2 van 2

Re: Kwantummechanica

Geplaatst: ma 03 jun 2013, 23:30
door Anton_v_U
Typhoner schreef: ma 03 jun 2013, 23:12
de gemiddelde scholier
Helemaal met je eens!

Maar het onderwijs heeft meer doelstellingen....

Bijvoorbeeld de talentvolle leerling uitdaging bieden om te voorkomen dat deze afhaakt en onder presteert. Bij mij ging het in mijn tijd nog net goed (ja, ik was een redelijk talentvolle leerling in mijn tijd) omdat er een beetje atoomfysica en kwantum in het pakket zat om over na te denken. 105 keer F = ma toepassen word je ook moe van als je het al lang door hebt.

Re: Kwantummechanica

Geplaatst: di 04 jun 2013, 14:03
door Typhoner
akkoord - zolang het een additioneel pakket is om geïnteresseerde leerlingen mee bezig te houden vind ik het prima. Wel met die opmerking dat de lessen van goed/aangepast niveau moeten zijn. Het is namelijk de realiteit dat veel leraren al moeite lijken te hebben met de basisnatuurkunde uit te leggen, dus op hetzelfde niveau een voorproefje kwantum krijgen is hopeloos.

Re: Kwantummechanica

Geplaatst: di 04 jun 2013, 14:08
door Math-E-Mad-X
Wij kregen 10 jaar geleden al bij wijze van experiment Quantum Mechanica op de middelbare school. Dat was voor mij echt een verademing na al die eindeloze saaie sommetjes over luchtdruk en kinetische energie enzo.

Re: Kwantummechanica

Geplaatst: di 04 jun 2013, 15:17
door Typhoner
Marko schreef: ma 03 jun 2013, 23:29
Daar valt wel wat tegenin te brengen. Niet alle scholieren zijn gemiddeld, gelukkig niet. Laten we blij zijn dat er voor hen die erin geïnteresseerd zijn wat meer wordt aangeboden dan de obligate arbeid-en-kinetische-energie oefeningetjes. Het onderwijsprogramma is de laatste jaren al veel te veel uitgekleed.


ik zag je antwoord nu pas. Ik begrijp perfect wat je bedoelt - ik behoorde zelf ook tot de groep slecht-uitgedaagde scholieren. In de ideale wereld zou ik het dan ook toejuichen, in de echte wereld zullen we dergelijke acties meer kwaad dan goed zien doen. Het is een tweesnijdend zwaard, want ik zou het sowieso graag zien dat leerlingen in een wetenschappelijke opleiding een globale doorsnede van wat (o.m.) de fysica te bieden heeft zodat ze beter keuzes kunnen maken naar het hoger onderwijs toe. Geïnteresseerde scholieren zullen al heel wat hebben aan een minder halfbakken gegeven klassieke mechanica - iets wat ikzelf helaas niet heb mogen meemaken (maar ik heb dan wel weer kwantummechanica gekregen. Hoe? Juist ja, ongestructureerd en halfbakken. Hoera!).