Dat deze groep nog steeds bestaat betwijfel ik ook niet. Deze groep is voor zover ik weet dusdanig klein dat het om deze reden invoeren van de huidige voorstellen een beetje overdreven is, net zoiets als een handgranaat gebruiken om een mug dood te slaan. Veel van de huidige politici hebben 8 jaar en nog langer gestudeerd en vaak meerdere studies gevolgd, dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer.
Loting is een kwestie van geluk, (natuurlijk mede afhankelijk van je gemiddelde) de selectie aan de poort zoals ik deze voorstel moet kijken naar de motivatie van de student om deze studie te ondernemen. Mensen moeten zich bewust zijn van de reden waarom ze een bepaalde studie willen gaan volgen zodat ze zich later minder snel bedenken dat ze misschien toch een andere studie willen doen want dit was niet wat ze zich er bij voor hadden gesteld. Hiermee voorkom je dat mensen switchen doordat ze verkeerde opvattingen over een opleiding hadden.
Verder dienen (zoals in een eerder posting ook al aangegeven) toekomstige studenten betrouwbare informatie over de verschillende studies in kunnen winnen en dienen opleidingen, wanneer ze onjuiste informatie verstrekken en onjuiste goude bergen schilderen hierop te worden aangepakt. Met deze twee aanpakken zou het mogelijk moeten zijn om de groep die wisselt van studies te reduceren puur en alleen doordat mensen zich beter bewust zijn van de studie waar ze aan beginnen.
Alleen al bij mij in het studentenhuis is er al 30% van studierichting veranderd. Ook in mijn omgeving komt het op mij over dat de meest voorkomende reden om langer te studeren komt doordat mensen van studierichting veranderen. Dit is per slot van rekening voor niemand leuk. De student verliest tijd en heeft een rottige periode en het kost de staat alleen maar geld wat ook anders besteed had kunnen worden. Dit moet en kan anders. Ik verwacht niet dat mijn voorstellen alle wisselende studenten oplossen maar wel dat deze een aanzienlijk deel van de wisselende student verminderd.
Puzzels