Antoon schreef:Wat vinden jullie van drank gebruik onder jongeren?
Met jongeren bedoel ik vooral de kinderen onder de 16 jaar
Het gaat mij vooral om jullie mening
Wat ik vind van drank gebruik of van hèt drankgebruik?
Ik ben het eens met de wet waardoor personen onder de 16 geen drank kunnen krijgen.
De 18 jaar voor sterke drank snap ik niet helemaal. Je kunt even goed bezopen raken met met bier. Sterker nog, ik vind het met bier makkelijker dan met bijv. Whiskey.
Daarbij ik ken maar heel weinig mensen met die leeftijd die aan de sterke drank gaan. Toen ik 17 en zelfs een paar jaartjes daarna zag ik al stom verbaasde blikken als ik bijv. vodka dronk. En moest ook er vaak bij zeggen dat ik het puur wilde, anders kreeg ik er al zooi doorheen zonder het te vragen.
Mensen onder de 16 dronken vind ik wat vreemd over komen. En één keer kan ik begrijpen, maar dat er lui zich elke week klem zuipen rond die leeftijd vind ik echt niet gezond (zowel letterlijk als figuurlijk). Je zou er zelfs over kunnen discuseren of je de grens op 18 moet leggen. Of dat wel een goed idee is weet ik alleen niet. Laten ze eerst maar voorkomen dat 15 en jonger er niet aanraken.
Goed idee zou zijn om breezers onder de opium wet te laten vallen.
Mensen die bier lusten geven immers al een soort van volwassenheid aan.
Wat ik trouwens veel enger vind is het joint gebruik onder minderjarigen. En dan bedoel ik het regelmatig gebruik (kende wel lui die zelfs door de weeks aardig wat blowden). Dat spul remt echt je leerprestaties.
Er zit een kleine enquete bij waar jullie ook jullie mening over kunnen geven.
Ik koos <16.
Al best jong (8?/10??) mocht ik wel us een slokje bier of kreeg ik "sneeuwwitje" van m'n ouders. Later (14??) mocht ik in de zomer wel us een flesje oudbruin en heel soms een pilsje. Maar dat was thuis.
Vanaf m'n 16e begon ik al een beetje meer te drinken. Vanaf 17e nam dat pas echt wat meer aan. Vanaf toen begon een periode dat ik elke drank gedronken wilde hebben. Ik denk dat ik 17 of 18 was toen ik echt flink bezopen was. Maar ik dronk opzich best sporarisch.
Wilde toen nooit meer gaan drinken en was van plan geheel onthouden te worden. (de dag daarna was dat over toen ik een biertje van iemand aangeboden kreeg. Toen leerde ik ook een belangrijke maar erg gevaarlijke les: met alcohol kun je katers weg drinken.)
Ben pas de laatste jaren (rond m'n 19e/20e?) wat meer gaan drinken.
Probeer me alleen niet bezopen te zuipen. Aangeschoten vind ik niet erg, dronken vind ik niet leuk en niks aan.
Ik merk trouwens wel dat ik sinds een half jaar denk ik wel een lichte gewenning heb. Kan slecht slapen als ik niet een paar biertjes drink.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer