Het is een verklanking van mijn echte naam. Ik kende een dame van Balinese afkomst, die mijn echte naam te moeilijk vond, daarom doopte ze mij Dorus.
Ik vind het best een mooie naam én ik ben altijd fan geweest van Tom Manders.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."
Hier maakt God via Mozes aan zijn volk zijn naam bekend:
Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israelieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam? wat moet ik hun dan antwoorden?
Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israelieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.
Voorts zeide God tot Mozes: Aldus zult gij tot de Israelieten zeggen: JHWH, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob, heeft mij tot u gezonden; dit is mijn naam voor eeuwig en zo wil Ik aangeroepen worden van geslacht tot geslacht.
(Exodus 3:13-15; in de vertaling staat "HERE" i.p.v. "JHWH")
De naam JHWH kan op vele wijzen geïnterpreteerd worden.
mede doordat het verschillende werkwoordsvormen kan aanduiden van een werkwoord dat ook een breed scala aan betekenissen heeft:
de betekenis kan als volgt worden samengevat: er zijn
Gezien de context, Israël in slavernij, betekent het: Ik zal er zijn;
jullie zullen merken dat Ik er ben. Ik zal mijn macht, kracht tonen. laten zien wie God is. voor jullie in actie komen. jullie bevrijden, redden (vgl. Jezus = JHWH is redding).
JHWH is JHWH. kun je niet verklaren, beredeneren.
Ik ben die Ik ben. kwestie van geloof; vertrouwen.
God bestaat in Zichzelf, is self-existent.
Hij heeft geen einde en geen begin. Hij is de Eeuwige. de Onveranderlijke. verheven boven tijd en ruimte. die was en die is en die zijn zal.
God is de Zijnde, de Bestaande. Alles heeft zijn bestaan in God.
"Hij veroorzaakt te zijn" is namelijk een andere mogelijke vertaling.
Hij is de Bron. Alles is uit God en door God en tot God.
Iedereen heeft zijn bestaan in God. God is geest. de Geest maakt levend.
He brings into existence. He brings to life.
de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob
Hier zou men een verwijzing (of parallel) in kunnen zien naar de Drie-Eenheid (Vader, Zoon en Geest).
Over Abraham staat er:
hij, tot wie gezegd was: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Hij heeft overwogen, dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken,
(Hebreëen 11:18)
En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont. Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
(Romeinen 8:11-16)
Verder is 1 Koningen 18 interessant in verband met mijn naam.
momenteel is het mijn voornaam, maar ik zou het graag willen laten veranderen in "Digits".
want mijn volk heeft twee boze daden bedreven: Mij, de bron van levend water, hebben zij verlaten, om zichzelf bakken uit te houwen, gebroken bakken, die geen water houden.
Is Israel een slaaf? Is hij een onvrij geborene? Waarom is hij dan tot een prooi geworden,
waarover jonge leeuwen brullen, hun stem doen klinken? Ja, zij hebben zijn land tot een woestenij gemaakt, zijn steden zijn verbrand, zodat zij zonder inwoners zijn.