Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0

Re: Fouten in het ipcc raport

@317070, Benm, fijn dat jullie een en ander wat nader verduidelijken. Uit Benm's opmerkingen maak ik echter (nog steeds) op dat hij het min of meer *terecht* vindt dat het publiek het vertrouwen in de IPCC verliest omwille van de geconstateerde *feitelijk irrelevante* gebreken in de IPCC rapportages. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Benm bejubeld hier in feite de door mij betreurde diskwalificatie van het IPCC. Vandaar dat ik nogmaals stel het volstrekt oneens te zijn met Benm's standpunt.
Ik vind het terecht dat het publiek niet langer bereid is economische offers te maken voor CO2 reductie.

Uiteraard wil dat helemaal niet zeggen dat het publiek langs een correcte/terechte redenatie tot dat standpunt is gekomen. De gevonden gebreken zullen de conclusies van de ipcc rapporten niet (grotendeels) onderuit halen, maar doen wel (mogelijk terecht) schade aan de reputatie van het ipcc.

Verder begrijp ik best dat je als alarmist niet blij bent met de gang van zaken, en de diskwalificatie van het ipcc onterecht acht. Vanuit skeptisch perspectief is climategate gewoon een praktische meevaller. Uiteraard had ik ook liever bewijs gezien dat er een ander mechanisme verantwoordelijk is voor de waargenomen temperatuurverandering, of bijvoorbeeld bewijs dat de gevolgen niet zo groot zijn dat ze de kosten van mitigatie verantwoord maken.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Kalkoen

Je zult nog wat langer op beide onderwerpen moeten studeren alvorens je tot steekhoudende bijdrages op dit forum zal kunnen komen, vrees ik! Maar daarom niet getreurd! Ik vind je toon al een stuk gezonder geworden. :eusa_whistle:
Ik heb erop gestudeerd, ik kan zelfs misschien als enige van dit forum stellen dat ik hiervoor een examen op universitair niveau heb moeten afleggen, en ik was daar zelfs op door ook...

Nu, dit vak werd gegeven door meerdere professoren. En het viel ook op dat er tussen die personen de ene ten opzichte van de andere al iets meer of minder enthousiasme was voor het ipcc. Het is erg om te zeggen, maar dit enthousiasme voor het IPCC leek te groeien naarmate de persoon in kwestie meer opging en verloren liep in het web van wetenschap dat het IPCC aanrijkte. De lessen werden op den duur zelfs emotioneel. Het is echt aan het opwarmen, en het is echt erg gesteld, en het gaat rampzalig worden. Na enkele jaren in een exact wetenschappelijke richting, wordt zulke taal zelfs niet meer door de studenten aanvaard. Ik weet de exacte details op dit moment natuurlijk niet meer zo goed, maar de manier van calibreren, komt er dus op neer dat men via proxies en temperatuursmetingen de temperatuur probeert te bepalen uit het verleden en daarop een model laat lopen dat dezelfde resultaten moet geven. Ik vind dit persoonlijk een zeer nuttige oefening om te proberen begrijpen wat er gebeurt vanuit wetenschappelijk standpunt. Maar ongeveer de hele groep studenten was het er over eens dat eens men het model doortrok naar de toekomst, dit op niets meer kon slagen. De enige gekende parameter voor de toekomst was namelijk de CO2 die zal stijgen in de lijn van de economische behoeften. Alle andere variabelen die bestaan, zoals hoe forcings zullen reageren boven bepaalde drempels, hoe zonne-energie zal wijzigen, hoe zeestromingen onder invloed van hogere temperaturen dan gekend bij specifiek deze tectonische setting van de wereld, die zijn wel vervat in het model, maar het is nooit getest. Dit is in se gewoon een doortrekken van de verwachtingen. En de verwachting was na 150 jaar stijging, een verdere stijging.

De lessen daarvoor werd ons uitgelegd welke forcings en feedbacks er bestaan. En dat zijn er verdoemd veel. En dan werden diverse events in het verleden uitgelegd. Het kwam erop neer dat er telkens een samenloop van omstandigheden was die ervoor gezorgd heeft dat de ene de andere feedback zou domineren, maar bij eenvolgende event, was het net die andere feedback die de ene domineerden. En toen is bij mij de vraag blijven hangen, en die blijft er nog steeds hangen: hoe in godsnaam weet men welke feedback zal domineren? Zelfs voor zaken in het verleden die gebeurt zijn, kon men niet anders dan vaststellen dat de ene feedback blijkbaar de ene keer tegen de andere keer sterker was, zonder echte goeie verklaring. Hoe gaat men dan gaan voorspellen hoe iets in de toekomst zal lopen? Dat weet je niet. Daarom mijn standpunt: de opwarming in de laatste 150 jaar is een feit, maar de betekenis is totaal niet gekend, en gaan voorspellen, dat is ongeveer onmogelijk. Dat vele wetenschappers uit andere verwante richtingen zo overtuigd zijn van de juistheid van de modellen, heeft enorm veel te maken met een verlies aan realiteitszin. Het systeem aarde is gewoon te complex om te modelleren.

