Puzzel Puzzels
Ard
Artikelen: 0

Re: Links- of rechtshandig

Linkshandig. En ik denk wel dat ik weet waarom linkshandigen slordig schrijven op het bord. Ze vegen het geschrevene gelijk weer uit met de hand waarmee ze schrijven. Misschien ook een verklaring voor onze vermeende taalongevoeligheid. We hebben nooit kunnen oefenen. Ook met vulpennen vegen we alles gelijk weer uit. Vlekken op papier, en onze hand. Maar gelukkig hebben we meer ruimtelijk inzicht zodat we ruimte tussen het vel en onze hand houden. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Zeker niet als je lang moet schrijven om je taalgevoeligheid op te krikken.

Gelukkig wordt er inderdad steeds meer rekening gehouden met ons, linkshandigen...

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

-Prescott-

Hmm.. ik ben bijdehand :roll: (tweehandig)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kada

ik ben linkshandig en heb totaal niets met wetenschap (behalve psychologie dan :roll: ). exacte vakken vermeed ik altijd zeer heftig omdat ik er echt heel slecht in ben.

ik ben veel meer een gevoelsmens en op school was ik goed in vakken als maatschappijleer en godsdienst.

ik heb ook maatschappelijk werk gestudeert en wandelde door die theorie heen, maar vraag mij geen boekhoudkundige sommetjes op te lossen ofzo want ik breek mijn nek erover.

dus ik zit toch iets anders in elkaar dan ik volgens de theorie zou moeten zitten.
Saskia.

Tsjah.. Je bent een uitzondering dan waarschijnlijk.. Maar ik zie dat sommige mensen t opvatten in de zin van: iedereen met wiskundig en ruimtelijk inzicht is linkshandig. Dat is dus niet zo, je kunt prima in de bouw werken terwijl je rechtshandig bent. Slechts 10% van de nederlanse bevolking is linkshandig. En dat wil uiteraard niet zeggen dat maar 10% van de nederlandse bevolking ruimtelijk inzicht heeft.
Who wants to live forever?
kalamatiki

ik ben twee handig geworden ik heb al mijn ledematen nog hoor.

mij is aangeleerd om rechtshandig te schrijven en dat deed ik dan ook maar, maar het is nooit echt netjes zelfs als ik heel langzaam en heel erg mijn best doe niet toen dacht ik een jaar geleden laat ik het is met links proberen raar maar waar het was netter dan met rechts, nog steeds niet prachtig maar beter ik was natuurlijk gewend om alles met rechts te doen maar voetballen heb ik altijd al met 2 voeten gekund maar tekenen nog wel met rechts ik vind het zelf maar raar, ik had er nooit echt bij stil gestaan dat ik met links beter was maar het onderdrukte vermoeiende gevoel dat je voelt als je met je tegenovergestelde hand schrijft heb ik nog wel dus mensen probeer ook is met je andere hand te schrijven misschien verbeterd het, En bovendien ben je vast gewend als je om een of andere reden niet meer met je gewende hand kan schrijven.
amadnesssharedbytwo

Goed, ik wil dus meedoen aan die poll, alleen weet ik niet wat ik moet aanduiden.

Ik schrijf met rechts, maar dat is eigenlijk het enige wat ik doe met rechts.

Ik schop links, ik drink links, ik bel links.

Maar mn gitaar speel ik wel zoals een rechtshandige...

In de war. Help?
Dalton

Er bestaat nog een vierde vorm (wat in dit topic ook wel duidelijk is geworden).

Rechtshandig

Linkshandig

Tweehandig (ambidextrie)

Gemixt handig (Cross-dominance) (Geen idee wat het Nederlandse woord echt is)

Ambidextrie is dat je heel veel dingen evengoed met rechts kan als met links, komt weinig voor.

Meer bij linkshandigen die rechts opgevoed zijn dus geforceerd ambidexter zijn.

Cross-dominance is dat je sommige taken rechtshandig bent en andere taken linkshandig.

Als je dan linkshandige taken met rechts doet voelt dat verkeerd aan en gaat lastig.

Zelf ben ik Cross-dominance net zoals meer mensen die hier gereageerd hebben.

Schrijven met links gaat echt niet, poolen, boogschieten en dergelijke voelt beter met links.

Bijna niemand is absoluut links of rechts het is een gradatie van -10 tot +10 met -10 voor puur linkshandig en +10 voor puur rechtshandig. 0 is puur crossdominace.

Zelf schat ik mezelf op +3 dus meer rechtshandig dan links.

De schaal van -10 tot 10 is maar als voorbeeld, ik weet niet of er een echte officiële schaalverdeling voor is.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
anusthesist

Dalton schreef:Er bestaat nog een vierde vorm (wat in dit topic ook wel duidelijk is geworden).

