Re: Snelheidsvermindering door luchtwrijving
Geplaatst: di 27 dec 2011, 18:16
...houd je wel rekening met die rotatie-impuls?
Hij rekent enkel met de wrijvingskracht.
...houd je wel rekening met die rotatie-impuls?
Jan van de Velde schreef:wat me in ieder geval wél opvalt is dat je de rotatie-energie (rollende kogel) geheel buiten beschouwing laat,
Je gebruikt nu dus Δ(½mv²) maar je zou moeten gebruiken Δ(7/10mv²), aangenomen dat je kogel massief is.
..//.. NB: vergeet bij dit alles niet dat de kogel niet alleen transleert maar tevens roteert!!
..//..
Jan van de Velde schreef:..//..
Op basis van deze ideeën voor verwerking in excel kun je dan een model bouwen voor een ROLLENDE kogel, want dezelfde kracht moet dan ook de rotatie-impuls verminderen
als je met een snelheid van 3 m/s begint is voor een schuivende kogel in mijn model de snelheid na 2 m nog maar gedaald tot 2,99996 m/s, en een rollende kogel mag nog minder vertragen.
..//.. houd je wel rekening met die rotatie-impuls?
Kortom, we hebben het helemaal niet over rolwrijving gehad.en dus met het effect daarvan op een voorwerp dat alleen in rechte lijn beweegt. En dus niet voor een rollende kogel, want een remmende kracht moet daaruit óók de rotatie afremmen. En dus klopt zijn model niet voor een rollende kogel.