StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: Nationale wetenschapsquiz competitie!

Nice, heb er dit jaar een goed gevoel over (heb ik elk jaar met wisselende resultaten dus geen drol van te zeggen).

Ik ben benieuwd Raspoetin wie er gelijk heeft met de mollenvraag. Deze vraag kan echt alle kanten op gaan. ;)

Bart heb je de uitslagen nog van voorgaande jaren? Is misschien wel leuk om die eens in een trendlijn oid te zetten. Zegt natuurlijk niets met een n<30 maar goed.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Tommeke14

Ik ga voor een 7-tal juiste

Weet niet meer wat het vorig jaar was, maar het was geen vette

Ik zoek niks op, dus meedoen voor de prijzen zit er sowieso niet in

Ik vond het precies wel gemakkelijker dan vorig jaar, meer vragen die ik toch redelijk zeker wist, maar meer vragen ook waar ik ook totaal geen idee van had
In physics I trust

Ongeveer hetzelfde denk ik, ook zonder opzoeken. Je staat er soms van te kijken hoe weinig je soms nadenkt over alledaagse zaken.

Die vraag over de mol intrigeert me ook wel ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Rhiannon
Moderator
Social:

Ik zoek niks op, dus meedoen voor de prijzen zit er sowieso niet in

Bij mij evenmin, maar ik zoek ook niks op, want ik wil gewoon weten wat ik op m'n ouwe dag nog zomaar paraat in de hersens heb.
Contra principia negantem disputari non potest.
Jan van de Velde
Moderator

Ik wil ook wel weer eens verliezen, en zodoende ingevuld.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Bart

Nog 1 dag om de antwoorden in te vullen!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Dommerik

Heb de mijne ook zojuist ingezonden, doch ik vrees buiten mededinging vanwege het tijdsstip ;)

Vraag 4, van het touwtje, is overigens een simpele. Ik heb eerst getracht te rekenen maar da's flauwekul. Stel dat het omhooggetrokken touw de aarde een kilometer verder raakt, dit door de kromming van de aarde.

Het touw dat over de aarde ligt mag -verwaarloosd- als een rechte lijn worden gezien, dit touw is dan 1000 meter lang. Het omhooggetrokken touw is vervolgens 1000,5 meter lang. Pythagoras loslaten --> de hoogte is 31 meter. Het goede antwoord moet daarom 120 meter zijn ;)
Jan van de Velde
Moderator

Ik wil ook wel weer eens verliezen, en zodoende ingevuld.....
4 of 5 fouten geloof ik, als dat de topscore is staat het er slecht voor met WSF
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
317070

Oei, ik heb de deadline gemist ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bart

4 of 5 fouten geloof ik, als dat de topscore is staat het er slecht voor met WSF

Ik had er 2 fout. Ik zal (hopelijk) vanavond de uitslag op het WSF bekend maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Bart

En dan nu al de uitslag.

Ik heb met mijn twee fout toch heel goed gescoord: namelijk als beste. Het is lang geleden (ik geloof 2006) dat dat voor het laatst was. Ook anusthesist heeft het goed gedaan, met maar 1 fout meer. Echter, deden wij beiden buiten mededingen mee.

Er zijn nog twee mensen met drie fout, die wel mee dingen naar de prijs: Confusie en Raspoetin.

Uit loting is de volgende winnaar getrokken:

Confusie

Gefeliciteerd.

Onderstaand alle standen voor de mensen die hun antwoorden (op tijd) hebben ingevoerd. Door een foutje in de database staat vraag vier in kolom 3 en vraag 3 in kolom 4
wsf_nwq2010
wsf_nwq2010 602 keer bekeken
Alle correcte antwoorden met uitleg zijn (binnenkort) te vinden op de website van de nationale wetenschapsquiz: http://www.nwo.nl/nwq
Dommerik

Ik had in ieder geval 1 leesfout ;) ; het bakje alcohol was door mij leeggekieperd buiten het aquarium ....

Met het antwoord op de liftvraag kan ik me moeilijk verenigen. Ga met je rug tegen de muur staan en vouw je handen in een kommetje voor de buik. Vraag iemand zijn ene voet in jouw handen te zetten en zo omhoog te klimmen. Als hij in een omhooggaande beweging zit is de belasting voor jouw benen groter dan op de momenten dat hij op dezelfde hoogte blijft. De lift gebruikt dus per seconde meer energie als je de roltrap oploopt. Je bent wel eerder boven, en voor de totaal door de lift gebruikte energie maakt het niet uit, maar de vraag was wat er gebeurt terwijl je op een roltrap klimt.

De Tibetaan had ik goed, doch dit soort vragen horen niet thuis in de wetenschapsquiz. Hoe/waar je moet vergelijken had in de vraag aangegeven moeten worden.

Ik had zo 10 vragen goed.
Tommeke14

Wow, toch veel meer juist dan ik had verwacht ;)

Van de voorlaatste vraag was ik nochtans redelijk zeker...

Als je een schip laadt met zelfde massa staal ligt het zwaartepunt lager vanwege de hogere dichtheid,

Dichter bij het wateroppervlak wat het stabieler maakt

Maar blijkbaar niet...
Jan van de Velde
Moderator

Tiens, Confusie en Raspoetin (en ook Bart) gefeliciteerd. ;)

Zelf was ik er kennelijk een vergeten in te vullen, (de blauwe plek) maar die had ik toch moeten gokken. Met de roltrapvraag ben ik ook nog steeds niet mee, ik denk nog steeds in termen van evenveel arbeid in kortere tijd, dus meer energie per seconde. Laten we trouwens maar niet gaan zeuren over een grotere luchtweerstand door de hogere snelheid.......

Bij de houtboot heb ik geen ogenblik stilgestaan bij zoiets als eigenfrequenties.
Wien Ee

Nou dank jullie wel! Dit is al de tweede keer dat ik een wetenschapsquiz-prijs win bij het wetenschapsforum. Nog een keer mijn best doen, misschien win ik nog eens de landelijke wetenschapsquiz. ;)

Ik begrijp het regeltje dat moderators niet mee mogen doen, trouwens niet helemaal. Moderators hebben toch ook geen inzicht in de antwoorden? En als het gaat om betrokkenheid bij het forum. Ik ben zelf al jaren nieuwsposter. Nou ja, hoe dan ook ik heb de link naar het boek dat ik heb gewonnen, ingezien. Het is een mooi boek! Dank jullie wel!
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Terug naar “Sciencetalk café”