Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Tweede kamer verkiezingen 9 juni 2010

Gewoon stemmen op de partij waar jij je het meest bij thuisvoelt. En de politici bezien maar wat ze er mee kunnen.
Vind ik ook. Je moet wel steeds voor ogen houden waar het om gaat. Wij kiezen wie er in de Tweede Kamer komt, niet wie er in het kabinet komt.

Ik vind het ook ergerlijk als de Haagse politici op campagne gaan voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat moeten de lokale kandidaten doen, en de landelijke politici moeten zich met hun eigen toko bemoeien, daar hebben ze al genoeg mee te stellen.
Adpruys

[attachment=5128:766px_Eu...spectrum.png]

Mijn invulling van de partijen in de grafiek van Wouter.

Het is afhankelijk van de onderwerpen die op een bepaald moment van groot belang zijn; waar tijdens de formatie overeenstemming over moet komen, welke partijen het best samen kunnen werken. De kans dat de pvv in de regering komt acht ik klein (onvoorziene omstandigheden daargelaten). Alleen als veiligheid, ordehandhaving en immigratiestop als de belangrijkste problemen gezien worden zie ik het gebeuren. Dat verwacht ik dus niet.
Bijlagen
766px_European_political_spectrum
766px_European_political_spectrum 685 keer bekeken
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Wouter_Masselink

Ik meen me een site te herinneren -lang geleden- die je doormiddel van een aantal vragen in dit politieke spectrum plaats, in verhouding tot verschillende politieke partijen. Jammergenoeg kan ik 'm niet meer terug vinden. Mocht iemand weten over welke site ik het heb dan zou ik dat graag weten. Hoewel ik er zeker van ben dat Adpruys deze indeling naar zijn beste kunnen heeft gemaakt is het waarschijnlijk meer een gevoel dan een grondige analyse van de positie die elke partij inneemt in dit spectrum. Hierbij is niet alleen belangrijk in welk vak een partij zich bevindt maar ook waar precies in dit vak. Hoewel ik me dan ook in grote lijnen kan vinden in deze analyse zijn er een aantal verhoudingen die volgens mij niet helemaal goed zijn weergegeven.

Ik ga eens diep graven en kijken of ik een dergelijke indeling terug kan vinden. Als dit lukt zouden we in combinatie met de poll uitslagen exact een duidelijk zwaartepunt in het politieke spectrum grafisch weer kunnen.
"Meep meep meep." Beaker
Adpruys

Ik herinner me wel een dergelijke indeling nav van een kieswijzer die niet voor de Nederlandse maar de Amerikaanse preidentsverkiezingen was samengesteld. Of politicologen ook een dergelijke invulling voor de Nederlandse situatie gemaakt hebben is mij niet bekend.

Mijn indeling is natuurlijk tamelijk arbitrair. Met name hoe ver je de partijen uit het centrum plaatst. Je zou de verkiezingsprogrammas, die er nu nog niet zijn, moeten beoordelen en het stemgedrag van de afgelopen jaren. Hoe je dan de diverse onderwerpen weegt vergt dan ook nogal wat denkwerk. Misschien doen anderen, zoals de mensen van het kiescompas of de stemwijzer het voor ons.

Zowel de PVV als de partij van Rita Verdonk afficiëren zich als liberale partijen. Ik heb beiden echter onder de 'liberale' streep gezet. Vooral omdat ze imo erg selectief met vrijheid om lijken te gaan en de vrijheidsbeperkende gevolgen van orde en controlemaatregelen voor lief lijken te nemen. Het is mogelijk dat ik me hierin vergis in geval van TROTS
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Ger

Versie van André Krouwel (politicoloog verbonden aan de VU Amsterdam):

Afbeelding

Kom top hoofdlijnen redelijk overeen met Adpruys' versie, muv de SP en GL
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Lupus

Ik ben het goeddeels eens met Wouters eerste post. Maar ik denk ook dat het erg moeilijk is om te voorspellen wat er in juni gebeurt.