Door mijn ogen gezien, en ja, nu ga ik weer beschuldigd worden van een emotionele vergelijking, maar zo iets simpel als een aardbeving, gewoon 2 platen die met constante snelheid naar elkaar toekomen en bij ongeveer altijd dezelfde fallingsspanning wat verspringen, daar kan men nog niet van voorspellen hoe sterk, waar en wanneer ze opduiken. Een klimaat, een wereldsgroot systeem met vele meer invloeden die veel sneller wijzigen, daarvan kan men dat wel? Staar je gewoon niet blind op een muur die er niet staat!

Ten slot wil ik nog zeggen: mijn toon is altijd dezelfde gematigde toon geweest, soms wel met een steek hier of daar, maar de kern van mijn standpunt is nooit gewijzigd. We weten het niet!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bartelomeus

Mechanieker schreef:@317070, Benm, fijn dat jullie een en ander wat nader verduidelijken. Uit Benm's opmerkingen maak ik echter (nog steeds) op dat hij het min of meer *terecht* vindt dat het publiek het vertrouwen in de IPCC verliest omwille van de geconstateerde *feitelijk irrelevante* gebreken in de IPCC rapportages. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Benm bejubeld hier in feite de door mij betreurde diskwalificatie van het IPCC. Vandaar dat ik nogmaals stel het volstrekt oneens te zijn met Benm's standpunt.

Verder 317070, je blijft vasthouden aan de eis dat elk stukje text vanuit het IPCC foutloos moet zijn. Ik ben het met je eens dat *foutjes* erg vervelend zijn, maar de gedachte dat ze *per se* de grond onder de argumenten van het IPCC voor het publiek wegslaan is mijns inziens incorrect. Een voorbeeld: ik ben het gewend om zorgvuldig een aantal gerespecteerde kranten en periodieken te lezen. Daarin zie ik vrijwel dagelijks (taal)fouten. Er staat echter ook vaak een katern met errata en brieven van de redactie om *eventueel relevante* fouten aan te duiden en te corrigeren. Dit alles vormt een geheel van informatievoorziening dat voldoende dichtgetimmerd is zodat ik - en vele andere weldenkende mensen - er prima mee kan leven. Het IPCC werkt ongeveer net zo. Ieder rapport bevat een omvangrijke hoeveelheid correcties op het voorgaande rapport. Zo werkt de wetenschap. Een andere vorm is ondenkbaar. Jouw stelling dat deze werkwijze onacceptabel is, slaat dus volstrekt nergens op. Duidelijk?

Bovendien geloof ik nog steeds dat achter de aktuele en voortdurende ophef in de media over het IPCC een gecoordineerde lastercampagne schuilgaat. Partijen met invloed weten (en dat geef jij wat mij betreft correct aan) dat een significant deel van het publiek vatbaar is voor 'argumenten' - hoe idioot ook - die de ernst van AGW afzwakken, en maken daar bewust gebruik van. Het doel is (zoals altijd) om de economische en politieke status quo te bewaken, koste wat kost. (@Benm: of dat verstandig is of niet kunnen we waarschijnlijk met goed gevolg bediscussieren, maar dan in een ander draadje!)

Kalkoen, je doet wederom uitspraken die buiten de rationele discusie vallen. Er is volstrekt geen sprake van "garbage in, garbage out". Dat is juist het mooie van het werk van de IPCC. Ze hebben de wetenschappelijke methode gebruikt om met >90% zekerheid te kunnen verklaren dat menselijk handelen doorslaggevend is voor de voortdurende, ernstige opwarming van de aarde. In die inschatting is *reeds verdisconteerd* de kwaliteit van de data en aannames! Het is cruciaal om dat goed te beseffen. Jouw 'ik ben niet pro, ik ben niet contra' verklaring getuigt derhalve *uitsluitend* van het niet doorgronden van het werk van de IPCC in het bijzonder en de wetenschappelijke methode in het algemeen. Je zult nog wat langer op beide onderwerpen moeten studeren alvorens je tot steekhoudende bijdrages op dit forum zal kunnen komen, vrees ik! Maar daarom niet getreurd! Ik vind je toon al een stuk gezonder geworden. :eusa_whistle:
Allereerst moet ik bekennen niet alle reacties te hebben gelezen. Daarnaast ben ik geen klimaatdeskundige en is het dus meer dan redelijk dat iedereen mijn verhaal in grote twijfel trekt (terwijl ik het idee krijg dat mechanieker niet vindt dat zijn verhaal in twijfel getrokken kan/zou mogen worden), toch wil ik even reageren op Mechanieker. Ik vind overigens dat Mechanieker behoorlijk denigrerend spreekt. Onder de niet-gelovers zitten ook hoogstaande Wetenschappers en niet alleen zoals jij het zegt *idioten*. Daarnaast beslaat deze groep *idioten* wel 99% van de bevolking en heeft deze groep net zoveel rechten als de 1% die helemaal vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van de hersenen.

