Anonymous
Artikelen: 0

Re: koran=wetenschap

Allemaal extreem vage teksten die op ontelbaar veel manieren geinterpreteerd kunnen worden
Laat dan zien dat je die op andere manier kunt interpreteren want er zitten er heel duidelijke bij. (de 7 lagen van de atmosfeer, de functie van de bergen, de beweging van bergen, vorming van neerslag, de zeeen die zich niet met elkaar mengen, druppel zaad, het geslacht van een baby, De drie donkere stadia van de baby in de baarmoeder)
Bovendien was er in die tijd al een wetenschap, en kan dergelijke (inmiddels zeer verouderde) kennis erin verwerkt zijn.
Je wil mij toch niet wijs maken dat de wetenschappers van toen dat allemaal wisten. Dat is wetenschap die tot de 20ste eeuw behoort.
Volgens mij weet iedereen inmiddels wel dat er wat meer dan 3 stadia zijn waarin een baby zich ontwikkeld.
Maar 1300 jaar geleden gewisten zij dat niet en toch staat dat in de Koran.
Dit is geen informatie maar associatie!  

Als ik vandaag naar de tandarts ga, morgen naar de dokter, en overmorgen naar de fysio. En ik lees de volgende dag in de krant "Tour De France begint vandaag". Levert de krant dan informatie???
Begin niet te overdrijven want zo moeilijk is het ook niet om de verzen te begrijpen.
Anonymous

Het is mij opgevallen dat jullie niets kan overtuigen. Wat moet God dan doen om jullie te overtuigen van Zijn bestaan? Al ontmoet Hij jullie persoonlijk, na 2 weken zijn jullie Hem vergeten of jullie proberen een verklaring te vinden zonder God erbij te halen, m.a.w. jullie staan niet open om in Hem te geloven.
Threshold

Vader God of Moeder Natuur? That's the question.
p__

Laat dan zien dat je die op andere manier kunt interpreteren want er zitten er heel duidelijke bij. (de 7 lagen van de atmosfeer, de functie van de bergen, de beweging van bergen, vorming van neerslag, de zeeen die zich niet met elkaar mengen, druppel zaad, het geslacht van een baby, De drie donkere stadia van de baby in de baarmoeder)
Er staat niets over 7 lagen in de atmosfeer.

Elk mens weet sinds mensenheugenis dat men in geval van aardbeving de bergen in moet vluchten.

Iedereen kan proeven dat er zout en zoet water bestaat.

Elke man die weleens een orgasme heeft gehad weet dat er zaad uit zijn leuter komt.

Er zijn meer dan 3 stadia in de ontwikkeling van de baby.
Je wil mij toch niet wijs maken dat de wetenschappers van toen dat allemaal wisten. Dat is wetenschap die tot de 20ste eeuw behoort.
Ojawel hoor, die dingen waren al veel langer bekend.
Maar 1300 jaar geleden gewisten zij dat niet en toch staat dat in de Koran.
Daarom heeft de Koran het dus ook fout: er zijn geen 3 stadia, maar meer.
Anonymous

Maar er wordt wel gezegd dat het er 7 zijn en elk zijn eigen functie heeft.
Elk mens weet sinds mensenheugenis dat men in geval van aardbeving de bergen in moet vluchten.
U hebt het niet goed begrepen namelijk de bergen zijn op aarde om de aarde tegen schokken te beschermen, er wordt niet gezegd dat je in de bergen moet gaan verstoppen. :wink:
Iedereen kan proeven dat er zout en zoet water bestaat.
Er wordt verteld hoe regen gevormd wordt maar niet dat er zoet en zout water bestaat.
Elke man die weleens een orgasme heeft gehad weet dat er zaad uit zijn leuter komt.
Gelukkig wel :wink: Maar er worden dingen over verteld die pas 50 jaar geleden zijn uitgevonden, zoals het geslacht van de kind dat die alleen van het chromosoom van de man afhangt.
Ojawel hoor, die dingen waren al veel langer bekend.
Ik denk dat het alleen maar een vermoeden is, als het waar is wat je zegt probeer dan wat meer uitleg bij te geven.
Daarom heeft de Koran het dus ook fout: er zijn geen 3 stadia, maar meer.
De moderne biologie kent er 3 belangrijke:

-Pre-embryonische fase:

in deze fase groeit de zygoot door deling en als het een hoopje cellen wordt, begraaft het zichzelf in de wand van de baarmoeder. Terwijl zij doorgroeien, verdelen de cellen zichzelf in drie lagen

-Embryologische fase:

de tweede fase duurt vijf en een halve week. Gedurende deze periode wordt de baby 'embryo' genoemd. In dit stadium beginnen de belangrijkste organen en systemen van het lichaam, vanuit de lagen van de cellen te verschijnen.

