer, omdat dan bv de waterconcentratie niet constant is (zoals aangenomen bij waterige oplossingen) en omdat de activiteit niet meer gelijk is aan de concentratie.

Een zuur is dus inderdaad iets dat zuur reageert. Als je het in water doet dan zal de pH ervan dalen net door die reactie.

De zure werking van SbF5 is bijvoorbeeld zichtbaar wanneer je het toevoegt aan HF, ter vcrming van SbF6 en H2F+ , dat volledig gesplits is in ionen.

Wij zouden eigenlijk H2F+ het zuur noemen volgens de gangbare opvatting. De oplossing van SbF5 in HF kan organische verbindingen protoneren en is dus heel zuur (een zogenaamd superzuur)

Je kan bv ook SbF5 in HSO3F doen ter vorming van SbF6- en H2SO3F+

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!