2 van 3

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 08:01
door Ger
Zaak is dat de overheid momenteel gewoon nogal zn best lijkt te doen zoveel mogelijk privacy weg te nemen, liefst onder het mom van iets dat de burger op een of andere manier een voordeel geeft.
Dat is natuurlijk nogal een stelling die je daar doet, je brengt het alsof het primaire doel zou bestaan uit het wegnemen van privacy en (in dit geval) eerlijkere wegenbelasting slechts een leuke bijkomstigheid zou zijn.

Zou je dat wat meer willen onderbouwen?

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 10:36
door raf
De meeste kilometers worden gereden door vracht en bestelwagens. Ik vrees dat het vervoer van goederen duurder wordt. Het wordt dan ook onherroepelijk doorgerekend naar de klant. Iedereen is klant en iedereen zal het gelag betalen, ook de groene jongen die door alle weer en wind naar zijn werk fietst.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 11:30
door Ger
Nou, voor een vrachtwagen moet nu ook flink gedokt worden hoor, de motorruituigenbelasting kan oplopen tot enkele duizenden euro's per jaar. Zie belastingdienst motorrijtuigenbelasting vrachtauto.

De groene jongen die door weer en wind naar zijn werk fietst betaalt daar nu ook al indirect voor. Er zal vast een verschuiving plaatsvinden waardoor vrachtauto's nu meer gaan betalen obv het aantal kilometers, maar de groene jongen op zijn fiets zal er waarschijnlijk geen vruchtensapje minder om hoeven drinken. :eusa_whistle:

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 13:04
door Benm
Ger schreef:Dat is natuurlijk nogal een stelling die je daar doet, je brengt het alsof het primaire doel zou bestaan uit het wegnemen van privacy en (in dit geval) eerlijkere wegenbelasting slechts een leuke bijkomstigheid zou zijn.

Zou je dat wat meer willen onderbouwen?
Naja, ik zeg al "zn best lijkt te doen" - wat het primaire nut is en wat de handige bijkomstigheid is natuurlijk lastig te achterhalen, en feitelijk ook niet heel erg relevant.

De privacy concerns blijven een reden tot tegenstand onder een aantal mensen, de andere tegenstanders zijn vooral bang dat het nog wel eens een stuk duurder kan uitpakken dan gedacht, waardoor we met zn allen alsnog meer gaan betalen dan nu het geval is.

Naja, moch het niet werken kunnen we altijd nog singapore-style tolpoortjes installeren op de drukste punten - niet het soort waar je moet stoppen, maar waar je via een prepaid kastje kunt afrekenen voor gebruik van de weg.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 14:01
door Kalkoen
Heeft Harry Potter enkele jaren niet met zijn toverstokje gezwaaid toen Vlaanderen een vignet wou invoeren? En nu gaat hij zelf tol heffen... vreemd. Nederland is alleszins een goed land om zoiets in te voeren. In Belgiƫ kan men het land doorkruisen zonder ooit de bebouwde kom te hoeven verlaten, terwijl in Nederland alle steden slechts via snelwegen of autowegen verbonden zijn.

Die GPS: je coordinaten moeten toch worden gelogd. Men weet dus waar je bent. Dat dit wel gelogd moet worden, staat buiten kijf. Een logging in de zin van een tellertje voor X km op type A en Y km op type B, biedt geen enkel verweer om foutieve metingen (die zeker bestaan, want GPS durft soms rare dingen doen, bv. als je net uit een tunnel komt) te kunnen corrigeren of te kunnen uitsluiten op basis van een 'niet opeenvolgend coordinaten-traject'. Misschien eens overwegen om loodglas in de wagen te plaatsen?

Als zoiets wordt ingevoerd, denk ik dat het beter is om met tolpoorten te werken: een bakje aan de voorruit registreert wanneer je door een tolpoort rijdt. Natuurlijk moet men dan overal tolpoorten gaan oprichten, maar dit is een veel correcter systeem dan GPS.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 14:22
door anusthesist
Het eerste dat bij me op komt, is dat mensen die vlakbij de grens wonen, even "bij de buren" gaan tanken om aan die heffing te ontsnappen.