-Foetale fase:

vanaf deze fase, wordt het embryo 'foetus' genoemd. Deze fase begint in de achtste week van de zwangerschap en duurt tot het moment van bevalling. De speciale eigenschap van dit stadium is dat de foetus er als een mens uitziet, met een gezichtje, handjes en voetjes. Hoewel het in het begin slechts 3 cm lang is, zijn al zijn organen aanwezig. Deze fase duurt ongeveer 30 weken en de ontwikkeling gaat door tot de week van bevalling. Informatie over de ontwikkeling in de baarmoeder zijn bekend geworden door observaties met moderne hulpmiddelen. Net als zoveel andere wetenschappelijke feiten, trekt Allah echter op een wonderbaarlijke manier, onze aandacht naar deze informatie, in de verzen van de Koran. Het feit dat er zulke gedetailleerde en accurate informatie in de Koran werd gegeven in een tijd dat mensen maar weinig kennis over medische zaken hadden, is een duidelijk bewijs dat de Koran niet het woord van de mens is maar het woord van Allah.
p__

Maar er wordt wel gezegd dat het er 7 zijn en elk zijn eigen functie heeft.
Laten we ons maar concentreren op 1 voorbeeld.

Ik heb even in wikipedia gekeken.

Er zijn slechts 5 lagen in de atmosfeer.

Hiernaast zijn er ook nog 5 regionen in de atmosfeer. De schrijver van die site heeft dus handig 3 regionen 'vergeten'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_atmosphere

Ik zie absoluut niets staan in de Koran over 7 verschillende lagen met 7 functies. Als jij de uitdrukking '7 hemelen' wetenschappelijk wil interpreteren, dan wens ik je veel plezier, maar zo kan ik zelfs in een boek van Roahl Dahl nog wel de string theorie ontdekken.
p__

Verder zijn enkele van die voorbeelden rechtstreeks uit de bijbel overgenomen:

Uit Genesis:
5 And God called the light "day," and the darkness he called "night." And evening was and morning was: the first day.

6 And God said, "Let there be an expanse between the waters separating the waters from the waters."

14 And God said, "Let there be lights in the expanse of the heaven to separate the day from the night, and let them be as signs for the seasons and the days and the years.

15 And let there be lights in the expanse of heaven to give light to the earth." And so it was.
p__

Nog eentje:
Allah is Degene Die de winden stuurt, zodat zij wolken verzamelenen hen over de hemel verdelen zoals Hij wil en hen dan in delen opbreekt, tot jullie uit hun midden regendruppels zien voortkomen! Dan als Hij ze op de dienaren die Hij wil laat vallen, zie! Zij verheugen zich!
Moet dit vertellen hoe regen vormt?

Men kon zelfs 100.000 jaar voor de Koran al zien dat regen uit wolken komt, en dat de wind de wolken voortstuwt...

Het enige dat dit stukje Koran daaraan toevoegt, is dat het Allah is die blaast...
Chriis

Het is mij opgevallen dat jullie niets kan overtuigen. Wat moet God dan doen om jullie te overtuigen van Zijn bestaan? Al ontmoet Hij jullie persoonlijk, na 2 weken zijn jullie Hem vergeten of jullie proberen een verklaring te vinden zonder God erbij te halen, m.a.w. jullie staan niet open om in Hem te geloven.
Als het doel van het voorgaande is iemand te overtuigen en wetenschapplijke informatie te leveren dan werkt het niet,

het is gewoon geen overtuigend, wetenschappelijk, verhaal.

Het is geen wetenschappelijke tekst en bevat geen wet.info. omdat:

- er waarschijnlijk veel meer dingen in staan die totaal niet kloppen, dan die wel kloppen

- wetenschappelijke teksten ondubbelzinnig zijn, er is maar één mogelijke interpretatie

Dat wil niet zeggen dat ik niet in een hoger iets geloof.

Maar, mij door deze tekst laten overtuigen en dan verder ook de

letterlijke
interpretatie van Koran, Torah of Bijbel na te leven

is heden ten dagen, onzin. Het is niet eens duidelijk wat de juiste

interpretatie van deze boeken is, er wordt veel te veel uit deze boeken

gehaald, ze worden misbruikt. Misbruikt om goedgelovige mensen te

manipuleren, regeren, en controleren, sorry dat ik het zeg.

?

