Ard
Artikelen: 0

Re: Vlindermes illegaal?

Het vlindermes of balisong is een soort opvouwbaar zakmes met twee handvatten die rond kunnen draaien in tegengestelde richting, dusdanig dat, wanneer het mes gesloten is, de mesbladen binnen de groeven in de handvatten worden verborgen. In de handen van een ervaren gebruiker kan het messenblad snel worden uitgevouwen met één hand. Bewegingen met het mes worden gemaakt als kunstvorm of voor het vermaak en vereisen grote vaardigheid.
balisong.com schreef:the home of the original Balisong, occasionally called the Batangas knife, a deadly weapon that, in the hand of an expert, can be opened as fast as, if not faster, than a Western switch blade.  

Balisong, as history tells us, traces it's ancestry to as far back as 800 A.D., as one of the ancient weapons of the mystic art of the Malaya-Polynesian fighting systems -- Kali.

wikipedia schreef:Leatherman multitool

These are generally chosen for infrequently needed repair work in light of the following qualities:

compact and light (suitable to wear in a belt holster in some applications)  

constructed as a single piece with various moving parts, so one component is not lost while using another  

when collapsed for storage, relatively smooth and blunt compared to the equivalent discrete tools, thus reducing frequency of damage to items stored along with it.
Wellicht zullen uit bovenstaande omschrijvingen wel enige verschillen naar boven komen. Een van de meest opvallende is dat het vlindermes uit de Polinesische vechtkunst komt en de multitool uit de gemiddelde gereedschapskoffer. Ach, een klein verschil, maar waarom dan niet gelijk een geweer legaliseren. Ik moet wel eens een extra gaatje in mijn riem slaan. Dat gaat natuurlijk veel stoerder met een Beretta92FS. Toch?
timwaagh

vlindermessen zijn alleen onder bepaalde voorwaarden verboden. vlindermessen met een lemmet niet langer dan 7 cm en die geen stootplaat hebben mogen gewoon.... (...ik weet er niks van...ik heb slechts wat gegoogled en kwam op een pagina van de politie..).

maar waarom zou je ook een mes nodig hebben met een lemmet langer dan 7 cm anders dan iemand flink te beschadigen....
GJ_

als je m tog nie gebruikt als wapen fint ik ut geen illegaal wapen!!!!
Goedzo Jappie. Ik heb hier een hele mooie UZI met scherpe munitie en een schitterende M20 bazooka launcher met een kist bazooka's staan en die gebruik ik niet als wapen.

Dus niet illegaal vlg Jappie!

Afbeelding

US M-20

Eerst nadenken Jappie,

dan pas schrijven.
albert davinci

hallo  

ik vind het bullshiet da jullie hier zege dat vlindermes verboden zou moeten blijven jah ik bedoel ik heb het altyd op zak altyd elke dag waar ik ok ben ! en ik heb het al 2keer gebruikt en 2 keer heeft het me geholpen om nie int ziekenhuis te liegen dus ik zou zegen als je het gebruikt voor je te beschermen zou ik zegen moet het nog mogen!! nu heb ik en leger mes van die grote ma da kank slecht inmn zak steken
Toch gek hé dat de één meerdere keren al een ernstige vechtpartij heeft gehad en de ander nooit ruzie heeft (cynisch bedoeld natuurlijk). Zou het niet kunnen dat je het zelf opzoekt? Ik heb dat soort problemen toch niet hoor. Ik heb nog nooit zelfs ook maar een beetje geweld hoeven te gebruiken, ik voorkom dat ik in zo'n situatie kom.

Ik heb maar één keer last gehad van geweld. Er was een optreden en 2 mannen wilden met elkaar op de vuist gaan (werd beschuldigd van sexuele intimidatie). Ik ben er tussen gaan staan en heb met mijn stem en woorden er voor gezorgd dat ze uit elkaar gingen (voor mij niet zo'n probleem omdat ik groot, jong en sterk ben en ik aan judo doe, ik weet dat ik ze waarschijnlijk aan kan als het nodig zou zijn). Ik heb enkel één lichte klap tegen hoeven te houden die natuurlijk niet op mij gericht was. Ik heb het dus zonder enig geweld opgelost. Als je veel last hebt van geweld dan zoek je het echt zelf op. Ik voorkom liever dat er geweld is door woorden en rede te gebruiken, is iemand daar niet ontvankelijk voor dan negeer ik de persoon zolang ik niet met hem kan praten. Dat is heel wat beter en constructiever dan er op los slaan.