Jij bent heel duidelijk pro. En als ik ergens super voor of super tegen ben dan heb ik ook geen rationele redenen meer nodig om mijn standpunt voor mezelf te bewijzen. Voorbeeld: ik ben super tegen roken. Ik vind dan ook rokers dom. Er is geen enkele rationele reden voor, behalve dat ik ze naïef vind omdat ze altijd denken: "ach dat gebeurt mij niet" (wat betreft ziekten die gepaard gaan met roken). Totaal niet rationeel, dat geef ik zo toe. Daarom doe ik ook principieel niet mee aan discussies over roken. Omdat deze toch uitdraaien op een welles nietes. Ik ben van mening dat iedereen dat zou moeten doen, al wordt dat in de dagelijkse praktijk moeilijk, omdat politiek dan ook niet meer bedreven kan worden. En mijns inziens is het cruciaal om dan sowieso niet mee te doen aan een wetenschappelijke discussie. Als je bij voorbaat bevooroordeelt bent kun je niet meer objectief oordelen. Ergens wetenschap in bedrijven houdt m.i. in dat je soms wel een idee hebt wat de uitkomst is maar net zo goed openstaat voor een andere oplossing. Het is mij duidelijk dat jij niet openstaat voor een mogelijkheid dat menselijk handelen niets te maken heeft met de klimaatsverandering. Dan kun jij m.i. geen wetenschap bedrijven op dit gebied. Ikzelf sta open voor beide mogelijkheden (al neig ik meer naar de verklaring m.b.v zonnecycli), maar ik ben wel blij dat nu de algemene opinie ook is gaan twijfelen aan de opwarming van de aarde door menselijk handelen omdat nu ook de andere kant zijn verhaal kan doen.

Ik wil nu enkele tegenargumenten aan bod brengen, niet om het broeikaseffect af te doen als een niet bestaand effect, maar om de andere kant eens te laten horen en jou hopelijk een wat groter perspectief te geven dan de tunnelvisie waarin jij nu verkeerd.

Ik ben van mening dat ook jouw uitspraken buiten de rationele discussie vallen. Ik moest ook vooral lachen toen ik de zin met daarin gecoordineerde lastercampagne zag. Ik heb namelijk diverse gevallen gezien van wetenschappers die met een andere verklaring kwamen die niet eens hun woordje mochten doen. Een voorbeeld is Svenson in Denemarken. Hij had overtuigende bewijzen dat er ook rekening gehouden moest worden met zonnecycli. Er werd door de Deense regering (nog voordat ze hebben geluisterd) gezegd dat hij leugens verkocht en hij mocht zijn verhaal niet bij de politici doen. Als we het nou over een gecoordineerde lastercampagne hebben... Bovendien, is het jou ooit opgevallen dat de doctrine van het broeikaseffect veel geld in het laatje brengt bij overheden, maar dat ze eigenlijk maar een schamel/minuscuul bedrag uitgeven ter preventie van de uitstoot van broeikasgassen. Op de G20 van afgelopen jaar is nota bene slechts 9 miljard vrijgemaakt voor de vermindering van broeikasgassen. Daarnaast: 17.000 wetenschappers hebben hun handtekening gezet in een brief om af te zien van, naar hun mening, een vals dogma dat gebruikt werd bij het Kyoto model (het dogma heet broeikaseffect).