Ok een andere:
Koran schreef:De vorming van de neerslag

Gedurende een lange tijd was het een groot mysterie hoe de regen gevormd werd. Pas toen de weerradar was uitgevonden werd het mogelijk om de verschillende stadia waarin regen gevormd is, te ontdekken.

Volgens deze ontdekking vindt de vorming van neerslag in drie stadia plaats. Eerst stijgt 'de grondstof' voor de neerslag op in de lucht, door middel van de wind. Later worden er wolken gevormd en tenslotte verschijnen de regendruppels.

De verhandeling van de Koran over de vorming van neerslag verwijst precies naar dit proces. In een vers wordt deze vorming op de volgende manier beschreven:

Allah is Degene Die de winden stuurt, zodat zij wolken verzamelenen hen over de hemel verdelen zoals Hij wil en hen dan in delen opbreekt, tot jullie uit hun midden regendruppels zien voortkomen! Dan als Hij ze op de dienaren die Hij wil laat vallen, zie! Zij verheugen zich! (Koran 30:4)
Hier staat enkel dat Allah de winden stuurt, dat de wolken verzamelen, zich over de hemel verdelen, en dan regen laten vallen. En dat mensen dan blij zijn.

Verder kan er niets uit afgeleid worden.

Dit wisten de mensen in de prehistorie al, konden ze gewoon met hun ogen zien.
Koran schreef:De bevruchtende winden

En Wij sturen bevruchtende winden, dan laten Wij het water uit de hemel neerdalen, en Wij geven het jullie te drinken (Koran 15:22)

In dit vers wordt gewezen op het feit dat het eerste stadium van de vorming van neerslag, wind is. De enige relatie tussen wind en regen, die bekend was tot het begin van de 20ste eeuw, was dat de wind de wolken voortdreef. Maar ontdekkingen in de moderne meteorologie hebben de 'vruchtbaar makende' rol van de wind bij de vorming van regen, gedemonstreerd...

De "bevruchtende" functie van de wind is de volgende:

Aan de oppervlakte van de oceanen en zeeën worden ontelbare luchtbellen gevormd door de schuimende werking van het water. Op het moment dat deze luchtbelletjes open springen, worden duizenden kleine deeltjes met een doorsnede van maar een honderdste millimeter in de lucht geslingerd. Deze deeltjes, aerosols, vermengen zich met het stof dat door de wind van het land is afgeblazen en worden dan naar de bovenste laag van de atmosfeer gedragen. Deze deeltjes worden door de wind naar grotere hoogten vervoerd en komen in contact met de waterdamp aldaar... De waterdamp rondom deze deeltjes condenseert en verandert in waterdruppels. Deze waterdruppels komen samen en vormen wolken, en vallen tenslotte in de vorm van neerslag op aarde.
Hier staat enkel dat de winden bevruchtend zijn, dat er regen uit de wolken valt, en dat men dat kan drinken.

Hier wordt natuurlijk gewoon bedoelt dat de winden bevruchtend zijn, dat er regen uit de wolken valt, en dat men dat kan drinken.

Dit bevruchtende is natuurlijk voor het land, de akkers, regen valt uit de wolken en water kan men drinken.

(zeker in de context van deze tijd -aanslagen etc.- moet het maar eens afgelopen zijn met die onzin.)
Rogier

Het is mij opgevallen dat jullie niets kan overtuigen. Wat moet God dan doen om jullie te overtuigen van Zijn bestaan?
1. Misschien bestaat God wel niet, dat is ook een optie. :shock:

2. Zelfs als hij bestaat, waarom zou hij ons dan ergens van willen overtuigen? Als hij wil dat we dat "uit vrije wil" geloven, moet hij niet op allerlei manieren ons proberen over te halen, want dan is het geen vrije wil. Als het daar niet om gaat en hij gewoon graag wil dat we iets denken of geloven, had hij ons niet zo geschapen dat we er niet in konden geloven.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

Ik zie absoluut niets staan in de Koran over 7 verschillende lagen met 7 functies. Als jij de uitdrukking '7 hemelen' wetenschappelijk wil interpreteren, dan wens ik je veel plezier, maar zo kan ik zelfs in een boek van Roahl Dahl nog wel de string theorie ontdekken.
Hij is het Die voor jullie alles geschapen heeft wat op aarde is. Toen reikte Hij over de hemel en maakte zeven hemelen en Hij is de Kenner van alle zaken. (Koran 2:29)

Toen rees Hij boven naar de hemel toen het rook was, en zei daartegen en tegen de aarde: "Komen jullie beiden, vrijwillig of onvrijwillig." Zij zeiden beiden: "Wij komen vrijwillig." Toen voltooide en beëindigde Hij hun scheppen (zoals) zeven hemelen in twee dagen en Hij gaf elke hemel zijn eigen werk (Koran 41:11-12)
Er zijn slechts 5 lagen in de atmosfeer.  