Ben maar blij dat een vlindermes illegaal is. Dat is om jongens als jou te beschermen tegen zichzelf. Wat als die andere jongens door gingen en jij ze gestoken zou hebben? Dan zou jij nu voor 10 jaar of langer in de gevangenis zitten en geen toekomst meer hebben.
albert davinci

wrm is het onnodig ? ik vind het wel nodig voor je eigen bescherming vind ik dus maar dat is ieder zijn eigen mening als er nu opeens 4 man afkomen op u wat doe je dan je bijenlaten slaagen?  
Je zou er ook voor kunnen kiezen om geen ruzie te zoeken en zo te voorkomen dat er 4 man op jou afkomen :wink:

Dat is echt niet zo moeilijk hoor.

Dat is beter dan dat je in de gevangenis terecht komt doordat jij iemand hebt neergestoken. Het is ook beter dan dat jij in het ziekenhuis komt omdat die anderen ook wapens hebben en jij het verliest, ze hoeven nog niet eens gewapend te zijn, ze kunnen ook jouw vlindermes afpakken en dan hebben zij ineens het wapen.
ik niet ik heb altyd vlindermes op zak en kan er deftig me ronddraaie en als ze da zien zijn ze al bang en als dat nie helpt moet je hard doen ! en gebruiken ! dat is alleen voor je eigen veiligheid!
All show and no go :)

Dit zegt mij genoeg. Het ronddraaien is totaal onnuttig in het gevecht hoor, het is eerder een beetje opscheppen en je stoerder voordoen dan dat je bent.

Het feit dat jij daar zo trots op bent dat je daarover opschept vind ik verontrustend.

Wat voor je eigen veiligheid belangrijk is is het feit dat je voorkomt dat je ruzie krijgt. Weet je wat de belangrijkste regel is in elke zelfverdedigingsklas (judomaatjes van mij geven het)?

Dat je voorkomt dat je in een gewelddadige situatie terechtkomt. Als je een gevaarlijke situatie ziet aankomen dan moet je deze situatie vermijden (weglopen dus :) ). Als de situatie al gevaarlijk is en je kan niet meer weglopen dan trek je de aandacht van andere mensen (gillen, aanbellen aan een deur enz.). Als dat nog niet helpt en iemand heeft jou vast, dan en dan pas gebruik je geweld en niet meer dan wat nodig is om uit deze gevaarlijke situatie te komen.

Elke zelfverdedigingstrainer zal jou dit vertellen.
Ger

Dit topic is geboren kort voordat ik hier op het forum ging rondneuzen. Anders had ik er zeker op gereageerd. Op mijn eigen forum (over zwaarden) is een soortgelijke discussie al enkele keren gevoerd.

Kijk, natuurlijk is het zo dat een vlindermes ongevaarlijk is als het opgeborgen in de kast ligt. En natuurlijk is het zo dat als je met een vlindermes rondloopt, je dan niet perse mensen hoeft dood te steken. En natuurlijk is het ook zo dat je met de gemiddelde balpen ook iemand kunt vermoorden. Maar dat is helemaal niet het punt. Bij zwaarden is het zo dat het legaal is om ze te bezitten, maar je mag er niet mee over straat rondlopen terwijl je het zomaar kunt pakken en gebruiken. De enige manier om het te vervoeren is als het goed verpakt zodat je het niet binnen 2 tellen kunt gebruiken en het liefst ook onherkenbaar. Het eerste spreekt voor zich denk ik, het tweede is vooral om te voorkomen dat mensen zich bedreigd voelen, reageren en het uit de hand loopt. Het zomaar voorhanden hebben van een zwaard is ten strengste verboden, en dat is hartstikke logisch. Als je over straat loopt, heb je het zwaard ook helemaal niet nodig.