Ik vind jouw verhaal over die krant trouwens totaal los staan van het broeikaseffect en een slechte vergelijking. Ook in de wetenschap worden fouten gemaakt en dat is totaal niet erg, het gaat immers over iets dat nieuw is en nog aan onderzoek onderhevig is. Geen bewijs staat nog vast, misschien komt er zeer binnenkort wel iemand met overtuigend bewijs dat Einstein essentiële fouten heeft gemaakt bij het opstellen van E=mc². Maar er staat hier wel ontzettend veel op het spel. Overheden over de hele wereld baseren hun beleid op de onderzoeken van het IPCC. Dan is het ronduit schandalig dat er zulke fouten worden gemaakt. Als een patholoog anatoom een doodsoorzaak vaststeld dan is dit gebaseerd op onderzoek die hij zelf heeft gedaan. Dit onderzoek wordt vervolgens gerectificeerd door een andere patholoog. Dat MOET bij wetenschap altijd het geval zijn. De een beweert iets, de ander rectificeerd of falsificeerd. Zo gaat dat bij projecten op school ook. Is er gefraudeerd dan zijn de consequenties groot. Op de universiteit wordt je na een keer afkijken op de zwarte lijst gezet en na de tweede keer verwijderd van de instantie. Dat moet hier ook gebeuren, kom ik zo op terug. Voor het schrijven van een krant staat een heel nauwe deadline, het werk moet af zijn voor een bepaalde tijd. Er is dus nauwelijks tijd voor controle en zeker niet op de financiële pagina. Zijn er fouten gemaakt en ontdekt dan worden deze netjes door errata de volgende editie gemeld. Ook in de quest/kijk/zo je wilt gebeurt dat zo. Bij een wetenschappelijk rapport weet je dat deze gecontroleerd gaat worden. Alles moet dus liefst in een keer goed. Rectificeren is absoluut een must, anders komen er schandalen. Je bent als wetenschapper aan je stand verplicht dat je netjes gehandeld hebt en daarbij hoort rectificeren. Hoe kan het dan dat het IPCC stukken letterlijk overnemen uit een rapport van 1997 (toen we in een andere zonnecyclus zaten) die zelfs niet af waren nota bene. Hoe is het mogelijk dat een scriptie van een student Aardwetenschappen letterlijk in het rapport is overgenomen. Sterker, hoe kan het dat wetenschappers stukken gekopiëerd hebben, zonder deze te controleren en zonder bronvermelding. Dat gaat er bij mij niet in. Dat heeft niets met wetenschap te maken. En dan vind ik het volkomen terecht dat het IPCC onder vuur ligt. Als ik als wetenschapper fouten van zulke ernst zou hebben gemaakt (fouten die liggen in de fundamenten van de wetenschap) zou ik stante pede ontslag nemen. En als een organisatie die een autoriteit op gebied van deze wetenschap is geworden zo met de feiten is omgegaan, dan is het niet meer dan normaal dat ook aan het broeikaseffect getwijfeld wordt. Dat is ook niet van vandaag op morgen gebeurt. De tegenhangers van het broeikaseffect hebben gewacht op het moment dat eindelijk de media naar hen luisterd. En daar zie je nu het effect van. Daarom zie je nu die omslag bij het grote publiek, die jij voor het gemak maar *idioten* hebt genoemd. Omdat nu de andere kant van het verhaal eens beschikbaar is gekomen voor het grote publiek.

Het feit dat ik zo kwalijk neem is dat het broeikaseffect (sinds door de politici voor waar aangenomen) nauwelijks weerstand kreeg waar de media of de politici naar geluisterd hebben. En ik ben blij dat het eindelijk niet meer een eenzijdige discussie is, maar dat de andere kant ook zijn verhaal kan doen.

Bedenk dat wellicht beide verhalen enige kern van waarheid heeft. Kloppen de berekeningen met de modellen dan nog als er geen rekening is gehouden met het andere verhaal? Nee. Onderzoek dus eerst eens welke mechanismen allemaal met een klimaat verandering te maken kunnen hebben alvorens er berekeningen van te maken. Want dan krijg je inderdaad een *Garbage in, Garbage uit* verhaal van. Voorspellingen in de economie zijn al net zo lastig, als er geen rekening gehouden wordt met de economie in opkomende wereldmachten dan zijn de voorspellingen al bij voorbaat gedoemd fout te zijn. Bovendien, wanneer hebben ze voor het laatst het weer voor over een week goed voorspeld? Heb ik nog niet mee gemaakt. Zeggen ze dat het volgende week zaterdag gaat regenen en +10 wordt dan krijgen we een zonnetje met -9. De modellen die gebruikt worden om de klimaatverandering te beschrijven zijn gebaseerd op de zelfde theoriëen/principes. Nu wil ik niet zeggen dat dit per definitie fout is, maar het blijven modellen.

Bovendien onderzoeken wijzen uit wat de vrager bewezen wil hebben. TNO heeft ooit op verzoek van een plastic bekertjes fabrikant uitgezocht of een mok of de plastic bekertjes duurzamer waren. Uitkomst, de bekertjes waren beter. De mokken fabrikant vroeg aan een ander instituut om een onderzoek te doen. Uitkomst, de mokken waren beter. De vragers zijn in het geval van het broeikaseffect de overheden van verschillende landen en de vraag luidt: hoeveel stijgt de temperatuur binnen vijftig jaar? Daarbij wordt al aangenomen dat er een aanhoudende stijging zal plaatsvinden.