Hiernaast zijn er ook nog 5 regionen in de atmosfeer. De schrijver van die site heeft dus handig 3 regionen 'vergeten'.
Ik heb paar sites bezocht, volgens de ene zijn het er 6 volgens de andere 4 en andere denken dat her er 7 zijn, wie moet ik geloven?
Moet dit vertellen hoe regen vormt?  

Men kon zelfs 100.000 jaar voor de Koran al zien dat regen uit wolken komt, en dat de wind de wolken voortstuwt...  

Het enige dat dit stukje Koran daaraan toevoegt, is dat het Allah is die blaast...
En toch was het geen gemakkelijke raadsel voor de wetenschappers.

Allah is Degene Die de winden stuurt....."

Ontelbare luchtbelletjes, gevormd door het schuimen van de oceaan, springen voortdurend open en veroorzaken waterdeeltjes die in de lucht worden geworpen. Deze deeltjes, die rijk zijn aan zout, worden vervolgens door de winden weggedragen en rijzen dan op in de atmosfeer. Deze deeltjes die aerosols genoemd worden, functioneren als een waterval en vormen wolkendruppels, door in de buurt van water, damp te verzamelen die uit de zeeën opstijgen als kleine druppels.

Het tweede stadium: "zodat zij wolken verzamelen en hen over de hemel verdelen zoals Hij wil en hen dan in delen opbreekt..."

De wolken worden gevormd van waterdamp die condenseert rondom de zoutkristallen of de stofdeeltjes in de lucht. Omdat de waterdruppels in deze wolken erg klein zijn (een doorsnede tussen de 0,01 en 0,02 mm) worden de wolken in de lucht opgehangen, en verspreiden zich over de hemel. Aldus is de hemel met wolken bedekt.

Het derde stadium: "tot jullie uit hun midden regendruppels zien voortkomen!"

De waterdeeltjes die de zoutkristallen en stofdeeltjes omringen, verdikken zich en vormen regendruppels. Druppels die zwaarder worden dan de lucht verlaten de wolken en beginnen als regen op de grond neer te komen.

Zoals we zien, wordt ieder stadium van de vorming van regen, in de Koran verzen vermeld. Bovendien worden deze stadia precies in de juiste volgorde uitgelegd. Net zoals met vele andere natuurlijke fenomenen op de aarde, geeft Allah ook de allerbeste uitleg over dit fenomeen en vertelt het aan de mensen in de Koran, eeuwen voordat het ontdekt werd.
Hier staat enkel dat Allah de winden stuurt, dat de wolken verzamelen, zich over de hemel verdelen, en dan regen laten vallen. En dat mensen dan blij zijn.  

Dit wisten de mensen in de prehistorie al, konden ze gewoon met hun ogen zien.
Maar 2000 jaar geleden wisten zij dat niet, zij dachten dat er een god was die zich alleen bezighield met het maken regen.

Die fenomeen werd pas paar eeuwen geleden ontdekt.
Anonymous

Maar, mij door deze tekst laten overtuigen en dan verder ook de  

letterlijke interpretatie van Koran, Torah of Bijbel na te leven  

is heden ten dagen, onzin. Het is niet eens duidelijk wat de juiste  

interpretatie van deze boeken is, er wordt veel te veel uit deze boeken  

gehaald, ze worden misbruikt. Misbruikt om goedgelovige mensen te  

manipuleren, regeren, en controleren, sorry dat ik het zeg.
Stel dat de interpretatie van de boeken niet misbruikt werden, ga je dan in God geloven? Antwoord op die vraag is heel duidelijk: Nee.

Het leven is meer dan aaleen maar genieten.
Zelfs als hij bestaat, waarom zou hij ons dan ergens van willen overtuigen? Als hij wil dat we dat "uit vrije wil" geloven, moet hij niet op allerlei manieren ons proberen over te halen, want dan is het geen vrije wil. Als het daar niet om gaat en hij gewoon graag wil dat we iets denken of geloven, had hij ons niet zo geschapen dat we er niet in konden geloven.
Doodsimpel: Hij heeft ons geschapen zodat wij in Hem kunnen geloven maar natuurlijk bestaat er ook nog de duivel en die wil niet dat wij in Hem geloven. M.a.w. leven op aarde is een test voor de mensheid. Degenen die in Hem geloven zijn in volgende leven geslaagd en de andere ....
p__