Dit is een goede manier om te zorgen dat liefhebbers van zwaarden hun hobby kunnen beoefenen, normaal naar hun dojo kunnen en daarbij hun eigen zwaard kunnen gebruiken. Eigenlijk zou het ook zo moeten zijn met vlindermessen. Een vlindermes is compleet nutteloos als je over straat loopt. Voor het uitgaan nutteloos, bij boodschappen doen nutteloos, als je bij mensen op bezoek gaat nutteloos, enz. Als je een vlindermes hebt, gebruik het dan lekker thuis. Wil je het vervoeren, pak het dan goed in (bijvoorbeeld in een doosje, etui, gewikkeld in papier en dat dan nog eens in een tas). Dan ben je verstandig bezig. Anders niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
OneStepForward

Omdat het als 14 jarig jongetje erg leuk, spannend en stoer is.

Maar in mijn geval vond ik het handig voor als ik door het bos liep en ik om een duistere reden aan een tak wilde snijden.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Ger

Assassinator schreef:*zucht* ik snap zoiezo niet waarom iemand een mes of ander wapen op zak wil hebben! why can't we all just get along :)

(dit is trouwens echt grave digging at it's best :) )
Waarom ze het op zak willen hebben snap ik ook niet. Wel waarom ze het willen hebben. Het is een aparte hobby, dat moet ik toegeven (je zou eens moeten weten hoe mijn sollicitatiegesprekken aan het eind steeds verliepen :) ). Maar zoals gezegd, als je het zomaar op zak hebt in het openbare leven ben je echt stom bezig.
- Jimi Hendrix -
albert davinci

Misschien zijn sommige puberjongens wel zo onzeker dat ze zo'n mes op zak willen hebben als compensatie. Dat zou ook verklaren waarom ze zich bezig houden met het fraai uitziende maar nutteloze zwaaien.

Ze zouden beter judo of zelfverdediging doen, is nuttiger. Van judo worden ze ook nog een beetje een vent. :wink:

Inderdaad, als je met zo'n mes op zak rondloopt zonder een functionele reden dan zoek je gewoon de problemen op.
Omdat het als 14 jarig jongetje erg leuk, spannend en stoer is.  

Maar in mijn geval vond ik het handig voor als ik door het bos liep en ik om een duistere reden aan een tak wilde snijden.
Er is niets spannends aan, tenzij jij van plan bent om het ooit te gebruiken, dan zal het zeker spannend zijn maar wel op een hele vervelende manier. Er zijn dan namelijk 2 mogelijkheden; je belandt in het ziekenhuis of in de gevangenis. Erg spannend maar niet leuk.

Stoer? Laat me niet lachen. Je bent stoer als je uitblinkt in een sport, je bent stoer als je iemand in nood helpt en daarbij enig risico aanvaard. Als je een mes op zak hebt zonder reden dan ben je juist laf omdat je bang bent voor problemen en dat je het zonder een wapen niet aan kan.
Waarom wil je dat toch?

Neem me niet kwalijk maar ik vind dat toch wat ziekelijk gedrag. Waar zou je iets willen beschadigen?
OneStepForward

albert davinci schreef:Er is niets spannends aan, tenzij jij van plan bent om het ooit te gebruiken, dan zal het zeker spannend zijn maar wel op een hele vervelende manier. Er zijn dan namelijk 2 mogelijkheden; je belandt in het ziekenhuis of in de gevangenis. Erg spannend maar niet leuk.

Stoer? Laat me niet lachen. Je bent stoer als je uitblinkt in een sport, je bent stoer als je iemand in nood helpt en daarbij enig risico aanvaard. Als je een mes op zak hebt zonder reden dan ben je juist laf omdat je bang bent voor problemen en dat je het zonder een wapen niet aan kan.
Ik hoopte dat mijn post duidelijk was.

Als 14 jarig jongetje zijnde was het wel spannend en leuk. Net zoals op jonge leeftijd klooien met vuurwerk ook weg leuk was.

Dan kun je wel aangeven dat jij dat niet vindt, maar dat doet daar dus helemaal niks aan af. Kinderen blijven ondanks dat wapens stoer vinden en blijven met vuurwerk klooien en zullen ongetwijfels later hun kinderen gaan waarschuwen tegen dat soort dingen. Die kinderen gaan het ondanks dat ook gewoon weer zelf doen. etc.
Waarom wil je dat toch?

