Puzzel Puzzels
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Universiteiten moeten boete voor langstudeerders betalen

Dat deze groep nog steeds bestaat betwijfel ik ook niet. Deze groep is voor zover ik weet dusdanig klein dat het om deze reden invoeren van de huidige voorstellen een beetje overdreven is, net zoiets als een handgranaat gebruiken om een mug dood te slaan. Veel van de huidige politici hebben 8 jaar en nog langer gestudeerd en vaak meerdere studies gevolgd, dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer.

Loting is een kwestie van geluk, (natuurlijk mede afhankelijk van je gemiddelde) de selectie aan de poort zoals ik deze voorstel moet kijken naar de motivatie van de student om deze studie te ondernemen. Mensen moeten zich bewust zijn van de reden waarom ze een bepaalde studie willen gaan volgen zodat ze zich later minder snel bedenken dat ze misschien toch een andere studie willen doen want dit was niet wat ze zich er bij voor hadden gesteld. Hiermee voorkom je dat mensen switchen doordat ze verkeerde opvattingen over een opleiding hadden.

Verder dienen (zoals in een eerder posting ook al aangegeven) toekomstige studenten betrouwbare informatie over de verschillende studies in kunnen winnen en dienen opleidingen, wanneer ze onjuiste informatie verstrekken en onjuiste goude bergen schilderen hierop te worden aangepakt. Met deze twee aanpakken zou het mogelijk moeten zijn om de groep die wisselt van studies te reduceren puur en alleen doordat mensen zich beter bewust zijn van de studie waar ze aan beginnen.

Alleen al bij mij in het studentenhuis is er al 30% van studierichting veranderd. Ook in mijn omgeving komt het op mij over dat de meest voorkomende reden om langer te studeren komt doordat mensen van studierichting veranderen. Dit is per slot van rekening voor niemand leuk. De student verliest tijd en heeft een rottige periode en het kost de staat alleen maar geld wat ook anders besteed had kunnen worden. Dit moet en kan anders. Ik verwacht niet dat mijn voorstellen alle wisselende studenten oplossen maar wel dat deze een aanzienlijk deel van de wisselende student verminderd.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

SanderR

Hey allemaal, leuk om jullie argumenten te lezen.

Met de stelling ben ik het zowiezo oneens, zoals ik het zie is het vaak niet aan de universiteit te verwijten dat iemand langstudeert. Als de universiteit toch een deel van de oorzaak is, dan zullen zij dat zich zelf moeten realiseren en er iets aan doen, in het huidige wetsvoorstel staat immers dat de universiteit ook een boete zal betalen. Dus of de student is de oorzaak, of een overmacht is de oorzaak.

Ik ben al een tijdje op dit bericht aan het typen en tijdens het typen van dit bericht kom ik erachter dat het verdomde lastig is om zo'n doemscenario te bedenken, waarin een student 2 jaar studievertraging oploopt. Hmm, overleden vader, buitenlandse stage van 8 maanden, 1 jaar bestuursschap en een uit de kluiten gewassen keuzemodule leveren mij 2 jaar extra op. Dan heb je nog steeds geen boete te pakken. Misschien als je bij dit doemscenario nog een jaar optelt voor zware bèta studies ontstaat er een boete. In dit doemscenario mag die persoon wat mij betreft ontzien worden van een boete. Ten koste van de regering.

Overmacht is mogelijk, maar toch niet heel waarschijnlijk.