Op dit moment daalt de gemiddelde temperatuur op aarde al weer een paar jaar. Verklaring? Volgens mij neemt de uitstoot van de broeikasgassen nog steeds toe. Kom hier eens met een verklaring voor.

Nu ga ik er een einde aan maken, anders leest niemand dit want dan wordt dit een geheel rapport.

Ik hoop nu van jou een wat gezondere reactie te krijgen, want ik vind denigreren op een wetenschappelijk forum niet netjes. Daarnaast hoop ik dat je ook eens naar de andere kant wilt kijken. En ik wil benadrukken dat ik niet uitgesproken tegen ben, maar net als Kalkoen niet pro en niet contra. Ik laat alle mogelijkheden open totdat deze haarfijn zijn uitgezocht.

Met vriendelijke groet,

Bart
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Mechanieker

Ik vind het terecht dat het publiek niet langer bereid is economische offers te maken voor CO2 reductie.

Waarom vindt je dat terecht, als het niet is omdat je vindt dat het IPCC gediskwalificeerd moet worden? Start daarover een nieuwe topic en we gaan het uitpluizen, ok?
Mechanieker

Daarom mijn standpunt: de opwarming in de laatste 150 jaar is een feit, maar de betekenis is totaal niet gekend, en gaan voorspellen, dat is ongeveer onmogelijk. Dat vele wetenschappers uit andere verwante richtingen zo overtuigd zijn van de juistheid van de modellen, heeft enorm veel te maken met een verlies aan realiteitszin. Het systeem aarde is gewoon te complex om te modelleren.

Diskwalificeer je nu ineens 'vele wetenschapper'? Wie zegt er dat het systeem te complex is om te modelleren? Dat is toch allemaal jammerlijke nonsens mijn beste Kalkoen!? Dit is wetenschapsforum, kerel! Waar jij mee bezig bent is het tegenovergestelde, of kan iemand mij uitleggen hoe het wel zit?
Kalkoen

Diskwalificeer je nu ineens 'vele wetenschapper'? Wie zegt er dat het systeem te complex is om te modelleren?
Dat is nu het probleem. Iemand die geen voeling heeft met de aarde op een schaal van de aarde, die kan dat niet snappen. Het is niet voor niets dat de gemiddelde geoloog het standpunt van het IPCC niet met vlag en wimpel staat te verdedigen. Wie dat wel doen, zijn wiskundigen (micheal mann bv.), ingenieurs (Pachauri), biologen, fysisci (van Ypersele) ... kortom, mensen die iets van modellen kennen, ergens verwant zijn, veel van de thermodynamische processen kennen, maar niet denken op de schalen van de aarde, de interacties tussen alle elementen en kennis hebben van de geschiedenis van onze aarde, zoals bijvoorbeeld een geoloog.

Ik daag u trouwens uit: zoek de geoloog... http://www.ipcc.ch/organization/organization_bureau.htm

allemaal economen, fysisci, meteorologen, ingenieurs.
DePurpereWolf

Het systeem aarde is gewoon te complex om te modelleren.
Je kunt alles modelleren, we maken al modellen van het weer sinds jaar en dag. De vraag is hoe precies deze modellen moeten zijn.

We kunnen het weer op 12 februari 2153 niet voorspellen, maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Een warme dag maakt nog geen zomer, in een dag is het poolijs niet gesmolten. We kijken naar meerjarige trends. Dat is het enigste, of de gemiddelde temperatuur en neerslag verandert over de jaren.

Jij zegt dat we niet kunnen voorspellen wanneer er een grote aardbeving plaats vind, dat is ook niet zo belangrijk zolang we maar weten dat een aardbeving kan gebeuren, en daar zijn we al heel wat beter in.

We hebben helemaal geen model van het weer in de wereld nodig. We hoeven alleen maar naar trends van temperatuur en neerslag te kijken, en dat is al genoeg om conclusies uit te trekken.
... Het is niet voor niets dat de gemiddelde geoloog het standpunt van het IPCC niet met vlag en wimpel staat te verdedigen. Wie dat wel doen, zijn wiskundigen (micheal mann bv.), ingenieurs (Pachauri), biologen, fysisci (van Ypersele) ... kortom, mensen die iets van modellen kennen, ergens verwant zijn, veel van de thermodynamische processen kennen, maar niet denken op de schalen van de aarde, de interacties tussen alle elementen en kennis hebben van de geschiedenis van onze aarde, zoals bijvoorbeeld een geoloog.
En natuurlijk die 52 hoogleraren in Nederland:
Ik daag u trouwens uit: zoek de geoloog... http://www.ipcc.ch/organization/organization_bureau.htm

allemaal economen, fysisci, meteorologen, ingenieurs.
Helemaal niet belangrijk, IPCC doet geen onderzoek, IPCC verzamelt onderzoek.
Mechanieker

