In NL wil men de km-heffing invoeren ter vervanging van de wegenbelasting.
Het systeem werkt onder andere met GPS ('Big brother is watching you')
Kan het niet veel eenvoudiger en goedkoper met een heffing op de brandstof?!
Moderator: Rhiannon
Het probleem is dat die brandstof voor enorm veel dingen gebruikt wordt, waaronder petro-chemie e.d. Moeten zij ook meebetalen? Wat met stookolie? Onderscheid tussen de verschillende brandstoffen? Je gaat dan een heel sterke incentive creëren om op alternatieven te gaan rijden (die zowaar nog vervuilender zijn).Kan het niet veel eenvoudiger en goedkoper met een heffing op de brandstof?!
Er IS momenteel onderscheid tussen brandstoffen in functie van het gebruik (men voegt kleurstoffen toe). Men zou dus inderdaad alleen brandstof voor vervoer kunnen extra belasten (wat men trouwens nu ook doet).Het probleem is dat die brandstof voor enorm veel dingen gebruikt wordt, waaronder petro-chemie e.d. Moeten zij ook meebetalen? Wat met stookolie? Onderscheid tussen de verschillende brandstoffen?
Google op eurlings gpsHeeft iemand een link naar een bericht dat het hele idee een beetje meer uitlegt?
Dat lijkt me niet echt een probleem. Je moet ook meters voor elektriciteit en gas in je huis accepteren. Daar kun je alleen onderuit als je geen aansluiting op elektra en gas hebt. Met de auto net zo, je kunt alleen onder dat GPS-kastje uit als je nooit rijdt.Ik vraag me af hoe ze willen afdwingen dat je een GPS mee moet hebben, bijvoorbeeld...
Toch zit er een fundamenteel verschil tussen: Je kan en mag geen gsm hebben, je gsm thuislaten of uitschakelen als je niet traceerbaar wilt zijn, en dergelijke. Je mag geld contant opnemen en besteden waar je het wilt zonder dat iemand meekijkt, en deelnemen aan social networks is al helemaal een eigen keuze. Als dat kastje wordt doorgevoerd is rijden zonder een misdrijf.Dat hele privacy verhaal vind ik onzin. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje, waarbij je ook precies kunt zien waar je bent (binnen een bepaalde straal dan). Verder betalen steeds meer mensen met creditcard of PINpas, zodat je ook kunt zien waar, wanneer en hoe laat je een bepaalde betaling deed. Laat staan dat mensen hun hele hebben en houden op internet gooien (Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn, Youtube, Flickr, en noem maar op).