Een interessant iets wat hier al een paar keer genoemd wordt is dat hogescholen en universiteiten betere voorlichting moeten geven. Dat vindt ik eigenlijk een interessantere stelling omdat ik er nu zelf tegenaan loop. Ik doe mijn studie (mechatronica-HBO) met plezier, maar ik kom er pas aan het eind van het 2e jaar achter dat mij niet helemaal juist is vertelt wat de studie inhield. Ik zit nu met een dilemma. Wat moet ik nu doen? Misschien wordt ik nu zelf wel één van die langstudeerders. Mijn conclusie; op open dagen i.p.v. beroepsbeelden te presenteren, gewoon veel meer lesstof laten zien die je gaat krijgen. Als je afhaakt haak je af omdat je bepaalde lesstof niet leuk vind of niet goed kunt. Als je op open dagen heel veel lesstof te zien krijgt dan weet je veel beter of je de lesstof die die bergen goud gaan opleveren ook leuk vind. Op mijn open dagen heb ik inderdaad veel verhalen gehoord, maar eigenlijk weinig gezien wat voor theorie ik zou krijgen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

keesmobiel

Alle antwoorden lezend, komt het mij voor als een zeer heikel onderwerp. Totaal verschillend van wat ik tijdens mijn studie in de jaren 1938-'43. Toen betaalde pa je studie, of je kreeg een beurs, die altijd te weinig was. Dus werkte je erbij.

Voor zover ik me herinner was er geen bank of instelling die je een cent leende. Ik acht me niet bevoegd hierover iets te kunnen bijdragen. Maar ik denk aan iets anders.

Ik hoor van gevallen dat de student direct na zijn bul naar een vette baan in het buitenland vertrekt. Of voor allochtonen, dat zij blijven of vertrekken, maar zelden naar hun geboorteland.

Wat denkt u van een systeem waarbij de student binnen zekere marges renteloos of tegen een lage rente leent wat hij nodig, met de verplichting een aantal jaren in zijn geboorteland te werken. Zijn salaris zal in die tijd voldoende zijn om financiële verplichtingen terug te betalen. Het staat hem dus vrij om snel te studeren zonder bijbaantjes, met hoge lening, of minder te lenen, erbij te werken en langer te studeren.

Wat betreft het punt van ziekte e.d. tijdens de studie, de overmacht van niet te kunnen studeren, hiervoor zou een verzekering ingebouwd kunnen worden. In geval de student een allochtoon is, vormt dit systeem een vorm van ontwikkelingshulp, waar voor speciale regels zouden kunnen komen.

Het is maar een idee dat uitgewerkt moet worden, maar begint niet alles met een idee?
dragonitor

Ik zelf zit op het HBO en ik heb eerst 1 jaar informatica gedaan in rotterdam, maar omdat ik begon te twijfelen(en ik wist dat er geen boete op stond) ben ik na 1 jaar geswitched naar godsdienstpastoraal werk, alleen na een half jaar wou ik toch weer terug naar informatica en heb dit ook gedaan, omdat ik informatica in rotterdam heb gedaan kon ik bij informatica in vlissingen in het half jaar instromen maar de beginstof die ik in rotterdam had gehad totaal anders was dan in vlissingen kon ik het niet bijbenen. Daarom mocht ik in vlissingen overnieuw beginnen. Ik heb nu echter het grote probleem dat ik 3000 euro boete moet betalen terwijl ik dat helemaal niet wist, anders was ik nooit geswitched in Rotterdam. Deze nieuwe regel is best goed in dat opzicht, maar niet dat de mensen die het niet wisten plotseling een boete van 3000 euro moeten betalen.

Verder vind ik het ten koste gaan van de kwaliteit, want waarschijnlijk gaan scholen samen met de studenten afspraken maken om het traject enorm te versnellen waardoor je slechter onderwijs in Nederland krijgt.
benb

Hoe minder regels hoe beter. Nederland staat al stokstijf van de bedachte regels waarvan er teveel onvoldoende werken, fraudegevoelig zijn, volledig misbruikt worden, uitgevoerd en bewaakt worden door de overheid etc.

En lest best... uiteindelijk heeft de regelmaker de macht, hij -alleen- kan regels veranderen en daar komt vaak gedonder van.

Ik ben een voorstander van de vrije markt. In dit geval koop je een produkt, bv een universitaire module, en die dien je te betalen.

Je kunt een juridische afspraak maken hoe en wanneer je dat betaald of terugbetaald. Op deze wijze draag de student de verantwoordelijkheid voor zijn studie en voor zijn portemonnee.

