Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Justus
Artikelen: 0

Re: Minst giftige stof

5 liter water kan je in ca. 2 minuten opdrinken, maar hoe moet je 5 liter van een gas (ter vergelijking van de giftigheid) in 1 keer binnenkrijgen? In iemand's longen persen?  8-[
2 dingen: ik bedoel alle stof binnenkrijgen zonder tussendoor ook nogeens andere stoffen binnen te krijgen, het kan dus goed zijn dat je meerdere keren in moet ademen om alle stof binnen te krijgen zolang je maar niets anders binnenkrijgt. Bovendien kan een mens met een ietsw bovengemiddelde longinhoud precies 5 liter waterdamp inademen hoor:
Vital capacity (VC) = 4.8 L. The amount of air that can be forced out of the lungs after a maximal inspiration.
(wikipedia)

Moet je trouwens niet kijken naar het gewicht van het water ipv het volume, 5 liter vloeibaar water is toch wel iets meer dan 5 liter water in dampvorm of ligt dat nu aan mij :oops:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

woelen

Deze formulering blijft heel vaag. Ik zou niet graag een teug pure stikstof of edelgas binnenkrijgen zonder iets anders er in. Dan stik ik. Alle stoffen zijn op die manier dodelijk giftig, simpelweg omdat je stikt vanwege zuurstoftekort.

Laten we het iets anders aangeven. Maximaal 10% van de lucht wordt vervangen door een ander gas. Op die manier blijft er genoeg zuurstof te ademen over en stik ik niet. Onder deze voorwaarde kun je stellen dat de volgende gassen niet-giftig zijn:

- stikstof

- zuurstof

- edelgassen (uitgezonderd radon)

- waterstof (vooropgesteld dat er geen ontstekingsbron in de buurt is)

Volgens mij is er geen enkel ander gas, dat je veilig op deze manier kunt inademen. Ook een gas als CO2 zal gevaarlijk zijn onder deze omstandigheden, omdat het de pH en je ademhalingsmechanisme in de war stuurt.

Er zijn meer inerte gassen t.o.v. ons lichaam (bijv. CF4, SF6 en de lagere alkanen). Deze gassen zijn ook niet bijzonder gevaarlijk als je ze inademt, maar of je deze ook echt voor langere tijd op 10% kunt inademen zonder gevolgen, dat vraag ik me af.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JeroenCV

En wat als we de vraag wat anders stellen.

Wat is de gezondste stof ter wereld?
JeroenCV

scientist 1 schreef:Bijvoorbeeld: H2O is bij inademen veel gevaarlijker dan bij inslikken.
Nee hoor, levert alleen een gigantische hoestbui op! :oops:
Je had beter als voorbeeld O2 kunnen nemen. In de lucht is dit toch er fijn, maar spuit het maar eens in je bloedbaan....dood (en erg pijnlijk trouwens)
Fuzzwood

Mja elke vorm van een luchtbel doet dat wel (/me wijst op de clasionziekte of hoet heet dat waar er belletjes N2 in je bloed ontstaan)
The Herminator

2 dingen: ik bedoel alle stof binnenkrijgen zonder tussendoor ook nogeens andere stoffen binnen te krijgen, het kan dus goed zijn dat je meerdere keren in moet ademen om alle stof binnen te krijgen zolang je maar niets anders binnenkrijgt. Bovendien kan een mens met een ietsw bovengemiddelde longinhoud precies 5 liter waterdamp inademen hoor:
Vital capacity (VC) = 4.8 L. The amount of air that can be forced out of the lungs after a maximal inspiration.
(wikipedia)
Dit verhaal klopt van geen kanten.... je vergelijkt hier het kunnen inademen van 5 l 'pure' waterdamp (van hoeveel graden? De bekendste vorm van waterdamp is stoom! ;) ) met het maximaal uit de longen kunnen persen van 5 l lucht.....
Moet je trouwens niet kijken naar het gewicht van het water ipv het volume, 5 liter vloeibaar water is toch wel iets meer dan 5 liter water in dampvorm of ligt dat nu aan mij  :oops:
Fijn dat je voor ons bevestigt dat je vraag bijna onmogelijk goed te definieren is! ;)
The Herminator schreef:
scientist 1 schreef:Bijvoorbeeld: H2O is bij inademen veel gevaarlijker dan bij inslikken.
Nee hoor, levert alleen een gigantische hoestbui op! :P
Je had beter als voorbeeld O2 kunnen nemen. In de lucht is dit toch er fijn, maar spuit het maar eens in je bloedbaan....dood (en erg pijnlijk trouwens)
Het ging over inademen/inslikken.... waar komt nu opeens "inspuiten in de bloedbaan" weer vandaan? 8-[
JeroenCV