Het heeft me altijd enorm verbaasd hoe groot het CDA blijft na een crisis of val. Ook lijkt het erop dat het CDA er veel aan gelegen is een centrale regeringspartij te zijn. Het is echt een politiek-strategische partij.

Er zijn echter ook meer typisch ideologische partijen, zoals GL, SP, PvdD, PVV. Ik reken zelf ook D66 hiertoe, al zal niet iedereen dat doen, en zijn ze lastig onder te brengen in een "zuil". Juist dit soort partijen lijken soms minder "handig", misschien omdat ze de ideologische principes de boventoon laten voeren.

Ik vermoed dat het CDA weer de leiding zal nemen, maar ook dat de formatie erg stroef zal verlopen, en daarom langdurig en onvoorspelbaar wordt. De relatie met de PvdA is beschadigd. Er zullen minstens 3 partijen nodig zijn voor een meerderheidscoalitie, en combinaties van 3 partijen die goed met elkaar overweg kunnen zijn nu lastig te bedenken. Maar goed als ik dan toch moet gokken: CDA, VVD, PVV, CU is inderdaad een mogelijkheid.

En dan mijn eigen voorkeur(en): GL,D66,SP. Dit zal echter gepaard gaan met een luid briesende oppositie. Ik heb grote moeite met conservatief-christelijke partijen en met de PVV, vooral omdat ze wat mij betreft de principes van gelijke behandeling geweld aandoen.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.
bartelomeus

De PVV wil maar al te graag regeren dus die gaan wel concessies doen. Ze zeiden afgelopen week meteen al dat op het gebied van de immigratie wel wat water bij de wijn valt te doen. Vooral dít is iets waar de afgelopen maanden de andere partijen zo tegen streden. Nu Wilders wat gematigder wordt mbt de immigratie is er een dikke kans dat hij in het kabinet komt. Dit komt de geloofwaardigheid van de PVV natuurlijk niet ten goede.

Maar ongetwijfeld politieke zelfmoord voor Wilders. Een hoop mensen stemmen juist op Wilders vanwege zijn visie op het gebied van immigratie. Hij moet wellicht kiezen. Of hij komt in de regering (en daarbij bedoel ik dat hij het kabinet niet gaat doen vallen) en hij verliest een hoop van zijn originele stemmers (vanwege die concessies) en zal moeten gokken dat hij bij de andere partijen kan mee snoepen. Of hij gaat op de originele wijze door, zodat hij niet aan stemmers inboet (en als een verrader door zijn eigen aanhang wordt gezien) en als partij kan groeien, maar dan komt hij ook niet in het kabinet (of gaat datzelfde kabinet binnen recordtijd doen vallen). Bovendien vraag ik me af wie hij gaat doen optrommelen. De LPF was na de moord op Pim ook zo groot geworden dat zij niet eens alle zetels konden vullen, heeft Wilders wel al voor elk plekje een (fatsoenlijk) mannetje vraag ik mij af?

Dit is overigens puur hoe ik denk dat het gaat lopen, zonder ideologische intenties van mijn kant. Misschien dat anderen er anders over denken. Ik hoor dat graag.

Over de kritiek van sommigen van jullie op D66 ben ik het ten dele eens, maar ik denk dat Pechtold de beroerdste nog niet is. Ik zie hem (toch even off topic) toch als een van de betrouwbaarste en misschien wel intelligentste leden van alle lijstrekkers op dit moment. Oh en als we toch bezig zijn, of je het nu eens bent met Wilders of niet, ook hij heeft het erg intelligent gespeeld de laatste jaren. Maar goed, met het commentaar over D66 in het algemeen ben ik het wel eens.

