Beste LBO,
In mijn stukje heb ik over de uitwassen van het geloof in algemene zin en in het bijzonder de Islam.
Uitwassen van het bijvoorbeeld het Christelijke geloof zijn ook te duiden maar dat is dan subjectief.
Ok, ik zal even puntsgewijs reageren.
*Verbod op inentingen tegen bepaalde ziektes ogv geloofsgedachten.
Hiervan ben ik slecht op de hoogte. Zou je dat ietwat kunnen verduidelijken? Het klinkt vrij ernstig.
*Verbod op het gebruik van condooms door de leiding van de Katholieke kerk
Mee eens, zeer slechte zaak. De katholieke kerk is door de eeuwen heen een karikatuur van zichzelf geworden. Ook het herplaatsen, ipv uit hun functie ontheffen van pedofiele priesters is mijn inziens zeer kwalijk.
Imo is de Rooms-Katholieke kerk het schoolvoorbeeld van de religie die aangepast is door de mens om meer invloed/macht en financiele middelen te vergaren. Hiertoe zijn bijvoorbeeld talloze heidense gewoonten en rituelen in de leer opgenomen, zodat men makkelijker meer volgelingen verkreeg. Door condooms te verbieden wil de katholieke kerk ook meer leden werven (meer katholieke kindjes geboren).
Wanneer men het over de zwakheden van het christendom heeft, noemt men gewoonlijk de zwakheden van de katholieke kerk op, imo is het belangrijk om daar onderscheid in te maken.
*Het in de Bijbel weergegeven gebod om je geloof aan anderen kenbaar te maken en hen daarvan deelachtig te laten worden
Wat is daar zo erg aan? Men gooit misschien zo nu en dan een folder in de bus, dat doen commerciele bedrijven ook. Er zijn zo veel instellingen, organisaties enz. die leden proberen te werven, het gaat niet tegen de normen en regels van onze maatschappij in als een religieuze organisatie dat ook doet lijkt me.
*Het verkondigen van het geloof via alle media en alle tegenwerpingen als onverdraagzaam te duiden.
Het uitzenden van een katholieke dienst op zondagmorgen bijvoorbeeld? Er zijn mensen die niet meer zo mobiel zijn en dat als zeer waardevol beschouwen. Als je het niet wilt zien, kun je erg eenvoudig van zender wisselen. Uitzendingen via de radio idem dito. Ik zie het probleem niet zo.
*Het discrimineren van vrouwen binnen de "fundamentalistische" Christelijke Geloofsrichtingen.
Hmm naar mijn mening zijn man en vrouw gelijkwaardig, volgens de Bijbel en Koran zijn ze dat niet. Wel staan er tig regels in die de man vertellen dat hij de plicht heeft zijn vrouw goed te behandelen en goed voor haar te zorgen, als die regels worden nageleefd heeft een vrouw ook binnen een christelijk fundamentalistisch huwelijk een prima leven. Ik denk niet dat je moet aannemen dat het hun kwaliteit van leven beinvloedt, die is subjectief, ik denk niet dat vrouwen in een dergelijke situatie per definitie minder gelukkig zijn dan vrouwen die een gelijkwaardig huwelijk hebben bezegeld. In veel niet-gelovige huwelijken is de vrouw OOK niet gelijkwaardig, en in niet-gelovige huwelijken is de man minder geneigd om zijn vrouw goed te behandelen. Zie het aantal scheidingen onder niet-gelovigen, dat zijn allemaal ongelukkige mensen.
Als het doel van de mensheid grotendeels erop gericht is om naast God in de Hemel te komen is dat m.i. een zwaktebod.
Wellicht doet de mensheid er beter aan zich te richten op een beter leven op de aarde.
Wellicht kan dat meer geluk bieden dan men nu voor mogelijk denkt te houden.
Ik twijfel er niet aan, dat de bijna 1 miljard ongelovigen op aarde ook zonder een geloof in een God en de hemel een behoorlijke doelstelling aan hun leven weten te geven.
Voor mij persoonlijk betekent, dat ik ook zonder GOD een doel aan het leven en geluk weet te vinden.
Het is heel fijn dat jou dat lukt. Maar velen onder ons lukt dat niet, en als zij in het geloof een weg vinden om hun leven als zinvol te kunnen beschouwen is daar imo niets mis mee.
Ik weet dat geloof heel veel mensen gelukkiger maakt, het is imo ronduit crimineel om die mensen dat af te nemen. En misschien zijn die mensen wel zwakker, zwakte is geen misdaad. Als zij geloof nodig hebben om de kracht te verwerven om in onze samenleving te functioneren en zich daar prettig bij te voelen moeten ze die gelegenheid krijgen, zou ik zeggen.