De oorspronkelijke vraag is:
wat is nu de minst giftige stof op aarde, kortom: van welke stof mag je het meeste binnenkrijgen (als mens) voordat je eraan doodgaat

Binnenkrijgen is volgens mij inslikken, in ademen, via de huid, spuiten etc.. toch?
Justus

Dit verhaal klopt van geen kanten.... je vergelijkt hier het kunnen inademen van 5 l 'pure' waterdamp (van hoeveel graden? De bekendste vorm van waterdamp is stoom! 8-[ ) met het maximaal uit de longen kunnen persen van 5 l lucht.....
Misschien ligt het aan mij hoor, maar even afgezien van de temp. van de damp en de waarschijnlijk onaangename ervaring om 5 liter pure waterdamp in te moeten ademen, krijg je, na eerst diep in geademd te hebben, vervolgens 5 liter lucht weer uit te ademen (wat mogelijk is!!) en dan weer heel diep in te ademen, toch echt weer 5 liter lucht (of waterdamp in dit geval) in je longen, of is die redenatie nou echt zo slecht :oops:
The Herminator

Jij zegt steeds "inademen van 5 l waterdamp" alsof dat een triviaal iets is..... we hadden het over pure stoffen, dus 5 l waterdamp is iets heel anders dan bijv. 5 l lucht van 24°C!

1) hoe zie je het voor je om 5 l waterdamp (nog steeds: welke temperatuur?) "inademklaar" te maken?

2) waterdamp zal een dermate hoge dichtheid hebben dat je longen het na het binnenkrijgen van de eerste liter al zat zijn: je hoest waarschijnlijk die ene liter, plus alle andere in je longen aanwezige gassen, er even hard weer uit (denk maar eens aan het inademen van warme, heel vochtige lucht in de zomer: geen pretje!) :oops:
Justus

Het is misschien wel mijn fout om te zeggen dat het per se waterdamp moet zijn dat geef ik toe, maar het ging er maar even om om aan te duiden dat het goed mogelijk is 5L gas in te ademen, iets waarvan jij zei dat het heel veel moeite zou kosten. Ik geef wel toe dat het praktisch onmogelijk is om waterdamp (100 graden lijkt mij wel zo makkelijk om (veel) waterdamp te hebben of je moet met verminderde druk gaan werken, wat heel misschien mogelijk is) in te ademen. Maar nu even afgezien van de of je het binnen kan krijgen: is het gezond? (Ik gok van niet :oops: )
The Herminator

Nee, ik denk dus dat je longen er al na het inademen van de eerste liter van welk puur gas dan ook de brui aan geven (hoesten, braken etc)....
Justus

Dan zijn we het daarover in ieder geval eens :oops:
Gerard

Ik niet hoor, een liter puur helium en een hoog stemmetje noem ik geen hoesten.

Hoesten en braken onstaan door prikkeling van de slokdarm/luchtpijp door irriterende stoffen.
The Herminator

Nou ok twee liter dan :oops:

En van pure zuurstof branden je longblaasjes weg, eerder dan dat je slokdarm of je luchtpijp geirriteerd raken 8-[

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Justus

Dus laten we voor gassen die grens maar op maximaal 2 liter stellen (of moeten we kijken naar het gewicht?) Dat kan dus betekenen dat, kijkend naar het volume dit de minst schadelijke stof zou kunnen zijn (dus edelgassen, stikstof, ed.) of juist niet, als je gaat kijken naar het gewicht ervan.

En aangezien toxiciteit naar mijn weten meestal gaat over het gewicht van de binnengekregen stof lijkt het mij slim om daar dan ook naar te kijken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!