Re: Provinciale herindeling van nederland!
Geplaatst: do 13 mei 2010, 00:10
Externen. Ik ben een tijdje ingehuurd als externe bij een waterschap. Niet normaal hoeveel adviseurs daar rondlopen die voor zichzelf allemaal projecten blijven verzinnen. Ik heb daar eens een voorstel gedaan waarmee ik mezelf en een andere externe overbodig maakte. Kostenbesparing: zo'n € 175000,- per jaar, implementatietijd was 4 weken. Het heeft een half jaar geduurd voordat het voorstel het haalde (en was in tussentijd 2x al afgeschoten omdat we 'onmisbaar' waren...). Kwam nog bij dat zelfs het management zo haar vraagtekens had waarom ik dat voorstel deed, want het was nadeling voor mij. Dat het voordelig was voor het schap kwam pas op de tweede plaats.Bart schreef:De taken van de provincies zijn wel degelijk belangrijk. Zie hier voor een kort overzicht
1) Voor bezuinigingen zullen ontslagen nodig zijn : wie ga je ontslaan ?
Ervaring leert dat bestuurders/managers in het algemeen beter zijn in het verdedigen van hun baan dan "de uitvoerders". Het zou mij niet verbazen dat bij het bekijken van wie ontslagen moet worden, allemaal mensen opeens aandragen dat ze een "onmisbare" functie hebben. En "uitvoerders" heb je meestal in bulk, dus daar lijkt dan makkelijker om te gaan schrappen.
Da's niet zonder meer waar. Voor elke functie is middels een functiewaardering het salaris vastgesteld. Dat is echt wel goed geregeld daar.Welp schreef:2) Voor de bestuurders die blijven en opeens doorrollen naar een functie over een groter gebied. Gaan die dan meer verdienen ?
Ervaring leert ja, met het argument dat hoe groter de verantwoordelijkheden, hoe groter het salaris.
Die snap ik niet. Waarom zou er een extra protocol nodig moeten zijn als je bijv. 80km moet reizen ipv 40?3) Hoe groter het gebied, hoe groter de afstand de bestuurders van hun werkterrein zullen zijn. Dat neigt nogal eens te leiden in dat meer zaken in protocollen zullen gepast moeten worden. Gevolg : toenemende bureacratie.
Snap ik ook niet. Kun je eens duidelijk vertellen wat je bedoelt?4) Hoe minder "lagen", des te minder controlerende instanties er zullen zijn. Vaak heeft elke laag namelijk ook een eigen controlerende instantie die aan de bel trekt als er iets aan de hand is. Veel controles zijn misschien dubbel, maar probeer maar eens goed vast te stellen welke dat dan ook zijn. Je wilt het namelijk niet proefondervindelijk uitvinden !
Dat klopt niet. Voorbeeld uit mijn eigen werkgebied: als er een vergunningsprocedure voor de Wet milieubeheer dan wordt zowel bij gemeentelijke als bij provinciale bedrijven de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Daarin staan de inspraak- en bezwaarprocedures opgenomen en die gelden ongeacht het type bedrijf. Die wet moet gevolgd worden en als daarin fouten worden gemaakt door het bevoegd gezag dan kun je beroep indienen bij de Raad van State (rechtsorgaan bij bestuursrecht). Die zullen in zulke gevallen meestal de vergunning vernietigen en het betreffende bevoegde gezag terugsturen naar de 'tekentafel'. Voor degene die inspraak wil allen maar gunstig.5) Hoe groter de instantie, des te minder inspraak hebben particulieren. Als er bijvoorbeeld fel tegenstand is tegen een lokaal besluit, dan zal een grotere instantie dit makkelijker aan de kant schuiven. Of dat een wenselijke zaak is, valt maar te betwijfelen.
Klopt. En daarom heb je nu dus de kromme situatie dat als je bijvoorbeeld een afvalverwerkend bedrijf in Roosendaal wil starten, je een vergunningaanvraag indient bij de provincie die gezeteld is in Den Bosch (provinciaal gezag volgens IVB). Die kennen de situatie ter plaatse niet, en vragen dan advies aan de lokale gemeente in Roosendaal. Met alleen maar extra communicatielijnen (waarbij iedereen er weer 'iets van moet vinden') als gevolg.6) Veel kleine instanties hebben vaak wel een historische band met het gebied en beschikken vaak over veel extra informatie binnen hun eigen gebied. Bij het samenvoegen van deze instanties heb je grote kans om dat soort informatie te verliezen.
Het hoeft ook niet per se schaalvergroting te zijn. Sommige taken die een regionaal karakter hebben kunnen geparkeerd worden bij een lager regionaal gezag, taken die een groter gebied behelzen kunnen bij het rijk worden ondergebracht.Natuurlijk zijn er ook zat redenen om wel schaalvergroting toe te passen. Maar ik vraag me wel af of die daadwerkelijk behaald zullen worden. Van ideaal tot realisatie zit een grote stap.