Neem me niet kwalijk maar ik vind dat toch wat ziekelijk gedrag.
Dat is creatief bezig zijn met hout. Ik maakte zo hele versierde wandelstokken, of speren die je kunt weg werpen. Best leuk hoor, als je aan het lopen bent.
Waar zou je iets willen beschadigen?
Ach, of ik nou in een tak ga snijden, of dat de natuur die tak loopt weg te rotten, ik zie weinig verschil.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Assassinator

als de tak al afgebroken ligt zie ik geen probleem :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
albert davinci

OneStepForward schreef:
albert davinci schreef:
Er is niets spannends aan, tenzij jij van plan bent om het ooit te gebruiken, dan zal het zeker spannend zijn maar wel op een hele vervelende manier. Er zijn dan namelijk 2 mogelijkheden; je belandt in het ziekenhuis of in de gevangenis. Erg spannend maar niet leuk.

Ik hoopte dat mijn post duidelijk was.

Als 14 jarig jongetje zijnde was het wel spannend en leuk. Net zoals op jonge leeftijd klooien met vuurwerk ook weg leuk was.

Dan kun je wel aangeven dat jij dat niet vindt, maar dat doet daar dus helemaal niks aan af. Kinderen blijven ondanks dat wapens stoer vinden en blijven met vuurwerk klooien en zullen ongetwijfels later hun kinderen gaan waarschuwen tegen dat soort dingen. Die kinderen gaan het ondanks dat ook gewoon weer zelf doen. etc.
Waarom wil je dat toch?

Neem me niet kwalijk maar ik vind dat toch wat ziekelijk gedrag.
Dat is creatief bezig zijn met hout. Ik maakte zo hele versierde wandelstokken, of speren die je kunt weg werpen. Best leuk hoor, als je aan het lopen bent.
Waar zou je iets willen beschadigen?
Ach, of ik nou in een tak ga snijden, of dat de natuur die tak loopt weg te rotten, ik zie weinig verschil.
Ik had begrepen dat je het over jouw jeugd had hoor :wink:

Als je het gebruikt om takken te bewerken om zo wat creatief te zijn dan vind ik dat zeer normaal. Ik had het wat anders begrepen.

Wat er spannend aan is om zo'n mes op zak te hebben is en blijft voor mij een raadsel.
RobertJ

Ik denk dat dit draadje ondertussen wel aantal dingen duidelijk maakt.

1. dat vlindermessen terecht als klasse 1 wapens beschouwd worden, en daarom ook verboden zijn volgens de Nederlandse wapenwet.

2. dat het duidelijk mogen zijn dat vlindermessen voorlopig ook gewoon klasse 1 blijven, er ook nu weer aangetoond dat het wapen geen toegevoegde waarde heeft anders dan dat het een steekwapen is.

3. Dat sommige mensen duidelijk een andere hobby moeten gaan zoeken. Dat is erg nuttig want hun huidige hobby brengt ze vroeg of laat in contact met sterke arm van de wet.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
Ger

Punt 1 en 2 ben ik met je eens. Punt 3 echter niet. Misschien weer persoonlijk, maar ik ben een liefhebber van zwaarden, en velen met mij. Moeten wij allemaal maar een andere hobby zoeken omdat er een paar idioten zijn die niet de verantwoordelijkheid aankunnen om verstandig met hun hobby om te gaan? Da's net zoiets als voetbalsupporters een andere hobby laten zoeken omdat een paar klojo's zonodig moeten relschoppen.

De idioten en de klojo's moeten we aanpakken, en laat de rest gewoon van hun hobby genieten zou ik zeggen.
- Jimi Hendrix -
Assassinator

zwaarden zijn natuurlijk een interessant onderdeel van de geschiedenis, ik snap heel goed waarom mensen deze verzamelen en eventueel mee oefenen. niks vreemder dan het verzamelen van koekkoeksklokken :) een vlindermes hoort niet in dat rijtje thuis.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Terug naar “Rechtswetenschappen”