@kalkoen en anderen: Als je nou echt een sterk verhaal wil voeren tegen AGW, gebruik dan de inhoud van het volgende rapport:

http://www.tsl.uu.se/uhdsg/Publications/IPCC_article.pdf
Anthropogenic global warming caused by CO2 emissions is strongly and fundamentally linked to future energy production. The Special Report on Emission Scenarios (SRES) from 2000 contains 40 scenarios for future fossil fuel production and is used by the IPCC to assess future climate change. Previous scenarios were withdrawn after exaggerating one or several trends. This study investigates underlying assumptions on resource availability and future production expectations to determine whether exaggerations can be found in the present set of emission scenarios as well.

It is found that the SRES unnecessarily takes an overoptimistic stance and that future production expectations are leaning towards spectacular increases from present output levels. In summary, we can only encourage the IPCC to involve more resource experts and natural science in future emission scenarios. The current set, SRES, is biased toward exaggerated resource availability and unrealistic expectations on future production outputs from fossil fuels.

[...]
Oftewel: er is niet genoeg winbare aardolie, gas en of steenkool om de IPCC scenario's waar te maken. Sommigen zullen merken dat dit probleem al eerder sterk naar voren is gekomen in de Peak Oil discussies. Toch vind ik dat met het rapport van Höök et. al. het toelaat om een inkijkje te geven naer het Peak Oil probleem. De bevinding van Höök et. al. zijn is voor mij het enige[b/] rationele verweer dat in stelling gebracht kan worden tegen de prognoses en conclusies van het IPCC. Opmerkelijk dat het nog niet door de sceptici is aangegrepen. Opmerkelijk? Nee, want de spindoctors van de anti-IPCC hype zijn dezelfde spindoctors die het Peak Oil probleem steeds onder de mat schuiven. Achter beide programma's zitten dezelfde belangen.

Overigens - en dat zal sommigen verrassen - ik denk dat Peak Oil de wereld economie en dus de mensheid nog vele malen harder zal neerslaan dan AGW. AGW speelt pas echt in de verre toekomst. Peak Oil speelt nu al en zal binnen 5 jaar alle anderen problemen van tafel vegen als zijnde inferieur aan het Peak Oil probleem.
317070

Opmerkelijk dat het nog niet door de sceptici is aangegrepen.
Omdat CO2 niet enkel van olie komt, en als de olie op is, 10 tegen 1 de energie voor al die waterstofwagens (etc.) van steenkool/aardgas gaat komen. M.a.w. de CO2 productie zal anders zijn, maar zal niet zoveel naar beneden gaan, zelfs als de olie op is.

Overigens is peak-oil niet echt een argument tegen AGW, het is enkel om te zeggen dat de prognoses van het IPCC veel te erg ingeschat zijn. M.a.w. het is pas als je de AGW aanvaardt, dat je kan spreken van de peak-oil invloed. Als je niet gelooft in Anthropological GW, dan geloof je immers ook niet dat Peak-oil een invloed heeft op het klimaat :eusa_whistle:
Opmerkelijk? Nee, want de spindoctors van de anti-IPCC hype zijn dezelfde spindoctors die het Peak Oil probleem steeds onder de mat schuiven. Achter beide programma's zitten dezelfde belangen.
Maar dit zal vanzelfsprekend de reden zijn dat de sceptici het argument niet gebruiken.
Je kunt alles modelleren, we maken al modellen van het weer sinds jaar en dag. De vraag is hoe precies deze modellen moeten zijn.
Het is mijn inziens vooral de "controleerbaarheid" die ontbreekt. Ieder model met genoeg knopjes kan perfect alle klimaten in het verleden voorspellen, maar we zullen pas binnen 30 jaar weten of de modellen die nu ontwikkeld worden min of meer kloppen.