Bij kilometerheffing gaan mensen die vlakbij de grens wonen ook even over de wegen van de buren rijden om aan de heffing te ontsnappen. In het buitenland wordt niets geheven; ik zou dus wel weten hoe ik van Maastricht naar Groningen zou rijden.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 15:37
door Benm
Als zoiets wordt ingevoerd, denk ik dat het beter is om met tolpoorten te werken: een bakje aan de voorruit registreert wanneer je door een tolpoort rijdt. Natuurlijk moet men dan overal tolpoorten gaan oprichten, maar dit is een veel correcter systeem dan GPS.
Dat hebben ze in singapore, zo'n kastje kost een euro of 40, en daarnaast werkt het met prepaid kaarten waarvan saldo wordt afgeschreven als je onder een tolpoortje rijdt. Het tarief is dan afhankelijk van het tijdstip en welke weg. Als je geen saldo hebt wordt je kenteken geflitst en krijg je een rekening thuisgestuurd (uiteraard hoger door administratiekosten etc).

Naast dat het behoorlijk anoniem is (je moet zon kastje hebben, maar je mag bijv best het kastje van je buurman gebruiken), kun je er ook mee betalen voor parkeergarages en dat soort dingen.

Volgens mij zou het beter zijn een dergelijk systeem in te voeren, ook omdat het meer mogelijkheden biedt dan puur per kilometer gaan belasten. Je kunt er bijv ook congestion charges mee innen, een veerboot mee betalen en dat soort zaken. Wat dat betreft hoeven we hier de boel niet opnieuw uit te vinden, gewoon aankopen wat bewezen werkt in het buitenland... hadden ze met die ov kaart ook kunnen doen :eusa_whistle:

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 16:23
door Kalkoen
Dat hebben ze in singapore, zo'n kastje kost een euro of 40, en daarnaast werkt het met prepaid kaarten waarvan saldo wordt afgeschreven als je onder een tolpoortje rijdt. Het tarief is dan afhankelijk van het tijdstip en welke weg. Als je geen saldo hebt wordt je kenteken geflitst en krijg je een rekening thuisgestuurd (uiteraard hoger door administratiekosten etc).
Zo ver moet je het niet gaan zoeken: Oostenrijk gebruikt dit systeem al jaren: http://www.go-maut.at/go/default.asp?id=107

Nu stel ik mij de vraag: zal men op termijn niet moeten overgaan tot een universeel europees systeem? Binnenkort hangt heel je voorruit vol met bakjes, sensoren en vignetten. Een universeel systeem van prepay waarbij betaald wordt aan een europese instantie, lijkt mij dan het handigst. De landen die dan tol willen heffen, dienen dan slechts tolpoorten te plaatsen, en elke tolpoort houdt dan bij hoeveel geld ze heeft opgebracht. Dit kan daarna dan uit de centrale pot worden gehaald.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: di 15 dec 2009, 14:12
door Benm
Er zullen wel meer landen zijn die het hebben, maar zag het toevallig in singapore in actie.

Maar daar heb je inderdaad minder prolemen met buitenlandse voertuigen, feitelijk alleen maleisie. Als je met een maleisische wagen wilt rijden kan dat, je kunt of een kastje aanschaffen, of een bepaad bedrag per dag aan belasting betalen.

In europa zou het zeker handiger zijn het centraal te regelen omdat je hier nogal gemakkelijk tussen de landen heen en weer kunt rijden en ook geen grenspost hebt waar betaald kan worden. Probleem is alleen dat ieder land zn eigen belastingregime heeft wat autos betreft: De een heeft vooral aanschafbelasting, de ander meer benzine accijns, en de volgende haalt het vooral uit tolwegen.

