Om te zeggen dat reacties "vanwege de energiebalans eigenlijk niet kunnen", vind ik wat vreemd. Als er een reactie plaatsvindt die in jouw model onmogelijk is, dan klopt je model niet.
Ik bedoelde te zeggen dat die ene reactie niet uit zich zelf kan verlopen. Specifiek doelde ik op de verbranding van glucose. Een voorbeeld dat ik overneem van een collega die een mooie verhandeling over entropie schreef, waarin onder andere die van de cel. Ik citeer:
"In de eerste stap wordt glucose omgezet in een verbinding die iets ingewikkelder is, n.l. glucose-6-fosfaat. Voor deze omzetting moet er een waterstoffosfaat-ion via een ester-binding aan een van de alcohol-groepen van glucose worden gekoppeld.
glucose + {HPO4}2- geeft {glucose-6-fosfaat}2- +H2O
Voor deze reactie geldt onder de omstandigheden die in de cel heersen :
delta H - T. deltaS = +13,4 kJ/mol.
Dat betekent dat deze reactie niet vanzelf kan verlopen. Ook het toevoegen van een katalysator (een enzym) kan daar niets aan veranderen: wanneer een reactie niet verloopt omdat de activeringsenergie te hoog is, dan kan een katalysator de activeringsenergie wel verlagen, maar wanneer delte H - T. delta S een duidelijke positieve waarde heeft, dan kan een katalysator daar ook niets aan helpen.
In de cel wordt de bovenstaande reactie gekoppeld aan de hydrolyse van de verbinding adenosinetrifosfaat, ATP. Onder de omstandigheden die in de cel heersen heeft ATP een lading van 3- doordat de fosfaatgroepen elk een {H}+ hebben afgestaan. Het ATP ion vormt weer een complex met {Mg}2+, maar dat laten we in de vergelijking maar weg.
Schematisch:
{ATP}3- + H2O geeft {ADP}2- + {HPO4}2- + {H}+
Voor deze hydrolsereactie geldt:
delta H - T.delta S = -30,5 kJ/mol
Het enzym hexokinase koppelt de vorming van glucose-6-fosfaat aan de hydrolyse van ATP.
De toaalvergelijking voor de gekoppelde reacties wordt nu :
glucose + {ATP}3- geeft {glucose-6-fosfaat}2- + {ADP}2- + {H}+
Voor de gekoppelde reacties mogen de waarden van [delta H - T.delta S bij elkaar worden opgeteld. Voor de totale reactie geldt dus dat:
delta H - T.delta S=+13,4 - 30,5 = - 17,1 kJ/mol. Hieruit volgt dat de gekoppelde reactie wel spontaan kan verlopen."
Einde citaat.
Jij zal dat als bioloog allemaal wel weten. Maar me richtend tot andere lezers zou ik willen schrijven:
Het leek me goed eens gedetailleerd te laten zien hoe nauwkeurig we allerlei processen in de cel kunnen beschrijven. Dit soort kennis verkrijgen we niet in één dag. Terwijl iedereen vage vermoedens, verdachtmakingen of ondoordachte uitspraken in een paar seconden kan doen.
Meer respect voor het feitenmateriaal en de daarachter opgebouwde modellen is soms wel op zijn plaats. Niet dat die modellen daarmee heilig zijn. Niets is mooier in de wetenschap dan wanneer er iets niet klopt. Dan zijn we namelijk nog niet klaar. Stel je voor, wat we moeten doen als we alle verschijnselen om ons heen tot op het bot begrepen. Wat restte ons dan?
Nee, natuurlijk mag iedereen elk model proberen onderuit te halen. Maar zij of hij moet weten waar aan die begint. Zo'n model is op veel controleerbare waarnemingen gebaseerd. De uitdager van de evolutietheorie zal naar waarnemingen moeten zoeken die nog niet zijn gedaan en die door het bestaande model anders worden beschreven. En dan moet er een nieuw model worden opgesteld, uitgaande van de nieuw gevonden waarnemingen. En bovendien, dat nieuwe model moet ook in alle gedetailleerdheid de bestaande waarnemingen beschrijven.
Niemand kan eenvoudig volstaan met te zeggen: "De evolutietheorie klopt niet want zus en zo klopt niet" Zo werkt de wetenschap niet.
Maar nogmaals, dat weet jij als bioloog ook, en ik dank je voor de gelegenheid die je me bood om deze gedachten te formuleren.