Je merkte terecht op dat ook elk land uitrusten met kernwapens ook praktisch moeilijk uit te voeren is, daarom kan ik m'n standpunt maar beter nuanceren:praktische overwegingen buiten beschouwing latende
Er zijn al stappen genomen om het aantal kernwapens te verminderen, zoals het New START verdrag tussen de VS en Rusland. Dus wellicht is een wereld zonder kernwapens niet zo praktisch onmogelijk als ik eerst dacht. Toch denk ik niet dat ook maar één land bereid is om volledig afstand te doen van kernwapens. Helemaal nu meer landen, zoals Iran en Noord-Korea, kernwapens kunnen ontwikkelen. Aangezien de VS en Rusland de grootste voorraden van kernwapens hebben kunnen zij zich wel dergelijke verdragen veroorloven. In de huidige situatie acht ik het dus praktischer om elk land uit te rusten met kernwapens dan om kernwapens volledig af te schaffen. Natuurlijk zou de hoeveelheid kernwapens per land dan zeer beperkt zijn, maar ik denk wel dat de aantallen hoog genoeg zullen zijn voor wederzijdse afschrikking. Voor te arme landen zou hulp krijgen bij het verkrijgen van kernwapens ook nog een mogelijkheid, zoals financiële hulp, hulp bij opbouw van faciliteiten en het simpelweg doneren van kernwapens (hoewel dit nogal een Koude Oorlog-scenario is). Of een mogelijk die misschien iets waarschijnlijker is: het onderling verdelen van kernwapens in militaire bondgenootschappen, zoals nu het geval is bij de NAVO en Nederland. Nogmaals, mijn voorkeur gaat uit naar ontwapening, maar ik zie dit in het huidige politieke klimaat niet gebeuren.
Puzzels