Feitelijk zou je dat eerst moeten synchroniseren voordat er iets europees gemaakt kan worden. De manier waarop, en mate waarin, belasting geheven wordt is echter een politieke keuze, ik verwacht niet dat men het daar snel over eens zal worden.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 17:32
door coats001
Het privacy bezwaar is ongefundeerd daar de gegevens slecht in het kasje in de auto zelf word bewaard.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: do 14 jan 2010, 14:12
door Benm
Men heeft wel aangegeven dat de gegevens kunnen worden gebruikt voor opsporing, bestrijding van criminaliteit en dergelijke... dus die gegevens kunnen op een of andere manier toch wel worden uitgelezen. Of dat fysieke toegang tot het kastje oid benodigd is lastig te zeggen voor een systeem dat er nog niet eens is.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: do 14 jan 2010, 16:55
door raf
Mensen voelen zich nogal snel bedreigd. Als ze ergens een camera zien staan of ze hun pasport moeten tonen is hun priveleven al aangetast. Even later zitten ze voor hun computer en gooien hun priveleven te grabbel op facebook.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:13
door coats001
Men heeft wel aangegeven dat de gegevens kunnen worden gebruikt voor opsporing, bestrijding van criminaliteit en dergelijke... dus die gegevens kunnen op een of andere manier toch wel worden uitgelezen. Of dat fysieke toegang tot het kastje oid benodigd is lastig te zeggen voor een systeem dat er nog niet eens is.
Ja na een rechterlijk bevel, in het geval van verdenking van criminele feiten, kan er uiteraard toegang verkregen worden tot het kastje. Maar ja, dat geldt NU ook voor je bv. slaapkamer. Niets bizonders dus.

En systeem is er nog niet maar het ontwerp wel dus zo lastig is dat niet te zeggen.

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: do 14 jan 2010, 17:50
door Benm
Als de informatie alleen via een bevel uit het kastje te krijgen is, dan is dat prima, ze zouden bijv ook je navigatie in beslag kunnen nemen als bewijsmateriaal of iets dergelijks.

Maar ik vraag me af of dat de praktijk zal worden, en het er feitelijk niet op neerkomt dat gewoon alle gegevens in een database terecht komen. Uit zo'n database kun je dat bijvoorbeeld zoeken welk voertuig in de buurt van een plaats delict is geweest, zonder dat er een reden was de eigenaar van die auto op voorhand te verdenken.

Ik zie er een analogie in met vingerafdrukken: Prima forensische methode om iemand die al verdacht is te controleren op betrokkenheid. Maar andersom geeft het geheid problemen: Men vindt een wapen met een vingerafdruk erop, en vervolgens mag de eigenaar van de vinger uitleggen hoe dat zo is gekomen... en laat je nou net 10 jaar geleden je zakmes ergens hebben laten vallen en dat glad vergeten zijn (of iig niet kunnen bewijzen).

Re: Km-heffing in nl

Geplaatst: vr 15 jan 2010, 09:11
door Raspoetin
Benm schreef:Als de informatie alleen via een bevel uit het kastje te krijgen is, dan is dat prima, ze zouden bijv ook je navigatie in beslag kunnen nemen als bewijsmateriaal of iets dergelijks.

Maar ik vraag me af of dat de praktijk zal worden, en het er feitelijk niet op neerkomt dat gewoon alle gegevens in een database terecht komen. Uit zo'n database kun je dat bijvoorbeeld zoeken welk voertuig in de buurt van een plaats delict is geweest, zonder dat er een reden was de eigenaar van die auto op voorhand te verdenken.

Ik zie er een analogie in met vingerafdrukken: Prima forensische methode om iemand die al verdacht is te controleren op betrokkenheid. Maar andersom geeft het geheid problemen: Men vindt een wapen met een vingerafdruk erop, en vervolgens mag de eigenaar van de vinger uitleggen hoe dat zo is gekomen... en laat je nou net 10 jaar geleden je zakmes ergens hebben laten vallen en dat glad vergeten zijn (of iig niet kunnen bewijzen).
Alsof dat er nu nog niet is, gewoon van camera's die langs de weg staan:
De politie zegt dat er camerabeelden zijn van de schietpartij, maar hoopt dat getuigen zich melden voor een completer beeld van wat er gebeurde. De beschoten man heeft geen kenteken door kunnen geven aan de politie.
http://www.nu.nl/algemeen/2162232/automobi...t-vuur-a12.html