Daarnaast is het een model van een niet-lineair chaotisch systeem, en dat samen met het gebrek aan kennis die we nu hebben van de factoren van het klimaat lijkt me ook wel een reden om aan de toepasbaarheid van de modellen te twijfelen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Mechanieker

Oftewel: er is niet genoeg winbare aardolie, gas en of steenkool om de IPCC scenario's waar te maken.
Omdat CO2 niet enkel van olie komt, en als de olie op is, 10 tegen 1 de energie voor al die waterstofwagens (etc.) van steenkool/aardgas gaat komen. M.a.w. de CO2 productie zal anders zijn, maar zal niet zoveel naar beneden gaan, zelfs als de olie op is.
:eusa_whistle:
Helly1975

Ik heb op de wetenschappelijke uitwerking van het rapport van het IPCC nauwelijks opmerkingen. Dat is gewoon wetenschappelijk gedaan. Waar mijn grootste probleem ligt met het wetenschappelijk zijn van het IPCC rapport is de data waarvan men uitgaat (o.a. boomring- en ijskernanalyses) en de conclusies die men hier aan verbindt. Het deel ertussen zal ongetwijfeld wetenschappelijk zijn.
Daarnaast is het een model van een niet-lineair chaotisch systeem, en dat samen met het gebrek aan kennis die we nu hebben van de factoren van het klimaat lijkt me ook wel een reden om aan de toepasbaarheid van de modellen te twijfelen.
Als je gewoon met boerenbrains mindset naar de modellen kijkt kan je niet anders concluderen dat zowel de uitkomsten zelf al erg onzeker zijn het IPCC spreekt over variatie van 1°C en 6°C (vind ik een grootte range van onzekerheid). Alsmede alle parameters die in het model “met het handje” worden toegekend.

Alle modellen hebben een groot probleem met de stralingsbalans. Ook de 2 meest complexe en geavanceerde modellen HadAM3 van het Hadley Center en GFDL CM2.X van NOAA.

Dit komt door de emissiviteit van wolken. De aarde is niet helemaal bedekt met wolken en ook nog eens niet constant in de tijd.

Ook het atmosferisch model en het oceanische model moeten worden verenigd in het model dit doet men door hier flux-correcties (handmatig en geschat dus) op worden toegepast. Zeestromingen zijn namelijk niet meegenomen in de oceanische model.

Ook worden in de modellen niet de variatie van intensiteit van zonnestraling meegenomen. Daarnaast hebben de modellen moeite met convectie (wordt ook met het handje ingevoerd en ”geparameteriseerd”, of te wel ingeschat). Tevens hebben de modellen moeite met wolken en waterdamp in de boven-troposfeer (ook dit wordt met het handje ingevoerd op basis van inschattingen). De broeikasgassen zelf vormen ook een externe input.

Gezien bovenstaande moet je m.i. de uitkomsten met een grote korrelzout nemen. De betrouwbaarheid zijn door de vele handmatige invoeringen, correcties en onzekerheden moeilijk aan te tonen. Er worden toekenningen gedaan aan effecten waar men (nog) maar weinig van begrijpt. En mij is altijd geleerd dat een model zo goed is als de data die je invoert. (Rubbish in = Rubbish out).

En als je mij vraagt of op basis van bovenstaande keihard “bewezen” kan worden in AGW, sorry maar dan haak ik af.

Ik zag recentelijk Jaqueline Cramer in DWDD n.a.v. ClimateGate. Ze begon daar ook weer over duurzaamheid en energiebewustwording. Met dit laatste ben ik het helemaal eens maar heeft geen zak te maken met het klimaat. Ik heb al eerder in een discussie met Mechanieker aangeven dat het draagvlak een enorme knauw kan krijgen voor deze 2 zaken wanneer het hele AGW straks kul blijkt te zijn. Deze 2 zaken moeten niet door m.i. zeer twijfelachtige veronderstelling worden bereikt door het verkondigen van AGW op basis van angst.
Het zonnevlekkenverhaal (nog sporadisch gebruikt door bijvoorbeeld politiek actieve sceptici die zich buiten de rationale discussie bevinden) is al gedebunked. Er is geen significant verband tussen zonnevlekken en klimaatverandering. Het is opgeklopt oud nieuws dat al lang geen wetenschappelijke status meer heeft. Het wordt uitsluitend nog gebruikt door de sceptici binnen de politieke arena.

Toch opmerkelijk dat nu, we juist weer aan het eind van de 11-jarige zonnecyclus, een zeer strenge winter hebben op het noordelijk halfrond.
317070

:eusa_whistle:
Sorry, ik had inderdaad niet gemerkt dat je denkt dat er binnen afzienbare tijd ook geen steenkool en gas meer zou zijn. Ik dacht dat je het alleen over Peak-oil had.

