Dat we met zorg de zeeën moeten behandelen qua “visvoorraad” met de huidige technieken van heel gericht te vissen op scholen binnen de range van de radar systemen. Vind ik niet meer dan logisch.amper vijftig jaar in geslaagd om 90 procent van de eetbare voorraden in onze zeeën weg te vissen."
Of het een kwalitatief artikel is stel ik toch vraagtekens bij, en vraag me af waar je dit op baseert (graag je visie), zeker wanneer we op dit forum wetenschappelijk “bezig” willen zijn. En juist met het wetenschappelijk “karakter” van dit artikel heb ik grote “problemen”, en wel om het volgende (mocht je dit anders zien, graag je respons)Ik ben geen fan van HLN, maar dit lijkt me op eerste zicht wel een kwalitatief artikel (zelfs artikelreeks).
Ten eerste:
- Waarop zijn de uitspraken van D.Suzuki op gebaseerd?. Ik maak uit het artikel op dat ze een interview met deze man hebben gehouden. Echter waar toetst deze man zijn uitspraken op een onderliggend wetenschappelijk onderzoek?.
- Dhr. Suzuki is, naar ik verneem, een autoriteit op gebied van genetische mutaties. Ik snap niet helemaal waarom deze man zijn mening (ik ga er vanuit dat er geen onderliggend onderzoek is gedaan door deze meneer, want dat blijkt nergens uit) t.a.v. vis "voorraden" relevant is.
- Our mission is to protect the diversity of nature and our quality of life, now and for the future.
- Our vision is that within a generation, Canadians act on the understanding that we are all interconnected and interdependent with nature.
Ook de “top goals” aangegeven op de site zijn niet meer dan nobel te noemen. Maar de foundation haalt “bestaansrecht” uit het feit dat men vindt dat een dergelijke foundation noodzakelijk is.
Elk onderzoek moet men in het licht houden van:
- Wie doet het onderzoek, en in opdracht van wie (belanghebbende)?.
- Wat zijn de uitgangspunten en de randvoorwaarden. Of te wel wat wordt onderzocht?.
- Het zomaar noemen van 90%,, is m.i. wetenschappelijk “kul”. Je moet dan een redelijke basis hebben wat de voorraad vis was 50 jaar geleden.
- Hoeveel vis vangen we jaarlijks per soort, en kunnen aantonen dat de desbetreffende soort dit niet aankan.
- Je moet weten hoeveel vis we tegenwoordig kweken en hoe verhoudt deze afname zich tot de consumptieafname van deze soort in de natuurlijke omgeving?.
Puzzels