Ontelbare luchtbelletjes, gevormd door het schuimen van de oceaan, springen voortdurend open en veroorzaken waterdeeltjes die in de lucht worden geworpen. Deze deeltjes, die rijk zijn aan zout, worden vervolgens door de winden weggedragen en rijzen dan op in de atmosfeer. Deze deeltjes die aerosols genoemd worden, functioneren als een waterval en vormen wolkendruppels, door in de buurt van water, damp te verzamelen die uit de zeeën opstijgen als kleine druppels.
Dit staat niet in de Koran.
De wolken worden gevormd van waterdamp die condenseert rondom de zoutkristallen of de stofdeeltjes in de lucht. Omdat de waterdruppels in deze wolken erg klein zijn (een doorsnede tussen de 0,01 en 0,02 mm) worden de wolken in de lucht opgehangen, en verspreiden zich over de hemel. Aldus is de hemel met wolken bedekt.
De waterdeeltjes die de zoutkristallen en stofdeeltjes omringen, verdikken zich en vormen regendruppels. Druppels die zwaarder worden dan de lucht verlaten de wolken en beginnen als regen op de grond neer te komen.
Zoals we zien, wordt ieder stadium van de vorming van regen, in de Koran verzen vermeld. Bovendien worden deze stadia precies in de juiste volgorde uitgelegd. Net zoals met vele andere natuurlijke fenomenen op de aarde, geeft Allah ook de allerbeste uitleg over dit fenomeen en vertelt het aan de mensen in de Koran, eeuwen voordat het ontdekt werd.
Zoals ik getoond heb, staat er geen enkel stadia van regenvorming vermeld in de Koran.
Maar 2000 jaar geleden wisten zij dat niet, zij dachten dat er een god was die zich alleen bezighield met het maken regen.

Die fenomeen werd pas paar eeuwen geleden ontdekt.
2000 jaar geleden wisten ze dat zeker wel.

Men wist al sinds de prehistorie dat 'wind' bestaat, dat deze 'wolken voortstuwt' en dat er 'regen uit de wolken komt'.
Chriis

Stel dat de interpretatie van de boeken niet misbruikt werden, ga je dan in God geloven? Antwoord op die vraag is heel duidelijk: Nee.
'Stel', dus je erkent dat het misbruikt wordt?

Ik verwacht dat God wel een beter medium heeft dan een boek.

Niet teveel invullen wat ik denk graag.
Het leven is meer dan aaleen maar genieten.
Oja? wat moeten we dan nog meer doen?
Anonymous

Hoe konden zij dan dit weten:

-De zeeën die zich niet met elkaar mengen

Hij heeft de twee zeeën losgelaten om elkaar te ontmoeten. Tussen hen is een scheiding die geen van beiden voorbij kan gaan. (Koran 55:19-20)

Het is interessant, dat in een tijd dat de mensen geen kennis van natuurkunde, van oppervlaktespanning of van oceanografie hadden, dit in de Koran is geopenbaard.

De bewegingen van bergen

En je zal de bergen zien en denken dat zij solide zijn, maar zij zullen voorbij gaan zoals wolken voorbij gaan. (Koran 27)

Het was aan het begin van de 20ste eeuw dat voor het eerst in de geschiedenis, een Duitse wetenschapper, Alfred Wegener, de gedachte uitte.

Het geslacht van de baby

En dat Hij in paren schept - mannelijk en vrouwelijk, van een druppel zaad wanneer het uitgestoten is; (Koran 53:45-46)

Van dit alles was niets bekend tot de ontdekking van genetica in de 20ste eeuw. Inderdaad werd er in veel culturen geloofd dat het geslacht van de baby bepaald werd door het lichaam van de vrouw

Het bedekken van de spieren over de beenderen

Toen vormden Wij het mengsel van mannelijke en vrouwelijke seksuele afscheiding in een klonter, daarna maakten Wij van de klonter een kleine vleesklomp, dan maakten Wij uit die kleine vleesklomp beenderen, vervolgens bekleedden Wij die beenderen met vlees en dan brachten Wij het voort als een andere schepping. Gezegend dus is Allah, de Beste der Scheppers. (Koran 23:14)

Tot voor kort namen embryologen aan dat de beenderen en spieren zich tegelijkertijd in het embryo ontwikkelden. Maar hoog ontwikkeld microscopisch onderzoek, tengevolge van nieuwe technologische ontwikkelingen, heeft laten zien dat de openbaring van de Koran woord voor woord klopt.

Probeer maar een verklaring voor te vinden, veel succes :wink:

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”