Maar dan zou je je nog steeds moeten kunnen vinden in mijn 2e argument over waarom de sceptici het niet aandragen, omdat je eerst al in AGW moet geloven voor je peak-oil (en steenkool/gas) kunt aandragen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Mechanieker

Sorry, ik had inderdaad niet gemerkt dat je denkt dat er binnen afzienbare tijd ook geen steenkool en gas meer zou zijn. Ik dacht dat je het alleen over Peak-oil had.
Ik begrijp dat jij dat dacht, want jij weet dat peak-oil mijn stokpaard is. Je tekst over de substitutie van steenkool en gas voor aardolieproducten na peak oil ben ik het overigens mee eens. Ik zou niet vreemd opkijken als er binnen de komende 10-20 jaar opnieuw steenkooltreinen, schepen of zelfs vrachtwagens zouden gaan worden gebouwd. Hangt er denk ik van af of de wereldaardgasdistributie goed op orde blijft gedurende die tijd. Maar om on topic te blijven...
Maar dan zou je je nog steeds moeten kunnen vinden in mijn 2e argument over waarom de sceptici het niet aandragen, omdat je eerst al in AGW moet geloven voor je peak-oil (en steenkool/gas) kunt aandragen.
Je bedoelt dat een skepticus de belangrijke rol van CO2 in het broeikaseffect impliciet erkent als hij overgaat tot het aanvechten van CO2 uitstootprognoses? Maar de skepticus kan toch zeggen: "De rol van CO2 is klein, en bovendien kunnen we nooit te hoge CO2 in de lucht krijgen omdat we de benodigde fossiele brandstoffen niet bij elkaar kunnen delven."?
Mechanieker

Nu ga ik er een einde aan maken, anders leest niemand dit want dan wordt dit een geheel rapport.
Ik heb het twee keer doorgelezen en ik voel veel sympathie met je! Toch kan ik het niet met je eens zijn.
Ik hoop nu van jou een wat gezondere reactie te krijgen, want ik vind denigreren op een wetenschappelijk forum niet netjes. Daarnaast hoop ik dat je ook eens naar de andere kant wilt kijken.
Je bent een fijn persoon. Ik ook, maar ik vind het op mijn beurt gezond voor een wetenschappelijk forum als mensen zich gedwongen voelen om goed te overwegen of wat ze schrijven wel onderbouwing kent in de literatuur. Ik probeer mensen slechts te helpen om zich daartoe gedwongen te voelen.

Naar de andere kant kijken doe ik altijd. Ik bestudeer namelijk zoveel mogelijk argumenten tegen alles wat ik denk totdat ik het weet. In de tussentijd werk ik met wat ik denk. Ik ken de argumenten van de skeptici (en dus ook jouw argumenten) maar ik vind ze echt te licht om over te kunnen nemen!
En ik wil benadrukken dat ik niet uitgesproken tegen ben, maar net als Kalkoen niet pro en niet contra. Ik laat alle mogelijkheden open totdat deze haarfijn zijn uitgezocht.
De wetenschappers (voor het belangrijke merendeel) zeggen al zo'n 35 jaar dat CO2-uitstoot en het broeikaseffect een probleem zijn. De overheden doen dat nu de afgelopen pakweg 2-3 jaar - eindelijk. Waar sta jij? Bij de wetenschapper en de overheden? Of bij de niet-wetenschappers en de niet-overheden?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Kalkoen

Je bent een fijn persoon. Ik ook, maar ik vind het op mijn beurt gezond voor een wetenschappelijk forum als mensen zich gedwongen voelen om goed te overwegen of wat ze schrijven wel onderbouwing kent in de literatuur. Ik probeer mensen slechts te helpen om zich daartoe gedwongen te voelen.
Uw literatuur beperkt zich tot wat het IPCC schrijft. Bovendien moet je iets van die literatuur begrijpen om daar een deftig oordeel over te vellen. Hoe in godsnaam kan jij verifieren dat areosolen een invloed hebben van -1,3 W/m² en CO2 een invloed van +2,2 W/m²? Los daarvan, hoe kan jij verifieren dat de wolkenpatronen tussen nu en 20 jaar nog altijd zullen zijn wat ze nu zijn?
De wetenschappers (voor het belangrijke merendeel) zeggen al zo'n 35 jaar dat CO2-uitstoot en het broeikaseffect een probleem zijn.
Dit is een drogredenering die niet thuishoort op het wetenschapsforum. De wetenschappers die ik persoonlijk ken en op de hoogte zijn van het probleem, die zeggen allemaal iets anders.

Ik ga mij niet langer moe maken, want gij spreekt altijd over kampen, wat totaal niet wetenschappelijk is. Ik zit in geen enkel kamp. Ik wil eerst zien en dan geloven. Gij zit duidelijk in het kamp van de believers. Net alsof ik tegen een zelfmoordfundamentalist spreek. Als ge regel 1 van het modelleren overtreedt, namelijk dat een computer altijd wel een uitkomst zal genereren, wat je er ook insteekt, dan zijn we uitgeklapt. En gij wilt blijkbaar om geloofsredenen ervanuit gaan dat dit model voor de verandering wel zal werken zonder proefondervindelijke kalibratie. Je doet maar, maar het is weinig wetenschappelijk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!