Och, ik neem aan dat je niet van streek raakt van wat qoutefoutjes
Sietse schreef:Ja, voor God is duizend jaar een dag en v.v. De bijbel is voor de mensen geschreven.
Ja, Petrus spreekt over de oordeelsdag. Dit is wederom wat anders dan dag zonder het stukje 'oordeel'.
Genesis is zo duidelijk, waarom dan nog alles willen verdraaien?
Sietse schreef:Dat zei IK hoor, niet PNCO![]()
Och, ik neem aan dat je niet van streek raakt van wat qoutefoutjes![]()
Ik denk inderdaad niet dat de bijbel is geschreven om wetenschappelijke feiten tot uitdrukking te brengenMet alle respect, maar ik vindt dit maar een beetje rommelen met cijfers om aan een vooraf gestelde uitkomst te voldoen.
Je kunt deze zinsverdraaining niet doen. Als je zegt dat het niet over wetenschappelijke feiten gaat, dan gaat het niet over feiten die in de wetenschappelijke kring vallen. De leeftijd van de aarde is een wetenschappelijk feit. De goedheid van god, is dat niet.JDS schreef:Ik denk inderdaad niet dat de bijbel is geschreven om wetenschappelijke feiten tot uitdrukking te brengen
Ik denk wel dat de bijbel is geschreven om feiten tot uitdrukking te brengen.
In dat geval is mijn antwoord dat ik je vraag niet begrijp.Je kunt deze zinsverdraaining niet doen. Als je zegt dat het niet over wetenschappelijke feiten gaat, dan gaat het niet over feiten die in de wetenschappelijke kring vallen. De leeftijd van de aarde is een wetenschappelijk feit. De goedheid van god, is dat niet.
Ik weet ook niet erg goed wat ik met deze vraag moet. Waarom zijn er meerdere interpretaties mogenlijk van de drie kritieken van Kant, of van de PU van Wittgenstein, zelfs in de Duitse grondtekst? Het heeft waarschijnlijk iets te maken met 'taal' en met 'wat men erin wilt lezen'.Mijn vraagstelling blijft dus: waarom, als de bijbel mensen probeert te onderrichten over de onstaansgeschiedenis van de aarde, zijn er meerder interpretaties mogelijk. Ook in de grondtekst blijft de tekst dubbelzijdig, en kun je er geen harde cijfers uithalen alleen als je het spiegelt aan een gegeve eerder gevonden waarde.
Nee, ik denk dat je het niet wilt begrijpen. Een feit is een onbetwistbaar resultaat van een specifieke fysieke vraagstelling.In dat geval is mijn antwoord dat ik je vraag niet begrijp.![]()
Dit zijn geen voorbeelden van feiten, de eerste is een theorie, de tweede weet ik niet, en de derde is een grondtekst, een leidraad waarop meer specifieke justitie is gebaseerd.Ik weet ook niet erg goed wat ik met deze vraag moet. Waarom zijn er meerdere interpretaties mogenlijk van de drie kritieken van Kant, of van de PU van Wittgenstein, zelfs in de Duitse grondtekst?
Ik heb niet gezegt dat het fictief is. Dit is ook niet het doel van je verhaal, jou doel was om aan te tonen dat Genesis gelijk heeft over een wetenschappelijk feit namelijk de leeftijd van de aarde.Ik herhaal nog eens dat Genesis geen wetenschappelijk artikel is, maar dat wil niet zeggen dat het meteen fictie is. Dit laatste komt dus doordat er in het genesisverhaal toch een aantal 'waarheden' staan, maar inderdaad, zonder harde cijfers.
Als er een melding is van een auto in de fik, dan is dat een fysisch meebaar iets en kun je deze stelling als feit zien. De voorspelling moet op iets gebaseerd zijn, anders is het uit de duim gezogen.Hebben niet-wetenschappelijke maar wel waarheiddragende verhalen harde cijfers nodig om waar te zijn?. Voorpagina Volkskrant: "In Toulouse en Lyon brandden dit weekeinde nog auto's". Is dit een wetenschappelijke zin?
Ik heb niet gezegt dat het fictief is. Dit is ook niet het doel van je verhaal, jou doel was om aan te tonen dat Genesis gelijk heeft over een wetenschappelijk feit namelijk de leeftijd van de aarde.