Puzzel Puzzels
robheus
Artikelen: 0
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 02 sep 2009, 19:46

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

eendavid schreef: wo 04 jul 2012, 19:33


@robheus: klopt, het top quark is ongeveer 50 GeV zwaarder.


Is het dan eigenlijk niet vreemd dat we de topquark veel eerder vonden dan het Higgs? Of wisten we in het geval van het topquark beter waar er moest worden gezocht?

Ik nam altijd aan dat de apparatuur bij het CERN juist zo zwaar opgetuigd moesten worden om deeltjes met massa/energieën die hoger zijn dan wat we tot nu toe konden bereiken nodig was.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
eendavid
Artikelen: 0
Berichten: 3.750
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 14:24

Re: Laatste nieuws van cern over het higgsdeeltje

Zoals je je wel kan inbeelden is de fysica iets ingewikkelder dan 'er is genoeg energie dus we produceren veel Higgs deeltjes'. Voor de wat minder exotische deeltjes geldt dat vaak (bijvoorbeeld de W en Z bosonen waren te identificeren met net genoeg energie), maar voor het Higgs helaas niet. Een vuistregel is dat
  1. Het Higgs deeltje zeer moeilijk geproduceerd wordt. LEP bijvoorbeeld haalde 2x209 GeV, maar zou in essentie eeuwen moeten draaien om redelijkerwijze 1 125GeV Higgs deeltje te creëren (hetzelfde geldt voor het top quark, maar in mindere mate).
  2. Hoe hoger de energie is, hoe makkelijker het geproduceerd wordt. Bijvoorbeeld, door van 7 naar 8 TeV te gaan (met in essentie evenveel geanalyseerde data) hebben we vandaag een ontdekking van een deeltje, en eind vorig jaar niet.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!