Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Steentje
Artikelen: 0

Re: Lichtsnelheid

We begrijpen je (i.e.g. ik begrijp je), alleen is datgene wat jij belangrijker vindt simpelweg niet het onderwerp van dit topic.

O.K., maar als iemand als reactie op dit onderwerp een quote aanhaalt die de twee betekeninssen doorheen gooit kan het geen kwaad om dat even te melden...

Maar ik geef toe, wat ik belangrijk vind aan de constante lichtsnelheid is totaal onbelangrijk in deze topic. Mea culpa.

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Pineukio

We begrijpen je (i.e.g. ik begrijp je), alleen is datgene wat jij belangrijker vindt simpelweg niet het onderwerp van dit topic.
Einstein vermelde niet voor niets... "In vacuum"... Het heelal was ooit minder vacuum,ruimte/tijd was destijds meer verbogen dan nu,2 factoren die snelheidsbepalend zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Pineukio

Het is lastig om op dit moment te bepalen wat de lichtsnelheid werkelijk is,aangezien wij nooit hebben kunnen meten in een absoluut vacuum,die mijns inziens eigenlijk onmogelijk kan bestaan..... Volgens Einstein buigt een foton de ruimte al... En waneer je een koort door een bol als een gebogen lijn plaatst,zal deze de werkelijke snelheid doen veranderen,aangezien de afgelegde weg langer is geworden.... Dus zelfs 1 enkel foton in een absoluut vacuum,is al een onzekerheid,die we al eerder zagen door Heisenberg bepaald.En waneer je de ruimte buigt,buig je tevens de tijd... ](*,)
Pineukio

Licht kent dus onmogelijk t=0
317070

Het is lastig om op dit moment te bepalen wat de lichtsnelheid werkelijk is...
De meter en de seconde zijn zo gedefinieerd dat de lichtsnelheid EXACT 299,792,458 m/s is. Dus al het andere met Heisenberg en relativiteit hebben hier niet veel mee te doen...

En waarom denk je dat een foton de ruimte buigt? Een foton heeft geen massa...
Licht kent dus onmogelijk t=0
Wat bedoel je hier nu mee?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Math-E-Mad-X

En waarom denk je dat een foton de ruimte buigt? Een foton heeft geen massa...
Een foton zal inderdaad de ruimte buigen, hij heeft namelijk energie en energie kromt de tijd-ruimte.

Een andere manier om dit te zeggen is dat een foton relativistische massa heeft en daarmee de tijd-ruimte kromt, ondanks dat zijn rustmassa nul is. Alhoewel de termen "relativistische massa" en "rustmassa" in de moderne natuurkunde niet echt meer gebruikt worden. Meestal spreekt men simpelweg over "massa" wanneer men rustmassa bedoelt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Math-E-Mad-X

Het is lastig om op dit moment te bepalen wat de lichtsnelheid werkelijk is,aangezien wij nooit hebben kunnen meten in een absoluut vacuum,die mijns inziens eigenlijk onmogelijk kan bestaan.....
Dit is geen argument, omdat we, ondanks dat we een absoluut vacuum nooit zullen bereiken, we wel een absoluut vacuum kunnen benaderen en daarmee de lichtsnelheid zeer nauwkeurig kunnen bepalen. Inderdaad zullen we nooit de lichtsnelheid exact kunnen meten, maar dat geldt letterlijk voor alles in de natuurkunde.

De uitspraak "alle dingen vallen naar beneden" is bijvoorbeeld ook maar een benadering, we kunnen immers onmogelijk alle dingen laten vallen om te kijken of ze inderdaad allemaal naar beneden vallen.

(Even afgezien van het feit zoals boven vermeld, dat de meter en de seconde zodanig gedfinieerd zijn dat we de lichtsnelheid exact weten.)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Pineukio

Math-E-Mad-X schreef:Dit is geen argument, omdat we, ondanks dat we een absoluut vacuum nooit zullen bereiken, we wel een absoluut vacuum kunnen benaderen en daarmee de lichtsnelheid zeer nauwkeurig kunnen bepalen. Inderdaad zullen we nooit de lichtsnelheid exact kunnen meten, maar dat geldt letterlijk voor alles in de natuurkunde.

De uitspraak "alle dingen vallen naar beneden" is bijvoorbeeld ook maar een benadering, we kunnen immers onmogelijk alle dingen laten vallen om te kijken of ze inderdaad allemaal naar beneden vallen.

(Even afgezien van het feit zoals boven vermeld, dat de meter en de seconde zodanig gedfinieerd zijn dat we de lichtsnelheid exact weten.)
Ik geef je een stuk ruimte die op dit moment 1000 meter is.Jij meet dit stuk op en komt tot de conclusie dat dit klopt.In 100.000 jaar krimt dit stuk ruimte door verlies aan ruimte kromming,door versprijding van de geheele energie nivo's binnen de nu ons bekende ruimte.Ik vraag jou opnieuw deze ruimte te meten.Jij zal tot de conclusie komen dat de 1000 meter onveranderd is gebleven.Maar voor het licht is deze afstand ingekort en verplaatst het licht zich sneller als dat jij dacht.De zwaartekracht of ruimte/tijdsbuiging heeft langere armen als meeniggeen denkt. ](*,)
Pineukio

De ruimte is variable en het licht heeft te maken met de ruimte. De meter is constand,maar daar heeft nu juist het licht,geen fluit mee te maken. ;)

Ik geef je een gedachte experiment...

Jij zit met je kont op een foton en vliegt langs de aarde af,welke snelheid heeft de aarde ten opzichte van jou?En hoe verklaar je dat de aarde ondanks je uitkomst uit massa bestaat? ](*,)
gouwepeer

Door relativiteit zul je enkel nog licht zien vanuit 1 punt vlak voor jou, en 1 punt vlak achter je. In die 2 punten zie je echter wel al het licht dat vanuit alle richtingen op je af kwam.

Ik denk dus niet dat je echt kan zien dat je de Aarde voorbij gaat.

Verder weet ik niet of tijdsdilatatie van invloed is als je met precies snelheid c reist.

En om niet te vergeten..... op het moment dat ik met mijn kont op een foton zit bevind dat foton zich niet in een vacuum en geef ik dat foton (veel teveel) massa.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Marko
Moderator

Dit topic is tijdelijk gesloten. Een deel van de berichten voldoet namelijk niet aan de eisendie wij stellen met betrekking tot wetenschappelijkheid. We overleggen met het moderatorteam over hoe we verder gaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!