Hou het simpel.
nothing will change without a rebel
SanderR

Een goed punt dat dragonitor aanhaalt is dat de regel zo snel al ingaat dat sommige studenten gewoon al de *** zijn. Je kunt de nieuwe studenten vertellen dat langstuderen in een boete resulteert, maar tegen 5e jaars studenten nu zeggen ja jongens volgend jaar moeten jullie allemaal 3000 euro betalen omdat jullie er te lang over doen. Is als het zeggen tegen een passagier in een vliegtuig, ja meneer het vliegtuig gaat nu landen, maar u mag alleen mee als u nu nog extra bijbetaalt. Dat moet je iemand van tevoren toch vertellen, niet tijdens de vlucht zelf?
benb

In het verlengde van mijn posting van 09.28 uur...

Is de voorlichting slecht of onjuist van de organisatie dan kun je een claim indienen, nu niet. Op -korte- termijn krijgt deze organisatie een imagoprobleem en gaat studenten (klanten) missen.

Het produkt is namelijk niet goed.
nothing will change without a rebel
Wouter_Masselink

Dat moet je iemand van tevoren toch vertellen, niet tijdens de vlucht zelf?

Ik heb van meerdere juristen gehoord dat dit dan ook niet kan en mag. Zelfs al zou het er toch van komen, iemand zal binnen de kortste keren een kort geding aan kunnen spannen waaruit zal blijken dat dit inderdaad niet kan en mag.
"Meep meep meep." Beaker
Bart

Alle antwoorden lezend, komt het mij voor als een zeer heikel onderwerp. Totaal verschillend van wat ik tijdens mijn studie in de jaren 1938-'43. Toen betaalde pa je studie, of je kreeg een beurs, die altijd te weinig was. Dus werkte je erbij.
Wat mij opvalt in deze discussie is dat er wordt gedacht dat de 1500/3000 euro collegegeld per jaar de kosten van de opleiding dekken. De kosten per student bedragen echter rond de 10 a 15 duizend euro per jaar. De universiteiten krijgen, ongeacht of het om een beurs, lening of een rijke papa gaat, dus een aanzienlijk deel van het geld direct van de overheid. Dit systeem laat toe dat ook kinderen van uit armere gezinnen een kans krijgen om te studeren.

In de Verenigde staten en Canada zijn collegegelden van 10,000 euro of meer (per jaar!) heel gewoon. Er zijn beursen voor de echt goede leerlingen, maar dan worden er wel hoge presentaties verwacht.

Ik vind het dan ook niet raar dat langstuderen (en dan praten we dus niet over een paar maanden vertraging) zwaarder belast wordt. Immers, de overheid moet nog steeds bijdragen om de kosten van de universiteiten te dekken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
lirine

Ik ben het er niet mee eens dat universiteiten de boete voor langstudeerders moeten betalen. Helaas ken ik heel veel mensen die van hun studententijd een lang-leve-de-lol-tijd maken. Ze zitten in alle commissies en hebben vele nevenactiviteiten en stellen weinig prioriteit aan de opleiding. Voor deze mensen vind ik het terecht dat ze boetes moeten betalen. Zeker voor opleidingen waar (nog) voor ingeloot moet worden.

Echter, voor de studenten die in het kader van opleiding uitloop hebben, is het niet terecht dat ze een boete krijgen. Zoals mensen die in het buitenland vakken volgen of stage lopen. Maar vaak zijn dit mensen die studeren wat serieuzer nemen en voor hen is uitloop van 1 jr. meestal maximaal, waardoor die boete niet voor hen van toepassing is.