Maar wat er ook gebeurt, het is tijd voor vernieuwing/verandering. En helaas gaat naar mijn mening niemand van de heren politiek daar voor zorgen!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!
Ger

Maar wat er ook gebeurt, het is tijd voor vernieuwing/verandering.
Dat is iets wat ik al hoor zolang ik verkiezingen volg...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Benm

Versie van André Krouwel (politicoloog verbonden aan de VU Amsterdam):

Wat is hier precies de links-rechts indeling? Ik ken deze diagrammen wel, met op de ene pas de mate van persoonlijke vrijheid, en op de andere die van financiele vrijheid. Dat laatste zou in dit diagram 'rechts' moeten zijn, maar volgens mij klopt de positie van PVV dan niet. Overigens is me die sowieso niet helemaal duidelijk, bijvoorbeeld hun policy op het gebied van inkomensnivellerigen en dergelijke. Dat ze een kleinere overheid willen plaatst ze niet per se rechts in het plaatje, al gaat dat vaak wel samen - bijvoorbeeld voor vvd.
Victory through technology
Michel

Een hoop mensen stemmen juist op Wilders vanwege zijn visie op het gebied van immigratie.
Maar hij heeft toch helemaal geen visie het enige wat hij zegt is "Alle problemen in ons land worden veroorzaakt door de moslims". En die moeten dus met harde hand worden aangepakt en onderdrukt en liefst het land worden uitgezet. Precies zoals Pim Fortyun dat deed.

Maar met een beetje wetenschappelijk inzicht en als je je beperkt tot de feiten dan zul je ontdekken dat er van het hele verhaal niets klopt. Maar dan moet je wel je verstand gebruiken.

Hij kan het ook niet waar maken want hij zal daar mee de grondwetten en internationale verdragen overtreden.

En die wetten en verdragen zijn er voor onze eigen bescherming en het overtreden van de regels moet je niet willen.

95 % van de moslims veroorzaken geen problemen en dragen hun steentje bij aan onze welvaart.

Partij voor de vrijheid aan m'n hola ze willen met harde hand vrijheden afnemen. Moslims hebben ook recht op hun geloof. Ik wordt niet een gelukkiger mens als er volgende week geen hoofddoekjes meer worden gedragen.

Wilders is een zeer goede verkoper. Hij kan van alles aan de man brengen wat je niet nodig hebt.
De PVV wil maar al te graag regeren dus die gaan wel concessies doen. Ze zeiden afgelopen week meteen al dat op het gebied van de immigratie wel wat water bij de wijn valt te doen. Vooral dít is iets waar de afgelopen maanden de andere partijen zo tegen streden. Nu Wilders wat gematigder wordt mbt de immigratie is er een dikke kans dat hij in het kabinet komt. Dit komt de geloofwaardigheid van de PVV natuurlijk niet ten goede.
Het probleem hierbij is dat als je als partij met de PVV wil regeren dat je de PVV ook z'n zin moet geven op bepaalde punten. En dan ga je instemmen met zijn verwerpelijke gedachte goed.

Ik snap de houding van het CDA daarom ook niet. Want eigenlijk zeggen ze misschien gaan we mee met de ideeen van Wilders. En Cordon Sanitaire is wat dat betreft ook veel logischer.
Benm

Tja, wat moet het CDA dan?

Zaak is dat ze feitelijk niet met pvda kunnen regeren de komende ronden, en als ze ook pvv uitsluiten dan houdt het gewoon op, zelfs als ze de grootste partij worden.

Bovendien kan coalities bij voorbaat uitsluiten ook averechts werken. Linkse partijen kunnen zich dat met pvv gerust veroorloven, maar voor vvd of cda zou het niet verstandig zijn. Stel dat bijvoorbeeld de vvd het zou uitsluiten, dan zouden ze daarmee mijn stem verliezen omdat ze zichzelf min of meer uitsluiten van regeringsdeelname. Vervolgens zou ik dat moeten gaan kiezen tussen andere potentiele kandidaten voor een rechtse coaltie, waarbij het zou gaan tussen cda en pvv. Gezien cda me niet heel erg aan staat is het gevolg dan wel duidelijk :eusa_whistle:

Het enige dat zo'n cordon sanitaire nog een beetje viable maakt is dat de pvv slechts 30 kadidaten mag voordragen, en daarmee een plafond heeft aan het aantal zetels, ongeacht publieke support. Het risico hieraan is echter levensgroot voor de pvv-tegenstander, als vervolgens geen coalitie te vormen is, mogen ze meedoen met de volle mep bij een herverkiezing.
D.Brok