Gemixt handig (Cross-dominance) (Geen idee wat het Nederlandse woord echt is)
Ah kijk, dat verklaart bij mezelf ook een boel. Ik kan heel moeilijk met mijn rechterhand fijne bewegingen maken met mijn vingers, behalve het schrijven hoewel dat meer pols- en armwerk is dan pure vingermotoriek. Bij racespelletjes bijvoorbeeld op de PC kan ik onmogelijk met rechts sturen (pijltjestoetsen indrukken), terwijl de de rem vaak de spatiebalk (links van de pijltjes) is, waardoor ik met gekruiste armen aan het spelen ben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
klazon
Pluimdrager

Ik ben zelf uitgesproken linkshandig. Schrijven b.v. kan ik alleen maar links, ook nooit rechts hoeven schrijven. Ik snap dan ook niet zo goed de reacties van mensen die op school gedwongen zijn rechts te schrijven. Dat is toch iets van voor de oorlog, of waren ze bij mij op de lagere school zo liberaal?

Sommige dingen kan ik ook rechts, b.v. bij schroevendraaien wissel ik links en rechts af als de vermoeidheid toeslaat.

De computermuis bedien ik rechts, vanaf het begin bewust voor gekozen. Dat krijg ik nu links niet voor elkaar, zeker niet als het op de pixel nauwkeurig moet.
Aries

Tweehandig =D>

Ik kan alles behalve schrijven zowel links als rechtshandig. Ik schrijf wel links.
klazon schreef:Ik ben zelf uitgesproken linkshandig. Schrijven b.v. kan ik alleen maar links, ook nooit rechts hoeven schrijven. Ik snap dan ook niet zo goed de reacties van mensen die op school gedwongen zijn rechts te schrijven. Dat is toch iets van voor de oorlog, of waren ze bij mij op de lagere school zo liberaal?

Sommige dingen kan ik ook rechts, b.v. bij schroevendraaien wissel ik links en rechts af als de vermoeidheid toeslaat.

De computermuis bedien ik rechts, vanaf het begin bewust voor gekozen. Dat krijg ik nu links niet voor elkaar, zeker niet als het op de pixel nauwkeurig moet.
Helaas dat is de "kerk" schuld ... Links is (volgens hun) de kant van de duivel dus als je linkshandig bent dat is "fout"

De idioten ...
Jona444

Ben ook een leftie. Volgens de poll is 1/4 hier op wsf links terwijl slechts 1/10 van de bevolking links is. Natuurlijk moeten we de beperkte respons in rekening houden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Snow white

Als je een beter woord zoekt voor tweehandig: ambidext is de correcte wetenschappelijke term voor het fenomeen. Staat wat formeler ;)
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML
stoker

Ben ook een leftie. Volgens de poll is 1/4 hier op wsf links terwijl slechts 1/10 van de bevolking links is. Natuurlijk moeten we de beperkte respons in rekening houden.
Ik denk dat minderheidsgroepen relatief meer worden aangetrokken om te stemmen in zo'n poll. Er is meer nood om je groep te vertegenwoordigen als je met minder bent. Dat denk ik er toch van, en daarom hecht ik niets van belang aan zo'n forumpoll.
Aries

Ard schreef:Linkshandig. En ik denk wel dat ik weet waarom linkshandigen slordig schrijven op het bord. Ze vegen het geschrevene gelijk weer uit met de hand waarmee ze schrijven. Misschien ook een verklaring voor onze vermeende taalongevoeligheid. We hebben nooit kunnen oefenen. Ook met vulpennen vegen we alles gelijk weer uit. Vlekken op papier, en onze hand. Maar gelukkig hebben we meer ruimtelijk inzicht zodat we ruimte tussen het vel en onze hand houden. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Zeker niet als je lang moet schrijven om je taalgevoeligheid op te krikken.

Gelukkig wordt er inderdad steeds meer rekening gehouden met ons, linkshandigen...

Zouden er in arabie meer linkshandigen voorkomen , of zouden linkshandigen het schrift bedacht hebben ?

Die schrijven immers de andere kant op. En dat voelt veel natuurlijker

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Jona444

Ik denk dat minderheidsgroepen relatief meer worden aangetrokken om te stemmen in zo'n poll. Er is meer nood om je groep te vertegenwoordigen als je met minder bent. Dat denk ik er toch van, en daarom hecht ik niets van belang aan zo'n forumpoll.

Dat is maar een gedacht. Waarom zou het voor een linkshandige een zier uitmaken om te stemmen op een onbenullige forumpoll?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!