Het excuus dat men elke avond en het hele weekend moet werken voor hun collegegeld is ook niet altijd terecht. Er zijn ook leningen die je kunt “krijgen” waardoor je niet elke avond hoeft te werken en je tijd hebt om aan je studie te besteden. (Je kunt dan zelf bedenken wat zwaarder weegt, een boete door uitloop of een kleine lening doordat je op tijd je studie afrondt). Het valt me elke keer weer op dat de meeste studenten die klagen dat ze veel moeten werken om hun collegegeld te kunnen betalen en daardoor te weinig tijd hebben om te leren, vaak wel elke donderdag, vrijdag en zaterdagavond in de kroeg hangen…

Ik ben ook van mening dat wanneer je weet dat je (langer dan 1 jaar) uitloop hebt, zelf moet nadenken hoe dit kan: heb je teveel gefeest of is de opleiding wat ‘te hoog gegrepen’?

Wat me echter mateloos ergert, zijn ministers die in hun studententijd (soms jaren) langer over hun opleiding hebben gedaan, daar voor de huidige generatie consequenties aan verbinden…
Wimpie44

"Degenen die je zou moeten toelaten tot universiteiten zijn degenen die in de periode voor de universiteit het best gescoord hebben. Desnoods koppel je aan elke toelating tot een universiteit nog een toelatingsexamen om veilig te stellen dat je de juiste studenten voor de juiste studierichting aan boord krijgt en je je niet alleen baseert op rapport cijfers."
Dit is precies het lotingsysteem dat je ervoor afkraakt.
Volgens mij begrijp je me niet.

Je zorgt voor een prestatiescore voor de toelating. Je legt daarbij ook een minum grens voor toelating.

Vervolgens bepaal je een quotum voor elke studierichting.

1. de potentiele studenten met de hoogste score tot aan de minimum norm worden toegelaten.

2. is dat aantal te groot, dan laat je alleen degenen met een hogere dan de minimum norm toe.

Dus GEEN loting.

Het gaat niet om de kwantiteit met onzekere kwaliteit, maar om kwaliteit in voldoende kwantiteit.

Pies je buiten de pot, heb je pech gehad.

Weet je waar je aan toe bent en doe je niet mee aan loterijen.

Wil je zekerheid van toelating, zorg dat je erg GOED bent.

Voorbeeld:

In een ziekenhuis heb je liever een goede chirurg (9), dan een slechte chirurg (6) als dat nodig zou zijn.

Het tarief dat gedeclareerd wordt, is hetzelfde..... de risiko's die je loopt niet.
JWolters

Zonder uitvoerig op alle punten van dit onderwerp in te gaan zijn er een paar dingen die mijn als eerste te binnen schieten als ik zo over boetes lees. Boetes die worden gegeven aan studenten EN universiteiten.

#1 Ik ben vooral bang dat universiteiten het curriculum kleiner/makkelijker gaan maken of milder gaan corrigeren. Ik studeer zelf in België (drie keer raden waarom ;) ) en het Nederlandse curriculum is al een lachertje. De geneeskunde studie van Leuven en Maastricht zijn twee aparte werelden. De bachelor psychologie in Utrecht gebruikt hetzelfde boek als die van Leuven voor bepaalde vakken, maar wat gekend moet worden en hoe streng er gecorrigeerd wordt verschilt ontzettend per universiteit. Ik ben bang dat het niveau in Nederland alleen maar lager gaat liggen door deze regeling.

#2 Ik vind het oneerlijk dat studenten die er langer over doen en al lang begonnen zijn toch nog een boete krijgen. Genoeg mensen die ik ken namen "een jaar vrij" om iets in een vereniging of dergelijke te doen. Dat is hun keuze. Die keuze hadden ze misschien niet gemaakt als ze wisten dat ze 3000 euro extra gingen moeten betalen. Je kunt niet regels retroactief toepassen.

#3 Het collegeld is al ontzettend hoog in Nederland. In België is het rond de 500 euro. Stel je hebt het thuis niet zo breed, dan kun je in Gent voor minder dan 100 euro per jaar studeren. In Duitsland is het op veel universiteiten gratis. Van de andere kant is het in Engeland nog veel hoger. Ik begrijp niet precies hoe deze verschillen ontstaan zijn. Of ze geven in de "dure" landen ontzettend veel meer geld uit aan dingen die niet nodig zijn (het onderwijs is in Engeland toch niet 3x zo goed op alle universiteiten?) of het is om de een of andere reden daar veel duurder (lijkt me ook vrij sterk). Ik hou het erop dat er in Nederland te veel geld wordt verspild aan onzin. Nauwelijks contacturen (weer in vergelijking met...) en toch 3x zoveel betalen.