Ik snap de houding van het CDA daarom ook niet. Want eigenlijk zeggen ze misschien gaan we mee met de ideeen van Wilders. En Cordon Sanitaire is wat dat betreft ook veel logischer.
Nederland is het land van het poldermodel en de coalities. Elke politieke partij zal dus bij het vormen van een coalitie moeten geven en nemen. En of jet het nu eens bent met de ideeën van Wilders, bedenk je nou even dat hij dit maar moeizaam voor elkaar zal krijgen daar hij altijd een coalitie zal moeten vormen. En diverse partijen schuiven al enigzins zijn kant op (al denk ik persoonlijk dat dit alleen is om stemmen te werven, ipv partijpolitiek inhoudelijk) want er wordt nu ook door de VVD en CDA gesproken over harder aanpakken van criminaliteit e.d.

Cordon Sanitair??? Bedoel je dat nou echt serieus? We schreeuwen altijd om keuzevrijheid en democratie, nou als iets ondemocratisch is dan is het wel een Cordon Sanitair en daarbij ook niet vergeten dat je de vele pvv stemmers bij voorbaat dan al uitsluit. En hoe groot is de dreiging voor onze samenleving van Wilders nu eigenlijk?

En wat voor geloofwaardige regering krijgen we dan? In zo een Cordon-Sanitair zitten dan vrijwel alle overige grotere partijen in de kamer die politiek-inhoudelijk niet allemaal bij elkaar aansluiten.
Benm

Die dreigen zal wel meevallen... hij zal het toch in een coalitie moeten doen waarvan de pvv ongeveer 1/3e aandeel heeft. Al te draconische maatregelen lijken me sowieso tamelijk kansloos - wellicht krijgt hij een paar speerpunten, maar het zou me verbazen als dat idioot veel voorstelt. Misschien een hoofddoek-verbod in het onderwijs of iets dergelijks, lijkt me niets om direct wakker van te liggen.
317070

Wouter_Masselink schreef:Natuurlijk zijn er verschillen tussen verschillende partijen, in hoeverre deze partijen consessies willen doen staat dan ook centraal. Hier kunnen we niet over speculeren. Echter wat we wel kunnen doen is partijen in een soort van assenstelsel indelen.

Het idee hierbij zou zijn dat zolang partijen in een aangrenzend vlak van elkaar zitten dat er dan voldoende ideologische overeenkomst kan zijn om een regering te vormen. Ze zullen het niet op alle punten met elkaar eens zijn, maar daarvoor moeten nu eenmaal concessies worden gedaan.
Regeringsakkoorden worden echter niet afgesloten op ideologie, maar op gemeenschappelijke plannen. Wat je dus eens moet doen, is de plannen van de partijen naast elkaar leggen. Partijen die het minst met elkaar in tegenspraak zijn (en NIET het meest gemeenschappelijk), gaan samen regeren, op die manier kunnen ze maximaal punten waarmaken. Dit is trouwens ook de reden waarom gematigde partijen vaker regeren. Op die eenvoudige 2-dimenionale (!) voorstellingen zou ik me dan ook niet te veel baseren.

De meest onafhankelijke politieke profiler die ik ken is die van de EU: EU-profiler, Nederlandse ken ik er echter geen.

Ik las vandaag in de (Belgische) krant de metro trouwens dat voor de gemeenteraad Geert Wilders maar in 2 gemeenten opkomt. Hoe komt dat? Waarom doet hij dat?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Benm

Over het laatste: Dat hij slechts in 2 gemeenten deelneemt zal waarschijnlijk vooral een gebrek aan goede kandidated zijn, of aan resources om campagne te voeren in meer gemeenten. Overigens is het in nederland niet ongebruikelijk dat in een aantal gemeenten bepaalde landelijke partijen ontbreken.

Overigens lijkt hij in die gemeenten wel succesvol, winnaar in almere en 2e in den haag.

Terug naar “Politicologie en Economie”