#4 Van de andere kant: als je een opleiding succesvol afrond (en dat is nog geen garantie voor veel studenten) dan verdien je het collegegeld/de boete/je lening, zo terug. Studeren is een investering en als je je best doet (en dat ligt helemaal aan jezelf) een zeer goede. Je kunt voor lage tarieven lenen en hebt de rest van je leven een zeer hoog rendement. Misschien is het nog niet zo gek dat studenten wat meer mogen betalen.

#5 Voor deze maatregel is er weinig politiek draagvlak, maar ik vind dat hij er wel moet komen. Mijn ouders zouden mijn hele studie en woonvoorziening gemakkelijk kunnen betalen. Toch krijg ik 365 euro in de maand. Mijn vriendin krijgt vrijwel niets van haar vader (omdat hij een vrij laag inkomen heeft) en krijgt 600 euro in de maand. Haar studiefinanciering is terecht, maar de mijne eigenlijk niet. Ik vind de basisstudiefinanciering veel te hoog. Kinderen met ouders die een opgeteld inkomen van 2 of 3 ton hebben krijgen nog 350+ euro in de maand. Waarom? Is dit omdat de overheid er vanuit gaat dat niet iedere ouder (zelfs rijke) wil meebetalen aan de studie? Of omdat er niet genoeg mensen voor zo'n soort maatregel zouden willen stemmen? Ik denk het laatste.
Wouter_Masselink

De huidige stufi staat op een minimum van ongeveer 250 euro per maand voor uitwonende studenten. Hoe je dus op 350+ euro uitkomt is mij niet duidelijk.

De overheid gaat uit van een bijdrage vanuit de ouders, mochten je ouders niks bij dragen dan is hiervoor een formulier in te vullen zodat je de maximale stufi ontvangt.
"Meep meep meep." Beaker
JWolters

Wouter_Masselink schreef:De huidige stufi staat op een minimum van ongeveer 250 euro per maand voor uitwonende studenten. Hoe je dus op 350+ euro uitkomt is mij niet duidelijk.

De overheid gaat uit van een bijdrage vanuit de ouders, mochten je ouders niks bij dragen dan is hiervoor een formulier in te vullen zodat je de maximale stufi ontvangt.
Vergeten te vermelden dat ik de OV-chipkaart uitbetaald krijg. Kom ik op 348 euro uit.

250 euro vind ik dan nog veel.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Drieske

Vind jij een gemiddeld opgeteld inkomen van 2 (of 3) ton veel? Ik vind dat niet zo heel erg veel hoor. Dat is genoeg om zonder (zware) problemen rond te kunnen komen, maar daarbovenop een studerende zoon/dochter te hebben (of meerdere) lijkt me toch wél zwaar... Afhankelijk van je studie komt inschrijvingsgeld+boeken per jaar toch wel rap op 1200 euro (in Vlaanderen) uit. Daar dan nog eens je kot bij, dat in Leuven op gemakkelijk 270 per maand uitkomt (zonder eten uiteraard). Dan nog je eten en je op kot zitten kost 320 euro per maand. Dan nog je treinabonnement, maar dat valt nog wel mee in Vlaanderen. Maximum 15,5 euro per 10 ritten (dus per maand afgerond). Alles tesamen zit je nu toch al aan ongeveer 5000 euro (zonder studiefinanciering). Dit is toch een heel deel van je 30000 euro die je ouders per jaar zouden verdienen. En dan ben ik nog ervan uitgegaan dat er maar één studerende zoon/dochter is in het gezin...

Wel nog even opmerken dat mijn verhaal hierboven enkel betrekking heeft op Vlaanderen. Maar naar wat ik begrijp is studeren in Nederland nog duurder ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!